Haute Tension (2003)

Frankrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alexandre Aja
met Cécile De France, Maïwenn Le Besco en Philippe Nahon

De knappe Marie wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen. Als ze probeert op te staan, blijkt haar rug helemaal vol met pijnlijke krassen te zitten en heeft ze een diepe snee in haar schouder die de dokters hebben dichtgenaaid. Langzamerhand begint Marie zich weer de details van haar ongeluk te herinneren en het lijkt haast wel alsof ze door de hel is gegaan...

avatar van bioscoopzaal
De hele goede recensies zijn misschien wat overdreven, maar op zich is dit een bijzonder spannende (om niet te zeggen: uiterst gore) horror/slasher, die weliswaar een soort greatest horror-hits is, maar die toch nog genoeg originele en spannende momenten bevat om de hele speelduur te blijven boeien.

Jammergenoeg kreeg regisseur Alexander Aja het in z'n hoofd om op het elfde uur nog een twist aan het verhaal te breien. En het is net die twist die de film volledig de nek omdraait, enorme gaten in het plot slaat en een in weze uitstekende slasher herleidt tot een middelmatige genrefilm. Reuzejammer, want met een 'normaal' einde had dit ongetwijfeld een genretopper kunnen worden, nu is het niet meer dan een gemiste kans.

Gelukkig zijn er nog de uitstekende individuele scènes die blijven hangen, net als de vakkundige regie en de voorbeeldige klankband (met een weelde aan creepy geluiden en "Newborn" van Muse).

Uiteindelijk drie sterren, maar ik had dolgraag meer willen geven.

avatar van ToNe
Verrassend goede horror.
Wat TCM '03 en Wrong Turn een beetje nalaten is in Haute Tension vollop aanwezig.

Bij horrors zit ik niet te wachten op een Scooby Doo bende; slachtoffers die, dankzij vindingrijkheid en andere deus ex machina, bijna gelijkwaardig zijn aan het duivelse kwaad. Ik refereer altijd cynisch naar Sydney Prescott [Scream], al kan Jessica Biel er blijkbaar ook iets van.

Haute Tension droop van de intensiteit, onmacht en vooral doodangst. De enige andere film, waar ik op dit moment op kan komen waar dit gevoel ook aanwezig was, is de originele TCM.
Een waardige vergelijking voor een film die je geen andere uitwegen biedt dan mee/in te leven met de terreur.

avatar van Macmanus
Heerlijk filmpje.

Oké het einde zuigt big time (zo totaal onnodig ook) maar de 80 minuten die daar aan vooraf gaan waren heerlijk.
Alle ingrediënten die bekend zijn van slashers zitten in de film, de psycho met een kenmerkend wapen en een lelijk verroest busje, een vrouwelijke held, de hele mikmak komt langs.
Maar het word op een heerlijke manier gebracht dat je alle Halloweens in 1 keer vergeet.
Ga er goed voor zitten, zet je hersens even uit, en geniet van de sfeer en het fijne hakwerk.

4 dikke sterren

avatar van remorz
Een film naar mijn hart.
Een slasher die zomaar opduikt en zonder al teveel gelul gewoon ongegeneerd, zeer creatief en expliciet aan het moorden slaat. De perfecte verhouding tussen gore en spanning, en beide elementen zijn extreem kundig uitgevoerd. Daarbij blijft de film geloofwaardig, de handelingen van de personages lijken logisch, menselijk.
Slechts twee dingen weerhouden mij ervan deze film het volle pond mee te geven. Ten eerste het totaal misplaatste nummer van Muse. Een prachtig nummer, maar absoluut niet ondersteunend, eerder afleidend. Echt onbegrijpelijk lelijk. Daarnaast de twist, die mij compleet overbodig aandoet, en de geloofwaardigheid van de film enigszins onderuithaalt. Nou ja onderuithaalt...voorheen was de film lekker ongecompliceerd, maar tegelijk stylistisch perfect, foutloos. De twist lijkt de film naar een hoger plan te willen brengen, wat nogal geforceerd overkomt en wat de film simpelweg niet nodig heeft. Was het maar een motiefloze, psychopatische Nahon gebleven...

