• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.561 stemmen

Horrorfilm challenge zomer 2016

zoeken in:

leatherhead

• 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Subconscious Cruelty (1999) - FTV - 3 punten - 30 augustus 2016

http://www.xunleicang.cc/upload/article/201507/13/04154255a2caee40173q1Tb93.jpg

Review: Gestoord en indrukwekkend filmpje. Subconscious Cruelty is een film die je meeneemt naar werelden waarin geen taboes of remmingen bestaan. Waarin gevoelens en fantasieën primeren boven ratio. Dat resulteert in de film veelvuldig in ziekelijk gestoorde scenes en de meest weerzinwekkende ideëen, die oa dankzij de audiovisuele stijl indruk maken. Veel expliciet kleurgebruik, verontrustende imagery, bij wijlen manische editing en een sfeervolle soundtrack die uit van alles en nog wat bestaat. Van klassiek tot snerpende noise.

De film bestaat uit vier 'verhalen' die onderling wel evident verband kennen, maar plotgewijs volledig los van elkaar staan. Een anthologie dus, maar wel allemaal geregisseerd door dezelfde regisseur en redelijk soepel in elkaar overlopend. Beste van de vier verhalen vond ik de laatste, waarin alle remmen losgaan en je slechts met verbijstering kunt toekijken naar de obsceniteiten die zich op je scherm bevinden. Hoewel de introductie ervan wel wat moeizaam verloopt. Tweede filmpje is ongetwijfeld de meest villeine, voornamelijk om de uiteindelijke 'climax' die hier al vaak genoemd is. De derde is de meest 'pretentieuze' van de drie, al wordt het met zo'n weirdness gebracht dat het evenwel fascineert. Sterke soundtrack daar ook. Het eerste deel genaamd 'Ovarian Eyeball' is vooral een sterke intro op wat komen gaat.

Uiteindelijk kun je de film nog het best vergelijken met een soort combinatie van Eraserhead en Jodorowsky, maar dan nog geschifter en een stuk grafischer. Los daarvan heeft Hussain's film absoluut genoeg identiteit om op zichzelf te staan. Minpunten zijn er niet echt, behalve dat de film - gezien het concept - eigenlijk wel wat langer had mogen duren van mij (gebeurt me ook niet vaak). Verder een krachtige, maar allerminst toegankelijke film. Zoals de film zelf al aangeeft: vernietig je linker hersenhelft, en laat je meenemen in Hussain's ziekelijk universum. Mensen wiens cup of tea dat niet is zullen het waarschijnlijk al gauw als pretentieus en saai ervaren. En een sterke maag is ook geen overbodige luxe.

Dikke 4*, met grote kans op verhoging. Eens die blu-ray zien aan te schaffen.

Richard_Voorhees

• 2311 berichten
  • 2135 stemmen

The Veil (2016) - FTV - 2 punten - 30 augustus 2016 (86 films, 294 punten)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/72/The_Veil_movie_poster.jpg

De zoveelste Jason Blum productie van dit jaar.

Lily Rabe speelt Sarah Hope, de enige overlevende van een massale zelfmoord onder een religieuze sekte. Jessica Alba speelt Maggie Price, een jonge filmmaakster die de waarheid achter de vreemde gebeurtenis wil achterhalen. Samen met een filmcrew gaan ze naar de locatie waar alles gebeurde.

Helaas weet dit alles maar weinig impact te hebben en werken de schrik momenten niet.

De film is grotendeels in zwart/wit en grauwe kleuren opgenomen. Een interessante keuze die sfeer verhogend had kunnen werken als de film ook daadwerkelijk sfeervol was.

Wat er overblijft is het genieten van Thomas Jane's over-the-top acteer werk als de sekteleider Jim Jacobs. Hij is het enige personage uit de film dat mijn interesse wist te wekken.

Verder een slappe horror met platte personages en geen indrukwekkend acteer werk.

Wederom geen aanrader voor het 'horror jaar' 2016.

2*

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

93. Dr. Jekyll and Mr. Hyde 1931 - FTV - 5 punten - 29 augustus 2016 (totaal 281 punten)

Dr. Jekyll: I'll conquer it!

Dr. Lanyon: Too late, you can not conquer it. It has conquered you!

http://www.midniteticket.com/sites/default/files/styles/news_page_header/public/dr-jekyll-mr-hyde-1931.jpg

Ook erg leuk om deze eens gezien te hebben, iedereen kent de namen Jekyll en Hyde wel, weet dat er nog een eerdere versie is maar die is misschien voor de volgende challenge dan. De dubbelrol van Fredric March is erg goed, evenals de make-up en de eerste paar transformaties zijn behoorlijk indrukwekkend gedaan. Ik vond het terroriserende gedrag van Mr. Hyde erg goed tot zijn recht komen in de film, dit kwam ook door het prima tegenspel van Miriam Hopkins. De film heeft wat tijd nodig om op gang te komen en draaft iets te veel door in zijn romantische dialogen.

