The Hitcher (1986)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

avatar van Goodfella_90
Beetje tegenvallend. Het sloeg werkelijk nergens op. Het toppunt was nog wel die Hauer die steeds uit alle hoeken weer perfect getimed opdook. Wel een erg goede rol van onze Rutger trouwens. Al met al was het nog best vermakelijk, maar niet wat ik er van verwacht had. 2.5*

avatar van FillumGek
Eén van Hauers beste rollen. Wel stoorde ik me aan een paar dingen waaronder de sheriffs. Ik kan er niet tegen dat in zowat elke film waarin mensen op zo goed als verlaten gebied rijden de sheriffs meestal nog onbetrouwbaarder en slechter zijn dan de criminelen zelf, zo lijkt het. Ook hier was dit weer het geval. De meeste zullen zich er niet aan storen denk ik, maar ik deze keer wel.

Ook best ongeloofwaardig dat een onbekend meisje zomaar bij iemand in de auto springt terwijl hij door een moordenaar + hele politiecorps wordt achterna gezeten.

Aan de andere kant was de film soms best spannend, hoewel hier en daar ook wat saai. Maar vooral Hauer is uitstekend.

Drie en een halve ster.

PS. De remake hoeft van mij ook niet.

avatar van sinterklaas
Had deze vorige week op de kofferbak markt gekocht en gisteren gezien. Hij was inderdaad wel erg goed. Rutger Hauer speelde erg goed als die massamoordenaar alias lifter en C. Thomas Howell speelde ook een prachtrol. Het begon allemaal lekker spannend maar daarna zakt het een beetje in omdat de meeste dingen bij daglicht afspelen en dan is het niet echt spannend meer. Maar goed daar trek ik me niet zoveel van aan. De rollen en de sfeer was gewoon goed. Dat die vrouw in vieren werd gedeeld met een truck vond ik wel een beetje onnodig.

Voor de rest leuk om te zien. Ook nog een leuk stukje dat Jim een afgehakte vinger uit zijn patat vist.

Ik heb trouwens de 2-disc edition van RCV gekocht waar op de tweede disc ook nog twee korte films staan(zonder ondertiteling. Een van Hauer 'the room' een zwartwit filmpje waarin Hauer iets verteld over een lege kamer. Ik vond dat verhaaltje best wel vaag(vooral het eind), misschien omdat er geen ondertiteling aanwezig was. Het was trouwens een Nederlands, Engels gesproken filmpje waarin Mattijn Hartemink nog de Jonge Hauer speelt.

Het tweede filmpje 'China Lake' is dan weer een korte film van de regiseur van The Hitcher over zo'n maffe motoragent. Ik vond hem best wel komisch af en toe en dan ook weer er raar.

Iemand een van die filmpjes gezien?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke en spannende thriller met onze eigen Hauer. De spanning wordt goed opgebouwd maar de film ontspoort een beetje naar het einde toe. De verschrikkelijke remake niet gaan zien. Goed.

avatar van Spetie
Gisteren heb ik de film eindelijk weer eens gezien. De laatste keer was wel 12 jaar geleden, dus ik wist er niet zo veel meer van. Moet zeggen dat de film na al die jaren nog best goed is. De film is bij vlagen spannend en vooral Hauer zet natuurlijk een geweldige rol neer. Leuk om te zien hoe hij af en toe als een echte psycho overkomt en angst weet in te boezemen. Echt een heerlijke rol van hem. Ook het camerawerk is goed, lekker close soms waardoor alles nog wat beter overkomt. Ik vond de scène dat Hauer en Howell tegenover elkaar in het restaurant zitten echt geweldig. Het moment dat Howell schrikt en hoe Hauer daar dan op reageert, is eigenlijk onvergetelijk en voor mij het beste moment uit de film.

4,0* (dankzij die ene scène, anders was het een halfje lager geweest.)

avatar van otherfool
Zelfs nog beter dan de prima remake, die ik een jaar ofwat geleden dus als eerste zag. Hauer is de perfecte psychopaat maar de hoofdrol wordt eigenlijk gespeeld door het prachtige maar desolate landschap waar een mens zich makkelijk verlaten en eenzaam kan voelen. Spannend, intens, gewoonweg een prima film waarbij zelfs de actie-scenes er nog verrassend gelikt uitzagen.