Het zou de eerste slasher zijn geweest die 5* van mij had gekregen en ik had ze erg graag willen geven. Zonder bovenstaande twee puntjes was dat zonder twijfel gebeurd ook. Daarentegen heeft de film ruim, ruim genoeg in huis om te vermaken. Sterker nog, het blijft een zeldzaam pareltje binnen het genre en sowieso een hele verademing als film. Een film die laat zien dat verhaal/plot niet eens zo belangrijk is, wanneer de rest tiptop in orde is. Very well done. 4,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In veel opzichten een gewone slasher met tig referenties aan andere films. Op een vrij idiote plottwist en de vingerscene (dat had in de VS zeker niet gekund) zie ik niet echt iets bijzonders.

Of ergens ook weer wel. Want deze film is door iemand met meer talent gemaakt. En dat geeft 'm meer sfeer. En ook de sterke muziek is een meerwaarde. En gelukkig flinke stukken zonder dialoog en eens geen obligaat jongen-meisje stel in de hoofdrol.

Helaas houden dit soort films, hoe aardig gemaakt ook, me vaak maar een klein uurtje goed bezig. Daarna heb ik het wel een beetje gehad. Maar ik vond het duidelijk te goed voor een laag cijfer.

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond het een goede, en vooral wel ranzige film!
Sfeer is goed in beeld gebracht, en het verhaal is ook wel goed te doen!
Deze horror scoorde hoger bij mij om zijn hoge gore gehalte, daar moet deze film het ook echt mee doen.
Maar zeker weer één van de betere horror's!
4 sterren.

avatar van Halcyon
Eindelijk nog eens een film die erin slaagt de meest doorwinterde thrillseeker te doen sidderen en beven. Haute Tension heeft werkelijk alles in huis om de kijker anderhalf uur lang in de greep te houden en doodsangsten aan te jagen.

Ten eerste beschikt Haute Tension over massa’s schrikmomenten, ongezien huiveringwekkende suspens en een flinke dosis ijskoude gore. Allemaal mooi gedoseerd zodat er geen gaten in de film zitten, maar je als kijker van de ene adrenalinerush de andere wordt ingestuwd. De moorden zijn grafisch bijzonder sterk, compromisloos in beeld gezet en gewoonweg erg hard.

Dan zijn er de typische locaties (huis, pompstation en bos) die zich, mede dankzij de schitterende fotografie, perfect lenen tot goed opgebouwde spanningsmomenten. De film verplaatst zich op een slimme manier van de ene locatie naar de andere, waardoor er geen seconde sprake is van eentonigheid. De overgangen komen erg vlotjes en ongeforceerd over en passen mooi binnen het totaalplaatje van de film.

Voeg hier nog een uitstekende soundtrack aan toe die op de ideale momenten wordt ingezet om nog meer adrenaline door je aderen te pompen, en de avond kan niet meer stuk. Met momenten klinkt het allemaal erg rauw en vervreemdend, en dan ben je o zo blij dat er opeens een Frans chanson door de luidsprekers galmt, zodat je even de kans krijgt om naar adem te snakken.

En op een moment wanneer je het helemaal niet verwacht slaat Aja je om de oren met een plottwist van formaat. Een interessante poging om de film een extra laag mee te geven, al kan je je terecht afvragen of dit wel nodig is. Nodig is het in geen geval, want Haute Tension heeft sowieso al alles in zich om de perfecte horrorfilm te zijn, maar aangenaam is het zeker. Het blijft gewoon erg leuk om na een dik uur puur vermaak verrast te worden met een plotwending die je als kijker dwingt nog even na te denken over wat je zonet hebt gezien.

Kortom, Haute Tension is als een rit in een rollercoaster: tijd om naar adem te happen is er amper, je vliegt van de ene looping in de andere en voor je het weet is de rit gedaan en wil je nog een keer.

avatar van Yak
Yak
Een op zich weinig bijzondere psycho killer film, die door de mooie beelden en misschien de eh.. 'Franse Slag' toch wel indrukwekkender is dan andere films uit dit genre. Het is vrij lububer en sinister allemaal, bovendien zeer fraai in beeld gebracht en dat is genieten geblazen. Zelden was een brute afranseling, in dit geval wanneer Marie de moordenaar de grazen neemt, zo terecht.

