Sedmikrásky (1966)

Tsjechoslowakije
Komedie / Experimenteel

geregisseerd door Vera Chytilová
met Ivana Karbanová, Jitka Cerhová en Julius Albert

Twee verveelde meisjes vinden de wereld slecht en besluiten om zich dan ook maar slecht te gedragen. Dit doen ze door een aantal steeds buitenissiger wordende daden, waarbij ze andermans eigendommen vernielen.

Sai
Dit is het best te omschrijven als een 75-minuten durende aflevering van Tatum & Jennifer, geregisseerd door Godard die net een overdosis coke heeft gesnoven. In tegenstelling tot wat die beschrijving je misschien doet denken is dit ont-zet-tend saai. De twee hoofdrolspeelsters zijn flauw, vervelend en intens irritant, de (waarschijnlijk) satirisch bedoelde stukken die iets over materialisme (ofzo) proberen te zeggen schieten hun doel metersver voorbij en wat precies het idee achter het einde is begrijp ik ook niet helemaal. Wel zijn er een handjevol okaye scènes, en in het Tsjechië van '66 was dit waarschijnlijk even controversiëel als het nu saai is. 4,5.

avatar van The Eye
Bij vlagen briljant, bij vlagen strontvervelend en irritant, doch het bizarre karakter van deze film houd uiteindelijk genoeg overeind om toch te kunnen genieten.

avatar van eRCee
Oke, als je dit ziet als een 'reguliere' film kan ik me voorstellen dat de associatie met Tatum & Jennifer opkomt. Moet je dus ook niet doen. Daisies is avant-garde kunst en daarvoor gelden andere wetten.

Vervolgens blijft het moeilijk hier iets zinnigs over te zeggen. Ik zag nooit absurdere mise-en-scene, de soundtrack overtreft ruimschoots die van Rabbits als het gaat om de mate van bizarheid en ik wed dat maar weinig regisseurs zo durven te kloten met kleurenfilters als hier gebeurt.

Genoeg geweldige ideeen met dito uitwerking dus. Of het daarmee een goede film is weet ik niet. Interessant en inventief in ieder geval wel. Dikke 3* van mij.

avatar van Vinokourov
Ik ga enigszins mee met de review van Sai, zij het gematigd. Ik moest een paar keer wel grinniken namelijk, maar het is allemaal behoorlijk gedateerd. De montage en het kleurgebruik in bepaalde scenes was wel heel aardig gedaan.

avatar van Poisonthewell
Ik vond het juist een eindeloos vermakelijke film, en helemaal niet irritant. Wat de politieke/feministische boodschap ook mogen zijn (film kwam natuurlijk wel uit tijdens de hoogtijdagen van het hippie-tijdperk) voor mij was het gewoon 72 minuten lang enorm dikke pret in een visueel spectaculair jasje. 4,5*

avatar van stephan73
Heerlijke experimentele feministische anarchistische film, die naast een stortvloed aan visuele vondsten ook nog eens de bourgouisie door de mangel haalt.
Ik had al lang beelden van deze film op Youtube gezien en het was dan ook wachten op een goede DVD hiervan. En met de versie van Second Run is die er. De film ziet er prachtig uit en wordt bijgestaan door een docu over de regisseuse.

kappeuter (moderator)
Een soort Baise Moi zonder sex?

avatar van stephan73
kappeuter schreef:
Een soort Baise Moi zonder sex?

Nee anarchie als in totaal geschifte beelden, ideeën en geluiden, om zo de kijker op het verkeerde been te zetten. Niet om te choqueren, alhoewel ik wel denk dat de Tjechische regering toentertijd behoorlijk gechoqueerd was!

ik kan het maar niet geloven... alweer een illusie minder! vroeger zo genoten van deze onzin, nu mij zo zitten ergeren! bah!!!