3,5*.

avatar van maxcomthrilla
Zenuwslopende film met een op maat gesneden rol voor Rutger Hauer als psychopaat die overal op het juiste moment opduikt en het adrenalinegehalte van een argeloze voorbijganger in de geest van C. Thomas Howell, wat andere passanten en de kijker tot grote hoogtes weet te laten stijgen in een zinderende film met het nodige spektakel. Slechts het einde kon mij niet volledig bekoren. Dikke 3,5*

avatar van dave
Mijn eerst gekochte en bekeken DVD.

Ik vond het vroeger altijd geweldig om Hauer te aanschouwen. Hij zet hier op een erg koele manier een psychopaat neer, wat ik als de grootste meerwaarde beschouwde.

Vele jaren later kijk ik er nog altijd met veel plezier op terug. Leuk, spannend verhaal dat allerhande richtingen op lijkt te gaan. De kijker wordt vaak op het verkeerde been gezet en zeker het einde kwam als een donderslag bij heldere hemel. Verder geinige suggestieve scènes (Jim die in de wagen kijkt en spontaan begint over te geven.)

Al bij een film die zelfs na meer dan twintig jaar nog weet te boeien.

4,00

Dat ik deze film nog niet beoordeeld heb terwijl ik hem al diversen keren heb gezien. Dit is gewoon een super spannende (soms best grof) thriller met uitstekende rollen van C. Thomas Howell, Jennifer Jason Leigh en vooral Rutger Hauer. De spanning heerst gedurende de hele film en het einde is meer dan uitstekend. Het is gewoon genieten hoe Rutger Hauer ze steeds dieper in de problemen brengt en als je denkt nu komt het goed dan slaat hij weer genadeloos toe. De scene in het restaurant met de frieten en vinger was geweldig.

P.S. waarom staat deze film hier mede betiteld als een Horror ?

avatar van nognooit
Een leuke 80's thriller/actie film.

Het begint leuk en spannend, het lijkt een goeie setup te zijn voor een spannende thriller maar op een gegeven moment pakt regiseur Robert Harmon flink uit en word het meer en meer een actiefilm.

Rutger Hauer weet de creepy lifter prima neer te zetten, ondanks dat deze rol redelijk beperkt blijft in de film.
Ergens was ik wat teleur gesteld in het slot, dat totaal geen glimps geeft van de motivatie van de lifter of iets van diepgang. Ook raar dat de hoofdpersoon dit zich niet echt afvraagt. Enkele critici en kijkers schijnen hier een soort homofobie in te zien, misschien in de rol van Howell die het niet trekt dat Hauer hem aantrekkelijk vind? Als metafoor kan ik het er nog wel een beetje in zien, maar letterlijk niet..

De rol van Jennifer Jason Leigh voelde wat geforceerd aan, maar werd uiteindelijk net niet echt een romance en ontweek daarmee een voorspelbaarheid.
Hoe zit het eigenlijk met haar karakters uitrek scene in de remake? Zie je die dan wel?

Vermakelijk, maar net niet helemaal top.

avatar van jordandejong
Uitstekende film! Het begint als een thriller en later komt er steeds meer aktieelementen in voor. Hauer zet een erg goede vertolking voor John Ryder. Hij heeft iets duisters over hem. En die blik. Geweldig. Verder werden de andere rollen ookwel goed gespeeld. Er is 96 minuten spanning, en die ene minuut dat dat er niet is is tijdens de aftiteling . Nog een pluspunt is dat de film totaal niet voorspelbaar is. Zo hadden denk ik weinig kijkers verwacht dat de serveerster uiteindelijk dood ging. En al helemaal niet op zo'n manier. Gewoon een erg goede film. Ik denk dat de remake die niet gaat overtreffen.

avatar van rep_robert
Sfeervolle film die toch een stukje beter dan de remake is. Hauer is prachtig in zijn rol als psychopaat en weet dat goed naar de bank over te brengen. Voor de rest heerst er een prachtige jaren 80 score door de film en weet het vaak toch behoorlijk benauwd over te komen, mede dankzij de setting in de woestijn. Levert ondanks de gigantische ruimte toch een claustrofobisch gevoel op.

Toch wel erg jammer dat het einde net even te ver doorslaat, het hangt teveel van toevalligheden aan elkaar en het laat ook weinig meer aan de verbeelding over. Het had moeten eindigen bij het moment dat je zag dat Hauer wat met zijn handboeien kon doen. Nu volgen helaas 10 overbodige minuten.

Jammer, want voor de rest heb ik me prima vermaakt.

