Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

avatar van bioscoopzaal
Momenteel te zien in de Belgische bioscopen ...

damon
Ik heb HELE goede reviews over deze horror film gelezen

avatar van bioscoopzaal
De hele goede recensies zijn misschien wat overdreven, maar op zich is dit een bijzonder spannende (om niet te zeggen: uiterst gore) horror/slasher, die weliswaar een soort greatest horror-hits is, maar die toch nog genoeg originele en spannende momenten bevat om de hele speelduur te blijven boeien.

Jammergenoeg kreeg regisseur Alexander Aja het in z'n hoofd om op het elfde uur nog een twist aan het verhaal te breien. En het is net die twist die de film volledig de nek omdraait, enorme gaten in het plot slaat en een in weze uitstekende slasher herleidt tot een middelmatige genrefilm. Reuzejammer, want met een 'normaal' einde had dit ongetwijfeld een genretopper kunnen worden, nu is het niet meer dan een gemiste kans.

Gelukkig zijn er nog de uitstekende individuele scènes die blijven hangen, net als de vakkundige regie en de voorbeeldige klankband (met een weelde aan creepy geluiden en "Newborn" van Muse).

Uiteindelijk drie sterren, maar ik had dolgraag meer willen geven.

Belachelijk plot, kaas met gaten, geen logica te bespeuren (zelf niet binnen de context van de film), zowat alle genreclichés aanwezig, lachwekkende twist naar het einde toe ... maar wat maakt het.

De sfeer is echt optimaal. 't Is een slasher, dus waarom zou je eigenlijk moeite doen om enige logica in de film te steken. Alsof zo'n dingen ooit realistisch zijn. Aja neemt een andere route, en gaat puur voor de sfeer. Ijzingwekkend knappe shots, lekkere distorted sound effects en muziek, enigmatische killer ... het zit er allemaal in, en is nog maar zelden zo perfect uitgevoerd.

Voor mij is de film af, en daarvoor krijgt ie dan ook een mooie 4.5*. Zeer genereus, en een 4* is misschien beter op z'n plaats, maar het is lang geleden dat ik me nog geamuseerd heb bij een film, dus waarom ook niet.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Heb de film gezien op het IFFR (en had toen min of meer dezelfde mening als jij), maar na een tweede viewing gisteravond drong het tot me door dat de plottwist (tm) wel degelijk nut heeft in het verhaal van de film.

Spoiler-alert!

Om de plottwist (tm) te begrijpen, moet je eigenlijk nagaan wat nou precies de thematiek is van de film. Regisseur Aja zei zelf (en ik geloof hem daar wel in) dat de film gaat over "onbereikbare liefde en het doden van de beest in jezelf om die liefde te krijgen".

Kijk, op zo'n manier vind ik het nog wel mooi ook eigenlijk. Ik dacht in eerste instantie ook dat de film vól plotgaten zat, zeker na de openbaring in het tankstation, als de agenten op de video zien dat Marie de pompbediende zelf bijlles (haha) gaf. Maar in principe vallen alle puzzelstukjes redelijk op hun plaats.

Ga eens terug naar het absolute begin van de film; daarin zien we Marie, overduidelijk in een zieken/verpleeghuis, gewond en nogal geëmotioneerd. Ze herhaalt het zinnetje "ik zal niemand tussen ons laten komen", of iets dergelijks. Wat we vervolgens zien zijn de bloedige gebeurtenissen die zich daarvoor hebben afgespeeld, zoals Marie ze zélf in haar hoofd heeft.

De eerste moord, die op Alex' vader, is niet zo vreemd als 'ie door Marie is gepleegd. Zij was buiten aan het roken; en lag zich dus niet binnen op bed te vingeren (dat DACHT ze, maar in feite zat ze zich buiten op de schommel op te geilen door te kijken naar Alex die naakt voor het raam stond). Ze belde aan; Alex' vader zegt zelfs iets als "wat wil jij nou?" en wordt daarna letterlijk een kopje kleiner gemaakt (wel een hele gave deathscene overigens).

