• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.495 films
  • 12.239 series
  • 34.026 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.139 gebruikers
  • 9.379.579 stemmen
Avatar
 
banner banner

Brokeback Mountain (2005)

Drama / Romantiek | 134 minuten
3,61 2.776 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Ang Lee

Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Anne Hathaway

IMDb beoordeling: 7,7 (413.306)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 februari 2006

Plot Brokeback Mountain

"Love is a force of nature."

Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ennis Del Mar

Lureen Newsome

Joe Aguirre

Cassie Cartwright

Lashawn Malone

Randall Malone

Jack's Mother

Alma Del Mar Jr. (age 19)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Och ja, er zijn nu eenmaal mensen die weigeren om volwassen te worden. Jammer... vooral voor hen.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

johnhendrikos schreef:

Dan heb je heel heel heel veel bier gedronken vermoed ik zomaar.

Verbreed je horizon johnhendrikos... en ik bedoel niet dat je zelf in een tentje met een cowboy van bil hoeft te gaan, heb ik zelf ook geen enkele behoefte aan... Je kunt gerust je heteroseksuele zelf zijn. Sterker nog, dat moet je zijn, je bent wie je bent.

Maar om die onnodige afkeuring zò bezit van je te laten nemen dat je een stuk fictie niet meer kan waarderen simpelweg vanwege twee homoseksuele mannen, That borders on hate... And it's poisonous... And silly too.


avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

  • 650 berichten
  • 409 stemmen

Ik vind homo cinema prima hoor an sich. In die zin dat ik het prima vind dat het gemaakt word en dat mensen er naar kijken. Maar ja, persoonlijk houd ik daar niet van nee. En dat het dan ook nog om 2 cowboys gaat, tja, dat hadden ze gewoon niet moeten doen.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2073 berichten
  • 1388 stemmen

johnhendrikos schreef:

En dat het dan ook nog om 2 cowboys gaat, tja, dat hadden ze gewoon niet moeten doen.

Ik snap echt niks van die onzin. Een film over homoseksuele kappers, was dat dan beter geweest volgens jou, omdat die nu eenmaal vaker homoseksueel zijn? Deze film is nu juist interessant omdat het thema homoseksualiteit geplaatst wordt in een tijd en een omgeving waarin het nog niet normaal was.

Iedereen kan homoseksueel zijn johnhendrikos. Cowboys, soldaten, bouwvakkers, voetballers. Omdat sommige mensen inderdaad nog te bekrompen zijn om dat in te zien (in 2014 in Nederland, dus niet alleen in 1963 Wyoming) blijkt maar weer dat ze het juist wél hadden moeten doen.


avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

  • 650 berichten
  • 409 stemmen

Prima, ieder zijn mening he.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

Ste* schreef:

(quote)

Ik snap echt niks van die onzin. Een film over homoseksuele kappers, was dat dan beter geweest volgens jou, omdat die nu eenmaal vaker homoseksueel zijn? Deze film is nu juist interessant omdat het thema homoseksualiteit geplaatst wordt in een tijd en een omgeving waarin het nog niet normaal was.

Iedereen kan homoseksueel zijn johnhendrikos. Cowboys, soldaten, bouwvakkers, voetballers. Omdat sommige mensen inderdaad nog te bekrompen zijn om dat in te zien (in 2014 in Nederland, dus niet alleen in 1963 Wyoming) blijkt maar weer dat ze het juist wél hadden moeten doen.

Of heteroseksuele kunstschaatsers

Phoebe, I'm straight...

Ik denk dat we allemaal ons punt gemaakt hebben en johnhendrikos vindt wat hij vindt, dat gaat niet veranderen door woorden van ons vermoed ik zo. Ik vind het een zeer betreurenswaardig standpunt, maar goed. Het zij zo.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Volgens mij heeft johnhendrikos een of ander romantisch idee over cowboys. Dat het allemaal macho's en/of stoere revolverhelden waren. Niets is minder waar. Cowboys waren én zijn doodgewone boerenknechten, die de grote veehouders helpen hun vee bij elkaar te drijven en indien nodig naar een plaats te brengen, waar het vee gekeurd, geslacht of verkocht wordt. Ik kan me heel goed indenken dat er bij het langdurig onderling samenzijn van cowboys innige relaties ontstaan, zoals dat ook elders gebeurt (kloosters, gevangenissen, booreilanden etc.).


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

BBarbie schreef:

Volgens mij heeft johnhendrikos een of ander romantisch idee over cowboys. Dat het allemaal macho's en/of stoere revolverhelden waren. Niets is minder waar. Cowboys waren én zijn doodgewone boerenknechten, die de grote veehouders helpen hun vee bij elkaar te drijven en indien nodig naar een plaats te brengen, waar het vee gekeurd, geslacht of verkocht wordt. Ik kan me heel goed indenken dat er bij het langdurig onderling samenzijn van cowboys innige relaties ontstaan, zoals dat ook elders gebeurt (kloosters, gevangenissen, booreilanden etc.).

Ik denk dat je daar volkomen gelijk in hebt. Maar zelfs als hij met je eens is dat het best voor te stellen is, zal hij er nog geen film over willen zien denk ik. Maar je punt is redelijk lastig tegen te spreken, tenzij je van mening bent dat homo's geen cowboy 'worden' (of streng godsdienstig gezien en veel erger, dat cowboys geen homo 'worden'). Maar er worden in die gebieden waar veel mensen er als 'een cowboy' bijlopen procentueel vermoedelijk net zoveel homo's geboren als in Palm Beach of L.A. En dat dat eerder tot uiting komt in een situatie zoals in Brokeback Mountain waar twee mannen lange tijd samenzijn, afgesloten van de veroordelende buitenwereld, dat lijkt alleen maar logisch.

Dus het zal voornamelijk de beeldvorming omtrent cowboys zijn die johnhendrikos onverenigbaar vindt met homoseksualiteit.

Ach ja, wat moet ik er nog over zeggen. Onderzoek naar homoseksualiteit gaat nog steeds door trouwens: Male sexual orientation inf...


avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

  • 650 berichten
  • 409 stemmen

Juist john milton.

De feitelijke geschiedkundige cowboy's interesseren me natuurlijk niet. Ht gaat om de macho stoere, schietgrage hollywood cowboy natuurlijk. alias clint. Moet er niet aan denken dat clint andere mannen kusjes gaat geven hahaah


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

Dat begrijp ik. Maar Jake en Heath waren meer 'herders' dan revolverhelden. Clints the man with no name hoef ik ook geen kusjes te zien geven aan een andere bestoppelde revolverheld, maar het past ook niet in die films. In deze wel. Deze film draait er zelfs om, Clints spaghetti westerns draaien om iets anders. Het is niet dat ze hier het ene weapon holsteren om het andere tevoorschijn te halen.

Overigens heeft Clint er geen moeite mee hoor

Clint doesn't give a fuck


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

John Milton schreef:

(...). Maar Jake en Heath waren meer 'herders' dan revolverhelden.(...)

Inderdaad. De stoere cowboy waar de interesse van johnhendrikos naar uit gaat heeft in feite nooit bestaan. Cowboys moesten hun werk doen: het vee verzorgen en waar nodig de boel onderhouden en repareren. Als ze zich schuldig maakten aan drankgebruik, gokken of vechten tijdens het werk werden ze meestal op staande voet ontslagen.

Waar het Wilde Westen wel veel last van had waren kleine groepjes bandieten, die afgelegen boerderijtjes overvielen. Maar die schurken meden de nederzettingen over het algemeen als de pest uit angst voor de marshall of sheriff. Dat er met grote regelmaat postkoetsen of banken overvallen werden is al evenzeer een mythe. Dat is in werkelijkheid maar een paar keer gebeurd.

Het verhaal van Brokeback Mountain staat daarom veel dichter bij de realiteit dan de verzonnen figuren uit de Clint- en andere westerns.

Best spannende films hoor, maar puur fictie (met uitzondering allicht van het vaak verfilmde O.K. Corral incident in Tombstone).


avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

  • 650 berichten
  • 409 stemmen

Ja dat zal allemaal wel, maar film is nu juist om de realiteit te ontvluchten. We houden NIET van de realiteit. Dus wat het dichtste bij de realiteit komt interesseert niemand. Wat belangrijk is is wat het COOLSTE is. Nou ja, dat is toch echt Clint hoor.

Maar ieder zijn ding en veel plezier met clint danwel brokeback.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2073 berichten
  • 1388 stemmen

johnhendrikos schreef:

Ja dat zal allemaal wel, maar film is nu juist om de realiteit te ontvluchten. We houden NIET van de realiteit. Dus wat het dichtste bij de realiteit komt interesseert niemand. Wat belangrijk is is wat het COOLSTE is. Nou ja, dat is toch echt Clint hoor.

Maar ieder zijn ding en veel plezier met clint danwel brokeback.

Voor jou misschien, ik hou persoonlijk erg van films die het realistische leven laten zien. Of iets cool is of niet dat interesseert me dan echt totaal niet.

Het kan natuurlijk prima dat realisme je smaak niet is, maar dat maakt dit natuurlijk nog steeds geen slechte film omdat de cowboys geen ruige bandieten zijn.


avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

  • 650 berichten
  • 409 stemmen

Ja realisme houd ik niet van , dat klopt. En in mijn ogen moeten cowboys juist wel ruig zijn. Maar goed, ieder zijn ding.


avatar van Kuck-x

Kuck-x

  • 441 berichten
  • 755 stemmen

Het verschil met geromantiseerde westerns is dat deze jongens niet op indianen schieten en dat ze met elkaar vrijen. Het zijn volgens mij volkomen normale, stoere cowboys hoor.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Dat is veel beter ook: "Make love, not war."


avatar van edje555

edje555

  • 189 berichten
  • 0 stemmen

Geweldige film !

Over een verboden liefde, en dat homo-sexueel zijn een taboe is, in die tijd.

Het verhaal eromheen is super uitgewerkt.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

johnhendrikos schreef:

Ja realisme houd ik niet van , dat klopt. En in mijn ogen moeten cowboys juist wel ruig zijn. Maar goed, ieder zijn ding.

ze zijn ook ruig en stoer. Maar savonds samen in een koepeltje na een rood wijntje kunnen ze ook lief en teder zijn


avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

  • 659 berichten
  • 617 stemmen

nee , ik vind het niks . deze film en het onderwerp al helemaal niet.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2633 berichten
  • 1537 stemmen

Eerst de film gezien, daarna heb ik me een uur of wat geamuseerd met het lezen van de 1337 berichten op deze site. In grote lijnen: vaak grappig, maar soms ook pijnlijk om te zien hoeveel mensen ook in deze tijden en in dit deel van de wereld nog steeds een probleem hebben met het zien van fysieke contacten tussen mannen.

Een meer dan degelijk drama, met, toen ik er achteraf over zat na te denken, toch wel meer diepgang dan de gemiddelde romantische film; met zeer mooie locaties en beelden; en met vooral twee heel sterke acteurs.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9971 berichten
  • 4657 stemmen

Stel je wil een film maken over de mannenliefde, prima, maar gebruik daar dan geen cowboys voor. Cowboy's worden namelijk altijd geassocieerd met alles behalve mannenliefde. Je maakt toch ook geen film over homoliefde met john rambo: first love

Liefde is universeel en klampt zich niet vast aan magere mannetjes met roze hemdjes. Dat het hier om cowboys gaat is net essentieel voor de film, en in een dergelijke film tijdens de Vietnamoorlog zit heel wat stof. Dank voor het goede idee.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Boenga schreef:

Eerst de film gezien, daarna heb ik me een uur of wat geamuseerd met het lezen van de 1337 berichten op deze site. In grote lijnen: vaak grappig, maar soms ook pijnlijk om te zien hoeveel mensen ook in deze tijden en in dit deel van de wereld nog steeds een probleem hebben met het zien van fysieke contacten tussen mannen.

Je hebt gelijk. Bij een aantal berichten moet ik aan bisschop Gijsen denken. Deze hypocriet heeft zijn leven lang een kruistocht tegen homoseksualiteit gevoerd omdat hij zelf met zijn poten niet van jongeren af kon blijven. Hetzelfde fenomeen zie je bijvoorbeeld bij de aartsconservatieve politici en dominees in de USA etc., die uiteindelijk zelf homoseksueel bleken te zijn en de kat in het donker knepen.

Dus zal de regel op deze site ook wel opgaan: des te meer mannen hun gal spuwen en aantrappen tegen homoseksualiteit en/of mannen die teder met elkaar omgaan, des te meer ze worstelen met hun eigen seksualiteit. Want als je content bent met je eigen seksualiteit en seksuele voorkeur, dan heb je daar geen enkele behoefte aan.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

gauke schreef:

(quote)
Je hebt gelijk. Bij een aantal berichten moet ik aan bisschop Gijsen denken. Deze hypocriet heeft zijn leven lang een kruistocht tegen homoseksualiteit gevoerd omdat hij zelf met zijn poten niet van jongeren af kon blijven. Hetzelfde fenomeen zie je bijvoorbeeld bij de aartsconservatieve politici en dominees in de USA etc., die uiteindelijk zelf homoseksueel bleken te zijn en de kat in het donker knepen. Dus zal de regel op deze site ook wel opgaan: des te meer mannen hun gal spuwen en aantrappen tegen homoseksualiteit en/of mannen die teder met elkaar omgaan, des te meer ze worstelen met hun eigen seksualiteit. Want als je content bent met je eigen seksualiteit en seksuele voorkeur, dan heb je daar geen enkele behoefte aan.

Dat gaat vaak op denk ik. Ted Haggard syndroom.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2633 berichten
  • 1537 stemmen

gauke schreef:

Je hebt gelijk. Bij een aantal berichten moet ik aan bisschop Gijsen denken. Deze hypocriet heeft zijn leven lang een kruistocht tegen homoseksualiteit gevoerd omdat hij zelf met zijn poten niet van jongeren af kon blijven. Hetzelfde fenomeen zie je bijvoorbeeld bij de aartsconservatieve politici en dominees in de USA etc., die uiteindelijk zelf homoseksueel bleken te zijn en de kat in het donker knepen.

Inderdaad een vaak weerkerend gegeven.

Een ander punt is dat de mens (en allicht niet de mens alleen) een wantrouwen heeft tegenover al wie/wat anders is dan hemzelf; homofobie ligt zo op precies dezelfde lijn als racisme. Het is blijkbaar niet voor iedereen makkelijk om dat van zich af te zetten.


avatar van LNDS

LNDS

  • 24 berichten
  • 78 stemmen

Het eerste uur wist deze film me totaal niet te boeien. Er gebeurde niet veel en er werd naar mijn gevoel van de hak op de tak gespronge. Daarna veranderde dit helemaal en werd ik helemaal meegesleurd. Erg mooie drama, en Heath Ledger is altijd fijn om naar te kijken


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Tarkus schreef:

Deze film viel me eerlijk gezegd wat tegen.

Hoewel het verhaal taboes doorbreekt, zeker in het preutse Amerika, is de film veel te langdradig en bij momenten zeer saai.

Het boek is amper 90 bladzijden (zat bij deze DVD in een HUMO uitgave) en daar dan een 2 uur durende film van maken moet wel gepaard gaan met dooie momenten.

Wat wel zeer mooi is aan deze film zijn de prachtige shot op de nog mooiere locaties.

Maar dat deze film daarvoor 3 Oscars heeft gekregen, dat zou me verwonderen, ik vind dat wel wat overdreven, dat jaar waren er betere filmen.

De film is me dit keer iets beter bevallen dan de eerste maal.

Maar wellicht is de hoofdreden daarvan dat Heath Ledger ondertussen is overleden en je echt wel gaat letten op het ongelooflijke talent dat de man had.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9971 berichten
  • 4657 stemmen

Tarkus schreef:

De film is me dit keer iets beter bevallen dan de eerste maal.

Maar wellicht is de hoofdreden daarvan dat Heath Ledger ondertussen is overleden en je echt wel gaat letten op het ongelooflijke talent dat de man had.

Bedoel je dat een acteur eerst moet overleden zijn vooraleer zijn talent opvalt?


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Filmkriebel schreef:

(quote)

Bedoel je dat een acteur eerst moet overleden zijn vooraleer zijn talent opvalt?

Neen dat bedoel ik niet, ik wist al langer dat hij talentvol was.. maar ik bedoel alleen maar dat je er nu toch meer op let, en dat je beseft wat hij ons nog had kunnen geven....


avatar van Jaarme

Jaarme

  • 105 berichten
  • 87 stemmen

"Brokeback Mountain"

Ten eersten is de hele setting naar mijn weten natuurlijk niet op de juiste plek en aardig misplaatst..

Wie maakt er nou een film over twee homoseksuele mannen met een cowboy sfeertje eromheen.

Toch ben ik van mening, ook al kon ik mijzelf niet helemaal inleven in de karakters van de twee hoofdrolspelers.

Dat dit toch een redelijk goede film is, voor zijn tijd en voor het genre, waar er naar mijn weet te weinig films van zijn gemaakt.

Ik moest deze film verplicht van mijzelf kijken omdat ik zelf ook homo ben, maar toch voelden ik er niet al te veel bij, misschien ligt het dan toch écht aan de setting die ze de film gegeven hebben.

Ik maak het daarom ook niet te bont en geef deze film 3,5 ster

~


avatar van Ste*

Ste*

  • 2073 berichten
  • 1388 stemmen

Jaarme schreef:

"Brokeback Mountain"

Ten eersten is de hele setting naar mijn weten natuurlijk niet op de juiste plek en aardig misplaatst..

Wie maakt er nou een film over twee homoseksuele mannen met een cowboy sfeertje eromheen.

Waarom niet? Eerder vroeg iemand zich ook al af waarom deze film nu juist gaat over twee homoseksuele cowboys. Als je zelf homo bent moet je toch juist begrijpen dat iedereen overal homoseksueel kan zijn?