Voor de rest niet heel erg verheffend: psychopathische moordenaar zit achter mooi meisje aan, meisje drijft zichzelf voortdurend in het nauw, telefoons werken niet, mensen leggen vrij willekeurig het loodje, achtervolgingsscene in het donker... alles is present. Desondanks een fraaie en erg bloederige film.. mét interessante plot-twist.

Prima genrefilm, deze slasher. Van originaliteit moet ook deze film het niet hebben, nee deze film moet het van de geweldige gore momenten hebben. Erg mooi in beeld gebracht. Film kabbelt voort, het hoofdpersonage doet nog eens wat stoms, het is allemaal behoorlijk spannend en bovendien mooi in beeld gebracht. Prima film dus! Komen ze opeens met de -welbekende konijn uit de hoge hoed- noodgreep. Twist komt (bijna) uit het niets, slaat nergens op en erger, is onderhand net zo origineel als een romantische komedie waarbij de geliefden uiteindelijk bij elkaar komen. Zonde, gelukkig wordt het voor een groot deel goed gemaakt door een schitterend en huiveringwekkend laatste shot. Of eigenlijk zijn de laatste 3 shots geweldig. Gelukkig kom ik daardoor toch nog op 4 sterren uit. Maar foei voor het konijn.

avatar van BoordAppel
Spannend, sfeervol, goede soundtrack, flink wat gore, waarom dan zo'n compleet bezopen plottwist op het einde vraag ik me af. Het maakt de hele film eigenlijk belachelijk. Het positieve overheerst gelukkig nog wel.

avatar van The One Ring
Voor de mensen die het nog niet wisten: de slasher is voor mij het minste genre dat in de filmwereld te vinden is. Nog nooit heeft een film uit het genre mij weten te boeien. Desondanks stond ik wel open voor Haute Tension, omdat het mij een van de betere films in het genre leek.

Maar helaas, met Haute Tension kan ik wederom helemaal niets. Aanvankelijk had ik best zin om te kijken, maar toen de eerste moord gepleegd was, was ik het al weer zat. De totale zinloosheid, de vergezochtheid, de inhoudloosheid en de clichématigheid stonden mij na de eerste moord al weer tegen.

Ik wou de film al snel afzetten, maar ik heb mezelf voorgenomen om elke film af te kijken. Een belachelijk voornemen blijkt eigenlijk, want deze film had ik meer gewaardeert als ik hem niet had afgekeken. De ene na de andere oninteressante scène verschijnt op het beeld en ik moest moeite doen om niet in slaap te vallen. De totale uitgekauwdheid van het hele gegeven staat me ongeloofelijk tegen. Ik weet inmiddels wel precies wanneer er wel of niet iets gebeurt en alle scènes zijn herhalingen van wat ik al eerder zag (en ik heb maar relatief weinig slashers gezien!). Komt nog eens bij dat de personages zo vlak zijn dat elke binding onmogelijk is. Ook vond ik het niet spannend. Ik vond de film zelfs niet eens zo sfeervol als iedereen hier. Het zag er wel goed uit op zich, maar om nou te zeggen dat het uitzonderlijk is... Nee.

Maar wat de film uiteindelijk nekt is de volslagen onnodige en onzinnige plottwist op het einde. Wie verzint er nou zoiets volslagen belachelijks? Want zelfs de fans van de film moeten eerlijk zijn: dat zijzelf de moordenaar is kán totaal niet en haalt de hele logica (in zoverre die er was) uit de film. Het is geen doen om op te sommen welke scènes er niet zouden kloppen, maar ik doe een kleine greep:

1. Hoe komt de vrachtwagen van de moordenaar op die plek als Marie hem zelf daar niet naartoe gereden kan hebben?

2. Hoe kan Marie tegelijktijd met Alex communiceren op diens slaapkamen en ook buiten zijn om Alex' broertje neer te schieten?

3. Hoe kan pompbediende Jimmy de moordenaar kennen? En hoe kon hij Marie zien zitten voor hij vermoord werd als Marie daar eigenlijk nooit gezeten heeft? Waarom moest hij überhaupt dood? Ach, laat ik over dat laatste maar niet vallen in een film als dit.

Aja snijdt de nek van zijn eigen film hier door. Ik verwachtte dat er nog een vergezochte verklaring voor dit alles zou komen, maar zelfs dat bleef uit. Een teken van dat de schrijver het zelf ook niet meer snapte, lijkt me.