Volkomen kutfilm die het best valt te omschrijven als een 75 minuten durende sketch van Plien&Bianca,geregisserd door Ed Wood die een overdosis bruin heeft genomen.
Als dit avantgarde kunst is,dan is ieder middelbare school afsluitingsfilmpje waarin iedereen eens met zijn klauwen aan een camera mag zitten en geintjes mag maken over de leraren,dat ook.Waarschijnlijk is dit een afstudeerprojectje waarin alle medewerkers eraan eens lekker gek mochten doen.Gekut met een kleurenfilter?Revolutie!Een voice-over die herhaalt wat de heldinnen zeggen,hahaha zeg.Zou Chytilova echt de dubbing in CZ geintroduceerd hebben?
Uiteraard heeft de film een boodschap,net zoals ieder middelbare school eindexamenprankfilmpje een moraal heeft:gezag is kut,oorlog is vreselijk en we kunnen beter gaan neuken.OK,toch nog 1 punt daarvoor.

avatar van wendyvortex
Kijk dit zijn nou aangename vondsten tussen de tweedehands DVD's.
Had er nooit eerder van gehoord, maar schijnbaar baanbrekende Tsjechische avantgarde uit 1966 door een vrouwelijke regisseur.
Tsja we herkennen Bunuel (Viridiana) en Zazie dans le Metro en natuurlijk ander Tsjechisch werk uit die tijd (Jiri Menzel, Milos Forman).
De film heeft schitterende scenes en mooie beelden (en wild geflits met kleurfilters)....wel met enige regelmaat in de slapstick-mode en dat trekt het soms wat teveel in de comedy-hoek en weg van de venijnige anarchistische en feministische film die het ook deels is.

avatar van John Milton
Daisies (Sedmikrásky) is een van de meer anarchistische, feministische films van de Tsjechische 'New Wave' cinema, behoorlijk avant-garde en absurd in vorm. Vera Chytilová was de enige vrouwelijk regisseur in Tsjechië in deze periode, en zeker in zijn historische context is het interessant om te zien, maar het is geen goed voorbeeld van toegankelijke cinema.

De experimentele aard van deze film is soms net iets teveel, althans voor mij. Een non-lineaire narratief kan ik uitstekend waarderen en inventieve montage en kleurgebruik ook, maar met schaapachtig lachende, springende, vervelende meisjes heb ik meer moeite. Uiteraard was het doel om deze meisjes zich te laten misdragen (dit wordt in het begin van de film immers aangekondigd), maar dat maakt het nog niet prettig om naar te kijken. Ik heb me bij vlagen kapot geërgerd aan de slapstick en de nogal aanwezige geluidseffecten.

Hoewel de film met zijn korte speelduur en dynamische scènes niet saai wordt, vermoed ik dat een hoop hedendaagse kijkers niet goed zullen weten wat ze met deze film aanmoeten. Ik ben daar in ieder geval een van. Fallussymbolen in partjes geknipt zien worden was misschien een essentieel onderdeel van het feminisme, maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde in de cinema. Uiteraard is Sedmikrásky wel interessant als voorbeeld van New Wave en als feministische uiting, maar ik had meer nodig dan dat om te kunnen zeggen dat ik van een film heb kunnen genieten.

avatar van Biosguru
Dat gedoe met dat kleurenfilter is overigens rechtstreeks overgenomen uit Le Mépris van Godard uit 1963...

avatar van John Milton
Ik moet nog heeel veel inhalen van de Franse New Wave, net mijn eerste Truffaut gezien laatst en nog geeneens een Godard

lotta catching up to do :-p

avatar van Spetie
Ik vond dit wel een leuke experimentele film, waarin de twee vrouwelijke hoofdrolspelers zich lekker kunnen uitleven en net als de regisseuse bijzonder feministische trekjes vertonen.

Het oogt ook typisch jaren zestig en is waarschijnlijk wel hevig beïnvloed door de Franse New Wave cinema, met Godard in het bijzonder. Daisies is een weinig toegankelijke film, omdat er maar zeer weinig plot in het verhaal te ontdekken is. De twee hoofdrolspeelsters giechelen er op los en halen nogal wat streken uit, waarbij het soms wel leuk is, maar soms ook nogal flauw. Regisseuse Vera Chytilová experimenteert er ondertussen ook behoorlijk op los en voorziet Daisies van bijna elk mogelijke kleurenfilter, wat wel een grappige en interessante toevoeging is op het geheel.

Daisies zal geen persoonlijke favoriet van mij worden, maar is wel een grappig experiment geworden. De korte speelduur is een goede keuze gebleken. Het algehele niveau is wel wat wisselend. Soms is het flauw, soms best geslaagd. Ik heb me in ieder geval genoeg vermaakt om hier wel een voldoende aan kwijt te kunnen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Maffe film. Een serie slapstickachtige sketches waarin twee vrouwen evil willen zijn en vooral alle verwantwoordelijkheid laten varen. Feministisch misschien, anarchistisch zeker. Vooral ook ondanks zijn korte speelduur wat lang. En uiteindelijk meer interessant dan echt goed.

avatar van missl
Vervelende film, stom gefilmd en de hoofdpersonen zijn irritant.