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

94. Mystery of the Wax Museum 1933 - FTV - 5 punten - 30 augustus 2016 (totaal 286 punten)

http://theyshootzombies.com/wp-content/uploads/2014/12/mysteryofthewaxmuseum1933.png

Ok, dus de man vindt zijn Marie Antoinette die dan toevallig de verloofde is van een van zijn werknemers en ook de kamergenoot is van de dame die toevallig degene is die al bezig was met de zaak van het verdwenen lijk, ja zo kan ik het ook. Los van dit alles gaat het wel, de film is visueel best aantrekkelijk en net interessant genoeg om de aandacht erbij te houden. Fay Wray is wat irritant in deze film en is eigenlijk alleen maar dom aan het gillen. Af en toe lijkt er wel een wedstijd gaande te zijn in wie zijn tekst het snelste heeft uitgesproken, kon er niet echt uit komen of dat nu raar was of dat mensen zo af en toe echt zouden praten in de jaren 30. Zal hem niet te streng beoordelen maar veel vond ik er niet aan, de sets, decors en aankleding zullen me het meeste bijblijven. Spannend of eng was het zeer zeker nergens.

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Macabro (1980) FTV - 3 punten - 30 augustus - (117 films – 386pnt.)

(afbeelding)

Review: Prima film! Van de zoon van…Het is wel een must om zo blanco mogelijk deze film te gaan kijken anders weet je precies waar de film naar toe gaat. Er wordt rustig en sfeervol het verhaal vertelt. Met aan het begin en aan het eind een horror scene. Helaas is het laatste shot een beetje teveel van het goede en haalt dit de film iets naar beneden. Bernice Stegers speelt zeer sterk als de gekke moeder en Veronica Zinny als de misschien wel nog gekkere dochter is een mooie aanvulling. Ik heb weleens slechtere films gezien.

Macabro (1980)

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Le Frisson des Vampires (1971) FTV - 3 punten - 30 augustus - (118 films – 389pnt.)

(afbeelding)

Review: Franse hippie vampieren film vol psychedelische muziek. Low- budget maar erg mooi gefilmd. Zelfs zo low- budget dat er voor alle dames soms geen kostuums waren. Goed acteerwerk, mooie locatie en bijzonder camerawerk. Maar helaas is het verhaal flinterdun waardoor het op een bepaald moment veelal van hetzelfde wordt. Daarnaast hoopte ik erop om toch iets meer de vampieren aan het werk te zien. Ook het einde viel min of meer tegen. Dit was erg vluchtig en het verdwijnen van de vampieren een grote domper. Verder ben ik toch redelijk positief over de film en heb er best van genoten.

Le Frisson des Vampires (1971)

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Körkarlen (1921) - FTV - 5 punten - 30 augustus 2016 (130 films - 428 punten)

https://kalafudra.files.wordpress.com/2011/02/korkarlen3.png

Ik ga er niet veel meer aan toevoegen aan hetgeen baspls al heeft verteld. Ook ik had meer gehoopt op wat meer focus op de koetsier van de spookkoets. Dit levert toch enkele erg duistere sfeervolle beelden op. Vooral in combinatie met de zee vond ik wel indrukwekkend.

Hoewel het verhaal niet slecht was, was ik daarvan niet erg onder de indruk. Een beetje elementen van A Christmas Carol, maar de karakters blijven wel erg oppervlakkig. Niet dat de flashback stijl slecht is, maar bijzonder veel gebeurt er toch niet. Dan heb ik toch liever "Der Müde Tod" waar het verhaal toch wat duidelijker is, de karakters beter zijn uitgebouwd en die voelde ook niet zo vreselijk traag als deze. Ook die had een bevredigender einde. Nu had ik zoiets van nah, voor mijn part had die kerel er aan mogen gaan en die zuster blijven leven. Wie werd nu trouwens de nieuwe koetsier, de zuster?. Ook niet meteen een film die uitnodigt om nog een keer te kijken.

