Jungle (2017)

Australië / Colombia
Avontuur / Biografie

geregisseerd door Greg McLean
met Daniel Radcliffe, Thomas Kretschmann en Alex Russell

Yossi Ghinsberg is een enthousiaste jonge avonturier die zijn dromen navolgt. Samen met twee vrienden en een gids, die een mysterieus verleden met zich meedraagt, reist hij naar het Amazoneregenwoud. Daar wordt hun uithoudingsvermogen op de proef gesteld wanneer de donkere kant van de menselijke natuur naar boven komt en de dodelijke bedreigingen van de wildernis zich manifesteren. Hun reis verandert in een angstaanjagende psychologische beproeving waarbij de vrienden moeten vechten voor hun leven.

avatar van AmazingPP
Ik vond dit werkelijk een geweldige film met een uitstekend acterende Radcliffe. De film boeide me van begin tot het (natuurlijk wel voorspelbare) einde. De karakters zijn in het begin net genoeg uitgediept, zodat je ermee kan meevoelen. Gekeken vanaf Blu Ray. 4 *

avatar van Arwen88
Vond het een super film! Het einde deed me wat.. Wel een paar vieze scenes inderdaad. Echt wel een goede film.

avatar van joolstein
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal; iets waarbij ik al gauw mijn wenkbrauw optrek en met een grote boog omheen gaat. Echter twee dingen trokken mij over de streep om de film toch te kijken. Ten eerste de regisseur Greg McLean, deze heeft zijn roots in de horror en ten tweede de aanwezigheid van Daniel Radcliffe. Een acteur die zijn HP-tijd van zich wil afwerpen en vaak met bijzondere werkjes komt. Heel bijzonder was deze film echter niet maar het kijkt wel heel prettig weg. In 1981 besluit de dan 21-jaar oude Yossi Ghinsberg de jungle van centraal-Bolivia te betreden. Opzoek naar het laatste stukje niet-ontdekte beschaving? Dit doet hij met een paar nieuw verworven vrienden en een man die weet waar hij een dorp kan vinden. Tja... en dat gaat mis. Helaas is deze opbouw van vrienden en mysterieuze man niet heel goed uitgewerkt. De band die je met hen krijgt is vrij zwak. Gelukkig weten de toegewijde acteur Daniel Radcliffe en de verschillende horror-elementen de film interessant te houden. Het einde stond natuurlijk al vast en vond ik hier nogal zoetsappig in beeld gebracht . Al met al is het geheel zeer prima om eens te gezien te hebben.

avatar van Alathir
Ik hoef eigenlijk niet veel toe te voegen aan Onderhond zijn mening. Dat bespaart heel wat typwerk. Het is misschien voor de liefhebbers van survival maar als je er één bent dan zou ik deze film zeker gaan kijken. Soms zijn er ook wat ranzige momentjes waardoor McLean's Jungle zich toch probeert te onderscheiden van andere genrefilms. Ik vind Radcliffe een goede acteur en dat bewijst hij hier zeker, maar het zijn toch ook de trucjes van McLean die de film boeiend weten te houden, want het narratief dreigt hier en daar wat in te zakken. Gelukkig is er tijdens de film goed ingespeeld op karakterontwikkeling zodat we toch van een puik einde kunnen spreken. Sommigen vinden dat zoetsappig, tja, ik vind het mooi en pakkend. Had je hem liever zien doodgaan nadat de redding zo dichtbij was? Nee toch? 4*

avatar van Rillo
Genoten van de het waargebeurde verhaal, de mooie beelden en het feit dat zowel ik als mijn vriendin continue adviezen naar Yossi zaten te roepen geeft aan dat het wij toch wel op een geloofwaardige manier als het ware de film 'in werden gezogen' ( of we zijn seniel aan het worden )
Met name Radcliff zette zijn rol dan ook voortreffelijk neer.
Avond bankhangen met 3,5 ster, thumbs up !

@Thomas83 : al eens overwogen om gewoon een film te bekijken en te beleven ipv. pseudo wetenschappelijk kritiek te leveren (zucht)?

avatar van cor1946
Goed acteer werk van Radcliffe, de natuur opnames waren mooi. Duurde wel wat lang.

