Eden Lake (2008)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door James Watkins
met Michael Fassbender, Kelly Reilly en Jack O'Connell

Lerares Jenny en haar vriend Steve gaan er een weekendje tussenuit naar het idyllische Eden Lake. Hun rust wordt echter al snel verstoord door een groepje vervelende tieners. Kleine pesterijtjes monden al gauw uit in levensgevaarlijke situaties voor het stel.

avatar van alexspyforever

Dat is exact waar niet ik maar de regisseur van deze film zou moeten staan ja
Tijdens de film zat ik al voortdurend te denken wat een beoordeling in sterren moet ik dit nu geven (iets waar ik sowieso al niet zo goed in ben). Ik denk dat ik toch nog aan 3* zat tot aan de martelscène maar vanaf dan begon de stupiditeit langs beide zijden en onlogische dingen die men deed en zo toevallig gebeurden en ging mijn cijfer hard dalen. Dat einde was echt wel de ultieme doodsteek vond ik. Nare film ja maar vooral dan wegens een belabberde uitvoering sorry. En verder ga ik er ook niet meer over uitweiden.

Hoe jongeren kunnen ontsporen wordt duidelijk als je hun ouders ziet, hoe triest. Film is spannend maar soms wel wat over de top, beetje te absurd en ongeloofwaardig. Maar daardoor wordt wel duidelijk gemaakt hoe ernstig gestoord mensen kunnen zijn en hoe onontkoombaar en verstikkend het is. Het einde van de film vond ik wel wat te gemakkelijk bedacht, dat had wat origineler gekund.

avatar van tbouwh
Misselijkmakende film over een echtpaar (Michael Fassbender en Kelly Reilly) dat tijdens een vakantie in een recreatiegebied wordt geterroriseerd door een groep Britse tieners. Het is jammer dat regisseur Watkins in de tweede helft rap alle grenzen van de realiteit overschrijdt. De martelscène, en in een later stadium ook het in brand steken van Fassbender; het ging mij ver boven het niveau van waar ik dit soort tieners toe in staat acht. Zeker als je bedenkt dat de escalatie uiteindelijk de dood van een hond betrof... Het is ook in dit verband dat het einde van de film me wat tegen ging staan. Door een soort 'zo vader, zo zoon-moraal' te creëren (inclusief apathische moeders), lijkt Watkins met zijn portret van jeugdig wangedrag toch een zekere claim van realisme te willen uitdragen. Zeker als je het radiospotje aan het begin van de film erbij in gedachten neemt.

Zelf zie ik dit puur als fictie, om de genoemde reden dat de horror in Eden Lake m'n denkbeeldig getrokken grenzen echt te ruim ontstijgt. Misselijk maken en beklemmen doet deze film daarmee echter nog steeds, en dat is misschien wel meteen haar grootste verdienste.

avatar van Left4Dead
tbouwh schreef:

Nou als je eens Google raadpleegt met de zoekopdracht: youngest killers ever of bij Youtube: youngest killers in history, schrik dan niet wat kleine rakkers iemand zoal aan kunnen doen. Dan is deze prent niet denkbeeldig meer.

avatar van tbouwh
Left4Dead schreef:

Ik denk dat ik dat niet eens wil proberen...
Ik kan me voorstellen dat kinderen de meest bizarre dingen kunnen doen, maar zoals gebracht in deze film vond ik het verre van geloofwaardig.
Dat wil zeggen, vanaf het midden, daarvoor was het allemaal vrij herkenbaar.

avatar van SillyBilly23
'Eden Lake' doet zich voor als een doorzichtige, alledaagse horror maar vergis je niet: het grijpt je vast en sleurt je mee in een neerwaartse spiraal van zinloos geweld. Omdat het zo dicht komt, is het moeilijk om onverschillig te blijven bij de film. De intensiteit van bepaalde scènes kunnen je behoorlijk van streek maken. Eens je het gezien hebt, kan je het ook niet meer vergeten. We zijn bijna 10 jaar verder maar ik hoef 'm niet te herzien eerlijk gezegd. Vind het wel geweldig als je op zo'n manier verrast wordt. En een duim voor de schrijvers om de brutaliteit door te zetten tot het einde. Laat je helemaal verdwaasd achter.

avatar van darkfoxxxxx
Erg goede en heftige film! Lekker spannend vond ik! Het einde vond ik verrassend. Inderdaad soms over de top maar dat vond ik niet storend verder.

