Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

avatar van %%%%%%
De kwaliteit druipt van Haute Tension af.

Ik weet niet wat de Fransen hebben met films,maar dat ze geen slechte films kunnen maken blijkt ook weer met deze Haute Tension van Alexandre Aja die helaas ook hierna zijn heil in Hollywood is gaan zoeken.

De eerste indruk is in mijn ogen belangrijk,maar niet essentieel dat blijkt ook weer bij haute Tension, ondanks dat het begin vrij neutraal is en nietszeggends zie je de klasse eigenlijk al naar voren komen met het felle kleur gebruik en zelfspot. Tot er een halt wordt geroepen als je de bizarre en klassieke pijp scene plotseling aanschouwd...Wat een guilty introductie dat je hier met een klassieke maniak te maken hebt is dan wel duidelijk : hij is meer het type is van ''geen woorden maar daden''. Het is zeker een grappige scene,maar onbewust weet je dat je ook met iemand te maken hebt die geen grenzen heeft,waardoor ook direct de spanning aanwezig is omdat gewoonweg zo iemand overal in staat is.

Dat hij overal in staat is wordt een paar minuten ernaar wel duidelijk. De moorden zijn creatief en worden vrij expliciet in beeld gebracht waardoor je genoeg goor over het scherm heen krijgt gegoten, wat bloed betreft kom je zeker niet tekort.

Maar het grote winst punt is in mijn ogen toch Aja. Hij heeft deze film op zo'n heerlijke manier in elkaar geknutseld om een paar voorbeelden te noemen de deur tot deur scenes is er zo een. In 10 tallen genre genoten word er niks meegedaan,maar in Haute Tension is het wat mij betreft ook een klassieker. Het is nagelbijtend spannend (mede dankzij het geweldige sound-design) en je laat je als kijker niet los je wordt meegesleurd alsof je erbij bent. Het is gewoonweg griezelig. Zo zijn er nog wel een paar te vinden. De film grosierd ook in piek fijne details die niet direct zullen opvallen,maar wel net dat extra's geven.

De film raast in een heerlijke flow als een spannende rollercooster over het scherm op die manier blijft het genietbaar en zal de film nergens vervelen. De klasse van de regiseur druipt van het scherm,hij weet zo ontzettend goed de spanning te doseren om de film iets los te laten of de film weer stevig in zijn handen te nemen. Daardoor voelt de film zich heel vrijgevig naar de kijker. De kleuren zijn fel en aanwezig,maar geven wel een zeer onprettig naargeestige sfeertje mee. Niet op de manier van ''klassieke Engelse horror'' maar meer iets verrassends/verfrissends beetje als Cola Vanilla in de woestijn.

De twist is appart en ik vind het moeilijk om te zeggen of het gepast is ofnie. Ik moet zeggen het heeft mij even bezig gehouden,maar dat zal de film ook hebben gedaan als die twist er niet was gekomen,maar het geeft de film natuurlijk wel een bepaalde dimensie/invalshoek en als dat de film ten goede is gekomen hou ik nog even in het midden.

PS : Geweldige sound-score
4**

avatar van popcorn en cola
Goedkoop filmpje vol grote fouten (blijkt overigens achteraf pas). Na een saaie eerste 25 minuten kwam het pas op gang, een uur vol cliche's die op zich wel spannend in beeld zijn gebracht. Tenslotte de climax, die is verrassend, maar deze suprise kon voor mij de film niet meer goedmaken. Geen hoogvlieger, maar horror met cirkelzagen en veel overbodig bloed is ook niet mijn favoriete genre.

avatar van Ewing1
Net nog eens gezien.Je kijkt er toch anders na het plot al bekend is.Iets wat me nog opviel:bij de achtervolging met de gele auto zijn de koplampen voor aan,vervolgens alles uit en vervolgens voor en achter aan,fout gemonteerd of toch een indicatie dat het een zogenaamde spookauto is daar hij eigelijk helemaal niet bestuurd kan worden?

avatar van Lexcoaster
Thorak schreef:
Tja zo kun je iedere script-blunder wel recht lullen! Er zitten gewoon een aantal fouten in get. Script hoe je het ook wendt of keert.

Ik zeg ook, 'ik vind'. Het is en blijft een subjectief iets. Wat jij als een hiaat in het verhaal ervaart, ervaar ik als een element van het 'mysterie'. Tweede genre aanduiding is niet voor niets 'mystery'.

avatar van jordandejong
Ook na deze herziening blijft Haute Tension steevast op 4,5* staan.

De Fransen hebben me tot nu toe nog niet teleurgesteld op horrorgebied en ook Haute Tension brengt daar geen verandering in.

