• 159.473 films
  • 9.810 series
  • 29.104 seizoenen
  • 608.651 acteurs
  • 355.265 gebruikers
  • 8.898.582 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Hitcher (1986)

Thriller / Misdaad | 97 minuten
3,44 937 stemmen

Genre: Thriller / Misdaad

Speelduur: 97 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Robert Harmon

Met onder meer: Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

IMDb beoordeling: 7,2 (51.290)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 juni 1986

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Hitcher

"Never pick-up a stranger."

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

John Ryder

Captain Esteridge

Trooper Donner

Sergeant Starr

Trooper Hancock

Trooper Hapscomb

Trooper Prestone

Interrogation Sergeant

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van McSavah

McSavah

  • 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Ja, dat verrast mij ook wel. Zet hem nu nog iets hoger op het prioriteitenlijstje.


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1514 berichten
  • 1812 stemmen

"My mother told me never to do this."

Een spannende thriller met de Nederlander Rutger Hauer, die dit jaar is overleden, als seriemoordenaar John Ryder. Ook C. Thomas Howell, als Jim Halsey de angstige jongeman die aan Ryder tracht te ontkomen, zit erg goed in zijn rol. De film begint al goed als Jim in een stormweer over de wegen ergens in Californië rijdt, verveeld en bijna in slaap dommelend. De openingsscène met de close up bij het aansteken van zijn sigaret is erg sfeervol geschoten. De onheilspellende muziek op de achtergrond doet het ergste noodlot voor Jim vermoeden. Ryder staat aan de kant van de weg te liften, er weerklinkt een donderslag als Jim de auto stopt. Het angstanjagende kat-en muisspelletje kan nu beginnen.
Voor mij is dit een echte cult klassieker, een film die je moet gezien hebben.

"What do you want?"
"I want you to stop me."


avatar van Basto

Basto

  • 9751 berichten
  • 6736 stemmen

Net herziet op de Duitse blu ray. Iets te veel DNR helaas, maar verder mooie uitgave.

De film blijft top. Heerlijk sfeertje, geloofwaardige setup en een briljante Hauer!


avatar van de grunt

de grunt

  • 4274 berichten
  • 1569 stemmen

Basto schreef:

Iets te veel DNR helaas

Viel mij ook tegen. En hij is best prijzig

Hopelijk ooit de Arrow treatment


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Het wachten op de Arrow-treatment werd mij ook iets te lang. Toen ik afgelopen week over de grens was, heb ik toch maar de Duitse uitgave opgepikt. Nadat ik eerder al redelijk veel positieve verhalen langs zag komen (elders) over deze release. Ben het wel eens met het DNR verhaal, maar het is wmb op het randje. Het is uiteindelijk ook wel een beetje een smaak kwestie, al zijn sommige close-ups wel heel smooth en missen ze de echt fijne details. Verder absoluut mooi opgepoetst en z'n prijs meer dan waard. Ondanks dat zal ik hem ongetwijfeld omwisselen voor een mooie limited set Al vanaf de eerste onheilspellende synthesizer strings is het raak. Uitzonderlijk sfeervolle opening. Rutger Hauer is briljant in deze bloedstollende dodemansrit, die nauwelijks aan kracht heeft ingeboet.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 7727 berichten
  • 4894 stemmen

Aardig.

Maar wat mij betreft niet echt een perfecte film, ondanks dat deze film verfrissend simplistisch is. De regisseur ging hierna meerdere richtingen op, maar zo te zien heeft zijn The Hitcher de grootste status gekregen. Begrijpelijk, maar of het verdiend is, dat is een subjectieve vraag waarbij ik middenin zit.

Dat de film weinig tijd verspilt en vrijwel direct in het verhaal stort is fijn. Al vanaf het begin krijg je Hauer al in beeld te zien. Ik vond dit persoonlijk ook leuk, want zo zit er niet de zoveelste onbekende of anonieme bedreiging achter je aan. Nee, gewoon een persoon met een gezicht en persoonlijkheid, en dat maakt van The Hitcher al vroeg een leuke film.