avatar van joolstein
De film begint vrij mat met het doorsnee droomkoppel Jenny en Steve (Reilly en Fassbender) die op weg zijn naar een tot natuurgebied omgetoverde zandafgraving. Echter krijgen de tortelduifjes te maken met een stel jonge pestkoppen. Zoals in een echte horror zien we veel bloederigheid maar deze mengt zich gaandeweg met sociaal drama. Dat drama legt haarfijn de Britse klassenmaatschappij bloot tussen de middel-klasse en werkende klasse. Het is een slimme zet van regisseur Watkins om dit gegeven te gebruiken, maar de symboliek soms wat onbeholpen. Hierdoor wordt een vrij rustig maar onheilspellende sfeer opgebouwd. Dat pesten begint vrij kinderlijk totdat er iets misgaat en de kinderen echt agressief worden. De rest van de film bestaat uit een klopjacht door het bos waarbij er een aantal vreselijke dingen gebeuren en groepsdruk zijn bloedige tol eist. Toch is de film niet geheel zonder gebreken, het verhaalverloop is soms tamelijk voorspelbaar of vergezocht. Wie loop er zomaar een vreemd huis binnen? De verstop-plaatsen soms wel erg voor de hand liggend. Dat neemt niet weg dat de film een slimme allegorie presenteert voor de heimelijke angst die de middenklasse al sinds de opkomst van de bourgeoisie in de achttiende eeuw voor de onderklasse koestert en uiteindelijk tot een beklemmende (kijk)ervaring maakt.

avatar van n00r
joolstein schreef:
Wie loop er zomaar een vreemd huis binnen?

Als ik die vrouw was had ik anders het precies hetzelfde gedaan.

avatar van joolstein
n00r schreef:

Als ik die vrouw was had ik anders het precies hetzelfde gedaan.

Ik duidde op Fassbender die verhaal gaat halen nadat zijn band lek was. En na aanbellen gewoon het huis in loopt. Het leek meer alsof dit bewust erin geplaatst was om een tokkie-huis van binnen te laten zien.

avatar van n00r
joolstein schreef:

Ah zo. Nu snap ik 't

avatar van xxERWINxx
Vrij harde film, hij begint rustig over een stel dat vakantie gaat vieren maar te maken krijgen met brute Engelse jongeren, de film begint met wat pesterijen, maar word steeds erger en op het einde ontmoet ze ook nog eens de ouders van de kinderen.
Van mij had de film nog wel een half uur langer mogen duren, vooral het einde had verder kunnen gaan want de film hield ineens op!
Jammer van het zeer vage einde! Misschien een deel 2 ?
Deze film deed me ook een beetje denken aan de film: 'Wilderness''

avatar van alexspyforever
jeroentjuhhhhh schreef:
Lexcoaster is in een huis vol met pony's en regenboogjes opgegroeid zonder contact met de buitenwereld

Leuk om te zien dat mensen dit nog als schokkend kunnen ervaren, terwijl het echt heel erg neigt naar hap-slik-weg.

Nu ben ik toch benieuwd hoe een film die je vroeger heel hard verdedigde nu nog maar 2,5* hebt gegeven

avatar van umbra
Sterke en ruwe thriller, die je aan het scherm gekluisterd houdt. Het einde is open en kon toch beter uitgewerkt worden. Ik vond hem ook redelijk realistisch, je kan het zomaar zelf meemaken en dat maakt deze film echt beklijvend. Minstens een 8/10.

Een van de beste horror/thrillerfilms ooit. Wat was ie goed. Nog nooit zo heftig in spanning voor de buis gezeten, van begin tot eind. Echt een pareltje.

avatar van dzjo-dzjo
Een lekker luguber filmpje! Niks mis mee.. als je er van houdt.

