Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

Njah, staat er natuurlijk omdat er zo wild werd gedaan over dat nummer, maar ik meen het echt. Iemand die mij trouwens kan zeggen waar ik dat introtje kan vinden ... Muziek die de sfeer van de film geweldig uitstraalt, vooral wanneer de namen (samen met die lekkere distorted waves) verschijnen. Geweldig

avatar van Safri
Die zoek ik ook nog ja

Onderhond schreef:
Belachelijk plot, kaas met gaten, geen logica te bespeuren (zelf niet binnen de context van de film), zowat alle genreclichés aanwezig, lachwekkende twist naar het einde toe ... maar wat maakt het.

100% mee eens

Ik kom dan ook echt niet hoger dan 2*

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik zag helaas, in tegenstelling tot velen voor mij, niet wat deze film nou onderscheidt van Amerikaanse meuk

Alleen qua sfeer al heel veel m.i.

avatar van Macmanus
Weet niet precies welke Amerikaanse meuk je bedoeld. Maar deze film heeft in mijn ogen een zeer cool sfeertje en in tegenstelling tot videobanden, geesten of gasten met lame maskers is deze moordenaar wel echt eng

avatar van dutchtuga
YES dacht ik na het eerste uur, wat een topper weer van onze franstalige vrienden!! Recht toe recht aan horror, vette suspense, een wederom fantastische Nahon, geweldige donkere soundtrack en een scene die behoort tot het beste wat ik heb gezien in horrorland. Een film die me heel erg het gevoel gaf wat ik ook bij "Calvaire" kreeg. Totdat de twist tevoorschijn kwam. Dit was zoooo onnodig en nekt wat in principe afstoomde op een perfecte slasherfilm. Het leek allemaal zo geforceerd. Te jammer om waar te zijn. Ik geef het alsnog 4 sterren voor wat ik eerder heb opgenoemd hoewel 3,5 misschien beter op zijn plaats waren geweest. Voordeel van de twijfel dan maar. Feit dat ik een niet al te beste engelstalige! kopie had heeft ook niet echt geholpen. 4*

Prima film waar ik me uitstekend mee heb vermaakt. Verklaring van de onbereikbare liefde vind ik ok, waardoor de plottwist op het laatst voor mij goed verklaard wordt.

avatar van Naomi Watts
Hele goede film. Een standaard horrorverhaal maar de uitwerking en sfeer is geweldig in deze film. De plottwist kwam ook zeer verrassend aan bij mij. 4,5*

Qua sfeer en gore dik in orde. Het ''verhaal'' zit echter vol met plotholes en is erg voorspelbaar. Dat maakt HT brainless fun. 3*

avatar van remorz
Een film naar mijn hart.
Een slasher die zomaar opduikt en zonder al teveel gelul gewoon ongegeneerd, zeer creatief en expliciet aan het moorden slaat. De perfecte verhouding tussen gore en spanning, en beide elementen zijn extreem kundig uitgevoerd. Daarbij blijft de film geloofwaardig, de handelingen van de personages lijken logisch, menselijk.
Slechts twee dingen weerhouden mij ervan deze film het volle pond mee te geven. Ten eerste het totaal misplaatste nummer van Muse. Een prachtig nummer, maar absoluut niet ondersteunend, eerder afleidend. Echt onbegrijpelijk lelijk. Daarnaast de twist, die mij compleet overbodig aandoet, en de geloofwaardigheid van de film enigszins onderuithaalt. Nou ja onderuithaalt...voorheen was de film lekker ongecompliceerd, maar tegelijk stylistisch perfect, foutloos. De twist lijkt de film naar een hoger plan te willen brengen, wat nogal geforceerd overkomt en wat de film simpelweg niet nodig heeft. Was het maar een motiefloze, psychopatische Nahon gebleven...

