Brokeback Mountain (2005)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ang Lee
met Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Michelle Williams

Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.

avatar van Jaarme
Ste* schreef:

Waarom niet? Eerder vroeg iemand zich ook al af waarom deze film nu juist gaat over twee homoseksuele cowboys. Als je zelf homo bent moet je toch juist begrijpen dat iedereen overal homoseksueel kan zijn?
Oh, nu je dit zegt, inderdaad, bedankt voor de quote!
Ik dacht nog tijdens het kijken van de film, iedereen kan inderdaad homo wezen, zelfs als je vecht vreemdgaat of zelfs zou stelen.
Misschien dat de film mij meer had gedaan als het zich ergens anders had voorgedaan

avatar van Dago66
It is hip to be queer.. But you can get killed

avatar van Zwolle84
Met tranen in de ogen deze prachtfilm herzien. Sluit me daarbij ook deels bij de mening van Tarkus aan, niet zozeer dat Ledgers talent na zijn dood opeens op gaat vallen, maar het geeft wel een extra melancholisch randje eraan (ook omdat de dood een hartverscheurend thema is in deze film).

Sowieso spelen beide mannen de sterren van de hemel. Dat, aangevuld met uiteraard het aangrijpende verhaal, de prachtige landschappen, mooi uitgewerkte zijplots en dat zeer aangrijpende einde gevolgd door dat prachtige nummer tijdens de credits, zorgt ervoor dat Brokeback Mountain een van die films is die de tijd even doet stilstaan. En gezien bepaalde reacties op deze site verdient het thema - raar maar helaas waar - nog steeds aandacht.

avatar van des1
Erg goeie film van een opmerkelijke regisseur die films in zulke uiteenlopende genres maakte. Denk aan Sense and Sensibility (Jane Austen boekverfilming), The Ice Storm (relatieperikelen in de 70's) and Running With The Devil (overleven in de Amerikaanse burgeroorlog). Als je de film niet aanstaat, zie je 'm toch niet. In plaats van hier onzin uit te kramen of je persoonlijke voorkeur voor een andere soort cowboyfilm te ventileren. Aangrijpend, zonder overly sentimental te worden, zeker naar het einde toe. Geweldige, ingetogen rol van Heath Ledger.

avatar van n1d0
Ik kon me niet identificeren met de personages. De keuzes die ze maken, de manier waarop de 'maatschappij' hun leven samen zou verhinderen, dat gaat er gewoon allemaal niet in. Vooral ook de situatie tussen Del Mar en zijn vrouw (praten niet over problemen) was extreem storend. Ik zag het probleem niet. De twee cowboys konden perfect voor elkaar kiezen als ze dat wouden. Je zou kunnen zeggen dat je duidelijk ziet aan Del Mar dat hij altijd twijfels heeft, maar toch, als je écht iemand graag ziet en er niet zonder kan...

Derde keer gezien deze film: ik raad andere mensen wel een kijkbeurt aan, het grenst aan een 'you love it or hate it' film.

avatar van bass-9
Erg lang gewacht om deze te bekijken. Deels om een beetje recalcitrant te zijn, maar ook omdat ik bang was dat die tegen zou vallen. Wat die ook deed. Vooropgesteld vind ik het enorm goed dat het item homoseksualiteit aan de kaak gesteld wordt. Ik vind echter de verhaalkeuze en de film zelf niet zo sterk. Het draait zo puur om het homo zijn, dat het een beetje doordraaft in mijn ogen. Ik vind de meeste romcoms ook niet bijster leuk, wanneer een relatie tussen hetero's zo enorm centraal staat. Neen, dan een Dog Day Afternoon, uit 1973 (!!!) stelt het een stuk subtieler aan de kaak. Of Pride, weliswaar uit 2014, wat ook een interessante (dubbele) verhaallijn heeft. Deze film kon me simpelweg niet echt pakken. Helaas. 2.5.

avatar van Daenelia
Ik wil deze film zo ontzettend graag goed vinden. En er zitten dingen in die ik mooi vind. Maar ... ik mis passie in deze film. Alles is zo volgens het boekje (en dan bedoel ik niet het geschreven verhaal), er zit niets adembenemends in. Geen moment van dat je je ineens iets realiseert of dat je blijkveld verruimd wordt.

Misschien is mijn blikveld al ruim genoeg, dat kan.

Ja, Heath Ledger was inderdaad op weg een adembenemend goede acteur te worden. Maar dat red de film niet voor mij. En daarbij: dat wist ik ook al zonder deze film.

