A Cure for Wellness (2017)

3,17

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Thriller

geregisseerd door Gore Verbinski
met Dane DeHaan, Jason Isaacs en Mia Goth

Een man reist af naar de Zwitserse Alpen om zijn baas op te halen uit een therapeutisch instituut. Daar aangekomen blijkt dat zijn baas is verdwenen. Gedwongen tot een langer verblijf komt de man erachter dat er iets kwaadaardigs gaande is.

• Vanaf 16 februari in de bioscoop

49 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van mjk87

geplaatst: 13 februari, 23:03 uur [permalink]
Dan is de inspiratie in ieder geval te zien.

Hele week draait die pas hier pas na 9 uur. Met die lengte, pauze en reclame vantevoren is de film eens om twaalf uur afgelopen. Dat is me toch echt te laat.

avatar van tbouwh
geplaatst: 14 februari, 13:05 uur [permalink]
Wel een biostip (zeker met abonnement). Misschien later nog op geschikte tijden. Cinematografie en sound design zijn uitstekend.

avatar van tbouwh
geplaatst: 15 februari, 16:40 uur [permalink]
Een idyllisch kasteel, gelegen op een heuvel. De duistere geschiedenis die dit macabere decor ademt doet denken aan een Bram Stoker-verfilming, wat binnen gebeurt hint naar Shutter Island, The Shining en Ex Machina. Gore Verbinskis psychologische thriller speelt zich af in dit medische kuuroord, waar de aanwezige patiënten paradoxaal genoeg alles behalve genezen worden...

Verder lezen: klik

avatar van alvinvdv
geplaatst: afgelopen donderdag om 11:34 uur [permalink]
Gisteren avond bekeken in Kinepolis Antwerpen 'Special Screening'
incl. met een flesje water 😉 en popcorn van het huis.

Een visueel meesterwerk, adembenemende en macabere opnames........

Als liefhebber van mystery thriller 4* (eentje incl. om het visuele)

avatar van Shinobi
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:08 uur [permalink]
"No one ever leaves."

Dit is een titel die ik niet zo snel achter Gore Verbinski had gezocht, maar het gaat hem verrassend genoeg goed af.

In eerste instantie lijkt de trip die een jonge effectenhandelaar maakt om zijn baas voor een zakendeal terug te brengen naar New York vrij simpel, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan vast. Eenmaal aangekomen in het Zwitserse kuuroord - gelegen in een kasteel met een akelige achtergrond - zijn de eerste voortekenen al te zien dat een vertrek is uitgesloten; een onheilspellende sfeer, strikt personeel en een mysterieuze jongedame.

Wat volgt is een rustig voortkabbelende film met een intrigerende ontvouwing die tegelijkertijd surrealistisch, doch ziekelijk van aard is. Als kijker word je hierin helemaal ondergedompeld, net zoals Lockhart (sterke rol van Dane DeHaan). Hoewel plottechnisch niet alles even logisch overkomt, blijft de beklemmende sfeer over het geheel als een paal boven water staan.

'A Cure for Wellness' scoort met name punten op het audiovisuele vlak. Het is een enerverende belevenis hoe Verbinski speelt met de locatie, wat zich resulteert in prachtig gedetailleerde beelden en een treffende score. Hierdoor is de enigszins onevenwichtige pacing te vergeven, vooral omdat er met een bepaalde finesse toch een balans is gevonden tussen mystery en horror.

Al met al een indringende film die lang van stof is, maar het zal de liefhebber zeker kunnen bekoren. Helaas blijft een extra laag nagenoeg uit, ondanks enkele kritische boodschappen.

3,5 Sterren.

geplaatst: afgelopen donderdag om 18:00 uur [permalink]
Filmkriebel schreef:
Special screenings op woensdag 15/2 in Kinepolis Brussel of Antwerpen.

Onthaal: 19u30
Start film: 20u00

Ook gisteren avond gekeken in special screening en we kregen ook nog een aandenken zo'n blauw flesje zoals op de poster . Het was een verassende goede thrilller / Horror wle niet veel schrikmomenten maar wel Saw achtige momenten . De film moest het vooral hebben van de psycholgische kant waardoor je een blijvend gevoel van angst hebt . Gewoon zalige film die je niet zomaar achter laat

avatar van Filmkriebel

geplaatst: afgelopen donderdag om 19:56 uur [permalink]
Klinkt fijn, net als alle andere commentaren. Enkel het snel dalende imdb cijfer stemt me wat ongerust.
Ik hoop alleen dat de film niet te langdradig aanvoelt.
Binnenkort maar eens een wellnesskuur inlassen!

avatar van Flat Eric
geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:06 uur [permalink]
For sickness and in health