Richard_Voorhees

• 2311 berichten
  • 2135 stemmen

The Neon Demon (2016) - FTV - 2 punten - 31 augustus 2016 (87 films, 296 punten)
http://content.internetvideoarchive.com/content/photos/10425/54800_100.jpg
Een klein meesterwerk van Refn waarin hij een meer arthouse achtige stijl houd dan een horror stijl.
Toch kan ik me met name door de tweede helft goed indenken waarom men dit wel onder horror zet.
Het leven van hoofdpersonage Jesse (sterk neergezet door Elle Fanning) word steeds duisterder en krijgt uiteindelijk te maken meet aspecten als kannibalisme.
Ik kon in deze film eigenlijk geen slechte acteur of actrice vinden, maar dat komt voor een gedeelte ook wel doordat de focus lang niet altijd op de personages ligt. Refn vind de beelden en de sfeer soms veel belangrijker dan de dialogen tussen verschillende personages.
Het kleur gebruik doet iets denken aan Argento, terwijl het bevreemdende beeldmateriaal doet denken aan werken van David Lynch en David Cronenberg. Vooral de thematiek tegen het einde aan deed mij aan de stijl van Cronenberg denken.
Neem daar nog eens een sfeervolle synth soundtrack bij die een beetje doet denken aan het werk van John Carpenter. De muziek ondersteunt het beeldmateriaal prima en zorgt voor een nog meer bevreemdende sfeer.
Zeker geen film voor de 'casual horrorfan', maar meer een film voor fijnproevers die de grenzen van het genre weleens willen bekijken. Wat mij betreft de sterkste 'horror'film van 2016 (van de films die ik tot nu toe gezien heb althans).
4*

Richard_Voorhees

• 2311 berichten
  • 2135 stemmen

American Conjuring (2016) - FTV - 2 punten - 31 augustus 2016 (88 films, 298 punten)
http://decaymag.com/wp-content/uploads/2016/05/American-Conjuring.jpg
American Conjuring, een titel die de makers maar gauw in 'Bind' veranderden (waarschijnlijk voor de copyright issues).
Ondanks dat de titel wat doet vermoeden op welke film deze geïnspireerd is, heeft het verhaal meer weg van een combinatie tussen The Amityville Horror en The Woman in Black.
De acteurs en actrices zijn duidelijk onervaren en ook de cameraman weet soms niet wat hij met zijn materiaal aan moet. Soms wat vreemde close-ups en shots ontsieren het beeldmateriaal.
Verder is de geest door het overduidelijke rubberen masker niet bepaald eng. Verder ook niet echt handig van de promoters om die look al te verraden in de poster artwork. Hiermee maken ze de voorspelbaarheid van deze film compleet.
Een goedkope rip-off, wat mij betreft zeker geen aanrader.
1*

Richard_Voorhees

• 2311 berichten
  • 2135 stemmen

300 punten behalen is niet niks en ik besloot het daarom 'speciaal' te maken door de film te bekijken waarbij het voor mij allemaal begon.

Friday the 13th (1980) - RW - 2 punten - 31 augustus 2016 (89 films, 300 punten)
http://latimesblogs.latimes.com/.a/6a00d8341c630a53ef0133f324cfed970b-pi
Traditiegetrouw kijk ik op een vrijdag de 13de een van de Friday the 13th films. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik m.u.v. de 'remake' de meeste delen wel een stuk of 3 keer bekeken heb.
Deze originele film waarschijnlijk wel het meeste. Ik ben de tel door de jaren heen verloren, maar als je de film haast kan naspelen in je hoofd heb je een film wel regelmatig gezien.
Het is de film waardoor ik liefhebber werd van het genre, ondanks dat ik me kan herinneren dat ik hem bij de eerste kijk beurt doodeng vond.
De scares ken ik inmiddels wel uit mijn hoofd en doen me dus weinig meer. De spanning is echter nog wel aanwezig door de prachtige, veelal uit viool muziek bestaande soundtrack van Harry Manfredini en de POV shots, waardoor je het gevoel krijgt dat de campers niet veilig zijn.
De gore fx zijn voor de huidige maatstaven wellicht wat gedateerd, maar ik vind het nog steeds prachtig om te zien hoe Kevin Bacon's keel word doorboord.
Verder is de film eigenlijk verre van perfect. Zo is minstens 2 keer duidelijk te zien dat de handen van Mrs. Voorhees mannelijk zijn en doet ze dingen die onmogelijk zijn voor een vrouw van haar leeftijd (met kracht een lijk door een raam gooien bijvoorbeeld).
Toch weet Betsy Palmer de sterkste acteer prestatie van de film te leveren. Heerlijk om te zien hoe maniakaal haar blik is in de laatste scenes. Wat me trouwens nu pas opviel is dat tijdens haar terugblik naar Jason's dood een hese adem te horen is. Dat detail was me volgens mij niet eerder opgevallen. Leuk hoe je door een rewatch weer nieuwe details hoort of ziet.
Een slasher klassieker die bij mij na al die jaren nog fier overeind blijft staan. Ik laat mijn beoordeling dan ook hetzelfde.
4*

