Eden Lake (2008)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door James Watkins
met Michael Fassbender, Kelly Reilly en Jack O'Connell

Lerares Jenny en haar vriend Steve gaan er een weekendje tussenuit naar het idyllische Eden Lake. Hun rust wordt echter al snel verstoord door een groepje vervelende tieners. Kleine pesterijtjes monden al gauw uit in levensgevaarlijke situaties voor het stel.

avatar van remorz
Inderdaad! Mijn toenmalige (slechts bescheiden horrorminnende) vriendin vond dit het ergste, afschuwelijkste soort horror, juist omdát dit zo realistisch was.

avatar van John Milton
eens!

avatar van The Brain
Een leuk weekeindje weg eindigt voor een jong stel in een horror vakantie. Pesterijen van de plaatselijke jeugd eindigen in gruwelijke daden. Eigenlijk is Eden Lake een erg realistische en maatschappij kritische film.
Ook in Nederland zijn er helaas in grote mate plaatsen en wijken te vinden waar de bevolking uit hersenloze individuen bestaat die er vaak bijzondere normen en waarden op na houden, een voetbalstadion is er snel mee gevuld.
Het oeuvre van regiseur James Watkins is nog niet enorm groot maar telt een aantal interessante films. Eden Lake in het horror genre plaatsen is ongepast. Het is een ijzersterke thriller. De speelduur is precies goed, de acteurs goed gecast. Kelly Reilly is bijzonder prettig om naar te kijken. De kracht van dit soort films is dat de hoofdrol spelers sympathie opwekken, prima gelukt! Ook de kinderen passen perfect in het plaatje van ogenschijnlijk normale jeugd, die door hun opvoeding en sociale achtergrond wel nooit een universiteit zullen bezoeken.
Technisch zit de film goed in elkaar met een hogeschool cameravoering. De spanning is enorm beklemmend en het verhaal loopt voor het charmante stelletje erg slecht af. Juist alles wat de camera niet laat zien, de suggestie laat ons de pijn en ellende voelen. Het kijken meer dan waard deze film.

avatar van panax
over the top
wel spannend
open einde !!

Film afgelopen week gekeken. Het verhaal is realistisch maar de uitvoering stuit op een aantal scenes die er voor zorgen dat het bijna lachwekkend en ongoofwaardig word. 3voorbeelden die er wel heel erg uitsprongen: met een gat in je voet zo groot als een bezemsteel kunnen rennen, vastgebonden zitten aan een brandstapel terwijl je vent in de fik staat en zonder veel moeite en letsel los weten te komen, de bijna aanrijding met een andere auto terwijl ze vlucht en zelf ergens opbotst met hoop lawaai en schade terwijl de tegenpartij helemaal niet meer in het verhaal voorkomt. Dit verhaal had veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Compleet ongeloofwaardige waardeloze film, die vooral oproept en uitdaagt tot het plegen van geweld.

avatar van John Milton
Dat is misschien het meest onzinnige dat ik deze maand heb gelezen.

Maar: er waren ook reviewers destijds die in Fight Club een fascistisch/militaristisch manifest zagen, dus u bent niet alleen.

avatar van ILDIB
bam geen gezever in deze film. Toont wel aan dat preventief veroordelen van rapaille geen kwaad kan.