avatar van Bas15
Een originele horrorfilm, over een stel dat op vakantie gaat in de natuur, maar lastiggevallen wordt door een groep kwaadaardige jongeren.
Voordat ik de film keek, dacht ik eerst dat het gewoon een horrorfilm wordt, over het ontsnappen aan moordenaars in bosgebieden, zoals je wel vaker ziet. Maar deze film wordt erg realistisch en je zou denken dat dit iedere dag gebeurt. Vooral de manier hoe de jongeren overkwamen was heel echt. Het begint eerst met een wat pesterijen, maar dat verandert al snel in een kat en muis spel, wanneer de hond per ongeluk wordt gedood. De martelscenes waren heftig om naar te kijken en je leeft mee met de slachtoffers.
Er zit genoeg spanning in de film, waardoor je wel de hele tijd aan de buis gekluisterd blijft, vooral omdat het allemaal zo realistisch is. Door het einde was ik erg in shock en ik moest wel bijkomen hoor en ik was teleurgesteld dat de leider van de groep z'n straf niet kreeg. Al met al wel een goeie film.

avatar van Fonzo
Te voorspelbaar

avatar van GoodOldJack
Bovengemiddelde intense film, deed bijna alles goed, dan ook nog de fantastisch mooie Kelly Reilly in één van de hoofdrollen en ja ken weinig misdoen bij mij.

avatar van bugels
Deze film geeft een realistisch gevoel en dat maakt deze film spannend, als je het allemaal gelooft.

avatar van IH88
“Follow the blood!”

Gruwelijk. Na Martyrs dacht ik dat geen enkele andere film mij meer zo'n misselijkmakend gevoel kon bezorgen, maar Eden Lake doet z'n best. Deze film moet je niet gaan kijken als je een "leuke" horrorfilm wilt zien, want dit is echt weer een horrorfilm waardoor je het geloof in de mensheid een klein beetje meer verliest.

Het is het bekende sneeuwbaleffect, met een kleine onenigheid dat steeds meer uit de hand loopt. Met een passend (naargeestig) einde, waarbij ook wel weer duidelijk wordt dat opvoeding, en in wat voor soort milieu je bent opgegroeid, een grote rol speelt in wat voor persoon je uiteindelijk wordt. Niet iedereen zal gelijk tot een psychopaat uitgroeien, maar in het geval van Brett wel. Ten koste van Fassbender en Kelly Reilly.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet een film die een ongelooflijke indruk op me heeft gemaakt. Scheen nogal verontrustend te zijn, maar ook op dat vlak vind ik hem reuze tegenvallen. Kelly Reilly en Michael Fassbender doen het beide prima in hun rol maar vooral Jack O'Connell viel bij me op.

Misschien is de film verontrustend omdat hij weinig genade toont. Het realistische gevoel had ik niet echt en de meeste van die tieners vind ik maar zwak overkomen, zo zijn ze eigenlijk ook. Verhaal duurt iets te lang en op emotioneel gebied pakte hij me ook niet echt.

Enkele leuke scenes, maar het echte gevoel kwam niet op me over. Jammer, ik had best wel zin in deze horror maar soms viel hij nogal goedkoop uit de hoek. Goed acteerwerk, maar iets wat amateuristisch uitgewerkt, ach ja. Misschien is een herziening ooit wel goed.

avatar van Zwolle84
Shadowed schreef:

Toch juist dat tweede, in mijn geval (en die van 99% van de reacties die ik lees). Het gevoel dat jezelf heel eenvoudig in zo'n nachtmerrie kan belanden maakt het een erg ongemakkelijke zit voor me. En daarmee een geweldige horrorfilm.

avatar van Shadowed
Zwolle84 schreef:

Ik doe ook altijd zo moeilijk he..

Nee, ik had dat beklemmende gevoel wat jij zei totaal weer niet. Ik kan me totaal niet voorstellen in deze situatie te zitten, misschien omdat ik die tieners maar te braaf vond. Hoe ze die jongen in die band verbrandde was de geloofwaardigheid er zelfs totaal af voor mij.

avatar van Zwolle84
Keurige voorbeeldjongeren inderdaad.

avatar van Kondoro0614
Heel vet! ‘Eden’s Lake’ is echt de film waar ik nu toch al wel aan wat langere tijd op zat te wachten. Puur horror was het niet maar, dat neemt zeker niet weg dat de film deze film de tag gewoon mag dragen aangezien de gruwelijke beelden ook best gruwelijk waren hoor. Ik heb sinds een poosje al niet meer zo’n sfeer gevoeld bij een film laat staan bij een horrorfilm die ik zeker na de horror challenge wel een beetje zat was. Nu de horrordraft Knock-Out (iets in die richting) aan de gang is en deze genomineerd is moest ik hem eigenlijk een beetje verplicht kijken wat achteraf totaal geen ramp bleek te zijn.