Dit was echt een ontzettende goeie film met waargebeurd verhaal altijd interessant!

Het is allemaal net niet met deze film; het verhaal is interessant genoeg, doch de karakters zijn niet sterk en je begint pas mee te leven nadat Yossi er alleen voor staat. Dan begint de film vervolgens wel enigszins pretentieus te worden richting het einde. De uiteindelijk climax is voorspelbaar en flauw waarbij zijn vriend hem even niet ziet, o verrassing, toch wel.

avatar van mixmaster
Waargebeurd verhaal met een goed spelende Daniel Radcliffe die allang heeft bewezen dat hij meer kan als alleen Harry Potter spelen.

De film laat op een indringende wijze zien wat er allemaal fout kan gaan als je zomaar de wildernis van het Amazoneregenwoud in gaat voor het avontuur.

Fearnofear
Goede film, waargebeurd verhaal. De karakters worden per persoon subtiel weergegeven.
Ik werd er wel in meegesleept en vond de film boeiend van begin tot einde.

avatar van TornadoEF5
Jungle, deze film trok me direct al aan omwille van de titel en de beschrijving, en uiteindelijk blijkt deze ook wel meer dan de moeite waard te zijn. Ik vond het een mooie film, maar toegegeven, ik heb een zwak voor dit film. Survivalfilms en al zeker films over de jungle vind ik uiterst boeiend. Alive of Everest vond ik in dat opzicht ook de moeite waard, en bij die laatste film had ik ook het geluk deze helemaal alleen in een grote cinemazaal gezien te kunnen hebben. Verder kijk ik ook heel graag naar Ultimate Survival met Bear Grylls, al heeft dat zijn periodes.

Er zijn aspecten die de film beter aanpakt en aspecten die misschien wel iets beter hadden gekund. Volgens mij werd helaas niet het volledige potentieel benut, en daar moeten we ook wel eerlijk in zijn. Het begin is net zoals bij heel wat films een lange inleiding. Dat herken ik ook nog van Everest, waardoor het altijd wel een beetje duurt voor je erin komt, maar naarmate de film vordert wordt het dan wel beter en wordt je er wel voor beloond. Verder waren er in het verhaal ook wel heel erg toevalligheden, maar dit is natuurlijk film. Een mooi voorbeeld is natuurlijk de manier waarop hij gered wordt (ze gingen juist terugkeren op dat punt bijvoorbeeld of hij wordt niet direct gezien of hoe hij zijn rugzak een dag later plots in de kolkende rivier terug ziet komen en zo waren er nog wel een heleboel dingen.

Als ik het verhaal zo eens bekijk, vermoed ik zelfs dat hij niet eens heel ver weg gewandeld is, en natuurlijk in de jungle is 500 meter wandelen lastiger dan 100 kilometer langs de autosnelweg wandelen in België, zeker als je al helemaal geen oriëntatie hebt door al het gebladerte. Daarom dat je ook altijd rivieren moet volgen, en al zeker in de jungle. Er zijn andere methoden om oriëntatie te vinden in andere biomen, maar in de jungle heb je niet veel keuze buiten de rivier volgen. Daar heb je dan ook het meeste kans om tekenen van beschaving te vinden, en dan weet je alvast dat je niet in rondjes loopt. En ondanks dat de film dus gebaseerd is op waargebeurde feiten, zie je dat er wel duidelijk afgeweken wordt van wat er echt gebeurd is. De confrontatie met de tijger, de slang in de boom waar hij dan uitvalt, fire ants of het drijfzand zijn allemaal een beetje dikker in de verf gezet of zelfs niet gebeurd, maar de film geeft verder wel een goed beeld van de gevaren van de jungle.

Wat ik achteraf gezien een beetje jammer vond, is dat er niet meer tijd in de jungle werd doorgebracht. Wanneer het avontuur echt losbarst is het verhaal al voorbij de helft, en ik vond het eerste deel in dat opzicht relatief gezien iets te lang. Ook de acteerprestaties waren niet van een extreem hoog niveau, maar het kon er wel mee door. Op Radcliffe na zag ik ook geen bekende gezichten. Ook op visueel vlak en qua camerabeelden is er ook niet alles uitgehaald wat er kon uitgehaald worden, maar op zich is het net zoals vrijwel alles wel degelijk, en met de jungle kun je natuurlijk weinig verkeerd doen.

