Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Hitcher (1986)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

Dra. Pouke
Interessante horrorfilm die eens niet donker of duister is.

Het idee is eigenlijk wel een beetje klassiek: een lifter die eigenlijk een gestoorde moordenaar is. De film is een soort roadmovie maar dan met een soort exploitation sfeertje. Rutger Hauer speelt echt een briljante rol als de lifter die doodenge daden pleegt. Wat een rol zeg! Howell was dan een mindere rol, maar daar kan ik bij wegkijken.

Dit is toch echt wel een klassieker in het horror genre die geen moment verveeld.

avatar van FunkStarr
Redelijke film die enkele spannende momenten kent en waarin Hauer weer een lekkere psychopaat neerzet.

avatar van fun in acapulco
Hauer is briljant, Howell irritant. Hauer deed de autostunt bij het benzinestation zelf, omdat de stuntman het niet voor mekaar kreeg.

avatar van knusse stoel
Dit is de film met de vaderlandse acteur Rutger Hauer (die ik persoonlijk nog heb gekend toen hij buiten Rottevalle woonde op de Âld Dam) welke ik de beste vind. Een film waarbij de hoofdpersoon Jim niet weet wat hem overkomt zoals er met hem gesold wordt. Het is al een tijd geleden dat ik deze film heb gezien maar het is een van de weinigen die is blijven hangen in het geheugen, dus zo sterk was hij wel.

avatar van Left4Dead
Gaaf, Rutger trekt de complete kar en hoe! Tig malen gezien en blijft ijzersterk. Zo nu en dan zie je de man nog wel eens in zijn Smart rijden. Geweldig, lange kerel kleine auto. Remake uit 2007 komt niet in de buurt.

avatar van blurp194
Klassieker.

Rutger Hauer is natuurlijk geniaal als de gestoorde griezel die met zijn rilblik de sfeer van de film bepaalt. Waarmee ver voordat de eerste slachtoffers vallen de sfeer al griezelig en duister is. Zoals het hoort in een ouderwetse enge film ligt de nadruk meer op de impliciete akeligheid dan op het tonen van de details van de gore.

C. Thomas Howell heeft wel betere rollen gespeeld, valt vooral naast Hauer wat tegen misschien. Maar Jennifer Jason Leigh is altijd leuk.

Redelijke film waarin een man een lifter meeneemt die nogal voor wat problemen zorgt. Niet bepaald geloofwaardig gebracht allemaal (het matige acteerwerk van C. Thomas Howell helpt hier ook niet bij). Wel onderhoudend en genoeg actie. De woestijn vormt een prima setting. Rutger Hauer zet een vermakelijke rol neer. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van baspls
"My mother told me to never do this."

De schitterende poster en het feit dat onze eigen Rutger Hauer erin speelde haalde mij meteen over om deze film te gaan kijken. Helaas was het niet helemaal wat ik had verwacht, maar het was wel degelijk een erg goede film.

Rutger Hauer is erg sterk in de rol van de mysterieuze lifter, erg intimiderend en behoorlijk gestoord kan hij uit de hoek komen. C. Thomas Howell was niet al te best maar wist toch een best redelijk personage neer te zetten. Jennifer Jason Leigh, die een jaar eerder al met Hauer in Flesh+Blood speelde, deed het ook prima als Nash.

Wat mij een beetje teleurstelde was dat het begin een beetje was afgeraffeld, Hauer maakt al heel snel duidelijk dat hij niet pluis is en er is niet veel mysterie. Dan loopt de film uit met dat de agenten achter Howell aangaan en de lifter steeds opduikt waar Howell ook komt om hem dwars te zitten. Maar wat mij het meest teleurstelde is dat de film geen slasher is, we zien de lifter geen mensen vermoorden en er zijn geen zeer bloederige kills (er worden wel een hoop agenten neergeknald). Oorspronkelijk zou de film drie uur duren en zouden er veel erg gewelddadige scènes zijn met de lifter maar die zijn geschrapt, toch zonde. Wat overblijft is een thriller die niet helemaal geloofwaardig is maar wel erg onderhoudend blijft.