Vrijwel vanaf het begin had ik al sympathie voor deze film. Het schitterende, felle, kleurengebruik tijdens de tocht door het platteland van Frankrijk (wat volgens IMDB Roemenië blijkt te zijn) voelt meteen aan of je iets uit de 70's zit te kijken.

Haute Tension heeft een voortdurende spanning die zelfs door iets simpels als een ringende deurbel midden in de nacht wordt gecreëerd. Ook de heerlijke morbide geluidseffecten door de film heen werken lekker mee aan de spanning.

De badguy is ook het melden waard. Al vroeg in de film wordt duidelijk dat dit een behoorlijk ziek figuur is (tenzij je laten pijpen door een afgehakt hoofd normaal is in Frankrijk...) Door zijn zieke tronie onder z'n petje door en z'n imposante postuur onder z'n met bloedbesmeurde overal is hij een nogal ongemakkelijk personage om naar te kijken.

De ravage die hij aanricht is nog net even wat beangstigender. Er zitten enkele schitterende kills bij die werden verzorgd door de Italiaan Giannetto De Rossi (welk ander volk weet zulke heerlijke, bloederige en realistische effecten te creëren..?). Echter hoort ook Aja zeker credit te krijgen. Hij creëert vaak een heerlijke sfeer die vaak doet denken aan films uit de 70's en 80's en gooit af en toe ook wat giallo invloeden in zijn film die ook enorm goed uitpakken.

Het verrassende einde is na een tweede keer natuurlijk wat minder verrassend maar dat neemt niet weg dat hij nog steeds erg sterk is.

4,5* voor deze ongewone top slasher!

avatar van Mac Hammer Fan
Twee schoolvriendinnen, Marie en Alexa, logeren in het plattelandshuisje van de ouders van deze laatste. Een gevaarlijke gek breekt binnen en begint de familie uit te moorden. Hij neemt de geknevelde Alexa mee in zijn truck en Marie besluit haar vriendin te achtervolgen...
Ik ben niet zo enthousiast meer over de film na de tweede visie. Het plot komt op het einde niet geloofwaardig over. De eerste keer was ik meer onder de indruk van de positieve elementen, maar nu wordt het toch een dubbeltje op zijn kant. Het verhaal komt traag op gang, evolueert vervolgens naar een spannende slasher maar stort als een kaartenhuisje in elkaar op het moment dat de politie het tankstation binnenkomt en we te zien krijgen wat de camera daar heeft geregistreerd. Slotsom is een onevenwichtige (tweeslachtige ) indruk. Jammer, want op bepaalde momenten merkte ik onbetwistbare kwaliteiten.
Ik had beter Tobe Hooper's "Texas Chainsaw Massacre" nog eens herbekeken. Ook hier fungeerde dit meesterwerk als inspiratiebron.

avatar van John Lee Hooker
Autoritje met een vriendin, een grapje in het maïsveld en even masturberen onder het genot van wat reggae muziek; het is een soepele introductie. Een bedachtzame killer vol passie om zijn medemens van het leven te beroven verveeld zich op deze avond en neemt een kijkje bij het gastgezin. Dit doet hij vrij grof en hij schuwt er niet voor om ook de lieve hond en een kleine jongen in zijn oeuvre mee te nemen. Hij blijft vrij laid back onder de omstandigheden. Niet dat hij de televisie aan zet en een zak nootjes erbij pakt maar hij houd zijn hoofd koel, daar waar hij een andermans hoofd eraf scheurt met een kast. De verandering in het plot vanaf de bewakingsvideo vond ik onnodig maar al bij al een brute horror met lekker veel bloed en een soundtack die langzaamaan onder de huid kruipt.

avatar van DonOswaldo
Lekkere opening, matig einde.

De opening mag wat mij betreft tot een van de meest sfeervolle ooit gerekend worden. Verloopt verder ook wel prima, soms wat langzaam maar nergens saai. Wanneer het eenmaal loskomt gaat het er lekker hard aan toe en Marie vind ik een van de fijnste protagonisten in een horror/thriller (qua karakter, al is het acteerwerk ook gewoon vlekkeloos). Einde vond ik daarbij dan een beetje een spelbreker; omdat ik voor een keer me niet irriteerde aan keuzes van een victim en diegene gewoon nice vond handelen was het nogal jammer om erachter te komen dat dat niet zo was. Daarbij maakt het de film gewoon heel verwarrend als je erover na gaat denken..

avatar van knusse stoel
Ik ben meer de liefhebber van suspense, de onderhuidse spanning.
Deze film is meer van het bloederige en shockerende waaraan ik eigenlijk geen boodschap heb.
Jammer!

avatar van blue_blood
knusse stoel schreef:
Ik ben meer de liefhebber van suspense, de onderhuidse spanning.
Jammer!

