The Hitcher (1986)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Rutger Hauer, C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh

Jim Halsey is onderweg van Chicago naar San Diego. Onderweg neemt hij een lifter mee, die naar blijkt moordzuchtige neigingen heeft. Deze seriemoordenaar John Ryder laat een spoor van slachtoffers achter, waar Jim de schuld van krijgt. De politie gelooft Jims verhaal niet. De enige hulp die hij krijgt is van een serveerster.

avatar van Spartaan1986
Klasse beter dan The Hitcher 2 en een stuk beter dan die uit 2007

Rutger Hauer zet geweldig een psychopaat neer die liftend mensen om zee brengt. Spannend,angstaanjagend geweldig geacteerd en een passend einde.

avatar van VS60*
Ben aangenaam verrast door deze film. Ik heb hem gisteravond op RTL7 gekeken en ben als klap op de vuurpijl niet in slaap gevallen. Geloof mij, dat zegt in mijn geval heel wat.

avatar van tukkerstein
Redelijke film. Mooie omgeving, goede personages, af en toe behoorlijk spannend. Ik vond het plot echter vrij rommelig, het verhaal van de remake was veel meer duidelijker en dat vind ik ten goede komen van een film.. Ook vond ik dat er in de remake beter geacteerd werd. Maar daar zat Rutger Hauer niet in, die hier perfect speelt.

avatar van thunderball
Van de week weer eens zitten kijken:
Het blijft erg leuk om Hauer bezig te zien in een fantastische rol, die hem op het lijf geschreven lijkt te zijn.
Of beter gezegd:
hij eigend zich de rol toe en hier mee ook de hele film
en daar ligt dan ook meteen de zwakte:
zonder Hauer zouden het script en de film gewoon b-niveau zijn,
alleen zijn aanwezigheid maakt de film een lekkere kijkervaring.

3,5 ster!

PS: Was er nou in die beruchte uitrekscene (om 'm zo maar te noemen) geknipt, of niet?
Omdat het beeld plots op zwart ging en ik hem me veel heavier onthouden had.

Steve555
[quote]thunderball schreef:

Omdat het beeld plots op zwart ging en ik hem me veel heavier onthouden had.[/quote

Zelfs als het zo is, in je verbeelding blijft het toch veel goorder

avatar van Drs. DAJA
Hele interresante roadmovie horror.

Robert Harmon haalt bijzonder veel uit dit interresante concept van een psychopatische lifter. De sfeer van de film wankelt heel erg richting een amusante exploitation film terwijl het verhaal geen afdaling vind naar dat genre. Alhoewel de daden van Rutger Hauer in zijn bijzonder briljante vertolking soms heel erg op het randje balanceren qua geloofwaardigheid loopt de film toch lekker door. Howell kan gerust een miscast worden genoemd daar hij veel te veel overact.

Al met al is dit toch een klassieker in het horrorgenre die je de volledige tijd erg goed weet te boeien. Soms too mutch maar al met al erg goed.

echt een vette film!!!! Goed geacteert en ja het was gewoon een zuperfilm, meer kan ik er niet over zeggen!! de spanning was te snijdden!!
*5,0

avatar van AGoos
mogelijke spoilers...>>ben aan het lezen in de net uitgekomen autobiografie van Hauer,,,daarin zegt hij dat hij de 'hoe-elastisch-is-dit-meisje-?'-scene heeft bedacht en voorstelde aan regisseur Harmon...Eerst was het de bedoeling haar met een pick-up tegen een muur aan te pletten... ook schijnt hij de opnames nogal vertraagd te hebben door een stunt zelf te willen doen waar hij door de voorruit van c. Thomas Howell de auto binnen valt...hij verloor een tand en ze zaten ergens in de middle of niets ergens in mexico en is toen met een klein vliegtuigje naar een een of ander ziekenhuis vervoert.. maargoed, deze heerlijk trivia ter zijde...het is gewoon een prachtige psychologische thriller met inderdaad, zoals wel vaker hier gezegd, één van hauer's mooiste rollen... een dikke 4*

Vandernagel
Zonder Neerlands trots Rutger Hauer, die een prima psychopaat neerzet, zou deze film één van de velen zijn. Soms wat ongeloofwaardig en de rest acteert maar matigjes, vooral Howard. De sfeer is goed ondanks dat het soms wat "goedkoop amerikaans" wordt.