Dikke 3*

Verhaal en zo is allemaal niet bijster origineel, maar de uitwerking toch eigenlijk wel. Vreemde film uiteindelijk. The Hitcher zit vol met over-the-top en eigenlijk behoorlijk ongeloofwaardige scenes, veelal ook omdat het hoofdpersonage uitsluitend stompzinnige en dubieuze keuzes maakt. Bovendien vond ik die Howell niet een bijster sterke acteur. Toch werkt de film als een trein. De sfeer en veel goede scenes doen mij ongeloofwaardigheid grotendeels vergeven. Hauer is geweldig en de film heeft een wat donkerdere toon (zeker tegen het eind) dan veel meuk van nu. Uitstekend vermaakt. Dikke 3,5 sterren.

avatar van Insignificance
Wijde shots, benauw(en)d sfeertje. Duimen omhoog voor de scène in de stoffige garage van het winderige gehucht. Met dromerige muziek een bijna surrealistisch plaatje van de kat en de muis. Trekt de film onmiddelijk naar een hoger plan, net als de gortdroge manier waarop Harmon schakelt naar gevaar. De manier waarop Nash in het geweld wordt betrokkenen, verloopt een beetje stroef, maar de nasleep doet er toe. Met nog wat scheurend staal en de larger than life vertolking van Hauer een piekfijne thriller.

avatar van Vascago
Voor het eerst in ik denk ongeveer 20 jaar weer eens gezien. En het was de moeite waard. De film ziet er geweldig uit. Prachtige plaatjes van het desolate landschap, mooie achtervolgingen en een paar onvergetelijke scenes zoals de scene in het restaurant waar ze tegenover elkaar zitten en de scene aan het begin waar Rutger hem 4 woordjes wil laten zeggen: I Want To Die.
Het acteerwerk is van hoog niveau. Iedereen acteert boven verwachting, maar het is vooral Rutger die de show steelt. Geweldige, krachtige rol van psychopaat. Hij heeft er ook echt de kop voor.
De film is behoorlijk spannend, bij vlagen zelfs zenuwslopend, maar helaas ontspoord het tegen het eind wat. Dit is al vaker gezegd, maar het is helaas ook de waarheid. Het wordt allemaal wat te ongeloofwaardig en over the top. Dat had deze film absoluut niet nodig.
Wat ik ook jammer vind is dat Rutger het niet overleefd. Dit was echt zo'n filmpje voor een einde waarbij de psychopaat het wint.
Verder dus erg genoten van de film, ook mede dankzij de ijzersterke sfeer en prima soundtrack.

avatar van JulesTMNT
Redelijk

Deze film moet het hebben van het geweldige karakter dat Hauer neerzet, want verder is het niet zo heel bijzonder. Wel zonder meer vermakelijk.

Zesje.

avatar van Bottleneck
Goede film, vooral dankzij het kat- en muisspel en de stoffige sfeer in de woestijn en de snelweglocaties waar geen kip te vinden is. Mooi in beeld gebracht.

Af en toe is het wat overdreven maar de film kakt geen enkel moment in. Het piekt juist vaak vanwege de vele momenten waarin weinig gesproken of gedaan wordt maar waar de spanning bijna voelbaar is. Best gaaf hoe de psycho alles onder controle heeft en als een ongrijpbare spook te werk gaat.

Dan ook nog de Texaanse politie d'r bij en de gelijkenis met No Country For Old Men / Anton Chigurh is levensgroot. De vrachtwagen zorgt nog wel voor een afknapper maar het slotstuk mag er weer zijn.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Verhaaltechnisch is deze 'Hitcher' wat mij betreft maar wat een onlogisch rommeltje en ik had (mede daardoor) weinig met het hoofdpersonage.. maar qua sfeer, locaties en bad-guy zit het zeer goed. Rutger Hauer speelt uitstekend en de eindscéne, als we Jennifer Jason Leigh zien hangen - en ze uiteindelijk verscheurd wordt is niets minder dan geniaal. Heb me prima vermaakt met dit mooi geschoten filmpje.

avatar van Left4Dead
Gaaf, Rutger trekt de complete kar en hoe! Tig malen gezien en blijft ijzersterk. Zo nu en dan zie je de man nog wel eens in zijn Smart rijden. Geweldig, lange kerel kleine auto. Remake uit 2007 komt niet in de buurt.

avatar van blurp194
Klassieker.

