Eden Lake (2008)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door James Watkins
met Michael Fassbender, Kelly Reilly en Jack O'Connell

Lerares Jenny en haar vriend Steve gaan er een weekendje tussenuit naar het idyllische Eden Lake. Hun rust wordt echter al snel verstoord door een groepje vervelende tieners. Kleine pesterijtjes monden al gauw uit in levensgevaarlijke situaties voor het stel.

avatar van alexspyforever

Dat is exact waar niet ik maar de regisseur van deze film zou moeten staan ja
Tijdens de film zat ik al voortdurend te denken wat een beoordeling in sterren moet ik dit nu geven (iets waar ik sowieso al niet zo goed in ben). Ik denk dat ik toch nog aan 3* zat tot aan de martelscène maar vanaf dan begon de stupiditeit langs beide zijden en onlogische dingen die men deed en zo toevallig gebeurden en ging mijn cijfer hard dalen. Dat einde was echt wel de ultieme doodsteek vond ik. Nare film ja maar vooral dan wegens een belabberde uitvoering sorry. En verder ga ik er ook niet meer over uitweiden.

Hoe jongeren kunnen ontsporen wordt duidelijk als je hun ouders ziet, hoe triest. Film is spannend maar soms wel wat over de top, beetje te absurd en ongeloofwaardig. Maar daardoor wordt wel duidelijk gemaakt hoe ernstig gestoord mensen kunnen zijn en hoe onontkoombaar en verstikkend het is. Het einde van de film vond ik wel wat te gemakkelijk bedacht, dat had wat origineler gekund.

avatar van tbouwh
Misselijkmakende film over een echtpaar (Michael Fassbender en Kelly Reilly) dat tijdens een vakantie in een recreatiegebied wordt geterroriseerd door een groep Britse tieners. Het is jammer dat regisseur Watkins in de tweede helft rap alle grenzen van de realiteit overschrijdt. De martelscène, en in een later stadium ook het in brand steken van Fassbender; het ging mij ver boven het niveau van waar ik dit soort tieners toe in staat acht. Zeker als je bedenkt dat de escalatie uiteindelijk de dood van een hond betrof... Het is ook in dit verband dat het einde van de film me wat tegen ging staan. Door een soort 'zo vader, zo zoon-moraal' te creëren (inclusief apathische moeders), lijkt Watkins met zijn portret van jeugdig wangedrag toch een zekere claim van realisme te willen uitdragen. Zeker als je het radiospotje aan het begin van de film erbij in gedachten neemt.

Zelf zie ik dit puur als fictie, om de genoemde reden dat de horror in Eden Lake m'n denkbeeldig getrokken grenzen echt te ruim ontstijgt. Misselijk maken en beklemmen doet deze film daarmee echter nog steeds, en dat is misschien wel meteen haar grootste verdienste.

avatar van Left4Dead
tbouwh schreef:

Nou als je eens Google raadpleegt met de zoekopdracht: youngest killers ever of bij Youtube: youngest killers in history, schrik dan niet wat kleine rakkers iemand zoal aan kunnen doen. Dan is deze prent niet denkbeeldig meer.

avatar van tbouwh
Left4Dead schreef:

Ik denk dat ik dat niet eens wil proberen...
Ik kan me voorstellen dat kinderen de meest bizarre dingen kunnen doen, maar zoals gebracht in deze film vond ik het verre van geloofwaardig.
Dat wil zeggen, vanaf het midden, daarvoor was het allemaal vrij herkenbaar.

avatar van SillyBilly23
'Eden Lake' doet zich voor als een doorzichtige, alledaagse horror maar vergis je niet: het grijpt je vast en sleurt je mee in een neerwaartse spiraal van zinloos geweld. Omdat het zo dicht komt, is het moeilijk om onverschillig te blijven bij de film. De intensiteit van bepaalde scènes kunnen je behoorlijk van streek maken. Eens je het gezien hebt, kan je het ook niet meer vergeten. We zijn bijna 10 jaar verder maar ik hoef 'm niet te herzien eerlijk gezegd. Vind het wel geweldig als je op zo'n manier verrast wordt. En een duim voor de schrijvers om de brutaliteit door te zetten tot het einde. Laat je helemaal verdwaasd achter.

avatar van darkfoxxxxx
Erg goede en heftige film! Lekker spannend vond ik! Het einde vond ik verrassend. Inderdaad soms over de top maar dat vond ik niet storend verder.