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

https://s16.postimg.org/zbswpgiol/hc3.png

The Human Centipede III (Final Sequence) (2015) | FTV | 2 punten | 26 augustus

Tom Six doet alles om zijn kijker te shockeren, dus poep, bloed en teelballen vliegen je om de oren. Wie 100 minuten naar een schreeuwende Duitser wil kijken heeft geluk. Wie een fatsoenlijke film wil zien heeft flinke pech. 1,5*

(Totaal: 27 punten)

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

https://s18.postimg.org/hb3pw4ww9/bdead.png

Braindead (1992) | RW | 2 punten | 28 augustus

Dit blijft natuurlijk vermaak ten top. Gemaakt met passie, humor en vele liters bloed. Van de idiote dialogen (Your mother ate my dog) tot de bespottelijke over de top gore tot de extreme cameravoering; alles klopt gewoon. Dit is entertainment in zijn puurste vorm! 5*.

(Totaal 29 punten)

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

95. Asura 2012 - FTV - 2 punten - 30 augustus 2016 (totaal 288 punten)

http://cdn1.thr.com/sites/default/files/2012/07/asura_-_japanese_film_-_for_thr.jpg

Ik kon de stijl wel waarderen, erg mooie beelden en indrukwekkende actie. Dat is ook waar ik graag de focus wat meer had willen zien. Dit werd voor mij toch iets te melodramatisch en de bombastische soundtrack is wel erg nadrukkelijk aanwezig. Het overdreven duidelijk maken en herhalen van de boodschap ging mij op een gegeven moment wat tegen staan. Gelukkig duurt de film niet lang en kijkt daardoor wel lekker weg.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

John Milton schreef:

al loopt het nog twee daagjes, ik denk dat mijn plaats in de eindstand definitief is aangezien ik geen horrors meer op stapel heb staan voor vandaag en morgen.

Hmmm ik heb er per ongeluk toch nog een eentje gekeken, mijn Tsjechoslowaakse Doubling the Canon filmpje blijkt een horror cred op IMDb te hebben. Sorry Woland. Dan kan ik er ook niets aan doen

Op zich is het wel toepasselijk, want daarmee komt mijn totaal aantal films voor de challenge op exact 50.

50. Morgiana (1972) - FTV - 3 punten - 31 augustus 2016 (50 films, 173 punten)

https://www.odaha.com/sites/default/files/juraj-herz-morgiana-1.jpg

It was a special potion that inspires dreams... I wanted to hear you talk about dreams you never dreamt.

Ik had van regisseur Juraj Herz eigenlijk Spalovac Mrtvol (1968) ingepland voor de challenge, dacht ik, maar die blijkt helemaal niet op mijn oorspronkelijke planning terecht te zijn gekomen (waar ik er overigens uiteindelijk 23 van gezien heb, de andere 27 die ik zag stonden niet op de planning). Leuk dat ik dan op deze manier toch nog bij toeval een Herz voor de challenge kon kijken, een filmmaker waar ik tot nog toe alleen de short Sberne Surovosti van gezien had.

Herz wordt door sommigen getypeerd als een filmmaker met een visueel en narratief overvloedige stijl, flirtend met het groteske. Dat is ook in Morgiana duidelijk te zien, waarin hij ons dit verhaal over jaloezie en doodswens tussen twee zussen op ongebruikelijke wijze toont. Op het eerste gezicht is het een kostuumdrama dat moeilijk te dateren valt, maar met vreemde camerhoeken, POV shots en snelle pans, tilts en zooms, maar ook kleurenfilters.

Echt horror is het niet, en misschien is het evenmin erg toegankelijke cinema. Maar fans van visueel eigenzinnige films of de regisseurs van de Tsjechische New Wave, kunnen Morgiana prima een kansje geven. Bijzondere soundtrack ook! Ik zag hem Youtube met engelse subs.

3,5*

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

96. Evil Dead 2013 - RW - 1 punt - 31 augustus 2016 (totaal 289 punten)

'' You're gonna die here, you pathetic junkie!''

http://static.srcdn.com/slir/w570-h300-q90-c570:300/wp-content/uploads/Jessica-Lucas-in-Evil-Dead-2013.jpg

Net zo geweldig als de eerste keer, wat een spektakel! De ene scène is nog bloediger dan de andere en dan die finale met de kettingzaag in de bloedregen, echt fe-no-me-naal. Dit is voor mij toch wel één van de betere splatter/gore festijnen die er is. De snelheid waarmee het gaat na de eerste aanval en de manier waarop alles in beeld wordt gebracht, non-stop mayhem. De acteurs brengen het precies goed voor een film als deze. De gore is geweldig, lekker grof en overdreven, ook de make-up en effecten zijn top.