Rutger Hauer is natuurlijk geniaal als de gestoorde griezel die met zijn rilblik de sfeer van de film bepaalt. Waarmee ver voordat de eerste slachtoffers vallen de sfeer al griezelig en duister is. Zoals het hoort in een ouderwetse enge film ligt de nadruk meer op de impliciete akeligheid dan op het tonen van de details van de gore.

C. Thomas Howell heeft wel betere rollen gespeeld, valt vooral naast Hauer wat tegen misschien. Maar Jennifer Jason Leigh is altijd leuk.

Redelijke film waarin een man een lifter meeneemt die nogal voor wat problemen zorgt. Niet bepaald geloofwaardig gebracht allemaal (het matige acteerwerk van C. Thomas Howell helpt hier ook niet bij). Wel onderhoudend en genoeg actie. De woestijn vormt een prima setting. Rutger Hauer zet een vermakelijke rol neer. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van baspls
"My mother told me to never do this."

De schitterende poster en het feit dat onze eigen Rutger Hauer erin speelde haalde mij meteen over om deze film te gaan kijken. Helaas was het niet helemaal wat ik had verwacht, maar het was wel degelijk een erg goede film.

Rutger Hauer is erg sterk in de rol van de mysterieuze lifter, erg intimiderend en behoorlijk gestoord kan hij uit de hoek komen. C. Thomas Howell was niet al te best maar wist toch een best redelijk personage neer te zetten. Jennifer Jason Leigh, die een jaar eerder al met Hauer in Flesh+Blood speelde, deed het ook prima als Nash.

Wat mij een beetje teleurstelde was dat het begin een beetje was afgeraffeld, Hauer maakt al heel snel duidelijk dat hij niet pluis is en er is niet veel mysterie. Dan loopt de film uit met dat de agenten achter Howell aangaan en de lifter steeds opduikt waar Howell ook komt om hem dwars te zitten. Maar wat mij het meest teleurstelde is dat de film geen slasher is, we zien de lifter geen mensen vermoorden en er zijn geen zeer bloederige kills (er worden wel een hoop agenten neergeknald). Oorspronkelijk zou de film drie uur duren en zouden er veel erg gewelddadige scènes zijn met de lifter maar die zijn geschrapt, toch zonde. Wat overblijft is een thriller die niet helemaal geloofwaardig is maar wel erg onderhoudend blijft.

De film is mooi opgenomen. Zoals de poster suggereert zijn er mooie beelden van de wolken in de schemering. De mooie muziek van Mark Isham versterkt het charme van de beelden en helpt de drama ook enorm.

Aan het einde is er ook prima actie en de film heeft een paar sterke emotionele elementen. Alsnog had de film makkelijk vele male beter kunnen zijn maar zoals het nu is vond ik het zeker geen slechte film.

Een van de betere films met Hauer.

avatar van Filmkriebel
Road kills

Blijft een stevige thriller. Jim Halsey beleeft een ware nachtmerrie wanneer hij een uiterst gevaarlijke lifter meeneemt (memorabele schurkenrol van Rutger Hauer). De film vliegt er onmiddellijk in en houdt een hels tempo aan tot het einde. Aan actie, geweld, halsbrekende stunts en spanning geen gebrek. Het is absurd dat Hauer overal en op ieder moment opduikt, en de lifter mist ook een motivatie om te doen wat hij doet. Eigenlijk slaat dit nergens op maar dat is wel waar de film op teert. Het wordt nergens echt bloederig; ik heb de remake met Sean Bean niet gezien maar ik meen gelezen te hebben dat deze film een met bloed opgepimpte versie is.

PS : Vergelijk de poster hierboven eens met de poster van It Follows....

Hauer op z'n best. Als de ultieme psychopaat. Hij draagt de film en dat is nodig ook want de rest is niet veel.

