A Single Man (2009)

geregisseerd door Tom Ford
met Colin Firth, Julianne Moore en Matthew Goode

Los Angeles 1962, het hoogtepunt in de Cuba crisis. De Britse homoseksuele professor George Falconer (Colin Firth) worstelt met de betekenis van het leven na de dood van zijn partner, Jim (Matthew Goode). George leeft compleet met zijn gedachten in het verleden en kan zich geen beeld van de toekomst vormen. We volgen hem gedurende een dag waarop een serie ontmoetingen en gebeurtenissen George er toe doen besluiten dat er geen betekenis aan het leven zit na Jim. George wordt bijgestaan door zijn beste vriendin Charley (Julianne Moore) die zo haar eigen vragen over haar toekomst heeft. Gebaseerd op de gelijknamige roman door Christopher Isherwood.

avatar van ZenZin
De hoofdpersoon die ondanks zijn depressie nog opmerkelijk goed functioneert , onrealistich goed goed wellicht, besluit zijn angst voor het leven los te laten en durft dan pas totaal te leven wat hem iets anders brengt dan hij had verwacht. En uiteindelijk : hebben we toch niet zoveel zelf in de hand.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De vormgeving was perfect. Bijna tè haast. Het is dat het bij het karakter van Falconer past, daardoor komt de film er wel mee weg. Firth blijkt zowaar te kunnen acteren en niet zo'n klein beetje ook. Hij geeft diepte aan een rol die heel makkelijk met trucjes gespeeld had kunnen worden. Ook de twee bijrollen zijn perfecte castings. De mannen zijn zo sterk dat Moore, die ik normaal hoog heb zitten, in deze film duidelijk wat minder overtuigd.

Ook fijn is hoe fraai dit rouwverwerkingsverhaal vertelt wordt. Met compassie en zonder in al te veel bijplot en uitlegstukjes te vervallen. Heel sterk zijn ook de flashbacks. Die gaan niet over grote gebeurtenissen an sich, maar over kleine momentjes.

Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen zoals Ford. Erg succesvol in het ene creatieve vak. Dan komt er nog een, blijkt hij daar ook nog erg getalenteerd in te zijn.

avatar van Pazmaster
Viel me tegen. Er wordt goed gespeeld en alles ziet er prima uit maar het verhaal deed me niet zo veel. Het gaat tergend traag en de plot rondom de suicidale homoseksuele oude man vond ik behoorlijk saai. Het interesseerde me gewoon niet zo, ik vond het niet pakkend genoeg.

avatar van Moviestar1979
Een mooi regiedebuut van Tom Ford.

Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Christopher Isherwood. Tom Ford besloot de film zelf te financiëren. De opnames namen 21 dagen in beslag. Sommige gebeurtenissen in de film zijn deels gebaseerd op Ford's persoonlijke ervaringen. Zo heeft hij bekend homoseksueel te zijn, en gebruikte hij Mescaline. De scène waarbij zijn buurmeisje Jennifer verteld over haar jeugdjaren, zijn eveneens feitelijke gebeurtenissen in het leven van Ford. De film werd o.a. geproduceerd door Chris Weitz. Dit is tot dusverre de enige film geweest, waarbij diens broer Paul Weitz niet bij betrokken was. In tegenstelling tot Ford, was Arianne Phillips verantwoordelijk voor de kleding in deze film.

De hoofdrol is weggelegd voor Colin Firth. Zijn acteerprestaties zijn uitermate sterk. Het had weinig gescheeld, of deze hoofdrol was naar een andere acteur gegaan. Firth stond namelijk op het punt om dit aanbod af te wijzen. Dit maakte hij tijdens een toespraak op 21 februari 2010 jl. bekend. Volgens alles zou een koelkastmonteur hem hebben overgehaald om de rol te accepteren. Hiermee vertolkte Firth eveneens het enige Britse personage in de film. De rol van Kenny zou oorspronkelijk worden vertolkt door Jamie Bell, maar hij is nooit komen opdagen. Hierop besloot Ford om Nicholas Hoult de rol te geven. Ook Julianne Moore weet wederom te overtuigen.

De film beschikt over een aantal cameo's. Zo horen we de stem van Jon Hamm voorbij komen, en maken Richard Buckley en Don Bachardy hun opwachting. Ook de foxterriër van Tom Ford heeft een korte cameo.

Colin Firth werd terecht genomineerd voor een Oscar, maar heeft deze helaas nooit in ontvangst mogen nemen. De film won 34 prijzen, en werd nogmaals 51 keer genomineerd.

3,5 *

avatar van Nickon
Gedurfde film. Alle lof voor de acteurs en regiseur. Geen happy end deze keer. Niet geschikt voor gevoelige zielen.

avatar van John Milton
Pfff. Sterk. Op praktisch alle fronten, wat mij betreft. Wat een debuut. En Firth. Prachtig ingetogen gespeeld.

avatar van Pollypeachum1
Prachtige film met een uitstekend acterende Colin FIrth. Alles klopt aan de film: regie, muziek, acteurs en sfeer.