3,5 sterren

Couch Potato
i.Ron S. schreef:
Het is al jaren geleden dat ik deze nog zag en ik kan de DVD maar niet vinden. Er zal wel verandering in komen nu er een Re-Make is. Juist zoals the Hills have Eyes.
Zeer goed gespeeld door Rutger Hauer, heel indringend.
Hoe die remake ooit even sterk kan zijn, ik zou het niet weten. Sean Bean speelt de rol van John Ryder...
Een beetje vergelijkbaar met The Hills Have Eyes denk ik.
Deze film is sterk omwille van de locatie en het acteerwerk, de sfeer en niet omdat het een sterk verhaal is.
Als je dan alle scherpe kantjes nog eens gaat verzachten zoals ze bij al die remakes dikwijls doen, blijft er niet veel over. 4/5

Ik ben nogal lui om zelf na een lange harde werkdag nog hele recenties neer te pennen, dus ik zoek er eentje van iemand waarin ik me kan vinden.
Is bij deze dus gebeurd, ik vind Hauer hier de reden om de film te bekijken, want het script rammelt her en der, maar het is zeer onderhoudend, en daar doen we het toch voor.
En ik denk dat ik de remake niet ga bekijken, om deze niet te verpesten.

****

avatar van martinovitch
Is deze beter als die van 2007 ?

Barrie vd Laan
martinovitch schreef:
Is deze beter als die van 2007 ?

Tuurlijk de badguy alleen al is 10 keer beter.

veron35
Rutger Hauer was erg goed. De spanning was kontant aanwezig. Een erg goede thriller dus. Niet mijn genre, maar dit vond ik wel een meesterwerk.

avatar van Tabossi
Vorige week remake gezien, zojuist deze. En inderdaad, deze is stukken beter. De nieuwe moet het hebben van de geliktheid en actie, maar mist overal 'body' en sfeer. En daar loopt deze film van over. Hoewel veel kudo's voor Hauer, zijn het toch vooral de desperate soundtrack en dito omgevingen die deze film kracht geven. Vraag me wel af wat nou precies de thematiek van de film is. Stelt Hauer - buiten dat hij zo gek als een deur is - onbewust ook het alter ego van de hoofdpersoon voor? De twee hebben duidelijk een tastbare band, die verder reikt dat enkel toeval. Lijkt mij. Iemand een idee?

avatar van Pistons
De 2007-versie viel me tegen, benieuwd naar deze.

orbit
Ik zou zeggen, aarzel niet en ga deze kijken, kompleet andere ervaring! Voor degenen die nog twijfelden aan het acteervermogen van Rutger Hauer is dit ook een eye-opener wellicht. De man is in bloedvorm hier, letterlijk en figuurlijk!

avatar van MuchTheSame
Tabossi schreef:

Nee, helemaal niet. Maar ik vond de film wel altijd een beklemmende sfeer hebben. Dit is iets wat ik altijd ontzettend goed heb gevonden aan deze film.

Aan de andere kant, is er ook nog het feit dat Howell waarschijnlijk als enige persoon de "lifter" weerstand heeft geboden in deze film door niet te doen wat hij wilde en dat was : "Te Sterven "..

Dat was een uitdaging voor de lifter, ik kan niet echt zeggen dat het een alter ego was. Misschien hij herkende hij wel degelijk iets in Jim Halsey van zichzelf zoals hij vroeger ooit was?

Melvin Udall
Heerlijke jarentachtig film.
Hauer is erg in vorm als de nietontziende moordenaar die in Thomas Howell die ideale man ziet die hem moet stoppen.

In zijn biografie schrijft Hauer dat Howell niet alleen tijdens de opnames maar ook daarbuiten als de dood voor hem was.