Waardeloze pulp voor mij dus. Ik kan er geen greintje plezier uit halen. Wel mijn welgemeende excuses aan Doom, die mij vol goede bedoelingen deze film uitleende. Sorry.
1,0*, maar ik neig naar 0,5*.

avatar van otherfool
Dan toch eindelijk gezien.

Jammer dat de film binnen 10 minuten al de grote twist verraadt, want verder is het wel een aangenaam werkje met een paar pittige scenes en spannende momenten. Een aardige poging, deze regisseur maar eens in de gaten houden.

3*.

avatar van maxcomthrilla
Tot het moment dat Muse `s New Born door het scherm heen galmde, zat ik lang op 4,5* Maar een fantastische adrenalinekick bestaande uit snoeiharde muziek geheel in de lijn met deze kneiterharde, dreigende, fraai geschoten film lift de film bij mijn 3de herziening toch weer naar een ietwat wankele 5* Dat wel.

avatar van brucecampbell
Vandaag maar eens herzien en na deze tweede kijkbeurt ben ik er nog steeds niet uit of de twist nu geniaal of onnodig was.
Ik zal het maar bij het eerste houden want dit is toch één van de spannendste thriller/horrorfilms van de laatste jaren.
Een dikke pluim ook voor Philippe Nahon die hier uiterst wreedaardig overkomt. In het echt schijnt hij een zéér brave grootvaderstype te zijn. Hopelijk zien zijn kleinkinderen dan niet naar deze film!

avatar van jeroentjuhhhhh
Intens, verwarrend en bloederig...3 woorden die bij deze film heel goed passen.

Haute tension, een franse horror, 1 die al heel lang in de wacht staat om gezien te worden door mij, en nu ik hem eindelijk gezien heb, heb ik toch wel spijt dat ik er zo lang er mee heb gewacht.
Want deze film brengt naast de lekkere franse gore ook nog een ontzettend zieke twist, en daarbij had ik wat tijd, en een tekstje die hier boven mij staat, nodig om de film te begrijpen..

Acteerprestaties zijn in mijn ogen goed, de scénes zijn zenuwslopend en de gore is dik in orde.
Wanneer dat alles aanwezig is ben ik dik tevrede, verhaal doet me niet zo veel ookal is die twist wel écht waanzinnig..

Shockerend kan ik dit helaas (In mijn ogen) niet noemen, alles is heel bloederig, er zitten wat zieke dingetjes in maar het laat geen indruk op mij achter. Raar? nee, blijft een film.
Wat deze film zo goed maakt (In tegenstelling in bijvoorbeeld een hollywood movie, ik noem een saw en hostel) is dat er een heleboel spanning is, en die heerst, naast de gore.

Elke keer die opbouw naar een moment(Moord) en je denkt het wel te weten, wat gaat er gebeuren, maar toch weet Haute Tension dit goed te doen zonder al te vaak cliché over te komen! en dat is knap.
Door de spanning die vrijwel de hele film door er wel is, en de ontzettend nare sfeer is dit een franse horror die makkelijk de vloer aanveegt met álle hollywood producties, en dat zegt nogal wat wanneer dit niet de beste franse horror is die ik persoonlijk heb gezien.

Ik hou er van, franse horror, en dit is geen uitzondering..
Haute tension...ik hou er van

avatar van DeCol
Haute Tension eindelijk maar is via Amazon.com besteld en na een week was hij al binnen. Vanmiddag ook gelijk maar gekeken en hij is net klaar. Het is mijn eerste Franse horror dus ik was benieuwd. Mijn eerste reactie: BOOM! Zo sloeg de film namelijk bij mij in.

De film begint vrolijk en lief, waarna het al snel spannend wordt. Je voel gewoon al snel dat er iets gaat gebeuren maar de vraag is natuurlijk: wanneer? Nou het gebeurde en vanaf toen bleef het de hele film spannend. Er hangt een geweldige sfeer, heel duister en rauw. De film is heel goor en daar hou ik wel van. Ik heb het echter nog erger gezien.

Op acteervlak is het ook heel goed. Cécile De France acteert zeer sterk en Philippe Nahon doet het goed als creep.