avatar van Collins
Nog voordat de eigenlijke film een aanvang neemt, verschijnt het logo van de Cannon Group, Inc. in beeld. De groep die vooral in de jaren 80 tallloze goedkope films van gemiddelde, benedengemiddelde en nog lagere kwaliteit produceerde. Veel films kwamen uit het actiegenre. Ik herinner mij in dat opzicht vooral de Cannonfilms van Chuck Norris en Charles Bronson. Leuk en gemiddeld spul, maar ook zeer inwisselbaar met vele andere actiefilms. De naam Cannon stond in z’n algemeenheid niet voor hoogstaand filmvermaak. Gelukkig zit tussen de Cannonmeuk ook wel eens bijzonder en uitzonderlijk werk. The Hitcher is zo’n exceptioneel werk.
Fantastische rol van Rutger Hauer. Als een raadselachtige en alwetende demon afkomstig uit de diepe duisternis, trekt hij aan alle touwtjes in de film. Wanhopig is hij op zoek naar iemand die een einde kan maken aan zijn sadistische moordzucht. „Stop Me!“, schreeuwt Rutger dan ook en wijst de meelijwekkende C. Thomas Howell aan als de voltrekker van het vonnis.
Hier begint voor de brave Howell een gruwelijke, brute en instabiele weg. Het is de weg die naar spannende confrontaties voert. De weg naar de hel is in stilistische pracht getooid en wordt door magnifiek camerwerk geaccentueerd. Van confronterende shots van het zwarte voortrazende asfalt naar vliegende shots die met een alwetend oog een afschuwelijk gebeuren vastleggen, maar die niet de macht hebben om in te grijpen. En dan die setting! Subtiel weergegeven en nauwelijks zichtbare achtergronden zorgen voor beklemming, paranoia en extreme nervositeit.
Het zijn gluiperige maniertjes om de kijker te manipuleren. De aanval wordt al direct in de eerste onstuimige scène geopend en stopt daarna niet meer. In de eerste scène valt Howell al rijdend een paar seconden lang in slaap en glijdt zo de verkeerde weghelft op. Een tegemoetkomende vrachtwagen mist hem luid claxonerend op een haartje. Een clichématige scène. Ja. Maar ook een scène die heel snel en heel direct en heel effectief alle rust en sereniteit uit de film haalt en vervangt door dreiging en onrust.
En als in die onheilspellende atmosfeer Rutger Hauer dan ook nog eens heel zachtjes en met een kille grijns de woorden “Hi kid” fluistert, heeft de sinistere atmosfeer zich permanent genesteld. Hoe gluiperig!

Verrassend goed.

De laatste weken wat 80s horrors aan het inhalen. Vaak films die ik ken van naam, maar uiteindelijk, om welke reden ooit, nooit gezien heb. The Hitcher is daar zo eentje van, al leunt de film dichter aan bij het thriller genre, met ook wat actie en mystery elementen erin. Erg veel kwaliteit is daar nog niet uitgekomen, dus mijn verwachtingen lagen niet al te hoog. Onterecht zo bleek.

Sowieso een film die vol op spanning mikt, terwijl de meeste 80s horror toch meer cheesy en kinderlol brengen. Zelden dat er een echt spannende film tussenzit. Harmon pakt het anders aan, vooral door middel van Hauer's personage. Een compleet enigma, iemand die handelt zonder duidelijk motief, overal opduikt waar hij nodig is en uiteindelijk geen verklarende (gedramatiseerde) achtergrond krijgt.

Verder ook erg cool hoe hij steeds weer het naieve jongetje, dat de hoofdrol vertolkt, in de rol van crimineel weet te duwen. Althans, zo wordt hij gezien door het halve politiekorps dat halverwege de film achter hem aanzit. Zijn toch kleine twists die de film een zekere originaliteit geven.

Los daarvan vind ik de angry driver (hier angry hitcher) niche ook vaak wel iets hebben. Er worden niet zo veel films in gemaakt, het is ook niet zo makkelijk om het concept 90 minuten lang spannend te houden, maar Harmon slaagt er wonderwel in en houdt het ook tot op het allerlaatst vast. Zelfs Hauer deed het goed als bad guy.

Fijne ontdekking. De 80s soundtrack en iets te modderige look zorgen ervoor dat de film nooit in de buurt kwam van een echt hoge score, maar verder meer dan vermakelijk.

avatar van Duke Nukem
"My mother told me never to do this."

Een spannende thriller met de Nederlander Rutger Hauer, die dit jaar is overleden, als seriemoordenaar John Ryder. Ook C. Thomas Howell, als Jim Halsey de angstige jongeman die aan Ryder tracht te ontkomen, zit erg goed in zijn rol. De film begint al goed als Jim in een stormweer over de wegen ergens in Californië rijdt, verveeld en bijna in slaap dommelend. De openingsscène met de close up bij het aansteken van zijn sigaret is erg sfeervol geschoten. De onheilspellende muziek op de achtergrond doet het ergste noodlot voor Jim vermoeden. Ryder staat aan de kant van de weg te liften, er weerklinkt een donderslag als Jim de auto stopt. Het angstanjagende kat-en muisspelletje kan nu beginnen.
Voor mij is dit een echte cult klassieker, een film die je moet gezien hebben.

"What do you want?"
"I want you to stop me."