Horí, Má Panenko (1967)

Tsjechoslowakije / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Milos Forman
met Jan Vostrčil, Josef Kolb en Josef Valnoha

Een klein Tsjechisch dorp wil in de late jaren '60 in het kader van het jaarlijkse brandweerbal een miss-verkiezing naar westers voorbeeld organiseren. Als de presentatie van de kandidates op een fiasco uitloopt, en aansluitend het brandalarm afgaat, ontstaat er de nodige chaos.

15 BERICHTEN 7 MENINGEN
geplaatst: 9 oktober 2002, 21:34 uur [permalink]
'Het Brandt, Mijn Liefje' is de vertaling van de oorspronkelijke titel - en zo is hij destijds ook in Nederland uitgebracht. Een leuke, erg europese film. Forman laat zien hoe goed hij kan kijken naar mensen - een beetje zoals Michiel van Erp in Lang Leve de Kampioenen. Hij laat van alles gebeuren binnen heel lange scènes. In mijn herinnering bestond de film uit drie of vier scènes. Maar ik kan me vergissen.

De amerikanen begrijpen werkelijk geen moer van dit soort films. Leonard Maltin : '... has elusive charm that completely escaped us'. Gewoon geen plot, bedoelt hij.

Volgens mij is er maar eén eerdere lange film van Forman : Czerny Peter, of Petr (Zwarte Peter).
Nee wacht even : ik haal de volgorde door elkaar. Het is : Zwarte Peter, Liefde van een Blondje [zie aldaar] en Het Brandt...

Kort daarna emigreerde hij naar Amerika, en maakte daar in 1970 het erg geinige 'Taking Off'

geplaatst: 18 november 2007, 20:27 uur [permalink]
Goh wat maakte Milos Forman een leuke films in het Tsjechisch! Was ik twee weken geleden al onder de indruk van Loves of a blonde, deze is nog een stuk beter. De plaatselijke brandweer organiseert een feest met drie programma-onderdelen: een bingo, een miss-verkiezing en de uitreiking van een foeilelijk hamertje aan de vorige hoofdcommissaris van de brandweer. De avond faalt op alle onderdelen (zo worden de bingo-prijzen al snel achterover gedrukt) en tevens breekt er ergens een brand uit. Klinkt als een farce, is het ook wel een beetje, maar in de handen van Forman rolt er een prachtige, kleine en aandoenlijke komedie uit, die op liefdevolle wijze de menselijke gebreken en goede bedoelingen laat botsen. Daarnaast laat de film zich lezen als een soort politieke allegorie over een hebzuchtige middenklasse en knullige communistische machthebbers die het volk brood en spelen geven maar in feite machteloos toekijken. Om een relatief eenvoudige en luchtige komedie op verschillende niveaus te laten werken zonder de zwartgalligheid te laten toeslaan, dat is een hele knappe prestatie.

avatar van Lucsz
geplaatst: 9 oktober 2009, 16:31 uur [permalink]
Geweldige film!

Ontzettende leuke karakters, duidelijk met weinig acteerervaring. Daardoor komen de personages over als authentieke personen en ik vermoed dat ze ook precies zo voorkomen in Tsjechie.

Ik heb maar zelden dat ik echt hardop moet lachen om films. Ik schat dat 1 op de 100 grappig bedoelde films ook echt oprecht een constante lach kan veroorzaken. Dit was voor mij zo'n film.

Tweede helft van de film is helaas net iets minder virtuoos dan de eerste 45 minuten, maar al met al een van de grappigste films die ik in lange tijd heb mogen zien.

geplaatst: 31 oktober 2009, 16:24 uur [permalink]
De brandweer staat symbool voor het communistische regime dat aan de macht was. Corrupt en onmachtig...

avatar van Lucsz
geplaatst: 7 november 2009, 00:21 uur [permalink]
Ja inderdaad. Milos Forman moest ervoor naar Hollywood verkassen heb ik begrepen.

geplaatst: 20 september 2010, 18:17 uur [permalink]
Heerlijke farce waarin Forman net als in zijn voorgaande film(loves of a blonde) de kleine burgerij uit de provincie ridiculiseert,maar ook ,vlak voor de Praagse lente,een duidelijk politieke toer opgaat.Zoals reeds gezegd staan de seniore officieren van het brandweerkorps duidelijk voor de corrupte,incompetente CP kliek en is dat hele stadje en dat hele bal een metafoor voor een gestagneerde,corrupte samenleving.
Opvallend en verrassend is een scène waarin enkele feestgasten opeens worden opgepakt en weggesleurd,waarmee iedere idioot de politieke boodschap krijgt ingepeperd.Zelfs de meest seniele apparatsjik.
Overigens bevat de film ook universeel-kluchtige elementen zoals de onvermijdelijke omvallende ladders,verdwenen voorwerpen ,ouwe geile bokken etc.Tamelijk wrang was de miss-verkiezing,die een soort Solondz achtige genadeloze registratie biedt van een stel lelijke grietjes(in deze film komen net als in LOAB geen mooie mensen voor) onder wie de heldin uit LOAB,nu veranderd in een brunette.Zouden die tsjikkies achteraf blij zijn geweest met hun rol?

avatar van Baggerman
geplaatst: 14 mei 2011, 00:11 uur [permalink]
pippo il buffone schreef:
Zouden die tsjikkies achteraf blij zijn geweest met hun rol?