De film is mooi opgenomen. Zoals de poster suggereert zijn er mooie beelden van de wolken in de schemering. De mooie muziek van Mark Isham versterkt het charme van de beelden en helpt de drama ook enorm.

Aan het einde is er ook prima actie en de film heeft een paar sterke emotionele elementen. Alsnog had de film makkelijk vele male beter kunnen zijn maar zoals het nu is vond ik het zeker geen slechte film.

Een van de betere films met Hauer.

avatar van Argyle
Leuke en spannende film om naar te kijken. Zeer vermakelijk.

een dikke 8.

avatar van Filmkriebel
Road kills

Blijft een stevige thriller. Jim Halsey beleeft een ware nachtmerrie wanneer hij een uiterst gevaarlijke lifter meeneemt (memorabele schurkenrol van Rutger Hauer). De film vliegt er onmiddellijk in en houdt een hels tempo aan tot het einde. Aan actie, geweld, halsbrekende stunts en spanning geen gebrek. Het is absurd dat Hauer overal en op ieder moment opduikt, en de lifter mist ook een motivatie om te doen wat hij doet. Eigenlijk slaat dit nergens op maar dat is wel waar de film op teert. Het wordt nergens echt bloederig; ik heb de remake met Sean Bean niet gezien maar ik meen gelezen te hebben dat deze film een met bloed opgepimpte versie is.

PS : Vergelijk de poster hierboven eens met de poster van It Follows....

Hauer op z'n best. Als de ultieme psychopaat. Hij draagt de film en dat is nodig ook want de rest is niet veel.

Porta schreef:
Hij draagt de film

Klopt, dat ventje is irritant.

avatar van Quentin
de grunt schreef:
Arrow waar blijft die Blu-ray?

Inderdaad, dat klote boek hebben we niks aan.

Had zin in een kort thrillertje.... Dan zag dit er niet slecht uit.... Zeker niet met de relatief hoge waardering.... Moet zeggen dat 3,5 geen reëele score is voor deze matige misdaadthriller.... Er zullen wel veel Rutger Hauer fans bijzitten. Die speelt overigens een prima rol.

De film begon nog wel aardig, het sfeertje in deze film is wel bijzonder neergezet. Maar toen de hoofdrolspeler die bus inging en dat meisje mee het toilet opnam was elke geloofwaardigheid verdwenen.... Ik heb me over het algemeen stierlijk verveeld. Gelukkig is het een vrij korte film....

avatar van jono
The Hitcher is het verhaal van de 18-jarige Jim, die in zijn eentje door het midden-westen van de Verenigde Staten rijdt. Omdat hij moe en verveeld is neemt hij een lifter mee. Na even met Jim gepraat te hebben, haalt de lifter een mes tevoorschijn en zet deze op de keel van Jim. In paniek weet Jim de lifter uit de auto te duwen. Opgelucht rijdt hij door, en hij denkt dat hij van de engerd af is. De lifter blijkt echter een nieuwe lift te hebben gekregen, en haalt Jim vervolgens weer in. Er volgt een kat- en muisspel, waarbij de lifter Jim steeds een stapje voor is, en laat en passant een spoor van slachtoffers achter zich.

Hoewel het best een spannende thriller is, vond ik het verhaal bijzonder ongeloofwaardig. Ik ga er een eind in mee hoor: zo geloof ik best in een psychopatische lifter die het leuk vindt om mensen op een gruwelijke manier af te maken. Maar ik heb in mijn leven regelmatig gelift, en ik weet uit ervaring dat je over het algemeen niet zo snel een lift krijgt. Het lijkt me dan ook bijzonder vreemd dat je er al liftend in slaagt om steeds een doorrijdende automobilist te achterhalen, en dat je in de tussentijd ook nog uitgebreid de gelegenheid hebt om een aantal mensen aan stukken te snijden. Maar goed, voor de mensen die hier wél in mee kunnen gaan blijft er een spannende thriller over die, gelukkig voor het verhaal, niet altijd even goed afloopt. 3,5*

