10 Rillington Place (1971)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Richard Fleischer
met Richard Attenborough, Judy Geeson en John Hurt

In het na-oorlogse Londen vindt een gezin een huis op 10 Rillington Place. Een niet al te bijzonder flatje met een nogal eigenaardige onderbuurman. Deze man, genaamd John Reginald Christie, heeft namelijk necrofiele neigingen en heeft zijn ogen nu gericht op zijn nieuwe bovenbuurvrouw...

Het feit dat het waargebeurd is geeft het bizarre verhaal van deze film wel meerwaarde.

Richard Attenborough, een man waar ik veel respect voor heb als regisseur van films die me weten te raken, had een goede kop voor deze rol (kaal gemaakt), maar speelde iets TE naar mijn idee, op momenten dat het nog niet moest: in een sessie bijvoorbeeld waar het kapje nog niet op de mond van het slachtoffer geplaatst is, en diegene nog makkelijk weg had gekund. Maar misschien wilde ze ZO graag een oplossing voor hun probleem dat ze maar bleven.

John Hurt is hier het talent vind ik, breekbaar en vol verdriet, meesterlijk neergezet tijdens die scenes en ietswat naïef, waardoor het echt triest is.

Eigenlijk staan de scenes die veel te lang duren me meest tegen, er lijkt geen eind aan te komen soms, daar had makkelijk in geknipt kunnen worden denk ik...

avatar van _Se7en_
Positief verrast! Erg waarheidsgetrouw en met name het acteerwerk van John Hurt is erg goed. Tim Evans kwam misschien nog net wat te intelligent over (kijk wat docu's over deze zaak en je snapt wat ik bedoel).

Nooit eerder heb ik een seriemoordenaar zo realistisch neergezet (afgezien van het overacting van mr. Attenborough) zien worden. Personages als John Doe en Hannibal Lecter zijn vermakelijk en zelfs indrukwekkend, maar verre van realistische seriemoordenaars. De regisseur van 10 Rillington Place heeft goed naar de werkelijke gebeurtenissen en personen gekeken en de film is zelfs op de plek des onheils opgenomen.

**** Ik heb genoten.

avatar van de grunt
Blu-ray release van Twilight Time is aanstaande. Laat die Fleischer's maar komen..

Goeie film over een jong echtpaar dat twee kamers huurt van een ander echtpaar die ook in het huis wonen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal en ook deels gefilmd in het eigenlijke huis. Een boeiend hoofdpersonage (niet in de laatste plaats vanwege een uitstekende Richard Attenborough). Met gemak 3.5 sterren.

avatar van knusse stoel
Een prima film die geweldig is om eens een avondje aan te besteden en naderhand met een gerust hart kunnen zeggen dat je de tijd niet hebt gedood maar prima hebt besteed.
Het verhaal loopt als een trein en het mooie eraan is dat het ook nog waar gebeurd is. Natuurlijk niet mooi voor de betrokkenen maar voor het waarheidsgehalte van de film.
We hebben ook de remake Rillington Place (2016) gezien en beiden zijn vrijwel gelijk qua verhaal aan elkaar. De remake duurt wel een beetje langer (167 minuten) en is iets donkerder qua sfeer.
Dit origineel scoort 0,2 hoger op IMDb dan de remake. Op Moviemeter scheelt het 0,24*.
Weinig verschil dus en dat kan de kijker die allebei gezien heeft beamen.

Deze film vond ik bijzonder nauwkeurig geënsceneerd. Aan alle details was veel werk besteed. De set was mega-naargeestig. Richard Attenborough was een echte "creep". De film bleef me nog dagen na het kijken bij.