😂 Ik dacht precies hetzelfde!

Inderdaad nog leuker als Loves of a Blonde en bij mij zorgend voor een constante grijns. Zeer charmant uitgewerkt en f en toe plaatsvervangend pijnlijk om te zien. Die hele missverkiezing is wat dat betreft briljant! De film is trouwens zelfs zonder de allegorie in acht te willen nemen nog vermakelijk en goed te noemen.

Die Josef Sebanek is qua uiterlijk trouwens de verpersoonlijking van de communistische- arbeider-met -de-granieten-kop die je altijd op die posters uit die landen zag! Heeft ook een fijne uitstraling in dit soort rollen, al is hij beter in de Homolka-films en Loves of a Blonde.

avatar van jordybeukeboom
geplaatst: 20 februari 2012, 22:03 uur [permalink]
Als metafoor voor een onder andere falend communistisch systeem ongetwijfeld geslaagd en gedurfd, maar als film vond ik er gewoon bijna geen bal aan.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 4 december 2012, 17:39 uur [permalink]
Komische film met als ondertoon een aanklacht tegen het communistische systeem. Zo heel geweldig vond ik het niet, het had maar gemakkelijke humor. De kijker volgt een feestavond voor de brandweer. Dr gaat van alles mis en een treurig hoogtepunt van de avond is een beautycontest met niet bijzonder knappe chicks. Maar mede door de korte speelduur van 70 minuten (verdeeld over pakweg 5 lange scenes) was dit nog wel te doen. Kortom, krappe voldoende.

geplaatst: 19 september 2013, 09:55 uur [permalink]
De maatschappijkritische films van Milos Forman en Jirí Menzel uit de jaren ‘60 zijn weliswaar nog best leuk, maar toch ietwat aangevreten door de tijd omdat de hele politieke entourage van deze films inmiddels ingrijpend is veranderd. Dat geldt ook voor deze film, waarvan ik mij herinner dat ik, toen ik ‘m zo’n 40 jaar geleden voor de eerste keer zag, geweldig gelachen heb. Dat was in de tijd dat de Praagse Lente door de Sovjet-leiders en hun trawanten net onder de voet gelopen was. En ik vond het destijds prachtig om te zien hoe Forman in deze allegorie de communistische partijbonzen en hun bazige echtgenotes te kijk zette. Maar de tijden zijn veranderd en daardoor doet de film nu verouderd aan. Er zitten nog best leuke scènes in, maar de algehele sfeer van de film spreekt mij een stuk minder aan dan toentertijd.

geplaatst: 19 september 2013, 19:26 uur [permalink]

Wat maakt dat uit? Het gaat toch om het menselijke in dat systeem? En een film over de WO 2 is toch ook niet aangevreten omdat die oorlog afgelopen is?

geplaatst: 19 september 2013, 20:47 uur [permalink]
Olaf K. schreef:

Misschien is "aangevreten" niet het goede woord. Maar met de veranderingen in Oost-Europa sinds het begin van de jaren '90 is mijn perceptie van de films over het politieke systeem daar ook veranderd. Toen vond ik het prachtig dat de partijbonzen op de hak genomen werden, nu vind ik het nog wel leuk maar het spreekt mij een stuk minder aan. Geldt niet alleen voor de films van Forman (Loves of a Blonde), maar ook voor die van Jirí Menzel (Larks on a String en Closely Watched Trains). Meer Tsjechische films uit die tijd heb ik niet gezien. Ik kan het verder ook niet helpen dat die films nu wat outdated op mij overkomen.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 11 maart 2014, 10:27 uur [permalink]
Iets beter en leuker dan Loves of a Blonde, maar op de een of andere manier vind ik de Tsjecho-Slowaakse films van Forman minder, dan degene die van andere regisseurs uit de periode zag.

The Firemen’s Ball heeft in ieder geval een leuke opzet. Vooral de amateuristische manier, waarop men te werk gaat op de missverkiezing te organiseren en tot stand te brengen, is best komisch om te zien. De aanklacht tegen het communisme wordt er op een leuke manier in verwerkt. De hoge heren organiseren alles hier op een communistische manier, met als uiteindelijk resultaat, dat zowat alles in de soep loopt. In het voormalige Oostblok waren ze er destijds blijkbaar niet zo blij mee, want deze film werd destijds een paar jaar geband in Tsjecho-Slowakije.