Hauer speelt zijn rol ook best goed, al vond ik niet elke scene charismatisch. Voor mij mist hij en bepaalde dreiging en is de apartheid die zijn verschijning met zich meebrengt het voornaamste voordeel. Hij is niet bepaald eng, gewoon vermakelijk. Veel plus of minpunten levert dit niet op, maar ik benoem het wel even in ieder geval.

Geslaagd vond ik hoe achtervolgingen in beeld werden gebracht. Overzichtelijk geschoten waarbij er weinig aan de verbeelding wordt overgelaten. Het lawaai staat op de maximale volume en de ervaring is lekker. De stilte die de minder snelle beelden met zich meebrengen hebben ook zeker een voordelig effect. Gezien regisseur Harmon ook voor een overzichtelijke manier van filmen kiest krijgen we de landschappen en natuur ook mooi in beeld te zien. Gecombineerd met eerder benoemde stilte krijg je zo al snel een goede look.

Minder geslaagd vond ik het acteerwerk van de personages buiten Ryder. Aangezien de film losgaat in de eerste 15 minuten hebben de minder wilde sequenties weinig zin, als kijker blijf je vooral wachten op de actie maar het duurt soms te lang voordat deze van start gaat. Het acteerwerk weet daarbij niet mee te helpen, want Leigh en Howell zijn beide niet interessant genoeg om de film te dragen en de conversaties tussen deze twee hebben weinig meerwaarde.

Film is met 97 minuten bediscussieerbaar te lang, omdat de opzet nogal simplistisch is en de focus nadrukkelijk op actie wordt gelegd met wat kleine verwijzingen tussendoor. Het kan altijd zijn dat ik wat inhoud heb gemist, maar voor wat het nu is geef ik er een zesje aan, omdat het me niet echt met een adrenalinestoot achterliet, ondanks de degelijk geschoten achtervolgingen en sfeervolle manier van details regisseren.


avatar van Point of View

Point of View

  • 157 berichten
  • 886 stemmen

Jim Halsey: "Why are you doing this to me?"

John Ryder: "You’re a smart kid – figure it out"

Toen ik las dat een blueray-release van deze moderne klassieker nu dan ein-de-lijk aanstaande is, maakte mijn hart een klein sprongetje. Sinds de allereerste keer dat ik dit deze film zag heb ik er een zwak voor, niet in de laatste plaats vanwege de fenomenale rol die Rutger Hauer hier neerzet. Hij speelt de rol van John Ryder, een liftende seriemoordenaar, wiens naam ontleend is aan The Doors’ Riders on the Storm.

Maar het is meer dan dat: het is ook het uitgebleekte, stoffige en verlaten landschap waarin Jim Halsey

(C. Thomas Howell), een tiener die een leenauto naar Californië rijdt en die Ryder een lift aanbiedt, de confrontatie moet aangaan met zijn Nemesis. Het is tevens het sterke camerawerk van John Seale dat dat landschap schitterend laat uitkomen en de sublieme, spaarzame score van Mark Isham, even kaal en uitgebeend als botten in de Texaanse zon.

Maar bovenal is het de vreemde relatie tussen Halsey en Ryder: terwijl laatstgenoemde onschuldige mensen doodt en de verdenking op Halsey laadt lijkt hij hem, door hem tot het uiterste te tergen,

te helpen om diep in zichzelf naar kracht te reiken. Vooral wanneer Nash (Jennifer Jason-Leigh), een jonge meid die gelooft in Halsey’s onschuld, op gruwelijke wijze door Ryder gedood wordt.

Eén shot in The Hitcher is onvergetelijk: nadat Jim Halsey Ryder te slim af is geweest en hem de auto uitgooide, maakt de camera een rijder laag over de weg naar de opkrabbelende Ryder – die uiteindelijk, staand, in volle lengte het beeld volledig domineert. Even simpel als doeltreffend maken DOP Seale en regisseur Robert Harmon hier duidelijk dat Ryder een bijna onwereldse tegenstander is, die zojuist is uitgedaagd. Een dodelijke confrontatie kan niet uitblijven.

Rutger Hauer speelt John Ryder op onderkoelde wijze, met een zachte stem maar priemende ogen die niets missen, en in staat tot nietsontziend geweld. Desondanks is hij zelfdestructief, en naarstig op zoek naar een prooi die de jager in hem uitdaagt. In de jonge Jim Halsey vindt Ryder zijn gelijke.