Hij leek af te stevenen op een slasher die zeer goede ingrediënten heeft maar voor mij toch iets speciaals miste. Toen kwam de plottwist. Velen hier vinden het juist minder of maakt niet uit maar voor mij wordt de film hierdoor naar een hoger niveau getilt. Geweldig! Een goed samenhangend geheel, sfeer, acteerprestaties, spanning en een geweldige plottwist dwingen mij deze film 4,5* te geven.

Misschien maar eens vaker naar Franse films kijken. Dit is in ieder geval zeker een aanrader!

avatar van wibro
Vanmorgen deze film maar eens bekijken. Heb hem een paar maanden geleden blind aangeschaft en daar hoef ik geen spijt van te hebben, want dit was zeer effectieve horror. Die slaapoogjes van mij vanmorgen waren zeer snel verdwenen. Het kostte mij af en toe best moeite om op mijn stoel te blijven zitten, want af en toe was het echt gore.
Wat deze film voor mij zo goed maakte en ver boven andere horrorfilms deed uitsteken is dat deze film ook een uitstekend plot had en dat je al vanaf het begin compleet op het verkeerde been gezet werd. Het ging in deze film niet alleen om het slashen. Ik bleef mij maar afvragen wat het motief van die seriemoordenaar geweest is om bijna een hele familie uit te moorden . Bij het zien van de videoopname in het tankstation werd mij alles duidelijk. De plottwist had op mij itt de vele berichten hier dus wel een positief effect. Ik houd nu eenmaal van het mysterieuze.
Dit is de eerste Franse horrorfilm die ik gezien heb en het smaakt duidelijk naar meer.
Memorabele scene; De onthoofding van de vader van Alex met behulp van een boekenkast.

Waardering; voorlopig 4,0*

avatar van Ajax&Litmanen1
Zeer beklemmende, spannende en bij vlagen gore horrorfilm!

Nadat ik recent met Martyrs volgens mij mijn 1e Franse horrorfilm had gezien werd het met deze de 2e en deze is me net als Martyrs ook erg goed bevallen.

Zeker de 1e drie kwartier zijn echt zenuwslopend en zo sterk! Na een wat normale introductie in de film ging alles echt los als de hele familie gruwelijk wordt uitgemoord. Zeker de kills van pa en ma waren erg wreed. Opvallend genoeg werd ook het kleine jochie gedood, al dan niet echt in beeld. Dat verraste me omdat kinderen bijna altijd dit soort afslachtingen in horrorfilms overleven, helaas. De drie kwartier waren niet eens zo geweldig vanwege de gore-momenten, wel omdat het echt heel spannend was. Het kamer voor kamer afzoeken van de familieleden werd echt heel gaaf en beklemmend getoond.

Daarna gaat de film uiteraard verder en ondanks dat het niveau nog steeds hoog lag vond ik het wel wat minder spannend dan in de 1e fase van de film. Wat me stoorde was dat Marie niet gezien werd en dat ze genoeg kansen had een aanvalspoging op de trucker te ondernemen. Wist ik veel van de plotwending.

Daarover gesproken, ik vond het dus een forse verrassing dat het verhaal zo'n aparte wending kreeg. Had van mij niet gehoeven aangezien de film gewoon al goed genoeg was. Maar goed, als je er achteraf over nadenkt dan is de wending niet eens heel raar. Wel zijn er bepaalde momenten die achteraf dan raar of onrealistisch blijven als je terugdenkt aan de situatie en daarna aan dat Marie het dus was. . Erg? Neu. De film was erg spannend, regelmatig gore (Ik vond het al zo bizar dat die trucker niet dood was nadat hij met een paal met prikkeldraad wel 15x ingeslagen was!) en bleef boeien. Ook erg overtuigend geacteerd en de prima muziek maken echt een topper van de film.
Toch blijf ik het einde te vergezocht vinden, vandaar een half punt lager in de beoordeling dan ik had willen geven.

avatar van Chainsaw
Het blijft bijzonder als een film een aangename verrassing is, terwijl hij al eeuwen op je verlanglijst staat en je de ene na de andere lovende reactie hebt moeten aanhoren. Maar ondanks de hoge verwachtingen kwam Haute Tension gisteravond nog steeds aan als een mokerslag. Bijzondere doeltreffende horrorfilm met een indrukwekkende killer, een paar keiharde en ongeëvenaarde scènes, ijzersterke spanning en visueel ook nog eens erg sterk. De personages waren voor de verandering eens niet irritant, de killer was voor de verandering eens écht meedogenloos en de gore was voor de verandering eens flink bruut. En sowieso verdient een film die ‘New Born’ gebruikt al extra punten. Heerlijke film, schreeuwt nu al om een herziening.

