Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

avatar van james_cameron
Herzien. Intens en luguber visitekaartje van de franse regisseur Alexandre Aja, die inmiddels alweer een tijdje in de VS aan het werk is. Hij heeft deze spannende horrorfilm, zijn tweede film als regisseur, nog niet kunnen overtreffen. De bizarre twist tegen het einde lijkt aanvankelijk uit de lucht te komen vallen, maar wanneer je de film voor de tweede keer ziet grijpt één en ander een stuk logischer in elkaar. Qua plot is het allemaal wat dunnetjes, maar de intensiteit van het geheel, alsmede de overtuigend bloederige make up-effecten, maken veel goed.

avatar van johan_sb2
Heel vreemde hoge waardering. Het handelen van de hoofdpersoon is zo ontzettend onlogisch ook met de plottwist in het achterhoofd . En in principe zien we wanneer het "spannende" gedeelte van de film begint 3x dezelfde scène. een zoektocht door het huis, een zoektocht door het benzinestation en nog één het bos. Alle drie met constant een bang en moeilijk kijkende marie in closeup

Ik vond het bij nader inzien (eerste keer na 20 minuten gestopt met kijken) toch nog wel een spannende film. Wel veel bloed trouwens. Jammer dat het de twist bij het tankstation zo knullig, naar mijn mening tenminste, is gedaan. Dat haalde ineens heel veel spanning weg. Afijn, toch uitgekeken en het viel me achteraf toch nog mee, ondanks dat ik geen grote liefhebber ben van dit genre.

avatar van Mr-Mcmovie
Haute Tension is mijn eerste franse horror film, en met zeggen dat ik nu wel nieuwsgierig ben naar de andere horrors van de fransozen.

Regisseur: Alexandre Aja staat bij mij zelf bekend als horror regisseur die graag experimenteert met geweldadige bloederige dingen, en in deze Haute Tension zijn al die dingen zeker aan de orde.
bijvoorbeeld de aller eerste moord was gewoon heel erg bruut, en bloederig ook op die zelfde scene vind ik dat de killer helemaal geen gevoelens toonde, en gewoon het deed uit puur plezier dus tot zo ver was de killer al goed genoeg geintroduceerd (ook helemaal in het begin als hij het hoofd van een slachtoffer uit zijn truck smeet na dat hij zijn zelf oraal plezierde ermee kwam ook prettig gestoord over)

Maar de film moet het vooral hebben van de spannende opbouw de volle 20 minuten als we alleen de twee vriendinnen in de auto zien zitten en tegen elkaar zitten te praten door al dat bleef de spanning er lekker in.

Cécile De France doet het voortreffelijk als personage Marie. Ook door De France haar iets wat mannelijker uiterlijk in deze film past perfect voor haar personage en toonde al meteen zo iets van don't fuck with her.

Philippe Nahon is goed als Le tueur, en bij vlagen was hij vrij angstaanjagend, en dan heb ik het vooral over de scene als hij achter Alexia loopt in het bos met zijn slijpschijf vlak als die plot twist is gekomen.

Die twist op het einde moest ook gewoon zo zijn!
Het was vrij schokkend dat het plots zo bleek te zijn, en blijf ik ook zitten met waarom toch? Heel mooi gedaan.

4,0 voor deze meesterlijke horror!

avatar van baspls
Door alle hoge waarderingen was ik wel nieuwsgierig geworden naar deze Franse Horrorfilm van Alexandre Aja. Frans is het zeker; chansons, lesbische romantiek, Citroën busjes, slachtingen in afgelegen provinciale dorpjes. De film verteld het verhaal over twee studentes die bij de familie van een van de twee op het Franse platteland gaan overnachten. Maar dan wordt de hele familie uitgemoord.

Het acteerwerk was prima, in het begin wel aardig drama en toen barstte de film los met Horror en zeer degelijke Gore. Tot aan de plottwist was het verhaal wel aardig, hetzij een beetje ongeloofwaardig (iemand die niet weet waar ze is en verwacht dat de politie haar kan vinden), maar na de plottwist klopt het gewoon niet meer. Hoe kan ze nou zelf de killer zijn terwijl ze boven op haar kamer zat toen de killer aankwam met zijn bus, waar komt de bus vandaan, hoe komt ze aan wapens, hoe kent ze de pompbediende in een plaats waar ze nog nooit is geweest…

De film was wel mooi opgenomen in cinemascope formaat (duidelijke John Carpenter en Giallo invloeden) en de Gore en make-up waren ook goed gedaan. Spannende momenten kent de film ook zeker, alleen jammer van het einde.

Aardige Franse Horror. Binnenkort À l'Intérieur en Martyrs ook eens kijken. Al moet ik wel zeggen dat alle moderne Horror die ik tot nog toe uit nieuwsgierigheid heb opzet me een beetje tegenvalt.