The Hitcher is een sublieme film die ver uittorent boven de hersenloze actiefilms die de jaren 80 domineerden. En één die je kijk op friet voorgoed zal veranderen. Vermijd de bloedeloze remake uit 2007, met Sean Bean in de rol van de liftende psychopaat. Harmon’s klassieker is even onvergetelijk als onnavolgbaar.



avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 2941 berichten
  • 2146 stemmen

Why are you doing this to me?

Wat een feest deze cultklassieker eindelijk in mijn bezit te hebben. Wat kan ik me deze film goed herinneren uit mijn tienertijd waar deze film uiteraard erg veel indruk maakte met Hauer in een opvallend foute rol en vooral de sadistische dood van Nash. Schrikbarend vond ik dat toen, dat je zoiets een ander aan deed. Daarna kruiste de film nooit weer mijn pad, want op tv kwam ik hem niet meer tegen.

Van zijn uitgebreide dialogen of bijzondere verhaal moet de film het niet hebben. De opening met het oppikken van de lifter is inhoudelijk ook niet bijzonder en even heb ik zo mijn twijfels, was dit nu zo bijzonder? Maar dan grijpt de film me toch met hetgeen waar de film zo sterk in is, en dat is spanning en vooral sfeer. En wat is de laatste sterk vooral in combinatie met de uitstekende soundtrack van Mark Isham waar ik veel elementen van The Beast Of War meen te horen. Fraai wordt er gewerkt met het duistere weer in het begin, of de zandstorm even later in combinatie met een verlaten tankstation, en vooral het constante opduiken van de lifter die overal een chaos van maakt. Een weinig spraakzame rol van Hauer maar hij speelt toch erg goed de kille moordenaar. Uiteraard wordt Jim juist voor de dader aangezien en moet de jongeman uit de klauwen van twee partijen zien te blijven. Grof is het geweld en de actie en dat past perfect. Verbijsterend is nog altijd de grove scene rondNash waar we niets van te zien krijgen, toch doet de verbeelding genoeg.

Slechte punten zijn continuïteitsfoutjes zoals het bloed dat op Jim's schoen drupt en een scene later weg is. Of de onbeschadigd zijkant van de auto na de crash met de bus. Tevens zijn alle rollenbollende politieauto's een beetje jammer en hadden eerder gepast in de Dukes of Hazard dan in deze film. Ook is het neerschieten van de helikopter wel erg sterk. Het zijn momenten die de film niet perse onderuit halen maar een echte topwaardering zoals een 4,5 of hoger wel in de weg staan.

The Hitcher is daarmee een uitermate simplistische film te noemen die bij dat credo goed vaart. Geen opsmuk of ingewikkeldheid, maar een ontzet fijne en spannende sfeerschets die overigens als genreduiding horror heeft. Dan wel psychologische horror uiteraard, maar thriller had de lading ook aardig gedekt, iets dat niet echt ter zake doet want dertig jaar na de eerste kijk overtuigd deze heerlijke cultklassieker nog altijd. Lekker!


avatar van shrink

shrink

  • 1939 berichten
  • 2192 stemmen

Wat een tegenvaller! Verhaal gaat helemaal nergens over. Waarom blijft die gek nou die jonge vent achtervolgen. Nee, ik had hier meer van verwacht.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8746 berichten
  • 4032 stemmen

shrink schreef:

Waarom blijft die gek nou die jonge vent achtervolgen.

Nog nooit gehoord van het woord "stalker"?


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8746 berichten
  • 4032 stemmen

Collins schreef:

Nog voordat de eigenlijke film een aanvang neemt, verschijnt het logo van de Cannon Group, Inc. in beeld. De groep die vooral in de jaren 80 tallloze goedkope films van gemiddelde, benedengemiddelde en nog lagere kwaliteit produceerde. Veel films kwamen uit het actiegenre. Ik herinner mij in dat opzicht vooral de Cannonfilms van Chuck Norris en Charles Bronson. Leuk en gemiddeld spul, maar ook zeer inwisselbaar met vele andere actiefilms. De naam Cannon stond in z’n algemeenheid niet voor hoogstaand filmvermaak. Gelukkig zit tussen de Cannonmeuk ook wel eens bijzonder en uitzonderlijk werk. The Hitcher is zo’n exceptioneel werk.