Wat ik wel interessant vond, was hoe de vriendschap en de verhoudingen tijdens het avontuur tussen het viertal eigenlijk veranderden, en blijkbaar doet de jungle dus toch wel iets met een mens. Het principe dat de film aantoont: "de jungle maakt je gek", doet me dan weer iets minder. Qua psychologie zit de film eigenlijk wel sterker in elkaar dan je zou denken, hoewel het me niet duidelijk was of het wel de intentie was.

Dat de jungle geen plek is waar mensen thuishoren, is wel duidelijk, en dat de jungle iets is dat mensen nooit zullen temmen en mogen temmen is ook duidelijk, maar toch trekt de jungle me toch al jarenlang aan. De jungle heeft een bepaald iets dat geen enkele plaats op de wereld ook heeft. Ik weet niet precies wat het is. Misschien gewoon het effect van nieuwigheid, maar de natuur, de dierenwereld, al het water, rivierlopen en regen, het onweer, de afgelegenheid, de begroeiing, de bevolking en zelfs de cultuur van mensen die erin gewoond hebben (Maya's) trekken me allemaal stuk voor stuk aan. En of het nu in een Jommeke-strip, een Minecraft-game of een tv-programma zoals Missie Amazone of Reizen Waes is, het zal me toch altijd blijven (meer blijven) boeien wanneer het over de jungle gaat. Ik hoop het zeker en vast ook ooit in mijn leven te zien, mogelijk nachten door te brengen, en wie weet er ooit te wonen, want aan het materialisme en de veiligheid van de westerse wereld heb ik echt niets, maar wellicht romantiseer ik het beeld zelf ook wel wat.

avatar van Rodger
Voor een waargebeurd verhaal, een prima film.
Komt wat langzaam op gang, maar daarna een prima eind vervolg.
De beelden, en omgeving prima in kaart gebracht.
3.0 ***

avatar van huiguh
Aangename verrassing.

Had tot een paar dagen geleden nog nooit van deze film gehoord, dus bijna blanco erin gegaan.
Goede survival film, met af en toe behoorlijk gore scenes. Mooie plaatjes en redelijk goed acteerwerk.
Mooi weergegeven hoe onze Harry alle facetten van de wildernis moet trotseren.
Waargebeurd of niet, zal mij een worst wezen... gewoon een leuke film.

4 sterren

avatar van macrobody
Degelijke film. Heeft wel lang geduurd voordat het verfilmd werd, het is een verhaal van rond 1981. Het lijkt me ook sterk gedramatiseerd maar goed dat mag de pret niet drukken.

Avontuurlijk (spannend) en goed verhaal. Eén van de betere films van de laatste tijd.

avatar van DVD-T
Slowly drifting into madness.

Ik ben altijd wel in voor films waarin een personage of meerdere personages moeten overleven in de meest uitzichtloze situaties. Nog meer als het dan om een waargebeurd verhaal gaat. In een zoektocht naar een indianenstam beginnen de drie mannen samen met hun gids aan de reis. Maar voordat het hoofdpersonage er alleen voor komt te staan door vooral weer een stupide actie, laat de film al snel zien wat de jungle met je kan doen. Langzaam zie je de mannen veranderen in iemand die ze niet echt zijn. Helaas komt dit aspect niet altijd even overtuigend. Maar het grootste probleem is dat de personages erg onsympathiek waardoor je vooral in het begin maar moeilijk met ze mee kan leven. Als Radcliffe er dan eenmaal alleen voor komt te staan verandert dat wel wat, maar niet genoeg om ook echt een emotie te voelen als hij de vele beproevingen probeert te doorstaan. Ook het einde mist daardoor impact.

Erg jammer, want voor de rest is het eigenlijk een meer dan prima film. De jungle en haar gevaren zijn mooi in beeld gebracht. Het bevat ook nog eens genoeg variatie in wat er gebeurt. Het gaat er zelfs behoorlijk heftig aan toe. En de regisseur schuwt ook niet omdat expliciet in beeld te brengen. Deed me af en toe wat aan Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust denken.

