ad

Geregisseerd door: Robert Harmon

Met onder meer: Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

Releasedatum: 21 februari 1986

Over The Hitcher

"Never pick-up a stranger."

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

imageimageimageimageimageimage

Trooper Prestone

Interrogation Sergeant

avatar van McSavah

McSavah

Ja, dat verrast mij ook wel. Zet hem nu nog iets hoger op het prioriteitenlijstje.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

"My mother told me never to do this."

Een spannende thriller met de Nederlander Rutger Hauer, die dit jaar is overleden, als seriemoordenaar John Ryder. Ook C. Thomas Howell, als Jim Halsey de angstige jongeman die aan Ryder tracht te ontkomen, zit erg goed in zijn rol. De film begint al goed als Jim in een stormweer over de wegen ergens in Californië rijdt, verveeld en bijna in slaap dommelend. De openingsscène met de close up bij het aansteken van zijn sigaret is erg sfeervol geschoten. De onheilspellende muziek op de achtergrond doet het ergste noodlot voor Jim vermoeden. Ryder staat aan de kant van de weg te liften, er weerklinkt een donderslag als Jim de auto stopt. Het angstanjagende kat-en muisspelletje kan nu beginnen.

Voor mij is dit een echte cult klassieker, een film die je moet gezien hebben.

"What do you want?"

"I want you to stop me."

avatar van Basto

Basto

Net herziet op de Duitse blu ray. Iets te veel DNR helaas, maar verder mooie uitgave.

De film blijft top. Heerlijk sfeertje, geloofwaardige setup en een briljante Hauer!

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Basto schreef:

Iets te veel DNR helaas

Viel mij ook tegen. En hij is best prijzig

Hopelijk ooit de Arrow treatment

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Het wachten op de Arrow-treatment werd mij ook iets te lang. Toen ik afgelopen week over de grens was, heb ik toch maar de Duitse uitgave opgepikt. Nadat ik eerder al redelijk veel positieve verhalen langs zag komen (elders) over deze release. Ben het wel eens met het DNR verhaal, maar het is wmb op het randje. Het is uiteindelijk ook wel een beetje een smaak kwestie, al zijn sommige close-ups wel heel smooth en missen ze de echt fijne details. Verder absoluut mooi opgepoetst en z'n prijs meer dan waard. Ondanks dat zal ik hem ongetwijfeld omwisselen voor een mooie limited set Al vanaf de eerste onheilspellende synthesizer strings is het raak. Uitzonderlijk sfeervolle opening. Rutger Hauer is briljant in deze bloedstollende dodemansrit, die nauwelijks aan kracht heeft ingeboet.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aardig.

Maar wat mij betreft niet echt een perfecte film, ondanks dat deze film verfrissend simplistisch is. De regisseur ging hierna meerdere richtingen op, maar zo te zien heeft zijn The Hitcher de grootste status gekregen. Begrijpelijk, maar of het verdiend is, dat is een subjectieve vraag waarbij ik middenin zit.

Dat de film weinig tijd verspilt en vrijwel direct in het verhaal stort is fijn. Al vanaf het begin krijg je Hauer al in beeld te zien. Ik vond dit persoonlijk ook leuk, want zo zit er niet de zoveelste onbekende of anonieme bedreiging achter je aan. Nee, gewoon een persoon met een gezicht en persoonlijkheid, en dat maakt van The Hitcher al vroeg een leuke film.

Hauer speelt zijn rol ook best goed, al vond ik niet elke scene charismatisch. Voor mij mist hij en bepaalde dreiging en is de apartheid die zijn verschijning met zich meebrengt het voornaamste voordeel. Hij is niet bepaald eng, gewoon vermakelijk. Veel plus of minpunten levert dit niet op, maar ik benoem het wel even in ieder geval.

Geslaagd vond ik hoe achtervolgingen in beeld werden gebracht. Overzichtelijk geschoten waarbij er weinig aan de verbeelding wordt overgelaten. Het lawaai staat op de maximale volume en de ervaring is lekker. De stilte die de minder snelle beelden met zich meebrengen hebben ook zeker een voordelig effect. Gezien regisseur Harmon ook voor een overzichtelijke manier van filmen kiest krijgen we de landschappen en natuur ook mooi in beeld te zien. Gecombineerd met eerder benoemde stilte krijg je zo al snel een goede look.

Minder geslaagd vond ik het acteerwerk van de personages buiten Ryder. Aangezien de film losgaat in de eerste 15 minuten hebben de minder wilde sequenties weinig zin, als kijker blijf je vooral wachten op de actie maar het duurt soms te lang voordat deze van start gaat. Het acteerwerk weet daarbij niet mee te helpen, want Leigh en Howell zijn beide niet interessant genoeg om de film te dragen en de conversaties tussen deze twee hebben weinig meerwaarde.

Film is met 97 minuten bediscussieerbaar te lang, omdat de opzet nogal simplistisch is en de focus nadrukkelijk op actie wordt gelegd met wat kleine verwijzingen tussendoor. Het kan altijd zijn dat ik wat inhoud heb gemist, maar voor wat het nu is geef ik er een zesje aan, omdat het me niet echt met een adrenalinestoot achterliet, ondanks de degelijk geschoten achtervolgingen en sfeervolle manier van details regisseren.