Waar haal je dit vandaan? Dit is helemaal geen Cannon film.


avatar van Collins

Collins

  • 6061 berichten
  • 3615 stemmen

Filmkriebel schreef:

Waar haal je dit vandaan? Dit is helemaal geen Cannon film.

Het is alweer een tijdje terug, maar ik weet toch zeker dat ik het logo van Cannon prominent in beeld zag.


avatar van Basto

Basto

  • 9751 berichten
  • 6736 stemmen

Collins schreef:

(quote)

Het is alweer een tijdje terug, maar ik weet toch zeker dat ik het logo van Cannon prominent in beeld zag.

Het is een TriStar productie maar in Nederland en Frankrijk in de bioscoop in 1986 door Cannon gedistribueerd. Dus daardoor zou het Canon logo ergens voorbij zijn gekomen. Hoe zag je m? Want de dvd is door RVC uitgebracht.

Hier staat ook het logo

https://m.youtube.com/watch?v=Q1hat-Zwpos


avatar van Collins

Collins

  • 6061 berichten
  • 3615 stemmen

Basto schreef:

Het is een TriStar productie maar in Nederland en Frankrijk in de bioscoop in 1986 door Cannon gedistribueerd. Dus daardoor zou het Canon logo ergens voorbij zijn gekomen. Hoe zag je m? Want de dvd is door RVC uitgebracht.

Misschien is dat idd de verklaring. Over de versie die ik heb gezien, kan ik je niks zeggen. Ik heb de film heel brutaal ergens van een site geplukt.

Heel soms schrijf ik eens iets op als ik een film bekijk. Vooral dingen waarvan ik denk dat ik ze na de film vast vergeet. Kleine dingen die me opvallen. Ik kan me nog herinneren dat ik het woord Cannon heb opgeschreven met de gedachte daar iets over te zeggen in mijn stukje tekst over de film.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8746 berichten
  • 4032 stemmen

Collins schreef:

(quote)

Misschien is dat idd de verklaring. Over de versie die ik heb gezien, kan ik je niks zeggen. Ik heb de film heel brutaal ergens van een site geplukt.

Heel soms schrijf ik eens iets op als ik een film bekijk. Vooral dingen waarvan ik denk dat ik ze na de film vast vergeet. Kleine dingen die me opvallen. Ik kan me nog herinneren dat ik het woord Cannon heb opgeschreven met de gedachte daar iets over te zeggen in mijn stukje tekst over de film.

Eens rondgeneusd op wiki pagina van HBO... medeproducent HBO heeft in 1986 Cannon overgenomen en heette toen even "HBO/Cannon". Misschien is het logo van Cannon dan even toegevoegd geweest in die periode zoals Basto aangeeft? Je hebt misschien een VHS versie gezien of een VHS-naar-DVD conversie. In ieder geval is op de latere DVD's geen sprake daarvan.


avatar van blackwolves

blackwolves

  • 584 berichten
  • 591 stemmen

ooit gezien erg lang geleden met een goed roll van de toen nederlandse acteur Rutger hauer als de moorden lifter

een jongeman valt in slaap achter zijn stuur en neemt onderweg een lifter meer wat hij beter niet had gedaan want het is een sadistische moordenaar de jonge man word bedreigt met een mes maar hij slaagt er in de moordenaar uit zijn wagen te schoppen goede actie thriller Rutger Hauer speelt hier een fantastische roll als de moordenaar en psychopaat


avatar van TomPSV

TomPSV

  • 493 berichten
  • 416 stemmen

Ik hou wel van dit soort films. Persoonlijk vond ik Duel wat beter en vooral spannender, wellicht omdat je daar de tegenstander niet ziet, maar Rutger Hauer zet een prima rol neer in een verlaten en leeg voelend landschap. Af en toe was het wel erg over de top, zoals met die rondvliegende politieauto’s, maar het is wel een film die qua tijd voorbij vliegt en je een vermakelijke avond bezorgt. 3,5*