The Hitcher (1986)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

avatar van McSavah
Ja, dat verrast mij ook wel. Zet hem nu nog iets hoger op het prioriteitenlijstje.

avatar van Duke Nukem
"My mother told me never to do this."

Een spannende thriller met de Nederlander Rutger Hauer, die dit jaar is overleden, als seriemoordenaar John Ryder. Ook C. Thomas Howell, als Jim Halsey de angstige jongeman die aan Ryder tracht te ontkomen, zit erg goed in zijn rol. De film begint al goed als Jim in een stormweer over de wegen ergens in Californië rijdt, verveeld en bijna in slaap dommelend. De openingsscène met de close up bij het aansteken van zijn sigaret is erg sfeervol geschoten. De onheilspellende muziek op de achtergrond doet het ergste noodlot voor Jim vermoeden. Ryder staat aan de kant van de weg te liften, er weerklinkt een donderslag als Jim de auto stopt. Het angstanjagende kat-en muisspelletje kan nu beginnen.
Voor mij is dit een echte cult klassieker, een film die je moet gezien hebben.

"What do you want?"
"I want you to stop me."

avatar van Basto
Net herziet op de Duitse blu ray. Iets te veel DNR helaas, maar verder mooie uitgave.

De film blijft top. Heerlijk sfeertje, geloofwaardige setup en een briljante Hauer!

avatar van de grunt
Basto schreef:
Iets te veel DNR helaas

Viel mij ook tegen. En hij is best prijzig

Hopelijk ooit de Arrow treatment