Ostre Sledované Vlaky (1966)

Alternatieve titels: Closely Watched Trains | Hou de Trein in het Oog | Closely Observed Trains

Tsjechoslowakije
Drama / Komedie

geregisseerd door Jirí Menzel
met Václav Neckář, Josef Somr en Vlastimil Brodský

Stationschef in opleiding Milos wil wat bedrevener in de liefde worden en zo ontstaan er in het duffe dorpsstationnetje waar eigenlijk nooit iets gebeurt, een aantal amoureuze verwikkelingen. Dit alles speelt zich af tijdens de bezetting van Tsjechoslowakije door de Duitsers, een situatie waarvoor Milos de ogen niet kan sluiten. Hij raakt betrokken bij een plan om een Duitse munitietrein op te blazen. Wanneer dit plan mislukt, is hij gedwongen een moedige daad te verrichten.

avatar van Biosguru
Mooie film, ben er lang naar op zoek geweest op 35 mm , heeft iemand hem onlangs nog in de bioscoop gezien? vertel me a.u.b. Waar!

FisherKing
Lang geleden gezien, vond hem errug goed.

Zoek al een tijdje de DVD, maar die is in Europa zeker nog niet verschenen?

Dustyfan
Deze film vond ik overwegend saai vanwege gebrek aan interessante ontwikkelingen, terwijl ik me af en toe vreselijk ergerde aan de hoofdpersoon. Zo'n sukkel .... weinig overtuigend. Bovendien een wat overbodig verhaaltje.

Wel goed waren het originele begin en het toch wel indrukwekkende en onverwachte einde.

Vandaar toch nog 2,5*

FisherKing
Prachtige shots maken nog geen perfecte film.

Ik kreeg het niet voor elkaar enige binding met de hoofdpersoon te ontwikkelen. Met zijn zogenaamde verlegenheid en sexuele problemen...

Zit verder vol symboliek die me erg weinig doet. Tegenvaller dus. Alleen bij het stempelen werd ik even wakker.

En die Oscar, die zal wel politiek geweest zijn.

Wel een mooi passend einde.

avatar van Gorro
FisherKing schreef:

En die Oscar, die zal wel politiek geweest zijn.

Dat denk ik niet. Tsjechische cinema was in die tijd erg populair en de stroming werd toen Czech New Wave genoemd (reactie op Franse Nouvelle Vague en inspiratie uit Italiaans neorealisme). Van 1966 tot 1969 hadden ze 4 Oscar nominaties in die categorie, waarvan er 2 gewonnen werden. Deze in 1969 en in 1966 met Obchod na korze (The Shop on Main Street), dus dat deze film een Oscar kreeg om er ook eens een aan Tsjechië te geven lijkt me onzin.

Ik vond het een lekker luchtige film met een warm menselijk hart. Vooral het speelse karakter van de film sprak me erg aan. Hij is mooi geschoten maar wel op een speelse manier. Niet op de van te voren secuur geplande manier zoals Tarkovsky altijd deed, maar veel losser, net zoals het verhaal heel los is. Het levert een aantal erg leuke scenes op, zoals de scene met de stempels en de scene met de zusters. Ook de openingsscene is sterk. ****

FisherKing schreef:

Lang geleden gezien, vond hem errug goed.

Zoek al een tijdje de DVD, maar die is in Europa zeker nog niet verschenen?

Oktober 2005 op dvd als twaalfde deel van de NRC Handelsblad dvd collectie.

avatar van Freud
Prachtige film. Erg afstandelijk en zeer traag verteld, maar hij krijgt op die manier een soort gezapige schoonheid over zich. Bovendien een erg mooi en grappig verhaal, niet altijd even ter zake en soms déjà vu maar steeds interessant en erg aangenaam om te bekijken. Bovendien erg leuke muziek en mooie beelden. De symboliek kun je overdreven noemen, maar ik vond het meestal vooral erg leuk (Als hij aan de vrouw van zijn baas vertelt dat hij aan voortijdige ejaculatie lijdt terwijl zij intussen bezig is pap door de strot van een gans te wurmen, dat vond ik van een erg ironisch gebrek aan subtiliteit getuigen
Iets tussen de 4 en de 4.5 maar ik zal bovenaan beginnen.

