Brokeback Mountain (2005)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ang Lee
met Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Michelle Williams

Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.

avatar van roeman
Wil toch mijn 4.5* veranderen in 5.0* deze film is het echt waard.

Driello
Brokeback mountain heeft voor mij 1 zwakte die me door de hele film bleef storen: ik geloofde de liefde tussen de beide hoofdpersonen niet. Het kwam er niet overtuigend uit. Jammer, want daar is het gehel verhaal toch min of meer op gebaseerd. Ook vond ik Heath Ledger op een gegeven moment minder en minder overtuigend worden. Meer dan amechtig zuchten en moeilijk kijken (gepijnigd) was er niet. Dan vind ik de wijze waarop Gyllenhaal zijn rol vertolkte een stuk overtuigender. Hij kwam er ook wat meer aan te pas, vind ik, met de beelden waarin de beide manneen hun leven probeerden op te pakken. Verder is het natuurlijk een sterk gefilmde en geregiseerde film met de nodige mooie natuurbeelden en een fraaie setting.

avatar van jipt
Vond 't wel een aardig melancholisch beeld over onmogelijke liefde. Wel raar hoe hun verhouding uit het niets uit de lucht komt vallen. Fotografie en soundtrack waren mooi, rollen waren sterk. kleine 3,5*

avatar van Cattie
Het duurde eventjes voordat ik in de film en in het verhaal zat. dat kwam denk ik vooral omdat er heel snel achter elkaar erg grote tijd sprongen worden gemaakt. vooral in het eerste uur. Het laatste uur werd ik helemaal meegesleurt in het verhaal, en dat maakt alles van het eerste uur weer goed.

Korbie
Ang Lee's Brokeback Mountain kun je beschouwen als een gay-western die de commerciële bioscopen haalde. De film is vergelijkbaar met Lonesome Cowboys van Andy Warhol maar de toon van de films is totaal anders. Absoluut geen film voor allen, maar ik denk dat de thematiek wel bijzonder interessant is voor iedereen.

Het scenario is fantastisch neergezet: we volgen twee cowboys, Ennis Del Mar (gespeeld door Heath Ledger) en Jack Twist (gespeeld door Jake Gyllenhaal) die tijdens een zomer samenwerken wanneer ze als schapen herders dienen in Wyoming. Ze worden, tijdens deze samenwerking, echter verliefd op elkaar. Wanneer deze samenwerking ten einde komt, gaan beiden mannen hun eigen weg en trouwen ze beiden maar nooit vergeten ze elkaar. Brokeback Mountain is alleen al door haar acteerkanon een prachtige film. Gyllenhaal is een geweldige acteur, maar ik was vooral onder de indruk van Ledger die de rol speelt van de stille, rustige man (het karakter dat we al vaak zijn tegenkomen in spaghetti-westerns perhaps?) maar Ledger geeft er zo'n grote laag in mee dat de emoties van zijn karakter verschuilt zijn en dat is erg sterk gedaan. De samensmelting van deze twee acteurs is dan ook een van de sterkste acteerprestaties van nu.

Brokeback Mountain noem ik de definitie van een moderne klassieker. De film bevat herkenbare elementen van de klassieke neerzetting van de 'western', maar het indrukwekkende liefdesverhaal brengt het naar een nog veel hoger niveau. Een aangrijpende, rakende maar verfrissende film. Een indrukwekkend stukje cinema van de nieuwe jaren nul.

avatar van Mac Hammer Fan
Een verhaal dat voortreffelijk is in beeld gebracht met goede vertolkingen. Aan de vriendschap tussen de twee mannen zit echter een wrange nasmaak omdat ze beiden hun vrouwelijke partners bedrogen. Daar had ik moeite mee. Het einde vond ik dan weer sterk.