Van 5* naar 1* gaan is wel een erg groot verschil.

avatar van muse
Goede film wat mij betreft. Heeft mij geen minuut verveeld.

Oké, er zitten een paar (schoonheid)foutjes in, maar so what?

Goed gefilmd, leuke muziek (muse oa) en een leuk plot. Wat moet een mens nog meer hebben om een zaterdagavond mee te vullen.

Deze film verdient van mij een 3.5.

avatar van Bob Gray
Wat blijft dit toch een vette slasher. De eerste kill van Nahon vind ik grandioos, goed in beeld gebracht ook. De twist is misschien een beetje raar maar dat maakte mij niet uit. Een slasher draait voor mij om de sfeer en de kills en die waren echt heel tof. Het moment dat Nahon met een bebloed hoofd en de cirkelzaag door het bos loopt is echt fantastisch.

Jezus wat een beklemmende, keiharde en zeer spannende Thriller / Horror was dit. Ik dacht eventjes in het begin dat dit een cliché film zou worden (gedoe in maisveld), maar gelukkig bleek dit maar een grap te zijn. Wat daarna volgt is een zeer heftige en gewelddadige (afslachten familie) film over een zeer ziek persoon (wel zeer behoedzaam en oplettend) die niemand spaart en met niemand medeleven heeft. Het verhaal is zeer boeiend/spannend en de sfeer is heerlijk beklemmend. Ook op de uitvoering heb ik eigenlijk niets aan te merken want die was gewoon uitstekend, behalve dan de laatste 10 minuten van de film. Want daar had ik zoiets van WTF en vond ik eigenlijk ook totaal niet passen bij het verhaal. Dat was enorm ver gezocht (denk dat niemand dit zag aankomen) en ook totaal niet logisch. Het sloeg helemaal nergens op en was wat mij betreft ook een afknapper (het was dan wel weer enorm heftig) en kost de film dan ook een half punt aftrek.

Maar op de laatste 10 minuten na vond ik dit een heerlijke film en het is ook alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik zo'n spannende film heb gezien. De Fransen kunnen er wat van en ze zijn niet bepaald vies om choquerende dingen te laten zien. Wat dat betreft "Vive la France"

P.S. de cast deed het trouwens uitstekend en men speelde ook overtuigend.

avatar van GrobbekuikenXL
Erg leuk filmpje. Alle verwijzingen naar andere films zijn ook grappig. Halloween, Silence of the lambs, TCM en de toilet scène uit Maniac. Er kloppen idd wat dingen niet en als je de twist niet weet dan zal je je wel ergeren aan die griet die de hele film loopt te klungelen. De twist is nogal onzinnig maar maakt niet uit. Toffe sfeer maakt bijna alles goed.

avatar van Rosicky
Bij een plotomschrijving als deze verwachtte ik een mysterieuze, spannende zoektocht naar iemands verleden, maar Haute Tension is niet meer dan een ranzige horrorfilm vol met clichés. Een reflectie in de badkamerspiegel, lijken die maar niet dood willen, en zelfs de uitgekauwde dubbele persoonlijkheid komt voorbij. Niet spannend, niet eng, maar vooral heel vies. Totaal niet wat ik verwachtte.

avatar van duffs
het is wel vaker gedaan maar toch een aardig filmpie met een goeie twist op het einde hat ik niet zien aankomen lekker bruut ook deed me denken aan the texas chainsaw masacra al zat hier wel een beter verhaal in goeie franse productie 6 je

avatar van Franza
Ik heb hem ook weer herkeken.
En het blijft voor mij echt een topper.
Alleen jammer dat je dan vooraf de twist al weet.
Maar:

Suspence: 5/5
Gore: 5/5
Kills: 4,5/5
Sfeer: 5/5
Soundtrack: 5/5!!! (Mijn favoriete nummer die perfect bij de film past)

Voor mij blijft het cijfer gewoon op een dikke 5 staan

avatar van Phobophile
Ik zal geen cijfer aan deze film geven, want ik heb 'm niet afgekeken. Op moment van schrijven zit ik op minuut 38 en ik geloof het verder wel. Tegenvaller.

Het verhaal kent naar mijn mening te weinig opbouw. Hierdoor heb ik geen band met de hoofdpersoon en het interesseert me derhalve eigenlijk geen bal wat er met haar gebeurt. Dat helpt niet echt om de film spannend te maken.

Ik schat dat ik bijvoorbeeld 'The Texas Chainsaw Massacre' een keer of tien gezien heb, dus in dat opzicht moet ik het genre toch wel kunnen waarderen (ben niet per se een liefhebber). Maar deze film heeft naar mijn mening gewoon helemaal geen interessante figuren. Ook die moordenaar vind ik erg oninteressant.