4,5 sterren.

avatar van Derekbou
Chainsaw schreef:

Mee eens, films als deze moeten gewoon niet veel aandacht besteden aan het verhaal. Gewoon voldoende spanning creëren en de kijker visueel imponeren en je hebt een zeer vermakelijke horrorfilm. Belangrijk is dat je je niet gaat ergeren aan bepaalde zaken, zoals irritante personages, en dat was hier bij mij niet het geval. Films die muziek van Muse gebruiken kunnen bij mij echter al snel sterren in gaan leveren.

avatar van Koert
Weer eens een leuke horrorfilm waarbij ik me niet constant zat te ergeren aan dingen.

De film begint met een korte introductie van de twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters. Dat Marie (waarom staat er in de plotomschrijving 'de knappe Marie'?) een gigantische pot is wordt al meteen duidelijk. Leuk gedaan hoe dat uiteindelijk een grote plotwending om het lijf blijkt te hebben. Die plotwending maakt Haute Tension naar mijn mening ook net wat interessanter dan andere horrorfilms. De motieven van de moordenaar blijven mysterieus en dat zorgt ook voor wat extra spanning. Verder is de gore gewoon uitstekend en doet de film weinig fout. Behalve dan inderdaad de muziek van Muse... Dat vond ik toch nog wel het toppunt van smerigheid in deze film.

Dikke 3.5*

avatar van ®Tc
Film met veel suspense deze Haute Tension. Goed werk van de regisseur door dit te creëren met doordachte sfeer en camerawerk.

Een hele tijd met open ogen zitten kijken naar de wild tekeergaande moordenaar. Direct krijg je al de scène waarin de vader onthoofd werd, redelijk heftig als begin. De film gaat opdezelfde lijn voort met een erg goede De France.

Maar dan, oh nee een op weinig slagende plottwist Het hoofdpersonage heeft een gespleten persoonlijkheid. Het begint stilaan afgezaagd te worden. Zeker als het op niks slaagt. Alhoewel sommige puzzelstukjes in elkaar vallen ben ik het volledig eens met The One Ring zijn argumenten rond deze plottwist. Waren ook de eerste die in me opkwamen. Ik zelf voeg er de achtervolgingscène nog aan toe. Ben iemand die over z'n dingen struikelt. Als ze dat achterwege gelaten hadden dan had de film hoger gescoord.

avatar van Montorsi
Om te beginnen; Ik had een Scandinavische DVD zonder Engelse (en natuurlijk ook geen Nederlandse) ondertiteling. Was dus aangewezen op de Engelse dub. Ik was er ook niet zo blij mee, maar wilde de film toch wel erg graag zien, dus het was even niet anders.

En uiteindelijk toch ook wel gemengde gevoelens bij de film zelf. De plottwist was verrassend, maar het trok eigenlijk op weinig. Zie er de logica niet van in, en bovendien levert het met terugwerkende kracht een hoop eigenaardigheden op. Kan er zo drie opnoemen, maar ze zijn ongetwijfeld allang besproken hier.

Maar toch heeft de film wel een audiovisuele handtekening die echt ijzersterk is. Goeie soundtrack ook (Muse was wat jammer). Bovenal vreselijk spannend en veel knappe gore (scene op het eind in de auto ). Dan is het toch jammer dat de plottwist niet werkt, had het veel mooier gemaakt!

3*, maar om genoemde redenen toch wel teleurstellend.

avatar van rep_robert
Wat heeft deze film mij op het verkeerde been gezet zeg.

De film begint gewoon werkelijk geniaal in het boerderij huis, heerlijke spannende en beklemmende momenten met een sadistische moordenaar. Vooral de 1e moord (het hoofd tussen de trapleuning steunen en de kast die hem onthoofd) is gewelddadig om te zien, wel heel mooi en ranzig in beeld gebracht.
Verder zijn er in deze beginscenes voor de verandering is logische handelingen van een hoofdrolspeler.
Alles netjes opmaken, wasbak schoonmaken en je verstoppen.Alsof er niemand is geweest, heel erg slim en eigenlijk ook niet meer dan logisch
Hollywood Movies: Eat your heart out!!