(Ik had trouwens heel de tijd het gevoel dat ik deze film al eens gezien had, maar dan zou al mijn moeite van de voorbije vier jaar om elke geziene film nauwgezet bij te houden om juist situaties als deze te vermijden, voor niets geweest zijn... Kan het niet dat er een film is die hier erg op lijkt of zo?)

avatar van Ramon K
Een klein warm filmpje, maar echt bijzonder wordt het nergens. Soms een teder moment, soms een beetje humor, soms erg saai... 3*

(ik stuur de dvd zo snel mogelijk door)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Aardige, plezierige film, maar ik ben er bepaald niet ondersteboven van. Overduidelijk geïnspireerd door de franse Nouvelle Vague (voor mijn gevoel veel meer dan op het Italiaanse neorealisme). Hier en daar een erg mooi moment. Soms heel erg grappig. De openingsscene en de stempelscene zijn mooi. Maar de status zie ik er niet in.

dvd is trouwens te koop bij nrc
(moderne europese klassiekers)

avatar van tarkovski
Erg leuke ietwat speelse film die in zekere zin enige romantiek uitstraalt. Er zitten een aantal erg leuke scenes tussen en ik werd gedurende de hele rit geboeid.
De muziek accentueert het speelse nog eens extra.

Het thema wordt gebracht op een wijze waar het niet zozeer in het belachelijke wordt getrokken, of dat het de banale kant op gaat. Ik denk niet dat omtrend dit thema een betere manier was het concept te brengen.

*4,5

avatar van Goodfella_90
Heeft zo zijn momentjes, maar bevat daarnaast zeer saaie stukken. Zo nu en dan ook wel grappig, maar die momenten zijn schaars.

3.0

avatar van Pieter Montana
Redelijke trage matige film. Heeft inderdaad zo zijn momenten en bevat soms prachtige plaatjes en muziek maar dat wordt allemaal teniet gedaan door een erg belabberde cast.

Magere 2.5*

"Zwaarbewaakte treinen" is een betere vertaling van de titel (cfr boek).

Traag vertelde film met passende muziek.
Er werden geen tierlantijntjes bijgevoegd aan het boek.

avatar van Verhoeven
Van Jirí Menzel zag ik twee jaar terug in het filmhuis I Served the King of England. Een grappige film dat min of een ode was aan de slapstick cinema van begin vorige eeuw. Veel blote dames en hier en daar wat politiek engagement.

Deze film vond ik werkelijk geen bal aan. Traag, saai, niet boeiend. Weet er zelf ook niet veel over te melden. De film greep me niet, deed werkelijk niets met me. Ik keek toe hoe alles voorbij kwam terwijl ik besefte dat dit voor een boel mensen een ongelofelijk goede film moet voorstellen. Leuk voor hun..

Die Buitenlandse Oscar. Tja, politiek misschien?

neo (crew)
Nu 4,99 euro bij Plato op de Meent in Rotterdam.

avatar van stefan dias
Merkwaardig verteld verhaal.
Merkwaardige 'held' ook. De typische schlemiel, met een hoog Buster Keaton gehalte aan expressie.
Aardig, bijwijlen grappig, maar dan weer net iets te vreemd om echt betrokken te raken.

