Brokeback Mountain (2005)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ang Lee
met Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Michelle Williams

Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.

avatar van titan
Bij Ang Lee:

Ang Lee buigt zich over gay cowboys

Het lijkt erop dat de novelle Brokeback Mountain van Annie Proulx eindelijk wordt verfilmd. Koesterde eerst Gus van Sant (My Own Private Idaho, Good Will Hunting) lange tijd plannen om het verhaal over de twee cowboys te verfilmen, nu staat Ang Lee (Hulk) in de startblokken om het op het doek te brengen.

Het verhaal draait om de cowboys Ennis del Mar en Jack Twist. Beiden zijn nog geen twintig. Ze ontmoeten elkaar op de hellingen van Brokeback Mountain waar ze schapen gaan hoeden. Tijdens de zomer van 1961 laait de passie hoog op. Kortom: het wordt een warme zomer. Ze proberen later hun gevoelens te onderdrukken, maar huwelijken en homofobie blijken niet sterk genoeg om hen uit elkaar te kunnen drijven. Alleen moord kan hen scheiden.

Nadat Ang Lee klaar was met de film Hulk, die bol stond van de speciale effecten, was de vraag op welk genre hij zich nu zou richten. Hoewel het in veel van zijn films om generatieconflicten draait, verschilde de setting enorm. Zo maakte hij onder meer het Britse kostuumdrama Sense and Sensibility, de Amerikaanse seventiesfilm The Ice Storm, het Amerikaanse burgeroorlogepos Ride With the Devil en het Chinese krijgskunstspektakel Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Het zou de tweede keer zijn dat een boek van Proulx wordt verfilmd. In 2001 maakte de Zweed Lasse Hallström het drama The Shipping News. Kevin Spacey speelt daarin een sukkelige veertiger die na de dubbele zelfmoord van zijn ouders en de dood van zijn vrouw - die op z'n zachtst gezegd overspelig was - terugkeert naar zijn ouderlijk huis.

(bron: Hollywood Reporter/Expreszo)

starbright boy (moderator)
De namen voor de hoofdrollen zijn Jake Gyllenhaal en Heath Ledger.

Bron: teletekst 424

starbright boy (moderator)
Hier kijk ik erg naar uit.

starbright boy schreef:

Hier kijk ik erg naar uit.

waarom, heb nog weinig gehoord over deze film

starbright boy (moderator)
Redenen: Ang Lee, Jake Gyllenhaal en het plot.

avatar van jassonn
He, iemand heeft een goed plaatje kunnen vinden. Ik had 'm vorig jaar al toegevoegd en stond sindsdien op de fout pagina.

Ik heb onlangs de gelijknamige roman(netje) van Annie Proulx gelezen en vind die er goed. Er is al veel over de film geschreven op het net, vooral over hoe de film zal omgaan met de expliciete sexscene's tussen de mannen zoals Proulx die in haar boek beschreef. In eerste instantie zou Gus Van Sant de film gaan maken, maar zijn studio Sony liet de optie op het project verlopen, en dus ging Ang Lee ermee vandoor die sinds Hulk toch niks om handen had.
Ik zie dat de NL-release datum op IMDB alweer weg is. Hij stond hier voor November 2005 maar dat zal nu wel begin 2006 gaan worden.

Ook ik kijk erg uit naar deze film.

avatar van chester
lijkt me een erg goede film, en ik ga er zeker naar toe als deze film uitkomt

lijkt me een leuke film!! ^^

avatar van Esteban
In het promotiefilmpje van FOCUS zie je al enkele beelden van 'Brokeback Mountain'.

Compleet off topic : Het promotiefilmpje is prachtig, het deed me weer beseffen vanwaar m'n liefde voor 'film' komt.

avatar van Pepito
Full Trailer - >

Ziet er goed uit

avatar van Esteban
Daar staat toch helemaal nergens een trailer?

avatar van Pepito
Esteban schreef:
Daar staat toch helemaal nergens een trailer?

Ze hebben hem weer weggehaald.
Hij stond er echt. Kon hem niet downloaden,
maar wel streamen. Zal er wel weer opkomen
binnenkort

Trailer : http://www.seismicproductions.com/b...k_mountain.html

Er werd net iets te veel verklapt in deze nogal klassieke trailer, maar het lijkt allemaal te draaien om twee very promising acteerprestaties. En wat Ang Lee (The Ice Storm) brengt zal ook wel gene kaka d'enfants zijn.

Gouden leeuw gewonnen.

Ben erg benieuwd nog steeds.

elsterno schreef:
Gouden leeuw gewonnen.

Ben erg benieuwd nog steeds.

Het maakt mij nog nieuwsgieriger. De ervaring leert me dat ik Gouden Leeuwen vaak beter vind dan Beren , Palmen of Oscars. Ook al heb nog maar een klein deel van de winnaars gezien. Twee ex-winnaars staan zelfs in mijn top 10. Deze film voegt zich in in ieder geval in een zeer fraai rijtje.

avatar van A.S.E.
Dit wordt een schitterend jaar voor Jake Gyllenhaal, met daarbij Jarhead van Sam Mendes!

Releasedatum : 2-2-2006
Zie ook : www.brokebackmountain.com

avatar van dray
Jaren geleden het boek gelezen. Ben bang dat 'Hollywood' de scherpe randjes glad vijlt..

Release uitgesteld naar 16 februari ...

avatar van ericos
ik kijk heel erg uit naar deze film, heb de trailer gezien en ben echt benieuwd hoe de film is!
volgens mij zit er een heel mooi verhaal in ..

Plakband

Haha, ik snapte eerst niet wat er bedoeld werd in de strip, totdat ik zag waar de film over ging

Ben er nu wel benieuwd naar, nog even geduld dus...

De trailer gezien, lijkt me best wel mooie film. De cast spreekt me vooral aan (Michelle Williams, Anen Faris, Anne Hathaway [is ze al zo oud?]).

Ik ben benieuwd.

Art
Jij noemt juist de namen op waar ik minder benieuwd naar ben. Ik ben juist nieuwsgierig naar deze film doordat Ang Lee de regie doet en ene Jake Gyllenhaal de hoofdrol heeft. En ik ben ook toch wel benieuwd wat Heath Ledger in huis heeft. Verder heeft de film de cinematograaf Rodrigo Prieto en componist Gustavo Santaolalla in zijn gelederen. Misschien niet de bekendste namen maar voor mij twee namen die ik zeker in de gaten blijf houden

jassonn schreef:

Gus Van Sant zou hier vast ook iets mooi van hebben kunnen maken, maar heb ook wel vertrouwen in Ang Lee. Misschien had Van Sant de film in dezelfde stijl gedraaid als My Own Private Idaho, wat een beetje saai zou geweest zijn.
Zou zou zou.... we will never know. Ik ben in ieder geval ook heel benieuwd naar deze film.

avatar van streeter
Een hoop Independent Spirit nominaties. Zal hem volgende week wel bekijken - ben benieuwd of het geld zal verdienen.

Ook leuk om Randy Quaid weer in een western-achtige film te zien.

avatar van Goodfella_90
7,9 op imdb na kleine 3500 stemmen

Hij schijnt op het festival in Rotterdam te gaan draaien, en 11 februari een voorpremière in Pathé de Munt !

Beste lezers, Ik heb afgelopen week deze film gezien. Ik vond het echt een zeer goede film. Zeker de moeite waard om te zien.