Het heeft op momenten zeker zijn charme, is komisch genoeg om de volledige speelduur te vermaken, maar mist wat mij betreft de echte kracht van een anticommunistische film. Hier en daar oogt het ook een klein beetje gedateerd, al kan het overigens ook best zijn, dat ik sommige verwijzingen gewoon niet opgemerkt heb.

avatar van wibro
geplaatst: 13 november 2015, 11:49 uur [permalink]
Leuk,

Als komedie zeker geslaagd maar een kritiek op het bij uitstek falende communistische systeem kon ik er niet direct uithalen. Alsof er na de val van de communisme geen falende politieke systemen meer zouden zijn. Kom op zeg, kijk maar eens naar de falende westerse politieke systemen in Europa anno 2015. Ook daar zou je een mooie komedie op kunnen maken. Daarom vind ik deze film zeker niet gedateerd, dit in tegenstelling tot de films die er in de late jaren zestig in het "vrije" Westen gemaakt werden, waarin het communisme en maoïsme bewierookt werden. Ik heb het dan over films van regisseurs zoals Godard en Bertolucci.
Over de film verder;
Deze film bevatte toch tal van grappige scènes, zoals dat met die ladder in het begin, de gestolen etenswaren, de klungelige miss verkiezing en uiteraard het gepruts van die brandweerlieden. Ik moest hierbij af en toe aan de films met Louis de Funes denken. Opvallend is wel dat die meiden net zoals bij Loves of a Blond zo ontzettend truttig gekleed waren. Iets wat wel degelijk een kenmerk was van het communistische systeem, waar iedereen er maar zo beetje hetzelfde uit moest zien.

avatar van Metalfist
geplaatst: 17 februari, 13:18 uur [permalink]
Toch een leuk genre, die Tsjechische New Wave

"Niet alles is even goed te noemen, maar ik kan dit meer waarderen dan de Franse Nouvelle Vague. Weer een regisseur waar ik wel meer van wil zien." Dat waren mijn woorden bij The Loves of a Blonde. Een film van Milos Forman die meteen mijn kennismaking met de Tsjechische New Wave was en hoewel ik het een fijne film vond, duurde het wel even vooraleer ik kans zag om de opvolger er van te zien. Zoals gewoonlijk bood Cinema Zuid weer eens de oplossing door dit gisteren op het grote scherm uit te zenden.

Moet wel zeggen dat ik even schrik had voor de kwaliteit aangezien het hier nog om een Nederlandse print ging uit de jaren '60 à '70 ging, maar die blijkt erg goed bewaard te zijn. Soit, het mede-publiek vond dit blijkbaar werkelijk hilarisch (nog nooit een zaal geweten die zo plat ging met een komedie) en ik moet zeggen dat ik me ook wel goed heb geamuseerd. The Firemen's Ball is dan ook een eenvoudige komedie geworden waar we een stel brandweermannen volgen op de avond van hun jaarlijkse bal. Uiteraard lopen er allerlei zaken in het honderd en hoewel je zou verwachten dat sommige stukken beter werken dan andere, slagen Forman en de zijnen er in om dit over de gehele lijn op een goed niveau te houden. Wel goed dat de regisseur lijkt te beseffen dat hij dit niet nodeloos moet gaan rekken, maar houdt hij het kort en bondig met nog een leuke chaotische climax.

Wel verbaasd dat dit indertijd gecensureerd is geweest wegens kritiek op het communisme, vooral omdat ik het niet meteen zie hoe dit juist zo'n aanklacht is tegen dat begrip. Italiaans producer Carlo Ponti zag dat blijkbaar wel en besloot om zijn financiële steun terug weg te nemen waardoor Forman opeens tegenover een gevangenisstraf van 10 jaar kwam te staan. Het was echter onder andere legende François Truffaut die samen met een aantal anderen de som die Ponti had geïnvesteerd terug betaalde waardoor de film toch uitgebracht kon worden. Bon, verder een film die vooral gemaakt is zonder echte acteurs en dat werkt wonderwel. De brandweermannen hebben allemaal heerlijke karakterkoppen en ze zijn bovendien heerlijk op elkander ingespeeld. De scène met de ladder is o zo voorspelbaar, maar erg fijn.

Zou graag zijn eerste twee Tsjechische films eens te pakken zien te krijgen. Kan tot nu toe die oude Forman films wel waarderen, al vind ik zijn Engelstalig werk nog net iets beter. Een simpel doch leuk plot en een cast die er ogenschijnlijk veel plezier in heeft, meer heb je soms gewoon niet nodig. Voorspelbaarheid troef weliswaar, maar storen doet dat niet.