NRC-klanten en humor,het blijft behelpen.Je kunt natuurlijk roepen dat het verhaaltje geen fuck voorstelt,maar je kunt je ook afvragen hoeveel coming of age-movies met als overduidelijk leitmotiv sex,sex,en sex er waren voor deze.
Dit is zonder meer een van de grappigste films aller tijden ,al moet je natuurlijk wel houden van totale loser humor.De ironie is hier het enige wapen in handen van de zwakkeling,en de gezagsondermijnende moraal die van een machteloos volk, humor die het meest bekend is geworden dankzij Schwejk/Hasek,die Hrabal duidellijk navolgt.Eigenlijk zijn die Tsjechen met hun schlemielen cultus wel te vergelijken met...Belgen .
Milos is een van de meest sneue anti-helden van het soort dat sinsdien de cinema voor een groot deel is gaan bevolken,en uiteraard volslagen impotent.Wat dat betreft staat/hangt hij voor zijn volk en land.
De humor is idd. niet altijd even subtiel,maar ik lag al in een deuk na de absurde intro en dat werd er niet beter op na de stempelscène of nog meer de gans.Uiterst hilarisch ook die collaborateur die steeds opkomt met zijn karretje op de klanken van les préludes van Liszt,triomfaankondiging van de Wehrmacht.Jammer voor hem dat deze film in'45 speelt en het steeds moeilijker wordt om te geloven in de Endsieg.
De grietjes in de film zien er behoorlijk en bekoorlijk uit wat nooit onvermeld mag blijven.

avatar van Spetie
Leuk filmpje dat op zich wel grappige momenten heeft, maar nergens echt bijzonder wordt.

Het is wat mij betreft grotendeels een echte komedie, met soms flauwe humor en soms ook humor die werkt en erg grappig is. De stempelscène is hier een prima voorbeeld van. De hoofdrolspeler doet het wel aardig. Hij oogt duidelijk niet al te snugger, maar wist gedurende de film mijn sympathie wel te winnen. Ook leuk is de wijze hoe hij een telkens via de trein passerende conductrice voor zich probeert te winnen.

Verder kabbelt de film rustig voort. Er zit her en der wel een politieke boodschap in de film verborgen, zoals het punt dat de provinciale bevolking eigenlijk maar weinig doet tegen de Duitse bezetting en het grotendeels wel goed lijkt te vinden. Verder is het camerawerk vrij degelijk, waarbij de contouren van de passerende treinen op het station uiteindelijk nog het meeste in het oog springen.

Wat mij betreft zeker niet slecht dus, maar echt onder de indruk ben ik ook niet.

De enige reden dat ik deze film heb bekeken is omdat ik wist dat het verhaal zich tijdens W.O. II afspeelt, maar daar is in de film niet echt veel van te merken, op een paar momenten na.
Het is eerder een zwakke komedie met een liefdesverhaaltje, en dus niet echt m'n ding.
Maar heb hem desondanks wel uitgekeken.

avatar van Knisper
Grappig genoeg zegt deze film dan weer veel meer over het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog dan de meeste andere films, die in deze tijd spelen. Of tenminste, in dit soort gebieden.

Ik vond het bij deze film opvallend dat er eigenlijk heel weinig gebeurde en dat hoewel ik geen emotie voelde bij wat er gebeurde, ik toch geentertaind werd. Dat is natuurlijk ook een vaardigheid en uiteindelijk is er wel een pay-off, omdat de ontwikkelingen van het laatste half uur daardoor meer vorm en gewicht krijgen. De vorm is inderdaad erg goed en daarmee bedoel ik dat de persoonlijke problemen van de mensen in het bezette gebied voor hun veel belangrijker zijn, dan wat er verder in de wereld om hun heen gebeurd.

Niet de film, die ik verwachtte. Zeker het verhaal kent best een aantal grappige momenten, maar een dijenkletser is het zeker niet. Wel knap hoe Václav Neckář anderhalf uur lang de wereld om hem heen als het ware verdwaasd aanschouwt.

avatar van Mac Hammer Fan
Werd in Vlaanderen destijds uitgebracht onder de titel "Streng Bewaakte Treinen" en heeft nu op DVD in de Benelux een andere titel. De prent is een melancholische, humoristische sfeerschepping van de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog, beleefd vanuit een landelijk stationnetje. Het is een evocatief, krachtig en soepel verhaal met veel emotie, waarin de dreiging van de oorlog steeds aanwezig blijft, ondanks de frisse humor die bepaalde fragmenten uitstralen.

