Kids (1995)

geregisseerd door Larry Clark (I)
met Leo Fitzpatrick, Chloë Sevigny en Justin Pierce

De film volgt de tiener Telly, wiens idee van veilig vrijen is om alleen seks met jonge maagden te hebben. Eén van de meiden die hij in het verleden ontmaagd heeft blijkt hier een besmetting met het HIV-virus aan overgehouden te hebben. Ze gaat naar Telly op zoek om hem het nieuws te brengen. Telly staat echter op het punt om opnieuw onveilige seks te hebben met een nietsvermoedend meisje.

avatar van leatherhead
Ik ben de laatste tijd eindelijk een beetje in het oeuvre van Clark gedoken, en dan kan deze controversiële film natuurlijk niet uitblijven. Hij viel me wat tegen helaas. Slecht is het zeker niet en de film weet de volle lengte te boeien, maar het mist totaal de punch die een Ken Park wel had. Er waren geregeld van die momenten waarbij ik de indruk kreeg dat Clark ze shockerend bedoelde, maar die het uiteindelijk juist niet waren. Hoop saai en banaal gekwek ook, anno 2016 vind ik het niet bijster gewaagd meer. Sluit me verder volledig aan bij Harmjan's review. 2,5* sterretjes.

avatar van RuudC
Een stuk heftiger dan ik verwacht had eigenlijk. Uiteindelijk vond ik Kids een nogal nare film in de zin dat er een hoop heftige shit gebeurt. Dat tieners experimenteren met drugs en seks, is me niet vreemd. Ik heb die leeftijd ook gehad, ook al ging ik lang niet zo ver als de hoofdpersonen hier doen. Het was ongemakkelijk om hier naar te kijken. Ik realiseerde me dat de jeugd van tegenwoordig eigenlijk net zo extreem is, ook al speelt aids een veel minder grote rol dan in de jaren tachtig en negentig. Dat een jongen vooral jonge dames in bed lult, is al niet echt fris, maar de wetenschap dat hij (ook al is hij niet op de hoogte) hij jonge onschuldige levens ruïneert, maakt het wel heel erg. Verder is het veel typische straattaal (incl. inhoud). De manier waarop deze jongeren tegen het leven aankijken en hoe ze daar mee omgaan, is vele malen aangrijpender dan de goorste horrorfilms die ik gezien heb. Qua impact een dikke 5*, maar ik geloof niet dat ik deze film ooit nog hoef te zien. 3* dus.

avatar van SmackItUp
Dit was pas mijn tweede Clark, na Bully. En dan is dit toch een tegenvaller.

Duidelijk is wel dat je Clark's films niet voor de lol gaat kijken. Dit zijn namelijk zeer deprimerende films. Nou had ik dat bij Bully nog wat meer, maar ook Kids is geen feelgood film. Je wordt ondergedompeld in de ellende van een paar straatschoffies die niets anders doen drugs gebruiken, (onveilige) sex hebben en ruzie maken. De jongens lijken totaal daarin totaal geen rem te hebben.

Een minpunt van deze film is dat Clark het registreert, maar er verder weinig mee doet. Shockerend is het bij momenten wel, maar Bully was grauwer en donkerder, waardoor het harder binnen kwam. Ligt misschien ook wel aan het acteerwerk dat niet al te indrukwekkend was.

Gelukkig bevat het nog wel een basiskwaliteit, al zal dat vooral komen dat Clark toch nét wat verder gaat in alle ellende dan de meesten. Ben inmiddels wel benieuwd geworden naar Ken Park.

avatar van jipt
Viel me na het sterke Ken Park toch wat tegen. Meer dan seks, drank en drugsgebruik is het eigenlijk niet. De rauwe sfeer en het nare einde maken het nog wel goed. 3*

Objectief gezien, geen slechte film denk ik, maar absoluut niet mijn ding

avatar van Lebarron
Kids is een naargeestige film die uiterst onaangenaam is om te kijken. Het enige doel van regisseur Larry Clark leek wel om met name de NIMBY's (Not In My Backyard) in shock and awe te willen brengen door met dit angstaanjagende beeld duidelijk te maken dat de destijds hedendaagse jeugd reddeloos verloren was. De film toont jongeren die drugs gebruiken, winkeldiefstal plegen, argeloze voorbijgangers de ziektwet in trappen en onbeschermde seks hebben waardoor ze AIDS verspreiden. Het wordt allemaal nogal expliciet in beeld gebracht en is onprettig om te zien. Ondanks het anarchistische voorkomen van de film is het stiekem een behoorlijk moralistisch filmpje dat de NIMBY' s gewoon op hun wenken bedient en ze kant en klaar voorschoteld wat ze willen zien. Tuig dat op selfdestruct staat en zelfs nog een einde kent in de trant van Karma is a bitch. Want die nare Telly had aids en ging dood, althans dat was toen nog de overtuiging, maar zijn holmaatje Casper verdient het ook om dood te gaan toch? Nou mensen, alstublieft! Hoe moralistisch wil je het hebben? Nee, Kids is niet mijn soort film en zal het ook nooit worden. Te negatief en niet vermakelijk.