Degene die de film naar een hoger niveau tilt is vooral Radcliffe. Hij steelt hier toch wel de show met zijn perfomance. Hij is echt gegroeid als acteur na de Harry Potter reeks. Duidelijk is dat hij dat imago van zich af wil schudden. En wat mij betreft is dat hier helemaal gelukt. Van de rest van de cast is het eigenlijk alleen waard om Kretschmann te vermelden. Een rol die hem op het lijf geschreven is.

Visueel is het misschien geen vuurwerk, maar de film is effectief in wat het laat zien en de shots passen goed in wat de film wil wat je tijdens het kijken voelt en ervaart. McLean neemt je met zijn strakke regie mee de jungle van Bolivia in. Filmtechnisch is er eigenlijk niets op de film aan te merken.

Goede survival film

avatar van james_cameron
Het begin is clichématig en het eerste uur niet bijster interessant, maar wanneer Daniel Radcliffe op gegeven moment op zichzelf is aangewezen in de jungle van Peru wordt de boel gaandeweg steeds beter. Gruwelijker ook. Een paar scenes zijn behoorlijk ranzig, maar Radcliffe weet alles op overtuigende wijze te verkopen. Een behoorlijke tour-de-force van de beste man, zeker op fysiek gebied. Wat ziet die gast eruit zeg, bizar.

avatar van Pestiis
Holy shit, wat een film!
De laatste 15 minuten (ongev.) heb ik 't niet droog gehouden...geëmotioneerd en ontroerd.
De muziek, de gebeurtenissen in de film, de manier waaróp het gefilmd is... fantastisch!

deze film krijgt van mij een hele dikke 4,5 *

Geweldige film die veeeeel meer credits verdiend. Radcliffe is klasse!!!

avatar van missl
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In het begin dacht ik 'Harry gaat op reis'. Maar Radcliffe doet het goed in deze film en met die baard lijkt hij niet meer op Harry dus misschien kan ik dat nu wel loslaten.
De film is mooi, het speelt zich bijna alleen maar in de Jungle af, echter weet de regisseur de spanning en de sfeer goed vast te houden. Was een verrassing deze film.

Goeie film over een paar backpackers die elkaar ontmoeten in Bolivia en besluiten de jungle in te trekken. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal is dit een prima en avontuurlijk overlevingsdrama. Echt aangrijpend wordt het niet, maar wel onderhoudend van begin tot eind. Uiteraard genoeg mooie beelden van de mooie, maar ook meedogenloze natuur en Daniel Radcliffe doet het goed in de hoofrol.

avatar van Agent47
Een waargebeurd verhaal die netjes verfilmd is. Prima drama/avonturenfilm. De cast was voldoende. Mooie omgeving waar gefilmd is.

Minpunt vond ik wel dat de jaguar echt nep er uitzag. Maar dat was niet storend voor de rest van de film.
Het einde was wel wat snel 'afgeraffeld' en van dalend niveau.

avatar van iggybiggie
de ultieme film in dit genre blijft voor mij Touching the Void, maar dit was toch zeer genietbaar hoor.

(andere films waar ik aan moest denken waren Deliverance, The Beach en The Ruins)

soms iets teveel "moet je eens kijken hoe Radcliffe zichzelf he-le-maal geeft!", maar over het algemeen speelde hij gewoon goed.

en die Karl, wat een mysterieus figuur!

de film gonst al dagen na. goed teken!

(kom er trouwens nu pas achter dat dit dezelfde regisseur is als van het onvolprezen Wolf Creek)

Avonturenfilm naar een waar gebeuren.
Visueel knap, met geslaagde beelden van jungle en rivier en een goede inleving in het verhaal van vooral Daniel Radcliffe.
Psychologische angsten, op de rand van leven en dood, overtuigend weergegeven. Contrasterende flahbacks kwamen echter soms verrassend en een beetje ongepast over.

belita schreef:

Even terug gelezen, maar wat is er nou weer pseudo wetenschappelijk aan het verhaal van @Thomas83?

Bijna exact hoe ook ik deze film heb ervaren. Inclusief dezelfde score.