The Hitcher (1986)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

Dra. Pouke
Interessante horrorfilm die eens niet donker of duister is.

Het idee is eigenlijk wel een beetje klassiek: een lifter die eigenlijk een gestoorde moordenaar is. De film is een soort roadmovie maar dan met een soort exploitation sfeertje. Rutger Hauer speelt echt een briljante rol als de lifter die doodenge daden pleegt. Wat een rol zeg! Howell was dan een mindere rol, maar daar kan ik bij wegkijken.

Dit is toch echt wel een klassieker in het horror genre die geen moment verveeld.

avatar van FunkStarr
Redelijke film die enkele spannende momenten kent en waarin Hauer weer een lekkere psychopaat neerzet.

avatar van fun in acapulco
Hauer is briljant, Howell irritant. Hauer deed de autostunt bij het benzinestation zelf, omdat de stuntman het niet voor mekaar kreeg.

avatar van knusse stoel
Dit is de film met de vaderlandse acteur Rutger Hauer (die ik persoonlijk nog heb gekend toen hij buiten Rottevalle woonde op de Âld Dam) welke ik de beste vind. Een film waarbij de hoofdpersoon Jim niet weet wat hem overkomt zoals er met hem gesold wordt. Het is al een tijd geleden dat ik deze film heb gezien maar het is een van de weinigen die is blijven hangen in het geheugen, dus zo sterk was hij wel.

avatar van Left4Dead
Gaaf, Rutger trekt de complete kar en hoe! Tig malen gezien en blijft ijzersterk. Zo nu en dan zie je de man nog wel eens in zijn Smart rijden. Geweldig, lange kerel kleine auto. Remake uit 2007 komt niet in de buurt.

avatar van blurp194
Klassieker.

Rutger Hauer is natuurlijk geniaal als de gestoorde griezel die met zijn rilblik de sfeer van de film bepaalt. Waarmee ver voordat de eerste slachtoffers vallen de sfeer al griezelig en duister is. Zoals het hoort in een ouderwetse enge film ligt de nadruk meer op de impliciete akeligheid dan op het tonen van de details van de gore.

C. Thomas Howell heeft wel betere rollen gespeeld, valt vooral naast Hauer wat tegen misschien. Maar Jennifer Jason Leigh is altijd leuk.

Redelijke film waarin een man een lifter meeneemt die nogal voor wat problemen zorgt. Niet bepaald geloofwaardig gebracht allemaal (het matige acteerwerk van C. Thomas Howell helpt hier ook niet bij). Wel onderhoudend en genoeg actie. De woestijn vormt een prima setting. Rutger Hauer zet een vermakelijke rol neer. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van baspls
"My mother told me to never do this."

De schitterende poster en het feit dat onze eigen Rutger Hauer erin speelde haalde mij meteen over om deze film te gaan kijken. Helaas was het niet helemaal wat ik had verwacht, maar het was wel degelijk een erg goede film.

Rutger Hauer is erg sterk in de rol van de mysterieuze lifter, erg intimiderend en behoorlijk gestoord kan hij uit de hoek komen. C. Thomas Howell was niet al te best maar wist toch een best redelijk personage neer te zetten. Jennifer Jason Leigh, die een jaar eerder al met Hauer in Flesh+Blood speelde, deed het ook prima als Nash.

Wat mij een beetje teleurstelde was dat het begin een beetje was afgeraffeld, Hauer maakt al heel snel duidelijk dat hij niet pluis is en er is niet veel mysterie. Dan loopt de film uit met dat de agenten achter Howell aangaan en de lifter steeds opduikt waar Howell ook komt om hem dwars te zitten. Maar wat mij het meest teleurstelde is dat de film geen slasher is, we zien de lifter geen mensen vermoorden en er zijn geen zeer bloederige kills (er worden wel een hoop agenten neergeknald). Oorspronkelijk zou de film drie uur duren en zouden er veel erg gewelddadige scènes zijn met de lifter maar die zijn geschrapt, toch zonde. Wat overblijft is een thriller die niet helemaal geloofwaardig is maar wel erg onderhoudend blijft.