avatar van Montorsi
Vooral leuk hoe de film een redelijk onschuldig verhaal verteld tegen een veel serieuzere achtergrond. Het werkt wel in zijn naiviteit. Aardige scenes maar eigenlijk had het allemaal net iets sterker mogen zijn qua inhoud, maar visueel was het weer uiterst fraai. 3.5*

avatar van 93.9
Geweldige Tsjechische film.
Dir soort film bevallen me prima. Met weinig toch veel. Dan doel ik vooral op de humor.

avatar van wibro
Weinig boeiende film die het voor mij eigenlijk voornamelijk moest hebben van de scène met de mooie Zdenka die voor "straf" gestempeld werd en de scènes met de zeer aantrekkelijke jonge conductrice. Ook die scène met die jonge vrouwen die poseerden in dat nepvliegtuigje vond ik best wel geslaagd. Maar die Milos vond ik maar een kluns. Die kwam mij veel te vaak in beeld. Dat hij op het einde een "heldendaad" verrichtte veranderde daar helemaal niks aan.
Dat deze film in 1968 de oscar kreeg voor beste buitenlandse film vind ik nogal vreemd. Er werden destijds aanzienlijk betere Tsjechische films gemaakt. Óf... was de reden politiek, zou natuurlijk ook kunnen i.v.m. de invasie van Sovjet troepen in dat jaar in Tsjechië die een abrupt einde maakte aan de Praagse Lente.

Waardering: nipt 3,5*

Typisch, ik had ook het gevoel dat ik deze film al eens gezien had. Hoe en wat en waar weet ik niet meer. Blijft een fraaie film. Mooi geschoten in zwart wit. Rustig van opbouw. Het verhaal lijkt onnadrukkelijk, alsof er weinig gebeurt. Maar ondertussen gebeurt er heel wat. Er zit zelfs enige ontwikkeling in de hoofdpersoon, je ziet hem volwassener worden. Kan ook niet anders met zulke leuke vrouwen die hem willen 'helpen'....

Toch is er voor mij net iets te weinig drama, waardoor het slot nogal uit de lucht komt vallen. Naar een roman van Bohumil Hrabal. In het Nederlands verschenen onder de titel 'Zwaarbewaakte treinen'. En ja, het stempelen met de verwikkelingen die dan volgen, dat is goud.

avatar van eRCee
Binnen een jaar na het verschijnen van het boek al een verfilming, ze wisten van doorpakken. Het verhaal van Zwaarbewaakte treinen is wat mager zonder de bezwerende schrijfstijl van Hrabal maar de personages daarentegen zijn stuk voor stuk ontwapenend. Petje af ook voor de casting, met name Milos en de jongedame van het stempelen zijn geweldig op hun plek. De ontknoping is echt sterk, verder vooral aangenaam kabbelend.

NB: opvallend dat de twee verfilmingen van Hrabal veruit de grootste filmsuccessen zijn van Menzel (op basis van de stemmen op deze site).

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige, nogal droge film over een paar antihelden die werken op een onaanzienlijk treinstationnetje. De hoofdpersoon is wel heel argeloos en lijkt alles maar over zich heen te laten komen- of het nou een sexuele ervaring is of een verzetsdaad.

Het verhaal kabbelt wat voort zonder opzienbarende gebeurtenissen, maar er zijn genoeg aardige scenes om de aandacht erbij te houden.

PS mooie poster wel.

Een komedie die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog blijft altijd een delicaat gegeven. De Tsjechische regisseur Jiri Menzel weet het met zijn debuutfilm 'Ostre Sledovane Vlaky' echter toch tot een goed einde te brengen door de oorlog (en de bureaucratische gevolgen ervan) slechts als decor te gebruiken en zich te concentreren op de pre-occupatie en zoektocht naar sex van de jonge hoofdpersoon Milos (gespeeld door pop-ster Vaclav Neckar). Het resultaat is een sprankelende, licht ondeugende feelgood-movie die (echt waar) vrolijk eindigt met de dood van Milos.

avatar van Prinz
Sir Djuke schreef: