Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

Haute tension is voor mij de beste van de reeks bloederige franse horrorfilms (Martyrs, Frontier(s), A l'interieur) die ik heb gezien. Het einde is een doorn in het oog voor vele maar gek genoeg werkt het voor mij gewoon. Ook al is de hele film daarvoor tamelijk lastig te plaatste daarmee. Ik vind het iets engs hebben als iemand er van overtuigd is goed the handelen, en niet doorheeft dat ze (in dit geval) eigenlijk een totale psychopaat is En de film was voor mij, toen ik hem zag, echt bloedje spannend. Daarna heb ik niet echt iets gezien in het genre wat gewoon zo verrekte spannend was voor me.

avatar van Thorak
Mug schreef:
De plotwending (nou ja) is voor de geoefende kijker al uitermate snel duidelijk
Dat lijkt me toch niet, aangezien de plotwending kant nog wal raakt...

avatar van Raoul_Duke
Sterke film, één van de betere slachers, goede sfeer, brute kills , alleen het einde is wel speciaal vond het niet erg maar slaat wel deuken in het verhaal vind ik , maar goed heb me geamuseerd

appearingink
Nou ik ga hem zo aanzetten. Ik kan niet zo goed tegen gore maar ik ben ondanks dat wel een groot horror liefhebber. Eigenlijk kan ik wel goed tegen gore maar heel slecht tegen throat slitting. Dat is zo'n akelige handeling, daar word ik heel nerveus van. Af en toe maar even de ogen dicht dan.

appearingink
Waardeloos. Niet eng. Het enige waar ik telkens bang voor was, was de volgende brute moord. "Gaat er zo een mes door een keeltje? Shit dat hoef ik niet te zien." Ik ben bekend met het zogeheten Franse Horror genre. Ze zijn allen van hetzelfde laken een pak. Bouw een slap verhaaltje waar veel expliciet geweld in past. Nou ja, misschien ligt het aan mij. Dit soort films vind ik niet echt eng. Suggestie is noodzakelijk om iets eng te maken. Misschien dat Aja en consorten dit even vergeten waren. Al moet ik zeggen dat ik Maniac wel aardig vond(op Wood na, wiens kop wel goed is maar die ik als hoofdpersonage niet goed tot zijn recht vond komen).

avatar van Glacius
Bij herzien toch een half puntje minder. Dit komt eigenlijk puur door de plottwist op het einde. Daaraan ontbreekt namelijk alle logica.

avatar van jippie2010
Glacius schreef:

Grappig, want dat is wat mij betreft de film gered heeft.
Ik vond de film traag, redelijk niveau, maar verder niks bijzonders. Tot het einde,
dat gaf voor mij de doorslag om toch een ruime voldoende te geven.

Ik snap alleen niet dat de plotomschrijving met 'de knappe Marie' begint. Hoewel schoonheid grotendeels subjectief is, mag je toch zeggen dat een kortharige vrouw met een mannelijke bouw, zonder sensualiteit gemiddeld niet als een knappe vrouw gezien wordt

Maar goed... ik vond uiteindelijk de film niet beter dan de gemiddelde horrorfilm, maar met een eind die me zeker beviel. *3,5

avatar van Zwolle84
Dat gebruik van 'New Born'!

avatar van Pestiis
appearingink schreef:

ik vind t wel knap hoe jij jezelf echt 3x in hetzelfde bericht weet tegen te spreken.

Pestiis schreef:

Moet je maar kunnen!

Maar ik sta er ook twijfelachtig in!

Pestiis schreef:

Moet je maar kunnen!

O en kauw ze me eens voor dan. Ik zie ze niet.

avatar van goongumpa
Het is bijna een masochistische kijkervaring, deze film. Zo belachelijk spannend. Kettingrokend heb ik gekeken. Tussen de rookwolken kwamen er enkel 'OH NEEE!'-tjes en 'DOE DAT IN GODSNAAM NIET!'-tjes uit mijn mond. Dat en de occasionele geslaakte gil.

Fuck, deze regisseur maakt een simpele suspensescène tot een vreselijk zenuwslopend schouwspel. Zijn gereedschapskist: slim filmwerk, een geluidsband als een wanhopig pompend hart en een echt bedreigende seriemoordenaar. Plus, de kijker al snel laten weten: ik deins er niet voor terug om jou gruwelijke dingen te tonen.

Helaas, als zijn kat-en-muis-kruit verschoten is, gooit hij er de oude schizo-twist in. Slechte keuze. Te gezocht, al zo vaak gedaan en onlogisch binnen het eerde verhaalverloop. Het levert nog wel één leuke sequentie op, met Michel Nihon in totale psycho-modus en een cirkelzaag - ook al hoorde die meer thuis in de volgende Evil Dead dan in de thriller waarnaar ik de eerste 70 minuten aan het kijken was.

Sodeju dit was een naargeestige, rauwe horrorfilm zeg.

Ik moet zeggen dat ik echt fan begin te worden van de Franse Horror, na ook bijv. een Martyrs, moet ik zeggen dat ik de hyper realistische franse flims echt super spannend vind.

Echt nagelbijten geblazen zo ook bij deze, met een prachtige mind-fuck op het einde.

Een aanrader voor de echte liefhebbers.

avatar van galaxydriver32
Net voor de tweede keer gezien. Het is en blijft toch één van de beste horror films die ik ooit heb gezien. Zo spannend!! Maar ook voor de tweede keer snapte ik nog steeds niks van die plottwist en daarom is deze film als wiskunde voor mij. Onbegrijpbaar. Als Marie uiteindelijk de moordenaar blijkt te zijn, wie heeft de moordenaar dan de hele tijd gevolgd? Als Marie de moordenaar was, wie zat dan achter het stuur? Wie ging dan als eerst de winkel van het benzinestation in? Wie achtervolgde in de gele auto? Wie was die man die duidelijk meerdere meisje had vermoordt? (Het lijkt me onmogelijk dat Marie die meisjes heeft vermoordt want ze was toen nog niet eens in dat huis) Wie zorgde ervoor dat toen de moordenaar het huis binnendrong de kamer helemaal netjes en onverdacht werd gemaakt? In het begin kreeg je een scene te zien waarin Marie in haar droom haarzelf volgt als het ware. En dan komt ze bij de weg waar de auto haar net weet te ontwijken. Nou ging die scene aan het eind met Alexia precies hetzelfde dus je zou kunnen denken dat de volgster Alexia was, maar dan kom je weer met de vraag wie ontvoerd werd. Kan iemand het me uitleggen, want ik snap er duidelijk echt niks van.

avatar van mikey
galaxydriver32 schreef:
film klopt gewoon niet. Ligt niet aan jou.

galaxydriver32: de moordenaar is een fictief personage, ingebeeld door Marie als verklaring voor haar daden. Veel meer zou ik er niet achter zoeken, of alles daarmee klopt weet ik ook niet meer, daarvoor is het wat te lang geleden

avatar van galaxydriver32
Ik denk dat dat best logisch is, bedankt. Hoewel er alsnog onverklaarbare dingen zijn gebeurd in de film. De film zal voor mij waarschijnlijk voor altijd een onopgeloste puzzel blijven. Misschien beter zo.

Ik ga deze vanmiddag maar eens kijken. wilde m al lang zien maar nu eindelijk gevonden. helaas weet ikde plottwist al maar volgens mij is die dan alsnog de moeite waard.

nou ik vond het een goede film..al was die lang niet zo spannend als die zou geweest zijn als ik HET niet geweten had Sommige mensen klagen dat het niet klopt, maar op zicht is dat ook niet nodig, want het speelt allemaal in Marie dr hoofd af... wie heeft er nog meer tips voor films voor me met soortgelijke wendingen? ...the uninvited, identity en memento ken ik al. btw vond de gore wel meevallen..vond de moord op de vader er eigelijk best nep uitzien

avatar van Thomas83
Deze film wordt wel erg opgehemeld in mijn ogen. Zelfs dingen die toch vrij doorsnee zijn als de bruutheid van de kills zie ik steeds aangeprezen worden. Of personages die hier eindelijk eens niet zo onlogisch zouden handelen. Integendeel juist. Als er iets was waardoor ik de grote twist op het einde al echt vanaf het begin aan zag komen was het dit wel. Een twist die ook eigenlijk allang een cliché is. En daar bevat de film er veel van. In het frisse en lekker plagerige begin lijken ze vooral bespot te worden, maar later worden ze toch ook vrij massaal gebruikt. Vaak gaat het dan wel om verwijzingen naar andere films.