En inderdaad, het is toch tijdens het kijken dat je, je langzamerhand zo af en toe wel afvraagt of je nog wel vertrouwen in de mensheid kan hebben, zeker na het zien van deze film weer. Ook al is het fictioneel, en niet echt er gebeuren genoeg gruwelijke dingen in deze kapotte wereld dat ik niet raar sta te kijken dat het gene in ‘Edens Lake’ ooit een keer gaat gebeuren. En dat is dan precies waar ik een beetje op doel, de film voelde aardig echt uit in het algemeen waar toch vaak een moment van waarheid in zat en wat echt kan gebeuren. Het Verenigd Koninkrijk staat zeker niet positief bekend om haar volk waar er best veel criminelen rond lopen, dus zieken die dit kunnen verzinnen en willen doen bestaan daar echt wel. Ja, het voelde allemaal toch wel aan alsof zoiets jou op alle momenten kan gebeuren. Natuurlijk gebeuren er ook wel soms dingen die te onmenselijk zijn waarvan je denkt of dat niet het limiet bereikt heeft, toch best vet dat de film dit durft te brengen en deels wil laten zien. En dan heb ik het over het moment dat een jochie in de fik word gezegd door de groep omdat Jenny niet terug kwam.

Het verhaal was best leuk om te volgen. We volgen een stel die een weekendje weg gaan ergens in het bos bij een na gelegen dorpje. Wanneer de twee rustig op het strand liggen worden ze gestoord door een groepje hangjongeren die het ze knap lastig proberen te maken. Een moment gaat het bijna mis als het groepje jongeren wat mot met Steve begonnen te krijgen. Echter verlaat het groepje het strand met wat ongepaste handelingen en vervolgt het stel hun eerste overnachting waarvan ik eigenlijk dacht dat er al het één en ander ging gebeuren.

De dag erna ging het al snel mis wanneer Steve na het duiken ontdekt dat zijn auto sleutels, telefoontje en portemonnee gejat waren. Hij gaat achter de jochies aan en na een duw partij steekt hij perrongeluk de rottweiler dood en dan begint het gebeuren en moeten de twee vluchten voor hun leven. Dit gaat fout en Steve offert zich op waarna hij ‘gemarteld’ werd bij een paal. Vast gemaakt met prikkeldraad en later gestoken met een mes om de anderen ook schuldig te maken. Eentje ging héél ver die hem in zijn mond stak en even heen en weer bewoog, heerlijk! Afijn, Jenny moet nu haar vriend zien te redden, moeten overleven en hulp moeten zoeken. Veel dingen achter elkaar wat best moeilijk is. En nadat haar vriend ook nog overlijd besluit ze in tegenwerking te gaan en terug te vechten waarna ze sowieso eentje in zijn nek steekt en een meisje overhoop rijdt. Eenmaal in het dorp aangekomen te zijn valt ze een feestje binnen waar de ouder van de kinderen staan die precies het zelfde gedachten hebben nadat ze gehoord hebben wat Jenny heeft gedaan. Harde film op sommige punten maar wel vet!

Het concept is eigenlijk niet héél vernieuwend maar had ook wel weer een origineel gevoel. Ik denk omdat James Watkins ook eindelijk eens de regisseur is die durft. Durft te zien hoe iemand volop gestoken word, in de fik word gezet of onder gereden, die James is in ieder geval niet bang voor wat mooie scenes en die hadden we zeker nodig.

De cast was prima, Jenny werd mooi gespeeld door Kelly Reilly en Steve lag goed in de handen van Michael Fassbender. Prima geacteerd door beiden. De kinderen vond ik leuk maar niet heel speciaal noch bijzonder overkomen. De gebeurtenissen die ik opnoemde vond ik toch wat spectaculairder overkomen en dat zijn ook wel de dingen die mij raakte.

Jep, hele vette film die ik toch wel eerder had moeten ontdekken. Leuk om te zien en zeker een film die voor mij vrij hoog scoort. En dat komt dan echt niet door zulk bijzonder acteerwerk of de kille setting nee, of de dingen die de film laat zien. Ja ik prijs het aardig maar er zijn wel meer films die ook hardere dingen laat zien, het gaat mij meer erom dat de film aanvoelde alsof het echt gebeurd, alsof jij daar had kunnen liggen en dit zijn dingen die ook zo met jou dan kunnen gebeuren als je niet oppast. Vet!