Was de seks echt zo on-sexy bedoeld, zo passieloos, dat het alleen maar om het lichamelijke ging, dat ze net zo goed een potje hadden kunnen worstelen? Was de associatie die ik bij het vinden van het dode schaap na de 'seks scene' echt bedoelt als 'wanneer je homo-seks hebt, dood God een schaapje, hoor!'?

Ik weet dat in de jaren 50 het lastig was om uit te komen voor gevoelens, en al helemaal voor gevoelens voor hetzelfde geslacht, maar kom op zeg. Alsof Oscar Wilde nooit bestaan had... Alsof er tot deze twee cowboys nooit mannen met hun gevoelens geworsteld hadden.

De film liep op driekwart vast (leve streaming on demand) en ik voelde me niet geroepen om hem helemaal verder te kijken. Dus misschien mis ik de clou wel. Daar kan ik mee leven.

avatar van DjFrankie
Na 46 pagina's aan info kan ik alleen zeggen, ik heb me prima vermaakt hiermee.

(verwijderd)
Goede film. Een bijzonder thema in een naar mijn mening iets te langdradig verhaal. Geweldige acteerperstaties van Gyllenhaal en Ledger, wat ik ook niet anders had verwacht. Het plattelandsleven wordt prima neergezet en mooi in beeld gebracht. De soundtrack is erg kaal en dezelfde deun werd zo vaak herhaald dat het af deed aan de film i.p.v. een toegevoegde waarde had na een bepaalde tijd, jammer.

avatar van IH88
Brokeback Mountain

Tegenvaller. De eerste veertig minuten zijn weergaloos, maar zodra Ennis en Jack uit elkaar gaan verzandt de film in een rommelig, fragmentarisch en ontzettend traag geheel. Ennis en Jack zijn twee sympathieke gasten, maar dat ze stelselmatig hun vrouwen belazeren en eigenlijk ook hun kinderen verwaarlozen helpt niet mee om helemaal mee te gaan in hun gedoemde liefde.

Het spel van Gyllenhaal en vooral Ledger helpt natuurlijk wel. Maar Ang Lee kiest na veertig minuten voor gescheiden levens, gedoemde huwelijken en veel tijdsprongen, met voorspelbare en niet echt interessante gevolgen. Door de gescheiden levens van Ennis en Jack en de vele tijdsprongen had ik moeite om echt te geloven in hun onvoorwaardelijke liefde. Op het laatst probeert Ang Lee dat nog te herstellen met een aantal indrukwekkende scènes, maar het voelde voor mij als mosterd na de maaltijd.

Prachtige film over hoe ingewikkeld het is om als mens je hart te volgen. Mensen maar gewoon doen wat hun geleerd is en gewend zijn.

Brokeback Mountain neemt je op hartverscheurende manier mee wat dit met mensen doet, maar ook hun omgeving, hoe vast ze zitten en lopen in hun eigen ooit opgelegde normen en waarden.

TMP
Overtuigend drama met sterke rollen van Gyllenhaal en Ledger, waarbij het Ledger is die het meeste indruk maakt. De scènes tussen deze twee hoofdrolspelers zijn sterk en de problemen waar zij tegenaan lopen worden overtuigend neergezet. De overige personages hangen er veelal maar een beetje bij en zijn beduidend minder uitgewerkt. De film beschikt bij vlagen over mooie beelden, met name de scènes op Brokeback Mountain zijn erg goed gefilmd.

avatar van Pazmaster
Bareback mountain, ik heb deze film lang gemeden maar vandaag toch maar eens een kans gegeven. Er wordt prima gespeeld maar die herenliefde vond ik toch niet zo prettig om naar te kijken. Gelukkig is de problematiek daaromtrent wel interessant genoeg.

Al herhaaldelijk bekeken, en nu ook het oorspronkelijke verhaal(tje) van Annie Proelx gelezen.

Ik blijf het een prachtige film vinden! De omgeving is schitterend en de muziek past er prima bij. De film kon mij niet lang genoeg duren en liet mij echt met een brok in mijn keel achter.

Zou graag meer films zien zoals dit, iemand tips?

avatar van John Milton
akafadamakalb schreef:
Zou graag meer films zien zoals dit, iemand tips?

25 Gay Themed Films Better than Brokeback Mountain - IMDb

13 Essential LGBT Indies From the Post-‘Brokeback Mountain’ Era | IndieWire

The Horse Whisperer al gezien? Niet gay, maar wel romantiek in de natuur

Dank!
Ik kijk al uit naar god's own country.