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

#57 Akumu Tantei 2 (2008) 2* - FTV - 2 punten - 29 augustus 2016 - Totaal 198+2= 200 punten

https://static.eigapedia.com/blog-images/nightmare_detective_2.jpg

Het eerste deel vond ik bij vlagen best aardig. Het was vooral de sfeer die sterk was en ook de aanvallen in de dromen waren geregeld mooi in beeld gebracht. Ik had dan ook wel hoge verwachtingen bij dit tweede deel, maar helaas is het me zwaar tegengevallen. Horror vond ik het persoonlijk nauwelijks, waar imdb dat dan vandaan heeft gehaald begrijp ik niet, en drama/thriller is dan ook zoals hier staat aangegeven de genres waarbij ik volledig kan instemmen. Nightmare Detective 2 heeft helaas niet de sterke sfeer uit zijn voorganger en is bepaald ook niet mysterieus. Spannend is het evenmin. Visueel ziet het er prima uit, maar qua inhoud had ik liever gezien dat dit deel meer in de lijn van het eerste deel zou zijn.

#58 Deadly Friend (1986) 2,5* - FTV - 3 punten - 30 augustus 2016 - Totaal 200+3= 203 punten

http://www.headinjurytheater.com/images/dfriend%20the%20threesome.jpg

Hoewel het verhaal van deze Wes Craven film vrij simpel is, vond ik het toch verhaaltechnisch wel wat hebben. Het is dan ook jammer dat de opbouw richting de horror erg traag verloopt. De film blijft wel vermaken desondanks maar echt veel belangrijks komt er in die periode niet aan bod. Het laatste half uur komt er gelukkig ook het nodige gore in voor, en de scene met de basketbal was daarbij ook één van de hoogtepunten. Het einde vond ik nog best verrassend, alhoewel Samantha toch door BeeBee leek te worden overgenomen, ondanks dat ze zelf haar eigen gevoelens leek te hebben. Dat BeeBee uiteindelijk onder de huid van Samantha te voorschijn zou komen dat had ik niet verwacht, waarmee Deadly Friend toch nog met een aardig einde afsluit.

Gh8st

• 668 berichten
  • 2008 stemmen

3. Låt den rätte komma in (2008) - FTV - 2 punten - 22 augustus 2016 (3 films, 6 punten)

Uiteindelijk maar tot 3 films gekomen dus. Ik heb toch de voorkeur aan andere genres gegeven.

Daarbij is deze film dan wel weer gelijk goed bevallen doordat Horror hier niet eens het belangrijkste genre is. Het is een mooi drama over een vriendschap waarbij het horror thema het een aparte wending geeft die ik wel kan waarderen

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

The Serpent and the Rainbow (1988) - FTV - 31 augustus 2016 - 3 punten (131 films - 431 punten)

http://zombiehamster.com/wp-content/uploads/2013/07/Serrpent-and-the-rainbow.jpg

De beste voodofilm die ik tot nu toe heb gezien. In tegenstelling tot het vrij brave I walked with a Zombie gaat het hier niet zozeer om de rituelen zelf, maar wel om de effecten van de voodoo. De momenten dat het hoofdpersonage hallucinaties beleefd zijn de beste. Bill Pullman weet dit nachtmerrie gevoel zeer goed over te brengen. Ook de mooie Cathy Tyson zet een goede rol neer. Maar het is vooral een glansrol van de slechterik gespeeld door Zakes Mokae, die kwam echt wel erg eng over. De film moet het echt meer van de hallucinatiescènes hebben dan van het verhaal. Goede effecten, film verveelde op geen enkel moment.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

63. Häxan (1922) - FTV - 31 augustus - 5 punten (63 films - 219 punten)

https://theyearofhalloween.files.wordpress.com/2016/05/1922-haxan-witchcraft-through-the-ages.jpg

Alweer de laatste film voor de Horror Challenge van 2016. Vond het erg leuk en heb mijn filmlijst eens flink kunnen afwerken. Maar aan alles komt een eind...

Häxan begint met een soort Geschiedenis-les over Hekserij en Occultisme, compleet met schoolprenten en aanwijs-stok. Daarna volgen verschillende korte verhalen over Hekserij in de middeleeuwen. Naast de bezigheden van de middeleeuwse heks zagen we ook de Inquisitie in werk en werden diverse middeleeuwse martelmethoden gedemonstreerd. Als laatst werd de link gelegd in duivelsbezitting en psychische aandoeningen zoals hystera.