avatar van joolstein
De film begint vrij mat met het doorsnee droomkoppel Jenny en Steve (Reilly en Fassbender) die op weg zijn naar een tot natuurgebied omgetoverde zandafgraving. Echter krijgen de tortelduifjes te maken met een stel jonge pestkoppen. Zoals in een echte horror zien we veel bloederigheid maar deze mengt zich gaandeweg met sociaal drama. Dat drama legt haarfijn de Britse klassenmaatschappij bloot tussen de middel-klasse en werkende klasse. Het is een slimme zet van regisseur Watkins om dit gegeven te gebruiken, maar de symboliek soms wat onbeholpen. Hierdoor wordt een vrij rustig maar onheilspellende sfeer opgebouwd. Dat pesten begint vrij kinderlijk totdat er iets misgaat en de kinderen echt agressief worden. De rest van de film bestaat uit een klopjacht door het bos waarbij er een aantal vreselijke dingen gebeuren en groepsdruk zijn bloedige tol eist. Toch is de film niet geheel zonder gebreken, het verhaalverloop is soms tamelijk voorspelbaar of vergezocht. Wie loop er zomaar een vreemd huis binnen? De verstop-plaatsen soms wel erg voor de hand liggend. Dat neemt niet weg dat de film een slimme allegorie presenteert voor de heimelijke angst die de middenklasse al sinds de opkomst van de bourgeoisie in de achttiende eeuw voor de onderklasse koestert en uiteindelijk tot een beklemmende (kijk)ervaring maakt.

avatar van n00r
joolstein schreef:
Wie loop er zomaar een vreemd huis binnen?

Als ik die vrouw was had ik anders het precies hetzelfde gedaan.

avatar van joolstein
n00r schreef:

Als ik die vrouw was had ik anders het precies hetzelfde gedaan.

Ik duidde op Fassbender die verhaal gaat halen nadat zijn band lek was. En na aanbellen gewoon het huis in loopt. Het leek meer alsof dit bewust erin geplaatst was om een tokkie-huis van binnen te laten zien.

avatar van n00r
joolstein schreef:

Ah zo. Nu snap ik 't

avatar van xxERWINxx
Vrij harde film, hij begint rustig over een stel dat vakantie gaat vieren maar te maken krijgen met brute Engelse jongeren, de film begint met wat pesterijen, maar word steeds erger en op het einde ontmoet ze ook nog eens de ouders van de kinderen.
Van mij had de film nog wel een half uur langer mogen duren, vooral het einde had verder kunnen gaan want de film hield ineens op!
Jammer van het zeer vage einde! Misschien een deel 2 ?
Deze film deed me ook een beetje denken aan de film: 'Wilderness''

avatar van alexspyforever
jeroentjuhhhhh schreef:
Lexcoaster is in een huis vol met pony's en regenboogjes opgegroeid zonder contact met de buitenwereld

Leuk om te zien dat mensen dit nog als schokkend kunnen ervaren, terwijl het echt heel erg neigt naar hap-slik-weg.

Nu ben ik toch benieuwd hoe een film die je vroeger heel hard verdedigde nu nog maar 2,5* hebt gegeven

avatar van umbra
Sterke en ruwe thriller, die je aan het scherm gekluisterd houdt. Het einde is open en kon toch beter uitgewerkt worden. Ik vond hem ook redelijk realistisch, je kan het zomaar zelf meemaken en dat maakt deze film echt beklijvend. Minstens een 8/10.

Een van de beste horror/thrillerfilms ooit. Wat was ie goed. Nog nooit zo heftig in spanning voor de buis gezeten, van begin tot eind. Echt een pareltje.

avatar van dzjo-dzjo
Een lekker luguber filmpje! Niks mis mee.. als je er van houdt.

avatar van Bas15
Een originele horrorfilm, over een stel dat op vakantie gaat in de natuur, maar lastiggevallen wordt door een groep kwaadaardige jongeren.
Voordat ik de film keek, dacht ik eerst dat het gewoon een horrorfilm wordt, over het ontsnappen aan moordenaars in bosgebieden, zoals je wel vaker ziet. Maar deze film wordt erg realistisch en je zou denken dat dit iedere dag gebeurt. Vooral de manier hoe de jongeren overkwamen was heel echt. Het begint eerst met een wat pesterijen, maar dat verandert al snel in een kat en muis spel, wanneer de hond per ongeluk wordt gedood. De martelscenes waren heftig om naar te kijken en je leeft mee met de slachtoffers.
Er zit genoeg spanning in de film, waardoor je wel de hele tijd aan de buis gekluisterd blijft, vooral omdat het allemaal zo realistisch is. Door het einde was ik erg in shock en ik moest wel bijkomen hoor en ik was teleurgesteld dat de leider van de groep z'n straf niet kreeg. Al met al wel een goeie film.

avatar van Fonzo
Te voorspelbaar

avatar van GoodOldJack
Bovengemiddelde intense film, deed bijna alles goed, dan ook nog de fantastisch mooie Kelly Reilly in één van de hoofdrollen en ja ken weinig misdoen bij mij.

avatar van bugels
Deze film geeft een realistisch gevoel en dat maakt deze film spannend, als je het allemaal gelooft.