Het zou de eerste slasher zijn geweest die 5* van mij had gekregen en ik had ze erg graag willen geven. Zonder bovenstaande twee puntjes was dat zonder twijfel gebeurd ook. Daarentegen heeft de film ruim, ruim genoeg in huis om te vermaken. Sterker nog, het blijft een zeldzaam pareltje binnen het genre en sowieso een hele verademing als film. Een film die laat zien dat verhaal/plot niet eens zo belangrijk is, wanneer de rest tiptop in orde is. Very well done. 4,5*

avatar van Jonkster
Yep, Idd erg vermakkelijke slasher. Heel goed en sfeervol uitgewerkt. Sluit me aan bij de voorstanders, Dikke 3.5*

Naomi Watts schreef:

zeker een spannende film, plottwist was bij mij al snel bekend, toch vond ik m niet zo heel standaard als de meeste horrorfilms

avatar van Naomi Watts
Wie de moordenaar was was wel bekend maar ik heb het over de plotovergang van haar motief; verliefdheid.

avatar van Linn
was dat jou dan ook niet duidelijk?

avatar van Naomi Watts
Ik ben blind voor die dingen, dat weet je.

Ik dacht er wel aan maar toen dacht ik: nee, dat is ietwat ver gezocht van je, Gilles. Niet meer aan mezelf gaan twijfelen dus.

ik weet t ja maar toch een erg goede film dus 4,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In veel opzichten een gewone slasher met tig referenties aan andere films. Op een vrij idiote plottwist en de vingerscene (dat had in de VS zeker niet gekund) zie ik niet echt iets bijzonders.

Of ergens ook weer wel. Want deze film is door iemand met meer talent gemaakt. En dat geeft 'm meer sfeer. En ook de sterke muziek is een meerwaarde. En gelukkig flinke stukken zonder dialoog en eens geen obligaat jongen-meisje stel in de hoofdrol.

Helaas houden dit soort films, hoe aardig gemaakt ook, me vaak maar een klein uurtje goed bezig. Daarna heb ik het wel een beetje gehad. Maar ik vond het duidelijk te goed voor een laag cijfer.

Heb net met de Free Record Shop van Belgie gebeld, maar kunnen er nietmeer aangeraken.
Zal sevens maar eens naar die van Holland bellen want die krijgen meestal wel alles geregeld.
Snap niet waarom dat in Belgie niet lukt![/quote]

Ik ben van Belgie en telkens als ik iets bij de free wil bestellen zeggen ze dat die niet verkrijgbaar zijn of dat de vooraad op is. Een dag of week later liggen ze natuurlijk terug in de rekken. Beetje simpel die mensen van de free. God zij dank hebben de holanders wel goeie sites waar je deze shit kunt vinden. Boudisque.nl is er zo eentje.

Super film trouwens hoewel het verhaal helemaal niet klopt. Lang leven de goor.

Komt dees ook nog een keer in nederland uit of hoe zit het

darkcity schreef:
Komt dees ook nog een keer in nederland uit of hoe zit het

Ik hoop het, staat erg hoog op me 'nog zien' lijst. Lijkt me gewoon een zeer goede film.

ik heb hem al een hele tijd geleden gezien dus volgens mij moet ie al uit zijn

vond hem sterk beginnen maar hij van niveau toen eenmaal duidelijk werd hoe de vork in de steel zat toch *** sterren

Zeker wel een aardige slasher geworden!

Hele goeie slasher. Prachtig gedaan. Toffe sfeer. had die plottwist niet echt zien aankomen. 4 xxxx Vegelijkbaar met Wolf Creek qua sfeer. Heeft er nog iemand zulke films gezien (goeie griezelfilms van buiten de US)?

Middelmatige horror, niet echt anders dan andere ondanks de onlogische plotwending, logica is in deze film ver te zoeken. Net als de acteerprestaties, jammer ook dat de muziek van muse misbruikt werd. Had ook geen slasherfilm verwacht meer een psychologische horror. Al met al net een voldoende. 3*

avatar van PinheadRules
Deze wordt volgens mij niet uitgebracht in NL...

Heb hem een tijdje geleden gezien in een horrornacht, ik vond hem daar prima passen!!!

Heb hem gelukkig kunnen bemachtigen met NLsubs..
IK prijs de jongens die dat werk doen , had hem liever gekocht , maar is helaas echt nergens te krijgen

avatar van Jonkster
Herzien, toch wel behoorlijk brute film.

Alles erg goed getimed, heftige slachtingen en goeie gore maar net niet teveel in beeld gebracht. En zoals genoemd zeer goede ondersteunde muziek.

een halfje erbij. 4*

avatar van finaldestiny
heb deze gisteren gekeken, een superspannende film, er hangt een lekker grimmig sfeertje, heb echt op het puntje van mijn stoel gezeten met ingehouden adem. een aanrader. het einde is ook zeer verrassend.