De middeleeuwse taferelen vond ik erg sfeervol, met name de duivels zagen er bijzonder mooi uit en de decors waren mooi aangekleed. De informatie die we van de film krijgen is echter niet heel bijzonder, iedereen die wel eens een les heeft gehad over de middeleeuwen weet al meer. De link met geestesziekten vind ik persoonlijk wel aannemelijk, al is het natuurlijk maar speculatie en vond ik de omschrijving van 'hysteria' (wat dat dan ook mag zijn) wel erg ouderwets.

Häxan was wel een leuke film om gezien te hebben. Als documentaire zul je er niet veel aan hebben maar voor de leuke reïnacties is de film de moeite nog wel waard.

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

The Vampire Bat (1933) FTV - 5 punten - 31 augustus - (119 films – 394pnt.)

(afbeelding)

Review: Luchtige film over: of vampieren nu echt bestaan of niet, met als conclusie een vleugje Frankenstein. Echte vampieren worden er niet in getoond. De show wordt gestolen door de dorpsgek deze was de leukste verschijning in de film. Door de korte speelduur verveelt film net niet maar veel om het lijf had het ook niet. Het is meer van de categorie: leuke zondagmiddag. Fay Wray en Lionel Atwill speelde ook samen in Mystery of the Wax Museum en Docter X deze beide films wil ik ook nog zien.

The Vampire Bat (1933)

Teunnis

• 769 berichten
  • 519 stemmen

87. The Neon Demon (2016) - FTV - 2 punten - 28 augustus 2016 (totaal 5 punten)

Ik hoopte op de valreep (recenserend vanaf mijn telefoon) nog dat militaire kamp te kunnen ontlopen, maar ik zie nu dat Gh8st ook punten erbij heeft. De twijfalachtige eer van de rode lantaarn gaat dus naar mij

In een (te) krappe planning dacht ik zondagavond nog tijd te hebben om deze film, waar ik enorm naar uitkeek, te gaan kijken. Drive is een absoluut meesterwerk, maar aan Only God Forgives was ik nog niet toegekomen. Dat wilde ik nog doen voordat ik naar The Neon Demon ging, maar ook dat ging niet geheel volgens planning.

Enfin, laat ik over de film beginnen. Al vanaf de eerste beelden is Refn duidelijk: deze film wordt visueel en muzikaal nog een stuk intenser dan Drive. Qua kleurgebruik vond ik het meer subtiele Drive net wat beter, maar goed, dat is eigenlijk een onbegonnen strijd. De muziek van Cliff Martinez was wer-ke-lijk ge-ni-aal! Misschien nog wel beter dan Spring Breaker. Zei ik dat echt? Verder wordt er heerlijk geacteerd (Elle Fanning ), maar oogt het allemaal wat rommeliger dan Drive. Ook had er van mij wat minder aandacht mogen zijn voor het verhaal. En de Lynchesque vaag-symboliek mag Refn voortaan wel achterwege laten. Visueel heel gaaf hoor, die catwalk-scene, maar een beetje te. Al bracht alle vaagheid wel met zich mee dat je, net als in Lynch-films, niet meer doorhebt wat werkelijkheid of droom is en het je eigenlijk ook niks uitmaakt. En de poema kon ik ook wel waarderen Met gemengde gevoelens liep ik de bioscoopzaal uit; enerzijds kon het de (veel te) hoge verwachtingen niet inlossen, anderzijds bevestigt Refn hier dat hij een zeer bijzondere filmmaker is en een van de beste uit deze tijd. Op 20 september wil ik hem weer kijken (Vera, Groningen) en ook Only God Forgives moet snel aan de beurt komen!

4*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

The Man Who Laughs (1928) - RW - 31 augustus - 4 punten (132 films - 435 punten)

https://themotionpictures.files.wordpress.com/2015/09/07.png

Blijft nog steeds een goede film al werkt de magie toch wat minder dan de eerste keer dat ik deze zag. Sterke acteerprestaties van Conrad Veidt die ook al schitterde in The Hands of Orlac (ook daar in de titelrol) en Mary Philbin die ondanks de blindheid van haar karakter nog meer straalde dan in Phantom of the Opera. Mooie decors, maar deze nu vergelijkend met The Hunchback of Notre Dame van een 5-tal jaar eerder is de laatste toch nog een stuk indrukwekkender. Misschien mis ik toch dat rauwe en duistere sfeertje van Hunchback en Phantom.

Zo dat was dan mijn laatste film voor deze challenge. Ik heb er in elk geval van genoten en hoop van jullie hetzelfde. Of het nog voor herhaling vatbaar is, of er interesse is voor andere genre challenges of een challenge waarbij alle genres aan bod komen, we zullen het afwachten en kunnen de resultaten van de enquête nabespreken.