De aankleding van de film geeft me gemengde gevoelens. Die kille en onvriendelijke uitstraling komt duidelijk wel uit de verf, maar die filtertjes zijn vaak ook wel erg lelijk, en ook de muziek vind ik afwisselend aardig gekozen en juist niet. Wel sterke geluidseffecten. De bad guy is ook goed en de hoofdpersoon wordt ook overtuigend gespeeld, ook al vond ik haar wel weinig sympathiek, wat voor de spanning toch wel funest is. De dus zo geprezen gore vond ik juist opvallend braaf. Al wordt het een paar keer stijlvol in beeld gebracht. Aan dit soort dingen kun je wel het talent van de regisseur herkennen.

De tempowisselingen in de film werken ook goed. En de scène met de kettingzaag is er een die me ook daadwerkelijk bij zal blijven. Het absolute hoogtepunt van de film. Maar zo'n scène waarin iemand met een kast wordt onthoofd is gewoon belachelijk. Het ziet er niet uit en ik ben er ook niet uit of dit nou komisch bedoeld was of niet. In elk geval totale onzin. Zelfs in een film van een genre waarin pulp wordt aangemoedigd, ook wel door mijzelf. Geinig horrorfilmpje, geen moderne klassieker. 3.0*.

avatar van Daan258
Een lekker Frans horrorfilmpje.
De film heeft een erg lekkere spanningsopbouw, goede sfeer, leuk verhaal met een best geinige plottwist. Vond de gore in de film wel een beetje meevallen, maar al met al een lekker horror filmpje.

Dikke 3,0*

avatar van Johnnie Walked
Dit is voor mij toch 1 van de betere horror...met grote H. Zenuwslopend, eng, dodelijk sfeertje...met een angstaanjagende killer, brr zou niet graag in dat huisje hebben gezeten..Bepaalde momenten werd ik zelfs echt bang

avatar van prutnek
tja plot is totaal faal , best jammer

Thereisnospoon
Haute Tension is vooral sterk in het begin, waarin een tweetal dames, aanvangkelijk
nogal vrolijk, al snel in een buitengewoon onaangename setting worden geplaatst.
Film laat veel horrorclichés links liggen (Onweer, klappende ramen en deuren, kelders
en zolders, poppen en vroeger is hier iets héél ergs gebeurd)
Einde is minder sterk, maar begin vind ik nog steeds een geweldige opzet.

Xodicon
Spannuhnd!

avatar van joolstein
Film met een twist! Vond deze slasher zeer orgineel. De spanning was om te snijden. Veel horror /slasher cliche worden vermeden. En ook de twist is erg leuk bedacht.Hierdoor is het een goede aanvulling op de grote stroom van dit soort films

vdc
Was al jaren op zoek naar deze film. Een tijdje geleden kwam ik op het idee om eens de naam in te tikken op youtube. Man, wat een luxe! Tegenwoordig vind je daar alles op, ook deze minder bekende film. Enkele hits kwamen uit op 'sorry, hebben we verwijderd', maar ik kon een italiaans gedubte versie bekijken. Geen probleem bij zo'n films, je mist niets van de verhaallijn.
Wat een spanning! En een leuke (misschien wat gemakkelijke) twist op het einde (volgens mij is Marie dus zwaar schizofreen) .
Blij deze gezien te hebben!

avatar van Proeneke
Niet eng ,niet spannend, een bloederig flutfilmje zonder verhaal.
Meer een Plopwending dan een plotwending. Geen bal aan.

Blijft 1 van me favoriete horror slasher films van de afgelopen jaren.
Al weer twee jaar geleden dat ik haute tension heb gezien, maar ik kan nog goed terug voelen hoe Focking spannend en zenuwslooooopend ik deze film vondt. Bij vlagen zo spannend dat ik merkte dat me ademhaling gewoon niet meer oke was en de film 1 keer op pauze heb gezet om weer normaal te gaan ademen haha.

Het einde van de film was ik niet zo blij mee, vondt ik jammer.
Maar voor mij doet dit totaal geen afbreuk voor de intense zenuwslopende ervaring!
Gewoon mega goeie slasher!! 5 sterren

avatar van Bud Spencer
Amateuristische troep. Eerder lachwekkend dan eng. Alleen de setting was oké.