avatar van alexspyforever
Dit is zo een film die me wel bekend in de oren klonk, maar waarvan ik vrij zeker was dat ik die niet had gezien. Maar al gauw kwam ik er achter dat ik deze toch al een keer had gezien, heel lang geleden. Wat ik toen ervan vond weet ik echt niet meer. Hauer heeft natuurlijk wel de kop om een arrogante psychopaat te spelen. Je moet de acties en beslissingen van de karakters allemaal ook met een flinke korrel zout nemen. Iedere keer opnieuw weet de psychopaat zijn slachtoffer te vinden, te ontsnappen en tussendoor nog wat mensen te vermoorden en de politie loopt achter de feiten aan. Verschillende keren gedacht ach ik zet het af, maar ok ik wilde er toch een cijfer aan geven. Nogal standaard en clichématig.

avatar van McSavah
de grunt schreef:
Arrow waar blijft die Blu-ray?

Weet jij hoe de kwaliteit van de Duitse blu-ray is? Label schijnt een slechte reputatie te hebben.

avatar van Basto
McSavah schreef:

wat ik er over gelezen heb is die wel goed.

Al verwacht ik dat Arrow m gaat overtreffen als die m ooit gaan uitbrengen.

Geluid is zeer goed, beeld redelijk 7/10
Die dvd was ook wel erg slecht!

Hopelijk ooit de Arrow treatment

avatar van Bob Gray
Ivm het overlijden van Rutger Hauer zal ik deze binnenkort weer eens herzien.

in mijn herinnering was dit echt een heerlijke cult film met een fantastische Hauer.

avatar van mcdaktari
Blijft goed deze film. Dit soort rollen is hem op 't lijf geschreven. Was best wel weer een heel tijdje geleden dat ik deze zag maar weer genoten van zijn karakterkop!

was 9 toen ie uitkwam , zal nooit dat stuk met die vingers vergeten , jammer dat rutger hauer daarna de ene na de andere b-rol kreeg

avatar van Collins
Nog voordat de eigenlijke film een aanvang neemt, verschijnt het logo van de Cannon Group, Inc. in beeld. De groep die vooral in de jaren 80 tallloze goedkope films van gemiddelde, benedengemiddelde en nog lagere kwaliteit produceerde. Veel films kwamen uit het actiegenre. Ik herinner mij in dat opzicht vooral de Cannonfilms van Chuck Norris en Charles Bronson. Leuk en gemiddeld spul, maar ook zeer inwisselbaar met vele andere actiefilms. De naam Cannon stond in z’n algemeenheid niet voor hoogstaand filmvermaak. Gelukkig zit tussen de Cannonmeuk ook wel eens bijzonder en uitzonderlijk werk. The Hitcher is zo’n exceptioneel werk.
Fantastische rol van Rutger Hauer. Als een raadselachtige en alwetende demon afkomstig uit de diepe duisternis, trekt hij aan alle touwtjes in de film. Wanhopig is hij op zoek naar iemand die een einde kan maken aan zijn sadistische moordzucht. „Stop Me!“, schreeuwt Rutger dan ook en wijst de meelijwekkende C. Thomas Howell aan als de voltrekker van het vonnis.
Hier begint voor de brave Howell een gruwelijke, brute en instabiele weg. Het is de weg die naar spannende confrontaties voert. De weg naar de hel is in stilistische pracht getooid en wordt door magnifiek camerwerk geaccentueerd. Van confronterende shots van het zwarte voortrazende asfalt naar vliegende shots die met een alwetend oog een afschuwelijk gebeuren vastleggen, maar die niet de macht hebben om in te grijpen. En dan die setting! Subtiel weergegeven en nauwelijks zichtbare achtergronden zorgen voor beklemming, paranoia en extreme nervositeit.
Het zijn gluiperige maniertjes om de kijker te manipuleren. De aanval wordt al direct in de eerste onstuimige scène geopend en stopt daarna niet meer. In de eerste scène valt Howell al rijdend een paar seconden lang in slaap en glijdt zo de verkeerde weghelft op. Een tegemoetkomende vrachtwagen mist hem luid claxonerend op een haartje. Een clichématige scène. Ja. Maar ook een scène die heel snel en heel direct en heel effectief alle rust en sereniteit uit de film haalt en vervangt door dreiging en onrust.
En als in die onheilspellende atmosfeer Rutger Hauer dan ook nog eens heel zachtjes en met een kille grijns de woorden “Hi kid” fluistert, heeft de sinistere atmosfeer zich permanent genesteld. Hoe gluiperig!

