The Gambler (1974)

Drama / Thriller

geregisseerd door Karel Reisz
met James Caan, Paul Sorvino en Lauren Hutton

Axel Freed is een professor literatuur aan de universiteit maar heeft in zijn privé-leven een groot probleem: hij is gokverslaafd. Zijn schulden zijn nu te hoog opgelopen maar zelfs een dreiging van de maffia lijkt niet genoeg om hem ervan te kunnen weerhouden alles in zijn leven te verspelen.

avatar van Biosguru
In the Gambler loopt de coke verslaving van Caan en het karakter Axel Freed op een hele rare en onaangename manier door elkaar heen. Caan zet een nerveus karakter neer dat maar door blijft gaan met zijn slechte gewoonte om alles op het spel te zetten. Het vervelende is dat Caan zelf al zover heen is dat zijn hele motoriek die van een coke junk is.

Het maakt the Gambler tot een erg vreemde film die je niet zomaar loslaat. Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed wat ik nu met deze film aanmoet. Aan de ene kant had Caan mischien tegen zichzelf beschermd moeten worden, aan de andere kant staat een zeer realistische junkiefilm, die zeer goed in elkaar zit.

avatar van Insignificance
Gokverslaving. Blackjack of een potje basketbal, maakt niet uit, alles voor een gokje. Het liefst geen safe bet, want daar is niks aan. Apart filmpje. Uitgezonderd het uitstapje naar Vegas geen showy taferelen van hot en cold streaks en alhoewel Axel door het stof moet, wordt het ook geen zwaar of zielig drama. Caan gaat van start met zo'n het komt wel goed-houding en speelt bovendien een vlot gebekte leraar.

Dan is het jammer dat je uit zijn lessen (en een speech) zo z'n drijfveer kunt halen, twee plus twee is vijf als je dat maar hard genoeg wilt, maar wanneer zijn moeder er aan te pas komt, voel je de vernedering. Niet de enige keer. Caan is beheerst van begin tot eind, zet een min of meer ongrijpbaar karakter neer in een film die een beetje te veel in de sudderstand blijft staan, maar misschien daarom juist wel werkt.

avatar van witboek
Ben de laatste tijd veel oudere films aan het bekijken en ondanks de technologie niet stil staat, vind ik die oudere films veel meer hebben.

avatar van dionj
Prima drama over gokverslaving. Caan speelt zoals wel vaker ingetogen, maar zeer sterk. Ook Lauren Hutton moet niet onvermeld blijven.