Ostre Sledované Vlaky (1966)

Alternatieve titels: Closely Watched Trains | Hou de Trein in het Oog | Closely Observed Trains

Tsjechoslowakije
Drama / Komedie

geregisseerd door Jirí Menzel
met Václav Neckář, Josef Somr en Vlastimil Brodský

Stationschef in opleiding Milos wil wat bedrevener in de liefde worden en zo ontstaan er in het duffe dorpsstationnetje waar eigenlijk nooit iets gebeurt, een aantal amoureuze verwikkelingen. Dit alles speelt zich af tijdens de bezetting van Tsjechoslowakije door de Duitsers, een situatie waarvoor Milos de ogen niet kan sluiten. Hij raakt betrokken bij een plan om een Duitse munitietrein op te blazen. Wanneer dit plan mislukt, is hij gedwongen een moedige daad te verrichten.

avatar van Freud
Prachtige film. Erg afstandelijk en zeer traag verteld, maar hij krijgt op die manier een soort gezapige schoonheid over zich. Bovendien een erg mooi en grappig verhaal, niet altijd even ter zake en soms déjà vu maar steeds interessant en erg aangenaam om te bekijken. Bovendien erg leuke muziek en mooie beelden. De symboliek kun je overdreven noemen, maar ik vond het meestal vooral erg leuk (Als hij aan de vrouw van zijn baas vertelt dat hij aan voortijdige ejaculatie lijdt terwijl zij intussen bezig is pap door de strot van een gans te wurmen, dat vond ik van een erg ironisch gebrek aan subtiliteit getuigen
Iets tussen de 4 en de 4.5 maar ik zal bovenaan beginnen.

(Ik had trouwens heel de tijd het gevoel dat ik deze film al eens gezien had, maar dan zou al mijn moeite van de voorbije vier jaar om elke geziene film nauwgezet bij te houden om juist situaties als deze te vermijden, voor niets geweest zijn... Kan het niet dat er een film is die hier erg op lijkt of zo?)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Aardige, plezierige film, maar ik ben er bepaald niet ondersteboven van. Overduidelijk geïnspireerd door de franse Nouvelle Vague (voor mijn gevoel veel meer dan op het Italiaanse neorealisme). Hier en daar een erg mooi moment. Soms heel erg grappig. De openingsscene en de stempelscene zijn mooi. Maar de status zie ik er niet in.

avatar van Spetie
Leuk filmpje dat op zich wel grappige momenten heeft, maar nergens echt bijzonder wordt.

Het is wat mij betreft grotendeels een echte komedie, met soms flauwe humor en soms ook humor die werkt en erg grappig is. De stempelscène is hier een prima voorbeeld van. De hoofdrolspeler doet het wel aardig. Hij oogt duidelijk niet al te snugger, maar wist gedurende de film mijn sympathie wel te winnen. Ook leuk is de wijze hoe hij een telkens via de trein passerende conductrice voor zich probeert te winnen.

Verder kabbelt de film rustig voort. Er zit her en der wel een politieke boodschap in de film verborgen, zoals het punt dat de provinciale bevolking eigenlijk maar weinig doet tegen de Duitse bezetting en het grotendeels wel goed lijkt te vinden. Verder is het camerawerk vrij degelijk, waarbij de contouren van de passerende treinen op het station uiteindelijk nog het meeste in het oog springen.

Wat mij betreft zeker niet slecht dus, maar echt onder de indruk ben ik ook niet.

avatar van Knisper
Grappig genoeg zegt deze film dan weer veel meer over het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog dan de meeste andere films, die in deze tijd spelen. Of tenminste, in dit soort gebieden.

Ik vond het bij deze film opvallend dat er eigenlijk heel weinig gebeurde en dat hoewel ik geen emotie voelde bij wat er gebeurde, ik toch geentertaind werd. Dat is natuurlijk ook een vaardigheid en uiteindelijk is er wel een pay-off, omdat de ontwikkelingen van het laatste half uur daardoor meer vorm en gewicht krijgen. De vorm is inderdaad erg goed en daarmee bedoel ik dat de persoonlijke problemen van de mensen in het bezette gebied voor hun veel belangrijker zijn, dan wat er verder in de wereld om hun heen gebeurd.

Niet de film, die ik verwachtte. Zeker het verhaal kent best een aantal grappige momenten, maar een dijenkletser is het zeker niet. Wel knap hoe Václav Neckář anderhalf uur lang de wereld om hem heen als het ware verdwaasd aanschouwt.

avatar van Montorsi
Vooral leuk hoe de film een redelijk onschuldig verhaal verteld tegen een veel serieuzere achtergrond. Het werkt wel in zijn naiviteit. Aardige scenes maar eigenlijk had het allemaal net iets sterker mogen zijn qua inhoud, maar visueel was het weer uiterst fraai. 3.5*

avatar van wibro
Weinig boeiende film die het voor mij eigenlijk voornamelijk moest hebben van de scène met de mooie Zdenka die voor "straf" gestempeld werd en de scènes met de zeer aantrekkelijke jonge conductrice. Ook die scène met die jonge vrouwen die poseerden in dat nepvliegtuigje vond ik best wel geslaagd. Maar die Milos vond ik maar een kluns. Die kwam mij veel te vaak in beeld. Dat hij op het einde een "heldendaad" verrichtte veranderde daar helemaal niks aan.
Dat deze film in 1968 de oscar kreeg voor beste buitenlandse film vind ik nogal vreemd. Er werden destijds aanzienlijk betere Tsjechische films gemaakt. Óf... was de reden politiek, zou natuurlijk ook kunnen i.v.m. de invasie van Sovjet troepen in dat jaar in Tsjechië die een abrupt einde maakte aan de Praagse Lente.

Waardering: nipt 3,5*

avatar van eRCee
Binnen een jaar na het verschijnen van het boek al een verfilming, ze wisten van doorpakken. Het verhaal van Zwaarbewaakte treinen is wat mager zonder de bezwerende schrijfstijl van Hrabal maar de personages daarentegen zijn stuk voor stuk ontwapenend. Petje af ook voor de casting, met name Milos en de jongedame van het stempelen zijn geweldig op hun plek. De ontknoping is echt sterk, verder vooral aangenaam kabbelend.

NB: opvallend dat de twee verfilmingen van Hrabal veruit de grootste filmsuccessen zijn van Menzel (op basis van de stemmen op deze site).

Een komedie die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog blijft altijd een delicaat gegeven. De Tsjechische regisseur Jiri Menzel weet het met zijn debuutfilm 'Ostre Sledovane Vlaky' echter toch tot een goed einde te brengen door de oorlog (en de bureaucratische gevolgen ervan) slechts als decor te gebruiken en zich te concentreren op de pre-occupatie en zoektocht naar sex van de jonge hoofdpersoon Milos (gespeeld door pop-ster Vaclav Neckar). Het resultaat is een sprankelende, licht ondeugende feelgood-movie die (echt waar) vrolijk eindigt met de dood van Milos.