avatar van Apollinisch
Een paar dagen geleden heb ik deze verhalenbundel van Annie Proulx, met daarin het oorspronkelijke verhaal Brokeback Mountain, uitgelezen en naar aanleiding daarvan wou ik de film wel weer 's zien. De eerste keer (en tevens de laatste keer) dat ik Brokeback Mountain zag, ruim drie jaar geleden, vond ik het geen slechte film, maar ook geen bijzonder goede. Gisteravond laat vond de herziening plaats en zoals dat wel vaker het geval is bij herzieningen was het alsof ik de film voor het eerst zag. Nu was dat ook wel een beetje zo, want ik wist er praktisch niks meer van, maar ik heb de film ook echt anders beleefd dan destijds. Deels omdat ik het boek nu heb gelezen en bepaalde gebeurtenissen beter kan duiden (zo kan ik me voorstellen dat het moment waarop het personage van Michelle Williams haar echtgenoot vraagt of hij sigaretten voor haar meeneemt onbegrijpelijk en onbenullig is voor mensen die het boek niet hebben gelezen, maar voor mij heeft dat moment wel betekenis), en deels omdat ik natuurlijk zelf ook ben veranderd in drie jaar tijd. Ik ben andere dingen gaan waarderen en Brokeback Mountain spreekt me op dit moment in mijn leven gewoon meer aan dan drie jaar geleden.

Met name het eerste uur spreekt me aan. Het universele verhaal van de verboden liefde, dat al vaak verteld is maar mooi blijft, had zich geen betere setting kunnen wensen dan het Wyoming van enkele decennia geleden. Figuren als Ennis Del Mar, het geweldige personage van Heath Ledger, tref je alleen daar aan en de fraaie natuur is natuurlijk mooi meegenomen. Ook mooi is de muziek, die verhaal en beelden op gepaste wijze ondersteunt: aanwezig, maar zonder al te nadrukkelijk op de voorgrond te treden en de aandacht van andere zaken af te leiden.

Als het avontuur op Brokeback Mountain voorbij is volgt er nog een aantal sterke scènes (zoals Ennis die die twee lomperiken aanvalt met op de achtergrond een spetterend vuurwerk), maar die zijn spaarzaam. Banaliteit krijgt naarmate het verhaal vordert meer en meer de overhand en zoals hier al eerder aangegeven werd is de film nogal fragmentarisch en zijn de tijdssprongen ongelukkig. De film herpakt zich zo'n halfuur voor het slotstuk gelukkig wel en eindigt sterk, maar voor een plek in m'n top tien is het dan al te laat. En dat zat er op basis van het eerste uur wel in. Over drie jaar nog maar eens kijken dan. Misschien spreekt het middenstuk me op dat moment in mijn leven meer aan dan nu.

avatar van Filmkriebel
Brokeback Mountain heb ik tot vandaag steeds links laten liggen, omdat ik dacht dat het niet aan mij besteed zou zijn en ik me moeilijk zou kunnen inleven in een homoseksuele liefde. Vandaag heb ik hem bekeken... en wat een mooie film was dat toch. Het is verder ook een tragedie, hoe Ennis zich bewust is dat zijn geluk bij Jack is en toch de stap niet wil zetten en kiest voor een bestaan waarin hij ongelukkig is. En Jack maakt hij meteen ook ongelukkig. Ook Jack trouwt, maar zijn verlangen om met Ennis te zijn blijft in zijn hart branden. Waarom die liefde zo sterk is wordt met weinig woorden gezegd... iedereen weet het... het overkomt je opeens en laat je niet meer los. Zo moet het ook voor hen gegaan zijn, versterkt door de eenzaamheid in de wildernis waarin ze enkel elkaar hadden.

Het beste kwam op het einde. Knappe twist van Ang Lee om zonder enig woord duidelijk te maken dat Jack gestorven is omwille van zijn homoseksualiteit. Je ziet het aan zijn vrouws gezicht wanneer ze met Ennis belt, en ook de vader van Jack maakt daarop een toespeling . De film eindigt met een mysterieuze quote die de kijker zelf dient aan te vullen. Het lijdt geen twijfel dat er ook overal rond ons mensen zijn die hun geluk aan zich voorbij zien gaan omdat ze teveel aandacht besteden aan wat een ander denkt. Je geluk maak je uiteindelijk zelf.

Brokeback Mountain laat de passie en de pijn voelen naarmate de jaren verstrijken in de film.

avatar van oemoemenoe
Nee , erg slecht .
Niet om aan te gluren deze flauwekul.

avatar van Pim1993
Ik wacht nog steeds op de remake met vrouwelijke hoofdrollen voor bijvoorbeeld Jessica Alba en Evangeline Lilly......

Maar die zal er wel nooit komen

Verder een mooi controversieel affiche!

Pim1993 schreef:

Maar die zal er wel nooit komen

Verder een mooi controversieel affiche!

hahaha Dan zou het nog eens een goede film zijn, dit was natuurlijk een vreselijke ervaring!

Het was geen motivering. Het was gewoon mijn ervaring. Ik vond de ervaring vreselijk. TJa, kan het ook niet helpen.

avatar van Snaaf
Never mind

avatar van Ste*
Prima film die heel ontspannen wegkijkt. Mooie natuurbeelden, goed acteerwerk en overtuigende liefde en tragiek. Alleen jammer dat de film drie kwartier voor het einde wat begint te slepen. Op den duur weet je wel hoe het zit en dan gaat het allemaal toch wel aardig lang duren. Maar goed, op het einde wint de sfeer het wel van eventuele langdradigheid.

Verder vooral qua acteerwerk een erg goede film. Anne Hathaway valt nooit tegen en ook Michelle Williams maakt veel van haar redelijk kleine rol.

was vergeten de film van sterren te voorzien. Nou een welverdiende halve ster. En dat is eigenlijk nog teveel. Cowboys zijn veel toffer in once upon a time, unforgiven, the good the bad etc etc my name is trinity en nog paar. Maar deze nee, waardeloze western.

Ehhh!?

Keek je deze film met de verwachting van of hoop op 'toffe Cowboys'?! Have you been living under a rock?

Had je echt geen idee dat dit een lovestory tussen twee mannen was? Kijk alleen al naar de filmposter...

P.s. Ik ben het met je eens dat die cowboys 'cooler' zijn in die films, maar deze film daarom laag waarderen vind ik, with al due respect, waanzin.

oemoemenoe schreef:
Nee , erg slecht .
Niet om aan te gluren deze flauwekul.

Wat was er zo slecht aan dan? Als je dat toelicht hebben mensen er zowaar wat aan. For all we know vind je het slecht omdat twee mannen zoenen, of omdat Anne Hathaway erin zit, of dat het over een moeizame liefde gaat. Dat je het 'niet aan te gluren' vindt heeft nul waarde tot we weten waarom, en de meeste users zullen je niet goed genoeg kennen om dat te kunnen raden gok ik.

Ik vind dit gewoon een hele saaie film. Natuurlijk kan ik me ook weinig identificeren met de mannenliefde, maar dan nog. Stel je wil een film maken over de mannenliefde, prima, maar gebruik daar dan geen cowboys voor. Cowboy's worden namelijk altijd geassocieerd met alles behalve mannenliefde. Je maakt toch ook geen film over homoliefde met john rambo: first love
Dat kan toch niet.

Maar los van dit alles, is de film echt bijzonder saaai. En volgens mij moet je wel tot de doelgroep behoeren wil deze film je kunnen bekoren.

En ik merk dat ik heel erg op mijn teentjes tippel, want ikw il niemand beledigen en de doelgroep i nogal snel beledigd....

Dus bij deze beste homo mannen , ik heb niets tegen u allen of u geaardheid. Dit voor de duidelijkheid.

avatar van mikey
Ik ben nu al een tijdje bezig me voor te stellen wat nou een typische heterosexuele vrouwencultuur is. Waar homosexualiteit niet wordt geaccepteerd.

Dat kan toch niet.

Oh ik ging er niet vanuit dat je een homofoob was hoor, maar wat is 'de doelgroep' dan van zo'n film? Ik neem aan dat je niet bedoelt homoseksuelen? En natuurlijk mag je het saai vinden! Daar kijk ik zelfs niet raar van op...

Het ging me meer om de manier waarop je het verwoorde
Kan helaas geen mooie analogie bedenken (moe).

mikey schreef:

Wat bedoel je precies mikey?

avatar van mikey
Dat is toch de tegenstelling: machocultuur-homosexualiteit. Ik vroeg me gewoon af of er een damesculruur is waarin homosexualiteit taboe is.

avatar van John Milton
toevallig gisteren La Vie d'adèle gezien, haar vriendinnetjes waren er niet zo blij mee op de middelbare school, dat ze wellicht (dat wisten ze niet eens zeker) Homoseksueel zou kunnen zijn.
maar of dat representatief is ?

avatar van Ste*
johnhendrikos schreef:

Eh... ja, en nu wel. Daarom kan het juist een interessante film zijn. Een van de raarste kritieken die ik hier gelezen heb.

Nee, daarom is het juist een waardeloze film.

Oh ik ging er niet vanuit dat je een homofoob was hoor, maar wat is 'de doelgroep' dan van zo'n film? Ik neem aan dat je niet bedoelt homoseksuelen? .

Ja dat bedoel ik wel natuurlijk.

Dat kan toch niet.

Zelden op deze site een grotere puriteinse onzin gelezen.

John Milton schreef:
johnhendrikos schreef:
Ja dat bedoel ik wel natuurlijk.

Dat is een van de vreemdste, domste dingen die ik op dit forum heb gelezen, spijt me zeer. Omdat die film over twee gay men gaat is hij voor een homoseksueel publiek? Dat komt op mij verschrikkelijk bekrompen over. Ik kan Breaking Bad toch ook goed vinden zonder dat ik een Crystal Meth dealer ben? Het is toch niet zo dat je je als hetero totaal niet meer in het verhaal kunt verplaatsen omdat het twee mannen betreft? Ik had daar in elk geval geen last van. Het verhaal blijft hetzelfde, het zijn toevallig twee mannen.

Het enige argument dat ik zou kunnen bedenken om dit te zeggen is dat je je ondanks dat je homo's niet tegen het hoofd wilt stoten, toch dermate ongemakkelijk voelt bij de verbeelding van liefde tussen twee mannen, dat je er geen films over wilt zien. Wat overigens prima is, dat is je goed recht! Maar dat zegt niets over de doelgroep van de film, meer over jouw persoonlijke idiosyncrasies, als ik zo vrij mag zijn.

Brokeback Mountain zou (laten we wel wezen) nooit zo goed ontvangen zijn als het regelrechte Queer Cinema was, wat wel degelijk bestaat, of je het nu met het label eens bent of niet. Zijn Six Feet Under en La Vie d'Adèle ook op de 'homoseksuele doelgroep' gericht, vraag ik me dan af? Dit is gewoon een film voor een algemeen publiek, seksuele geaardheid staat er echt los van.

Je hebt helemaal gelijk John, je verwoord mijn mening mooi.

avatar van mikey
Slaat inderdaad mergens op. Het is een film over homosexualiteit in een gebied/ tijd waarin zoiets stiekem werd gedaan. Waar de film over gaat. Is beslist geen film voor homosexuelen per se.

avatar van tattoobob
Best een mooie film. . . Tja en dat er twee homosexuelen inzittenen en flink te keer gingendaar kon ik wel aan wennen.
Op die momenten kon ik mooi even een biertje pakker.
Verder mooi verhaal!!

Dan heb je heel heel heel veel bier gedronken vermoed ik zomaar.