Denk eraan, tot 23:59 uur gelden de registraties, alles wat daarna wordt geplaatst, wordt niet meer in rekening gebracht!

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Night of the Living Dead (1968) FTV - 4 punten - 31 augustus - (120films – 398pnt.)

(afbeelding)

Review: De zwart/witte versie van George A. Romero had ik nog niet gezien. En daarom een mooie film om de challenge mee af te sluiten! Redelijk goede film. Al blijven de mensen in het huis wat oppervlakkig. De film zette wel de toon voor alle films die later nog gingen komen maar toch geef ik meer de voorkeur aan Dawn of the Dead (1978) en Day of the Dead (1985). Deze waren net iets beter. Niet dat deze nu slecht is want er wel zitten een paar fantastische scene`s in.

Tevens wil ik de mensen bedanken die deze challenge hebben georganiseerd. Het was een fijne ervaring waarbij ik zeer veel moois heb kunnen ontdekken. Ik heb zeer genoten! Zelfs mijn record van zoveel films in een maand kijken sneuvelde hierdoor! De meter is uiteindelijk gestopt op 120 films. Fantastische Dank je wel!

Night of the Living Dead (1968)

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

Goh, na uitgebreid remonstreren dat hij klaar was heeft John Milton "toevallig" nog net een filmpje gekeken en geregistreerd, een paar uur voor de deadline. Ik viel niet bepaald van m'n stoel van verbazing van zo'n achterbakse streek, en gelukkig heb ik nog net tijd voor een smerige counter. Mwuhahaha!

Premature Burial (1962) - FTV - 4 punten - 31 augustus 2016 (totaal 54 films, 174 punten)

(afbeelding)

Sfeervolle maar toch wat gedateerde Poe-verfilming van horrorgrootheid Roger Corman, maar helaas zonder horrorgrootheden als Christopher Lee of Vincent Price. Niet dat Milland slecht is, verre van, maar hij heeft toch niet de schmierendheid of obsessieve uitstraling van de eerdere twee. De film ziet er behoorlijk mooi uit, fraai gefilmd in Technicolor. Wel is er nogal overdreven gebruik gemaakt van de mistmachine, maar soit, echt storend is dat niet.

Een fijn spookachtig sfeertje en fraaie beelden dus. Het is verder een best aardig, minimalistisch verhaaltje met de gebruikelijke Poe-thema's: obsessie, waanzinnig wordende personages, en (psychologische) terreur, al is dat bij de Poe-verfilmingen van Corman wel vaker het geval. De titel vat ook hier de kern van het verhaal, dat gaat over een aristocraat met een intense angst om levend begraven te worden (en met reden, aangezien het niet de eerste keer in de familie blijkt te zijn) - het zal geen verbazing wekken dat ondanks zijn vele trucjes, gereedschappen en voorbereidingen om dit niet te laten gebeuren, hij toch uiteindelijk de sjaak wordt. Al is dit, ondanks de voorspelbaarheid dat het gaat gebeuren en de uiteindelijke ontsnapping, alsnog een goed op film gezette nare ervaring, en de wraakexercitie en de contra-wraakexercitie erna is ook leuk gedaan. Redelijk dus, geen topper maar een ruime voldoende kan ik er wel aan kwijt. 3.5*

The Beast That Killed Women (1965) - FTV - 4 punten - 31 augustus 2016 (totaal 55 films, 178 punten)

(afbeelding)

Ik dacht: laat ik de horrorchallenge maar waardig afsluiten. De beschrijving is al prachtig: "Een enorme gorilla ontsnapt uit een dierentuin en terroriseert de mooie blote dames die lid zijn van een nabijgelegen nudistenkamp". Dat moet wel een puike film opleveren!

Nu weet ik in ieder geval dat er zoiets is als een nudistenkampfilm als genre. Echt verbaasd ben ik niet, na het ontdekken van genres als naziploitation geloof ik alles. Maar goed, dit is natuurlijk pure pulp: een slecht geacteerde film met een nog slechter plot die vooral dient als excuus om zoveel mogelijk tieten te laten zien. En het slaagt beter dan mijn eerdere ervaringen met Jess Franco en Russ Meyer, al waren die ervaringen ook wel bijzonder matig. De 'gorilla' is in tegenstelling tot wat de omschrijving claimt niet enorm, maar duidelijk een man in apenpak die wat loopt te springen, ik had niet beter verwacht. Het verhaal bestaat verder simpelweg uit heel veel niet-functioneel naakt, met daartussenin de desbetreffende gorilla die zo her en der wat half ontklede tot geheel ontklede fraaie deernes aanvalt. Met veel gekrijs en af en toe een lijk tot gevolg, en uiteraard geen seconde gore. Verder veel op en neer verende pronte borsten, en een halfhartig politieonderzoekje. Kortom: horror is het niet, slecht gemaakte maar vermakelijke cult die als softporno dient is het des te meer. 2.0*

Tenslotte: nogmaals bedankt aan de organisatie! Ik vond het erg leuk om mee te doen, en heb zowel een hele rits horrors ontdekt alsook horrors geprobeerd die ik anders toch niet zo snel zou kijken. Uiteraard ook nog heel wat films ingepland die ik uiteindelijk nog niet gezien heb (The Neon Demon, Kaidan, The VVitch, Orlacs Hande...), maar dat komt nog wel. Topwerk, challenge-organisatoren!

