Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

avatar van SaintOfKillers
JoeHallenbeck schreef:

Deze film heeft trouwens veel gelijkenissen met het boek Intensity van Dean Koontz. Ik zou haast durven spreken van plagiaat.

Hey, dat dacht ik ook. Ik heb toen meteen op IMDb gekeken of er geen link was.

Dopke schreef:
...Misschien dat de volgende film wel net die maagomdraaiende, zieke en over-the-top scène bevat wat het genre toch net af en toe de moeite waard maakt...

Misschien moet je August Mordum eens proberen, ik heb hem zelf nog niet gezien, maar het schijnt heel hard te zijn...

avatar van JoeHallenbeck
Wanneer kunnen we nu eens eindelijk een dvd-release met nederlandse subs verwachten?
Anders ga ik toch maar voor deze uitgave.

Kheb hem vandaag bekeken met NL ondertiteling. Goed spul wat mij betreft!

Volgens mij is hij te huur bij Zwatanika.com.....

Geen slechte film, je moet echter niet te diep over bepaalde dingen in de film gaan nadenken (maar ja, dat geldt voor veel films).
Aanrader als je van bloed vergieten houdt, want dan kom je goed aan je trekken.

Film is ongeknipt te verkrijgen bij Play.

Ik heb deze reeds thuis liggen en ben er erg tevreden over. Meer dan een uur aan extra's, inclusief making off van de gore FX en interviews.

De film zelf bevat de originele Franse dialogen en is Engels ondertiteld welke helaas wel in de print gebrand zijn.

avatar van Macmanus
Heerlijk filmpje.

Oké het einde zuigt big time (zo totaal onnodig ook) maar de 80 minuten die daar aan vooraf gaan waren heerlijk.
Alle ingrediënten die bekend zijn van slashers zitten in de film, de psycho met een kenmerkend wapen en een lelijk verroest busje, een vrouwelijke held, de hele mikmak komt langs.
Maar het word op een heerlijke manier gebracht dat je alle Halloweens in 1 keer vergeet.
Ga er goed voor zitten, zet je hersens even uit, en geniet van de sfeer en het fijne hakwerk.

4 dikke sterren

Geweldig cool filmpje, ondanks dat het nergens op slaat.

Wauw, met geknepen billen zitten kijken....

avatar van Safri
Er komt nu een gedubde VS versie van deze film. De regissieur zegt dat er niets verandert is, behalve dan dat ze Engels praten nu. Tsja...

avatar van ToNe
Volgens mij had hij tijdens een Noord-Amerikaans [Canada, dacht ik] festival een NC-17 rating.
Het is aardig gedurfd als in de USA ook daadwerkelijk die versie gedraaid zal gaan worden, aangezien er in veel landen de geknipte versie te zien is [geweest].
Veel maatschappijen gaan toch voor de 'veiligere' R-rating, wat ten koste gaan van die extra scherpe randjes...

Helleu. Wie weet hoe dat liedje heet in het begin van de film.. in die auto? Volgens mij een Frans nummer..

avatar van Safri
"Sara 'Perche' Ti Amo"
by Ricchi & Poveri

Niet helemaal Frans maar toch

Thx

Geweldig spannende film!
Zalig!

Reinbo
Jamie Lee Curtis look-a-like volgt Michael Meyers look-a-like in een Halloween look-a-like huis met Children of the corn omgeving. Nadat de Michael Meyers look-a-like een Silence of the lambs look-a-like slachtoffer heeft ontvoerd in een Silence of the lambs kopie busje (inclusief afgebroken nagels en bloedsoren aan de wand). Volgt een Duel kopie achtervolging met een Texas Chainsaw Massacre 1&2 mix rip off eind met een (helaas stomme) twist.

Meestel leiden dit soort concepten tot een Hollywood hel van clichematige middelmaat en slechter. Maar deze keer werkt het. En valt alles op de juiste plaats, wat leidt to een super spannende film die zijn naam geheel waar maakt. 5-*

Ik heb de film voor het grootste deel in het frans gezien wat ik weinig versta, maar dat mocht de pret niet drukken. (De engelse soundtrack was veel te gekunsteld en deed me aan de eerder genoemde hollywood hel denken.)

Reinbo
Freak schreef:
Kheb hem vandaag bekeken met NL ondertiteling. Goed spul wat mij betreft!

Waar heb je die vandaan?

Reinbo schreef:

Waar heb je die vandaan?

Wil ik ook wel eens weten?

Heb net met de Free Record Shop van Belgie gebeld, maar kunnen er nietmeer aangeraken.
Zal sevens maar eens naar die van Holland bellen want die krijgen meestal wel alles geregeld.
Snap niet waarom dat in Belgie niet lukt!

Geweldig gebruik van dat nummer van Muse (meen ik?) in deze film.

Als je de intro bedoelt ... is dat Muse. Geweldig cool inderdaad, maar gaat wel om een mix van het origineel dan neem ik aan ?

avatar van Phoenix
Welk nummer?

Ik dacht dat ie in die auto-achtervolging o.i.d. gedraaid werd? (weer tijdje terug dat ik 'm zag).

IMDB zegt dat het nummer 'New Born' heet.

avatar van Phoenix
Ah, ja, da's een wondermooi nummer inderdaad .

avatar van Mel24
Kan iemand mij helpen hoe ik deze film aan mijn dvd collectie kan toevoegen?
Kan hem in België nergens vinden
Op de website van freerecordshop.nl kan ik hem ook al niet bestellen..

avatar van SelmaDuim
Hij is ook niet uitgebracht in Nederland en België, als ik me niet vergis. Je zult hem moeten bestellen via internet ben ik bang. Zelf ben ik er ook erg lang naar op zoek geweest en ik heb hem uiteindelijk met Engelse subs bij Boudisque gevonden voor 19,99 Euro.

Boudisque?

In de FreeRecord in België staat hij in de pc, maar kunnen ze hem op't moment niet meer bestellen

Waar kan ik best via internet bestellen, heb dat nog nooit gedaan?

Vandaag herzien, blijft een erg knappe film.

Toch gaat er een halfje af. Misschien ook wel te voorspellen (deed ik in m'n eerste post al), maar dat superspannende, ijzingwekkende is er bij herziening wel een beetje af. Niet vreemd, maar je zit er wel mee.

Verder blijft de sfeer erg donker, lekker naargeestig (die pijpbeurt ) en lekker ruw. De gore is niet overdadig aanwezig, maar is smerig genoeg om te entertainen. Nahon is weer een geweldige smeerlap bij uitstek (leuke vent voor een avondje film trouwens - Seul Contre Tous, Haute Tension en als afsluiter Calvaire), en ook de muziek is geweldig. Laat het dan wel net dat Muse nummertje zijn dat ik wat out of place vond klinken (lekkere distorted, sfeervolle muziek, en dan plots zo'n zeurstem met gitaren ?). Geef mij dan maar de intro.

Geweldig entertainment dit, erg sfeervol en met veel liefde gemaakt. Houdt zich verdienstelijk staande bij herziening, maar ga toch voor de iets realistischere score. Dikke 4*, goeie aanrader

Onderhond schreef:

Je doet het er om he .