De film begint aardig, nadat het huis wordt verlaten is het allemaal een stuk minder. De acties van Marie slaan negens op en de climax is puur voor het effect, voegt niets toe.

avatar van Jokkie
Vond het tegenvallen. Te voorspelbaar en als het interessant werd ging de camera weg. Weinig gore, mocht van mij uitgebreider en veel meer. Daarbij was het ook bijna hele tijd hetzelfde.

avatar van Antonev
Vlotte horror van Franse bodem. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar het wordt mysterieus gebracht en bevat voldoende spanning en wat aardige schrikmomenten. Er wordt weinig tijd verspeeld aan introducties en achtergronden, waardoor er in een behoorlijke vaart naar het eind toe wordt gewerkt. 90 minuten is precies lang genoeg voor dit soort films.

avatar van david bohm
In de huiskamer in de parel van Midden-Nederland is er geen sprake geweest van hoogspanning maar ik heb wel een vermakelijke en onderhoudende film gezien. Ook de plottwist kan mij wel bekoren.
Lekkere rechttoe rechtaan Franse prent.

avatar van Woland
Aardige, rauwe horror van Franse bodem. Haute Tension wordt vaak in een adem genoemd met andere Franse horrorfilms als Martyrs, A L'Interieur en Frontiere(s), al zie ik persoonlijk niet al te veel inhoudelijke overeenkomsten behalve dan dat het rauwe, bloederige horrorfilms zijn. Die films zijn ook niet allemaal even goed gevallen bij mij, trouwens, maar dat terzijde. Haute Tension is een lekker bloederig werkje met verder een vrij standaard verhaal over een moordenaar die los gaat in de Franse provincie, en een final girl die tegen hem strijdt. Tenminste, zo lijkt het - totdat tegen het einde de vork heel anders in de steel blijkt te zitten. Niet heel origineel of heel verrassend tot aan de twist in het laatste kwartier dan, maar wel goed gemaakt, met een behoorlijke spanning en best nog wel wat brute scenes. Leuke Texas Chainsaw Massacre hommage aan het einde, ook. Prima filmpje voor bij het ontbijt.

avatar van alexspyforever
Ach nu snap ik meteen waarom jij deze hebt genomineerd als een van je favorieten Noodless Als grote fan van Eden Lake hebben beide films hebben duidelijk overeenkomsten. Helaas zijn die voor mij niet echt in de goede zin. Dezelfde onlogica, clichés en toevalligheden passeren in deze film de revue. Nu moet ik zeggen dat ik deze nog wel redelijk vermakelijk vond tot aan de twist. Niet alleen is deze nogal vergezocht en al zo vaak eerder gedaan, hierdoor gaan er natuurlijk een hele hoop zaken van wat eerder was gebeurd niet kloppen. Ik zei al eerder tegen joolstein ook een horrorfilm moet wel degelijk logica hebben. Als zomaar ineens alles kan waardoor het gewoon niet meer kan kloppen dan vind ik het allemaal te gemakkelijk. Deze had nog de helft kunnen halen ware het niet voor die belachelijke twist. Een paar goede kills vooral de eerste, maar voor de rest niks nieuws onder de zon.

Kan me eigenlijk wel vinden in de review van baspls die weliswaar een stuk gematigder is in zijn kritiek maar zich kennelijk toch ook enorm stoorde aan die twist. Goed verwoord maat.

Enige tijd geleden deze film gezien nadat deze toch al enige tijd op mijn "to watch" list stond. Loop wellicht een beetje achter met de Franse horrorfilms. Dit was de eerste in het rijtje van de films die ik wilde zien. Deze film heeft me goed kunnen bekoren, al was het niet een echt hoogstaand verhaal. De plottwist vond ik echter goed gevonden, ook de kills zagen er bruut uit.
Leuke film voor als je van dit genre houdt.

avatar van bugels
Het begon allemaal heel veelbelovend, de killer is eng, de niet alledaagse onderwerpen (lesbische romance) zijn interessant en het omgooien van alle premissen vind ik heerlijk, maar het samenspel van Marie met de pompbediende en de introductie met le tueur leiden mij toch tot de conclusie dat Aja dit allemaal niet zo bedoeld heeft tijdens filmen.

Gruwelijk en vaak effectief, maar uiteindelijk heel verwarrend.

avatar van Flavio
Film die bij nader inzien zwakker is dan tijdens het kijken. Want ik zat er best in, acteerwerk, de kills, geluid, sfeer, ik vond het tot de twist best goed.

De plottwist zag ik totaal niet aankomen, maar dat kwam omdat alle handelingen van de hoofdpersoon er op wezen dat de moordenaar wel degelijk bestond. Anders klopt te veel niet: zij zit achterin het busje met Alex, wie rijdt er dan? Hoezo zet ze de achtervolging in? En wat gebeurt er ma de crash? Slaat ze een krop sla de grond in? Maar wie hing die lantaarn dan op om haar op een dwaalspoor te zetten? Er zijn te veel vragen.

Leuk hoor zo’n twist op het eind maar als daarmee de hele film niet meer klopt is het ook wel erg gemakzuchtig. Vergelijk het met de films met een goede twist: die films kun je nog een keer kijken en alles valt dan op zijn plaats. Bij deze film leidt dat waarschijnlijk alleen maar tot ergernis. Kleine 3 sterren vanwege genoemde positieve punten.