Daarna beginnen echter de onlogische handelingen van de Marie(hoofdrolspeelster), uit je schuilplek komen en de risico's lopen dat ze gepakt wordt.
Meerdere malen zat ik me te ergeren. Hetzelfde gold in de benzine pomp, het moment dat Marie de politie belde. Echt tot het irritante toe hoe dat gesprek met de politie ging. Daarna vond ze het ook nodig om eigenhandig achter de dader aan te gaan. Ook geweldig hoe ze in de truc van de moordenaar trapte, met de rondzwaaiende zaklantaarn, geweldig!!
Sjonge jonge, Marie mocht echt dood gaan van mij.

Hoe verrast was ik ook toen ik de bewakingsbeelden zag. Sjonge jonge, wat ben ik er makkelijk ingestonken zeg.
De hele film draait 180 graden en alles viel opeens op z'n plaats.
De uitgesneden foto, ook op het dashboard. De scene dat ze vertelde van haar dromen dat ze iemand anders was. Achterin de truck de hele tijd het lawaai maken van Alex. De killer die ook verliefd op Alex was.
Je had het allemaal kunnen weten, de hele film zijn er subtiele hintjes gegeven. Uit de lucht vallen komt een plotwending als dit natuurlijk niet.
Mooi was natuurlijk ook dat ze wel in het ziekenhuis lag voor haar verwondingen, maar dan wel als gevangene, geboeid. Sneaky hoor haha!

Mijn waardering steeg gelijk voor de film.

Ik bleef alleen wel met een paar vragen zitten, hoe komt ze bijvoorbeeld aan die truck/auto? Aangezien Marie met Alex mee was gereist in de auto. Was de scene in het begin dat die gast zich liet pijpen door dat afgerukte hoofd nou echt of denkbeeldig?

Al met al ben ik blij dat ik de film heb gezien. De film was ook echt eng, sadistisch, ranzig en spannend tegelijk.
Ook het einde kan ik zeer waarderen(al zijn plottwists tegenwoordig helaas geen uitzondering meer).

4 sterren!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Jammer van de plotwist.

Heb net met verbazing gelezen dat iemand hier beweert dat je het allemaal had kunnen weten. Ahum, genoeg gekkigheid. Hollywood lag schijnbaar toch niet ver genoeg weg.

Toch hapt dit horrorfilmpje lekker weg. Fijne gore, al vond ik de trapscene nogal nep. De opgebouwde spanning, met als hoogtepunt de WC-scenes vond ik prettig.

Wel veel cliché's e.d., maar vanaf het moment dat U-Roy door de I-Pod gierde meende ik dat het vast niet echt slecht ging worden. Gelukkig werd ik hierin niet teleurgesteld.

Geen hoogvlieger, maar wel vermakelijk.

Goed.

avatar van Bottleneck
Wat een zonde dat ik deze niet eerder heb gezien., heerlijke horror! Spannend, de killer is nietsontziend en koel traag, originele kills en verwondingen. Geen gore van de bovenste plank, maar wel lekker hard, precies goed. Lang geleden dat ik zo genoten heb van een slasher.

Ook wat audio betreft dik in orde. Alleen al Muse is fenomenaal, snel en rauw zoals de film. Prachtig hoe de piano op het einde weer opkomt.
Verder nerveuze deuntjes met een lekker hoog tempo. En de kleine dingetjes: het gekraak van de schoenen, het binnenmonds gemompel, zwaar ademhalen.

Genoeg leuke scenes ook: dat hij met z'n cirkelzaag door het autoraam de gillende Alex nadoet, de onthoofding, de kastscene (Halloween!!) en natuurlijk dat hij met de lucifer dreigt en lol heeft
De twist is wat vergezocht en komt misschien net te vroeg, maar ach, zo is er in ieder geval nog een leuke draai aan gegeven.
Vive la France!

avatar van Near_Dark
Miljaar,miljaar, ik dacht dat'k al véél spannende horror-thrillers had gezien, maar deze slaagt toch wel alles

Plot: Twee jonge vrouwen, Marie en Alex, zijn op weg naar het huis van Alex's ouders op't platteland, een alleenstaande boerderij.
Nog tijdens hun eerste nacht wordt er aangebeld, een psychopaat staat voor de deur en voor je't weet begint hij de hele familie uit de moorden op een ongeziene brutale manier.