De film is mooi opgenomen. Zoals de poster suggereert zijn er mooie beelden van de wolken in de schemering. De mooie muziek van Mark Isham versterkt het charme van de beelden en helpt de drama ook enorm.

Aan het einde is er ook prima actie en de film heeft een paar sterke emotionele elementen. Alsnog had de film makkelijk vele male beter kunnen zijn maar zoals het nu is vond ik het zeker geen slechte film.

Een van de betere films met Hauer.

avatar van Argyle
Leuke en spannende film om naar te kijken. Zeer vermakelijk.

een dikke 8.

avatar van Filmkriebel
Road kills

Blijft een stevige thriller. Jim Halsey beleeft een ware nachtmerrie wanneer hij een uiterst gevaarlijke lifter meeneemt (memorabele schurkenrol van Rutger Hauer). De film vliegt er onmiddellijk in en houdt een hels tempo aan tot het einde. Aan actie, geweld, halsbrekende stunts en spanning geen gebrek. Het is absurd dat Hauer overal en op ieder moment opduikt, en de lifter mist ook een motivatie om te doen wat hij doet. Eigenlijk slaat dit nergens op maar dat is wel waar de film op teert. Het wordt nergens echt bloederig; ik heb de remake met Sean Bean niet gezien maar ik meen gelezen te hebben dat deze film een met bloed opgepimpte versie is.

PS : Vergelijk de poster hierboven eens met de poster van It Follows....

Hauer op z'n best. Als de ultieme psychopaat. Hij draagt de film en dat is nodig ook want de rest is niet veel.

avatar van de grunt
Porta schreef:
Hij draagt de film

Klopt, dat ventje is irritant.

avatar van de grunt
Arrow waar blijft die Blu-ray?

avatar van Quentin
de grunt schreef:
Arrow waar blijft die Blu-ray?

Inderdaad, dat klote boek hebben we niks aan.

Had zin in een kort thrillertje.... Dan zag dit er niet slecht uit.... Zeker niet met de relatief hoge waardering.... Moet zeggen dat 3,5 geen reëele score is voor deze matige misdaadthriller.... Er zullen wel veel Rutger Hauer fans bijzitten. Die speelt overigens een prima rol.

De film begon nog wel aardig, het sfeertje in deze film is wel bijzonder neergezet. Maar toen de hoofdrolspeler die bus inging en dat meisje mee het toilet opnam was elke geloofwaardigheid verdwenen.... Ik heb me over het algemeen stierlijk verveeld. Gelukkig is het een vrij korte film....

avatar van jono
The Hitcher is het verhaal van de 18-jarige Jim, die in zijn eentje door het midden-westen van de Verenigde Staten rijdt. Omdat hij moe en verveeld is neemt hij een lifter mee. Na even met Jim gepraat te hebben, haalt de lifter een mes tevoorschijn en zet deze op de keel van Jim. In paniek weet Jim de lifter uit de auto te duwen. Opgelucht rijdt hij door, en hij denkt dat hij van de engerd af is. De lifter blijkt echter een nieuwe lift te hebben gekregen, en haalt Jim vervolgens weer in. Er volgt een kat- en muisspel, waarbij de lifter Jim steeds een stapje voor is, en laat en passant een spoor van slachtoffers achter zich.

Hoewel het best een spannende thriller is, vond ik het verhaal bijzonder ongeloofwaardig. Ik ga er een eind in mee hoor: zo geloof ik best in een psychopatische lifter die het leuk vindt om mensen op een gruwelijke manier af te maken. Maar ik heb in mijn leven regelmatig gelift, en ik weet uit ervaring dat je over het algemeen niet zo snel een lift krijgt. Het lijkt me dan ook bijzonder vreemd dat je er al liftend in slaagt om steeds een doorrijdende automobilist te achterhalen, en dat je in de tussentijd ook nog uitgebreid de gelegenheid hebt om een aantal mensen aan stukken te snijden. Maar goed, voor de mensen die hier wél in mee kunnen gaan blijft er een spannende thriller over die, gelukkig voor het verhaal, niet altijd even goed afloopt. 3,5*