Geweldig shot trouwens wanneer Hauer in 't begin opkrabbelt van het asfalt.

avatar van arshad
leuke film maar de probleem is dat ik de remake met sophia bush eerder had gezien dan deze en ik vond de remake erg leuk en toen deze keek leek het alsof het alles gejat had van de remake maar toch heel leuk geacteerd vooral door c thomas howell

The Last
arshad schreef:

Lijkt me eerder andersom he.

Moet de DVD maar gauw aanschaffen. Zou 'm graag nog eens willen zien, geweldige combinatie van actie en horror, en Hauer is inderdaad meesterlijk als Ryder, ik zou niet weten wie die rol beter had kunnen spelen. Wat is er nou enger dan die helder blauwe ogen en stik blond haar, gecombineerd met het blik van een oneindige klootzak. Hup Rutger!

avatar van lucdecoster
orbit schreef:

Een film die ik nooit zal vergeten, een echt bloedstollend verhaal, ongelooflijke spanning, Rutger Hauer speelt hier een fantastische rol. Ik zou deze film graag nog eens willen zien.

avatar van Rancid
Allemachtig, wat een rol van Rutger Hauer. Dit is acteren met een grote A. In het begin, wanneer hij de auto instapt, lijkt hij moeilijk op gang te komen, maar hoe verder de film vordert, hoe overtuigender hij een angstaanjagende, nachtmerrie-achtige psychopaat weet neer te zetten.
Eigenlijk dankzij hem 4*, want die Howell is niet veel hoor.

avatar van niethie
Het is alweer een tijdje geelden dat ik deze film zag maar kan me een erg spannende en sfeervolle roadmovie met een paar zeer spannende scenes en een sterke rol van Hauer die een goede psychopaat neerzet.

3,5 sterren

The Last
Ik dacht al dat die 3,0 te laag was Niethie.

avatar van niethie
Ja ik zat inderdaad effe te twijfelen.

avatar van glimmerman2000
Jaja Rutger hauer op zijn best!.Hele goede film, die ik na jaren, toch weer even wilde zien.Goede spanning, prima acteurs, en ook nog is een hele mooie locatie.

Een dikke 4.5

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke en spannende thriller met onze eigen Hauer. De spanning wordt goed opgebouwd maar de film ontspoort een beetje naar het einde toe. De verschrikkelijke remake niet gaan zien. Goed.

avatar van rossi46
Een erg leuke rol van Rutger Hauer

Onlangs nog heb ik de remake van deze film ("The Hitcher") gezien, met Sean Bean in de hoofdrol, die film was zeker niet slecht, maar kan toch niet tippen aan deze versie, met Rutger Hauer in de hoofdrol.
Hauer is veel beter geschikt voor de rol en zeker voor het personage dat hij moet vertolken, hij is veel angstaanjagender alleen al de blik in zijn ogen doet je rillen.
Ook het scenario is beter al verschilt de remake maar hier en daar, het belangrijkste verschil zit hem in het einde, waar de beide personages die opgejaagd worden worden verwisseld.
Maar om uit te vissen wat er juist verschilt raad ik jullie aan om beide filmen te zien, ze zijn dat zeker waard.
Begin alvast met deze topfilm met een sublieme Rutger Hauer.

avatar van Spetie
Gisteren heb ik de film eindelijk weer eens gezien. De laatste keer was wel 12 jaar geleden, dus ik wist er niet zo veel meer van. Moet zeggen dat de film na al die jaren nog best goed is. De film is bij vlagen spannend en vooral Hauer zet natuurlijk een geweldige rol neer. Leuk om te zien hoe hij af en toe als een echte psycho overkomt en angst weet in te boezemen. Echt een heerlijke rol van hem. Ook het camerawerk is goed, lekker close soms waardoor alles nog wat beter overkomt. Ik vond de scène dat Hauer en Howell tegenover elkaar in het restaurant zitten echt geweldig. Het moment dat Howell schrikt en hoe Hauer daar dan op reageert, is eigenlijk onvergetelijk en voor mij het beste moment uit de film.

4,0* (dankzij die ene scène, anders was het een halfje lager geweest.)