Alex wordt geboeid en ontvoerd, terwijl Marie zich heeft weten verborgen te houden.
Wat volgt is een superspannende thriller waarbij Marie de achtervolging inzet op de moordenaar om Alex te bevrijden.

Het bloed spat letterlijk van de lens, de moorden zijn zéér gruwelijk en de spanning nagelbijtend (doe maar vingerhoedjes op )
De sfeervolle soundtrack vol griezelige geluiden helpt mee de spanning opbouwen, dus zeker goed luid zetten !

En denk maar niet dat er af en toe een grapje of gevatte "oneliners" in voorkomen om de spanning te breken, NIET dus!

8/10.
Dit is een rollercoaster van niet aflatende spanning en horror die zéér bizar eindigt, een "MUST SEE" voor elke horror fan !!

avatar van Spetie
Allemachtig wat een film!

Ik heb het afgelopen jaar best wat goede horrorfilms gezien en hoewel sommige misschien nog wel bloederiger waren dan deze film, is Haute Tension is qua spanning veruit de baas. Haute Tension is dan ook een perfecte titel voor de film, want de film is echt razend spannend.

De film begint rustig, maar als de spanning eenmaal begint houdt het eigenlijk niet meer op. De film heeft ontzettend veel goeds. Prima camerawerk, lekker veel gore en fijne muziek, waarbij het moment dat een nummer van een van mijn favoriete bands Muse voorbij komt de film al bijna niet meer kapot kan.

Toch neemt Aja nog een groot risico door op een gegeven moment met een zeer onverwachtse plotwending te komen. ik vond het de film geen meerwaarde geven, maar het deed voor mij ook weinig afbreuk aan de rest van de film, al worden sommige zaken achteraf wel iets duidelijker.

Goed de film bevat her er der misschien ook wel wat clichés, maar dat stoort nauwelijks, omdat Aja van begin tot einde de film zo enorm spannend weet te houden. Ik ben blij dat ik deze nu eindelijk gezien heb. Top horror wat mij betreft! oh ja en die muziek bij de aftiteling is werkelijk

avatar van kaholiic
Haute Tension

Zeker geen onaardige film, maar wat jammer van de plotwending, met films als dit moeten ze gewoon een leuk achtergrond verhaaltje voor de killer verzinnen en niet deze bullshit.. Erg jammer..Zoiets zoals bij Inside/À l'intérieur waarbij ze de killer een rede geven waarom ze dat doet..Toch zeker geen onaardige film met leuke, orginele kills en een goeie spanning..

Verhaal: 3*
Spanning: 4.5*
Gore: 3.5*
Wendingen: 2*
Muziek: 4*

Al met al een erg leuke film..

3,4*=3.5*

avatar van Leland Palmer
Best wel een behoorlijk vermakelijke en (bij vlagen) heftige film van regisseur Alexandre Aja, maar ongelovelijk... en ik ben de zoveelste die dit zegt, maar wat een onnozele wending op het einde zeg. Heel erg jammer.

Maar oké, toch gebeurt er genoeg wat juist wel goed in de smaak viel. De scénes in het huis zijn erg gaaf en regelmatig best wel spannend. De moord op zowel de vader (kop eraf) als de moeder (keel door) zijn indrukwekkend gemaakt en alles wordt goed ondersteund door de prima sfeer en sterke muziek.

De film zit technisch sowieso erg goed in elkaar, want ook de cameravoering en belichting zijn uitstekend. Het verhaaltje is best meeslepend (kent wel veel clichés), maar de belachelijke twist verpest eigenlijk té veel, voelt geforceerd aan en haalt de logica uit de hele film. Er klopt niks meer van, het slaat ineens allemaal nergens meer op en dat vond ik erg jammer. Had niet zo gehoeven.

Wel sterk acteerwerk van vooral Cécile De France en na de teleurstelling worden we nog wel getrakteerd op een waar hoogtepunt; de zaag-scéne in de auto. Erg bruut. Aja heeft veel talent, dat mag duidelijk zijn. Hopelijk wordt Piranha nu z'n beste film.