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
"My mother told me to never do this."

Een van de betere films met Hauer.

Toevallig op je review uitgekomen omdat Collins deze registreerde bij onze tip top.
Niet helemaal geloofwaardig vind ik wel een enorm understatement hoor. Het karakter van Hauer lijkt wel over superkrachten te beschikken want hij is overal en kan ongezien tussendoor nog een hoop mensen vermoorden om vervolgens Jim weer te gaan jennen. Als je erg kritisch gaat kijken is de logica ver te zoeken en lijkt eigenlijk erg op die Franse film Haute Tension (2003) die ook voor geen meter klopt. Als je de films meer als metaforen of nachtmerries gaat bekijken dan houdt het misschien wel steek. Overigens is dat niet mijn grootste kritikepunt. Hauer is schitterend als bad guy maar de film heeft een erg repetitief karakter. Dit stoorde me niet toen ik em voor het eerst zag als tiener en ik nog snel onder de indruk was. Bij herziening ergerde ik me aan de onlogica, de herhaling van zetten en uiteindelijk werd het wel erg voorspelbaar en doorzichtig. Haute Tension leek aanvankelijk toch iets verfrissender uit de hoek te komen (met name de kills werden wel degelijk getoond) maar die twist is zo onwijs stupide.

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Nu ik zo terug denk heb je inderdaad gelijk. Heb me er toen redelijk mee vermaakt, maar repetitief en ongeloofwaardig is het allemaal wel...

avatar van teigertje
Deze film is een van de beste classics, inmiddels in zijn genre.

Met een van de grootste acteurs aller tijden, onze eigen Rutger Hauer.

En in een fantastische rol, toen voor C. Thomas Howell.

Deze film is:

LEGENDARY !.

Verrassend goed.

De laatste weken wat 80s horrors aan het inhalen. Vaak films die ik ken van naam, maar uiteindelijk, om welke reden ooit, nooit gezien heb. The Hitcher is daar zo eentje van, al leunt de film dichter aan bij het thriller genre, met ook wat actie en mystery elementen erin. Erg veel kwaliteit is daar nog niet uitgekomen, dus mijn verwachtingen lagen niet al te hoog. Onterecht zo bleek.

Sowieso een film die vol op spanning mikt, terwijl de meeste 80s horror toch meer cheesy en kinderlol brengen. Zelden dat er een echt spannende film tussenzit. Harmon pakt het anders aan, vooral door middel van Hauer's personage. Een compleet enigma, iemand die handelt zonder duidelijk motief, overal opduikt waar hij nodig is en uiteindelijk geen verklarende (gedramatiseerde) achtergrond krijgt.

Verder ook erg cool hoe hij steeds weer het naieve jongetje, dat de hoofdrol vertolkt, in de rol van crimineel weet te duwen. Althans, zo wordt hij gezien door het halve politiekorps dat halverwege de film achter hem aanzit. Zijn toch kleine twists die de film een zekere originaliteit geven.

Los daarvan vind ik de angry driver (hier angry hitcher) niche ook vaak wel iets hebben. Er worden niet zo veel films in gemaakt, het is ook niet zo makkelijk om het concept 90 minuten lang spannend te houden, maar Harmon slaagt er wonderwel in en houdt het ook tot op het allerlaatst vast. Zelfs Hauer deed het goed als bad guy.

Fijne ontdekking. De 80s soundtrack en iets te modderige look zorgen ervoor dat de film nooit in de buurt kwam van een echt hoge score, maar verder meer dan vermakelijk.

Je blijft onnavolgbaar Onderhond

Zolang ik mezelf maar kan volgen is alles goed