Richard_Voorhees

• 2311 berichten
  • 2135 stemmen

Ik ben benieuwd of er voor 12 uur nog een allerlaatste inzending gaat komen. Ik heb helaas vanavond niet de tijd gehad om wat horror te kijken en het zal al september zijn eer dat ik weer tijd hiervoor ga vrijmaken.

Ik wil bij deze nog de organisatie bedanken voor het redelijk soepel laten verlopen van deze challenge.

Verder heb ik als tip nog aan eenieder die heeft meegedaan: mocht je een user gevonden hebben die een beetje jouw smaak heeft: je kan ook users tussen je updates zetten, zo kan je bijhouden op welke films diegene stemt, enzovoorts.

En ik hoop dat de mensen de smaak van het reviewen te pakken hebben, want dat is wel iets dat een site als deze nodig heeft.

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

97. The Neon Demon 2016 - FTV - 2 punten - 31 augustus 2016 (totaal 291)

http://www.danstoncinema.fr/wp-content/uploads/2016/05/theneondemon.jpg

Wat een beeldenpracht en wat een trip. Weet niet helemaal wat ik er nu al van moet denken maar indrukwekkend is het zeker. Surrealistisch, dromerig en bevreemdend. Kan zeker van dit soort films genieten, had van mij wel iets meer snelheid in mogen zitten. In ieder geval weet Refn mij altijd te fascineren. De soundtrack is best lekker en werkt enigszins hypnotiserend samen met al die kleuren.

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

98. I Saw the Devil 2010 - RW - 1 punt - 31 augustus 2016 (totaal 292 punten)

http://movieboozer.com/wp-content/uploads/2011/06/I-Saw-The-Devil-big.jpg

Om af te sluiten maar even een rewatch van wat een van mijn favoriete films van de afgelopen jaren was. Blijft een intense ervaring, veel goede actie en visueel dik in orde. Het geheel kon me wel een stuk minder boeien nu en de impact van de finale voelde ik niet echt meer. Sommige scenes draafde wat door en waren behoorlijk over the top, theatraal en vergezocht. Prima acteerwerk en een paar memorabele personages. Zal zeker een film zijn die ik nog wel eens een keer op zal zetten.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

FTV - Green Room (2015) - 2 punten - totaal: 25 punten - 31 augustus 2016

http://fr.web.img5.acsta.net/videothumbnails/16/04/20/10/25/073717.jpg

Redelijke film. Moeilijk te volgen film, maar best gewelddadig en mooi gefilmd. Het is wat alternatief, en de setting zorgt wel voor een dreigende sfeer. Acteerprestaties redelijk in orde. Imogen Poots ziet er beeldig uit. 3.0*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

TornadoEF5 schreef:

FTV - Green Room (2015) - 2 punten - totaal: 25 punten - 31 augustus 2016

(afbeelding)

Redelijke film. Moeilijk te volgen film, maar best gewelddadig en mooi gefilmd. Het is wat alternatief, en de setting zorgt wel voor een dreigende sfeer. Acteerprestaties redelijk in orde. Imogen Poots ziet er beeldig uit. 3.0*

TornadoEF5

geplaatst op 31 augustus 2016, 23:59 uur, permalink

Van op de valreep gesproken!

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

Nog net even de twee laatste kunnen kijken voor twaalf uur gisteravond. Toch net niet de 100 weten te halen, had uiteindelijk geen zin om nog een paar extra films te gaan kijken en wilde de challenge afsluiten met iets waar ik zin in had. Ik heb veel films gekeken die ik normaal misschien wel nooit of pas over vele jaren zou hebben gezien. Ook zijn er uiteraard weer veel nieuwe films aan de lijst toegevoegd en liggen er alweer wat klaar voor misschien een volgende challenge. Aan de andere kant ook wel weer lekker dat ik nu weer kan kijken in elk genre en waarschijnlijk weer met een serie zal beginnen. Bedankt voor een leuk initiatief, de organisatie en het meedoen allemaal.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.