Wauw, die match on action cut aan het begin van de film waarbij de vrouw omgeduwd wordt en vervolgens in de volgende scene valt die ineens in kleur en in een andere setting zich afspeelt. Dat soort vondsten maakt deze film wel bijzonder.

Verder is de humor bij tijden echt te infantiel voor woorden helaas. Maar goed, ook wel lekker random, houd ik wel van af en toe.

avatar van Baggerman
Ik Doe Moeilijk schreef:

Inderdaad, later zag ik ook zo'n zelfde cut, die best bijzonder en knap gemaakt is!

Tot nu toe ben ik nog niet echt onder de indruk van de films van Chytilova, maar deze is nog wel bijzonder en vermakelijk. Irritant ook, want op en gegeven moment wil je de kop van de dames wel afknippen en gelukkig doen ze dit zelf al!

Ook al een film die is geband: vanwege 'het afbeelden van baldadig gedrag'. Deze film - en 'Fruit of Paradise'- van Chytilova zijn wel totaal andere films dan die van de andere New Wave regisseurs (op Elo Havetta en Pavel Jurácek na misschien).

Het surrealistische hier spreekt mij niet zo aan. Het lijkt zoals wendyvortex zegt inderdaad wat op Malle's Zazie dans le Metro of Godard zijn geneuzel en daar was ik ook al niet weg van. Dan zie ik liever het bizarre van Jodorowsky, en dergelijke.

Door de korte speelduur bleef de irritatie nèt binnen de perken voor een voldoende.

avatar van wibro
Mooie absurdistische klucht over twee meiden die volledig los gaan. Irritant vond ik die dames zeker niet. Maar ja, ik houd nu eenmaal van baldadige jonge vrouwen. Op visueel vlak vond ik het ook allemaal best mooi. De montage en het gebruik van kleurenfilters vond ik zelfs zeer geslaagd. Het enigste minpuntje was voor mij het gooi- en smijtwerk met eten aan het einde. Dat had wel wat minder gemogen.

kappeuter (moderator)
Vanaf 28 juli in de bioscoop (Contactfilm)

avatar van Flavio
Vond het toch wel een geinig filmpje met wat leuke visuele vondsten, zag er ook best mooi uit. Lang niet alle scenes werken en in het midden wordt het wat saai, maar de schranspartij op het eind vond ik dan wel weer grappig. Mannen worden een beetje in de zeik genomen maar ik vond het een vrij milde vorm van feminisme, en met humor bovendien.

Het is al eerder geconstateerd: de politieke Praagse lente van 1967 werd vooraf gegaan door uitspattingen van artistieke vrijheid. Wie van psychedelica houdt zit goed met 'Sedmikrasky' (Madeliefjes) van regisseur Vera Chytilova, een bijna anderhalf uur durende trip met overdadige kleurenfilters, vlinders, appels aan de boom des levens en scharen die sloten, eten en zelfs het filmbeeld door midden knippen. Twee stoute meisjes maken er een enorme puinhoop van en lopen uiteindelijk letterlijk tegen de lamp.

avatar van durange
God wat zijn die meiden irritant. Jammer. Had wel potentie kunnen hebben maar als ik me mateloos aan de hoofdpersonen erger dan zit de lol er ook snel op.

avatar van Baboesjka
Een heel aparte, beetje gekke, film. Heel uniek. Niet voor iedereen weggelegd, maar ik houd erg van de kunstzinnige, eigenzinnige stijl en ik vind het van begin tot eind interessant. Duurt niet te lang of te kort. Zeer vermakelijk, wat mij betreft, al is het geen film die ik vaak wil zien. Ik ben bang dat het leuke of verrassende er dan een beetje van af gaat. 4,5*

avatar van Drulko Vlaschjan
Best geinig en lekker kort. Met de ogen van nu ziet het er toch een beetje uit als het afstudeerproject van een HKU-student. Een getalenteerde student, niet van zo'n zesjes-type, maar toch. Ik had ook de hele tijd een VPRO Villa Achterwerk-gevoel. Een beetje een kinderfilm is het eigenlijk, maar dan wel met een kunstzinnige inslag. De wetenschap dat dit in 1966 in Tsjecho-Slowakije gemaakt is, aan de vooravond van de Praagse lente dus, maakt het toch wel bijzonder en intrigerend. Het optimisme is niet te missen.