Ook de moord op Alex' moeder 'klopt' wat dat betreft. Die roept ook de hele tijd "waarom? waarom?" - iets dat in retrospect dus op verschillende manieren kan worden uitgelegd. Marie is in haar gedachten altijd getuige van de moorden; zo kijkt ze ook uit het raam als Alex' broertje genadeloos wordt afgeschoten.

Marie houdt echter echt van Alex en maakt dan ook het ultieme offer door 'het beest' in haarzelf (visueel gemaakt door de grote Philip Nahon) te vermoorden. Waarom ze dan vervolgens nog met een cirkelzaag achter haar aan gaat rennen, is me ook nog niet helemaal duidelijk, maar het zal vast met liefde te maken hebben.

Afijn, de plottwist (tm) is dus niet zo vreemd als 'ie lijkt.

avatar van Sjan
Zombie McGruder schreef:

Waar heb je deze film de tweede keer bekeken? Is de film al te huur? De drie recensies bij deze film hebben me namelijk erg nieuwsgierig gemaakt.

Hij ligt inmiddels op deeveedee, maar alleen in de originele, franstalige versie - zonder Nederlandse of Engelse ondertiteling dus. Moi, je peut parler francais un peu , dus heb ik 'em maar gewoon zo bekeken (zeker nadat ik 'em al een keertje mét ondertitels had bekeken op het IFFR). Het is, met een beetje kennis van de Franse taal, redelijk te volgen - zoveel wordt er toch niet in gesproken. En bovendien staan er wel Franse ondertitels op de dvd (voor doven en slechthorenden), wat de schaarse dialogen nog begrijpelijker maakt.

avatar van Safri
lijkt me geweldig deze. Hopelijk wordt die snel uitgebracht. Denk dat Filmfreak hem wel uitbrengt, deden ze godzijdank ook bij Seul contre tous

avatar van ToNe
Verrassend goede horror.
Wat TCM '03 en Wrong Turn een beetje nalaten is in Haute Tension vollop aanwezig.

Bij horrors zit ik niet te wachten op een Scooby Doo bende; slachtoffers die, dankzij vindingrijkheid en andere deus ex machina, bijna gelijkwaardig zijn aan het duivelse kwaad. Ik refereer altijd cynisch naar Sydney Prescott [Scream], al kan Jessica Biel er blijkbaar ook iets van.

Haute Tension droop van de intensiteit, onmacht en vooral doodangst. De enige andere film, waar ik op dit moment op kan komen waar dit gevoel ook aanwezig was, is de originele TCM.
Een waardige vergelijking voor een film die je geen andere uitwegen biedt dan mee/in te leven met de terreur.

avatar van zombie
Hee Zombie McGruder...bedankt voor die mooie uitleg!
Dit was de openings film op "the Night of Terror",dus het was voor mij onmogelijk om zoveel subtiliteiten er uit te halen door al 't gebrul aldaar... (de vinger-scene viel behoorlijk in de smaak geloof ik )...
Ik ga 'm zeker nog een keer kijken...

avatar van Goodfella
Beetje standaard slasher die dankzij de doodenge Philippe Nahon, ranzige effecten en uitstekende soundtrack naar een hoger niveau wordt getild. Die plotwending vond ik echt te onzinnig voor woorden, mooie uitleg of niet. Zoiets had deze film echt niet nodig, bovendien maakt 'ie zichzelf op deze manier nogal belachelijk vond ik.

wow wist niet dat er ook goede horror/slashers uit frankrijk was
waanzinnig gory en lekker creepy echt een film die je bijblijft
verhaal en plot gewoon niet over nadenken

avatar van Hemdale
Een van de betere slasher films die ik de laatste jaren gezien heb, voornamelijk door de sfeer in de film wat nooit zo goed naar voren komt in andere slashers, maar in deze film is dat echt prima gedaan. Ook was ik erg tevreden over de gore effecten. In ieder geval zeker wel vier sterren waard deze film.

avatar van Safri
wanneer komt die nou uit? Iemand?

damon
je moet nog even geduld hebben. Hij komt denk ik pas begin volgend jaar uit in Amerika. Dus wij zullen het vast daarna pas zien
ik had um al gezien, en deze film behoort gewoon bij de top 3 beste horrorfilms ooit PUNT

kappeuter (moderator)
Wat heeft de Amerikaanse release er nou mee te maken ?

damon
90% van de films verschijnt in NL nadat ie in Amerika is verschenen......duh!

Meestal niet echt het geval bij Aziatische en/of Europese films. En laat Haute Tension nu net een Franse film zijn ... duh!

damon
ok ik zal het simpel zeggen: hij is aangekondigd in Amerika en nog niet in NL -> tevreden?

avatar van De Knip
Wat een heerlijke sfeer in deze film! Dit keer geen slashen om het slashen....zoals in Texas Chainsaw Massacre. Nee, echt een van de betere horrors wat mij betreft.
Zeker het eerste uur is het nog niet eens een echte slasher, het kan ook best in het echie gebeuren (nou ja misschien die onthoofding). Ik vond het echt bijna adembenemend, de spanning.
De twist op het laatst zag ik nog geen eens aankomen en da's knap. Dat was met name omdat ik toch een wat andere film had verwacht: een echte slasher. Gelukkig was 'ie voor mij zo precies goed zo.

****

avatar van zombie
Maar dit is toch echt een slasher...of 't nou meer realistisch is of niet doet er toch niet toe? als er maar bruut in gehakt wordt...en daar ontbreekt 't niet aan in deze film.

avatar van as
as
Zorg jij nou maar dat je je kabeltjes voor elkaar krijgt, zodat ik hem ook eens kan zien.

as schreef:

Als je nou een stoere gast was geweest, was je mee gegaan naar "the Night of Terror" en dan had je 'm ook al gezien

avatar van Goodfella
Nou... "gezien" is een groot woord

Hoe.....!!

avatar van Safri
Wanneer verschijnt deze nou eens op dvd? Iemand een idee?

avatar van Safri
Ik word gek, hij is inmiddels nog steeds niet verschenen. Het is op dit moment de film waar ik me het meest op verheug. Heb er zoveel goeie dingen over gelezen en de trailer is uitmuntend.

Wie weet iets?

Niemand

avatar van Safri
Ik hem hem eindelijk gezien! En sjongejonge, de film maakt echt al mijn hooggespannen verwachtingen waar. Het is horror zoals horror ''hoort'' te zijn. Rauw, realistisch, suggestief, gruwelijk, meedogenloos, compromisloos en zelfs verrassend. Dit alles bijgestaan door een ijzingwekkende soundtrack met o.a. een bekende hit van Muse en wat Franse/Italiaanse meezingertjes

De film is een soort kruising tussen Funny Games en The Texas Chainsaw Massacre. Maar dan zonder humor en...met de Franse slag.

Hoe cliche het ook klinkt: voor deze film heb je toch echt wel een sterke maag nodig.

4.5 *

avatar van JoeHallenbeck
Deze film heeft trouwens veel gelijkenissen met het boek Intensity van Dean Koontz. Ik zou haast durven spreken van plagiaat.

avatar van Dopke
Jammer, ik kon er niet zoveel mee. Gore vind ik zelf zelden ranzig, maar is daarmee tegelijkertijd wel mijn drijfveer om toch weer iedere keer aan een horror/slasher te beginnen. Misschien dat de volgende film wel net die maagomdraaiende, zieke en over-the-top scène bevat wat het genre toch net af en toe de moeite waard maakt. Maar ook in deze film bleek dat, ondanks de overwegend lekkermakende opmerkingen hierboven, ijle hoop.

Dan blijft er slechts nog sfeer over, een fenomeen in films dat nooit echt op me over lijkt te komen. Al die spanningsverhogende momenten zijn alleen maar zwaar irritant en slaapverwekkend, iedere scène dat altijd maar weer veel te lang uitgesponnen wordt. Iets waar ik me overigens ook flink aan stoor bij geestenfilms.

Dan wordt het toch wel een erg lange zit allemaal.