Als ik hier dan ook nog lees dat het laatste gedeelte tegenvalt dan is de keus snel gemaakt. Ik kijk niet verder.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is een film met een zeer aparte plotwending, Eigenlijk zou je dus nog verder moeten kijken dan die 38 minuten.

avatar van a usual suspect
Voor de horror een 2,5, voor de plot 0. Geef mij maar Martyrs.

avatar van Thorak
Film Pegasus schreef:
Zeer apart is ook wel een understatement. Dit is echt de slechtste plotwending ooit! Of het zit minimaal in de top 5.
Als je het na 38 minuten nog niet kan boeien zal dat het ook niet meer gaan doen ook. Deze film zou je juist 10 minuten voor het einde uit moeten zetten en dan vooral ook niet meer door kijken.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond uitgekomen op 4,0*, toen laten bezinken en teruggekomen naar 3,5* en misschien dat ik 'm alsnog een halve punt verlaag naar 3,0*.

Dat einde, die plottwist: het is zo VRE-SE-LIJK stom! Ik zag 'm trouwens al aankomen maar ik hoopte dat m'n vermoeden niet juist zo zijn want té voorspelbaar. Helaas... Er zit ook geen greintje logica in, ook dat.

Jammer, want voor de rest van de film: chapeau! Spannend, smerig, onverwacht... prima en op dat gebied de top.

avatar van Asaharo
Geinig. Deze film verveelde mij geen minuut, lekker tempo, brute moorden. Het stijlvol camerawerk, een leuke cast. De plottwist is ook sterk, het is dus allemaal een liefdesfantasie van een hopeloos verliefd meisje. Als de film begint is de familie al uitgemoord en zit het hoofdpersonage in de psychiatrie waar ze de gebeurtenissen, die wij zien in de film, gebruikt als een wensfantasie waarin zijzelf de redder van haar geliefde is.

avatar van BlueJudaskiss
Uiteindelijk toch maar met een fikse anderhalve punt verlaagd naar 2,0*, na een tijdje de film te hebben laten zinken. Plotwending vond ik zó gezocht.

avatar van Chelsea94
Niet bijzonder maar ook niet onboeiend. De splotwending had ik al vrij vroeg in de film door, het begin had dat eigenlijk voor mij verraden.

Aardige film, maar zeker niet zo een meesterwerk als sommige hier willen doen geloven.
Hou je van Texas Chainsaw en dat soort films? Dan zit je met deze op de juiste plek.

avatar van jeroentjuhhhhh
Laatst herzien en Haute Tension lijkt me vooralsnog dé toonaangevende horrorfilm van de early 2000's waarvan je tot op de dag van vandaag de invloeden terugziet. Vooral bepalend voor de visuele stijl van het genre nowadays. Ver z'n tijd vooruit!

avatar van DwarreI
Erg jammer van het slechte acteerwerk, het grote aantal horror clichés en de teleurstellend slechte plotwending, want deze film verdiend wel degelijk een paar punten voor de visuele stijl.

avatar van blurp194
Ik heb meestal niet zoveel met horror. Misschien dat deze me daarom indertijd ontgaan is - en misschien ook dat Maiwenn toen nog niet op het lijstje van interessante actrices stond.

Nu dus wel. Vandaar. En ook deze film blijkt wat apart. Met een fijn hoog tempo, bloedstollend spannend - en dat mag ook wel, want er wordt niet echt op een litertje gekeken. De plotwending waar veel mensen over struikelen vind ik bijzonder goed gevonden, niks mis mee. Maar het meest opvallend is het acteren - inclusief de geniale mimiek van Nahon - en de bij het verhaal passende manier waarop het hele gebeuren in beeld gebracht wordt. Mooi gedaan.

Geweldig spannende en rauwe horrorfilm met dubbel verhaal.
Blijft lang nadien nog hangen. Aanrader !

avatar van Mug
Mug
Vaardig gemaakte slasher met fijn sound design, extreem goede make-up effects en de daarbij behorende kills. Ouderwets gezellig chips knabbelen op de bank bij wijze van spreken.

Het probleem zit 'm helaas in het script. De plotwending (nou ja) is voor de geoefende kijker al uitermate snel duidelijk om al te zwijgen van de verraderlijke alternatieve titel van de film. Het genre mystery is er maar bijgezet volgens mij om bepaalde plotholes zie daar de befaamde pijpscene goed te praten.

Ach ja, het mag de pret niet drukken. Bloedfonteintjes volop, gespeel met kleur, beeld en geluid, en menig (not too bloody obvious) verwijzing naar klassieke horrorfilms is een feestje an sich. Talent in horrorfilm is ver te zoeken, Aja heeft het, nu nog een echt goed script dat weet te verrassen maar vooral te verwonderen.