Iets te lang geëxperimenteer en geglibber om de film tot een voldoende te laten scoren.
Het deed me wat denken aan een medicijnencocktail van Shutter Island, Phantom of the Opera en een van de vele mad scientists films. De visuele vorm zag er fraai uit en ik moest bij sommige scènes ook wel even denken aan The Grand Budapest Hotel.
Maar het duurde onnodig lang en werd daarmee dus inderdaad langdradig.

avatar van n00r

geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:23 uur [permalink]
Vind Mia Goth echt een mooie meid. Mooi die lichte wenkbrauwen.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 00:38 uur [permalink]
Had er na de trailer veel van verwacht
Maar helaas, meest onrealistische en wazige film die ik in tijden heb gezien.
Mooie beelden met een extreem slecht verhaal
Zonde van mijn avond
Echt een afrader

avatar van mrklm

geplaatst: afgelopen zaterdag om 16:09 uur [permalink]
Gore Verbinski jat elementen uit Shutter's Island, The Shining, One Flew Over The Cuckoo's Nest en [slecht idee!] Inception. De film is dan ook visueel overweldigend en bevat vele cinematografische hoogstandjes. Het verhaal is aanvankelijk nogal intrigerend, mede door het sterke acteerwerk van Dane Dehaan, maar na een uur neemt het verhaal en bizarre wending en sleept de film zich veel te langzaam toe naar een volledig ontspoorde, eerlijk gezegd nogal dwaze finale. Een typisch geval van veel stijl, weinig inhoud en gezien het grote talent voor de camera is dat een verprutste kans. Alhoewel, de acteurs hadden het script misschien tot het einde moeten lezen, wellicht hadden ze dan eieren voor hun geld gekozen.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 18:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meest wazige film die ik in tijden heb gezien. De cover misleidt al een beetje. Want het horror-element in de film blijft zo goed als achterwege. Creepy is de film zeker, maar echte schrikmomenten blijven uit.

Halverwege de film, zo rond de pauze, dacht ik dat het verhaal eindelijk op gang kwam. Maar het verhaal bleef langdradig en ik zat geen moment op het puntje van de stoel. Na afloop zat ik vooral met veel vragen. Zoveel dingen in het verhaal rijmden niet met het uiteindelijke plot. Ja, het voelde echt als een slechte anti-climax.

Ook bevat de film best veel onlogische gebeurtenissen Er wordt een tand uit z'n gebit geboord, maar even later heeft hij de tand ineens weer terug. Huh? En hoe kan de chauffeur van de auto er vrijwel zonder kleerscheuren van af zijn gekomen na het ongeluk? Waarom wordt ook hij niet opgenomen in het huis?

De sfeerbeelden en creepy geluiden maken dat ik de film nog 2 sterren geef. Nee, dit is geen aanrader.

avatar van rep_robert
geplaatst: afgelopen zaterdag om 23:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rutgerrr schreef:

Horror is meer dan alleen schrikmomenten. Onderhuidse spanning kan ook prima horror zijn. Ik vind de film meer dan genoeg horrorelementen bevatten(en er staat niet eens horror bij het genre hier).....

Was het been van Lockhart wel gebroken? Tandjes kunnen zo hersteld worden. Kan je zo bij de tandarts laten doen, ze hebben er daar 1 in dienst... Die kan zo een mooie neptand plaatsen bv. En er zat ook voldoende tijd tussen.

Het was de chauffeur.. Ze Boden hem een nieuwe auto aan zelfs, welke gek zou er anders dagelijks op en neer willen rijden. Naast dat hij een local is, die gemist wordt en de bewoners meer lijken te weten wanneer die Volmer het café binnenloopt.. Voldoende redenen om hem niet op te nemen, plus dat een jonger iemand denk ik ook een uitzondering is

Even die denktank activeren, dit zijn nou niet bepaald open eindjes van de film

.... creepy geluiden.....

Horrorelement dus

avatar van Walter White
geplaatst: afgelopen zondag om 11:32 uur [permalink]
Filmfan69 schreef:
Had er na de trailer veel van verwacht
Maar helaas, meest onrealistische en wazige film die ik in tijden heb gezien.
Mooie beelden met een extreem slecht verhaal
Zonde van mijn avond
Echt een afrader

Ik heb de film gekeken zonder trailer te kijken, en heb de verhaal ook niet eens gelezen.
En inderdaad het is een hele wazige film. De verhaal was oke allen de speeltijd van de film mocht wel korter. De verhaal duurde lang waardoor er geen einde aan kwam.

avatar van Rvdz
geplaatst: afgelopen zondag om 15:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien lag het aan mij, maar ik zag, vooral in de climax best wat parallellen met (ik spoiler de titel voor de zekerheid maar even, maar het gaat om een recente film) Brimstone. Namelijk, een schurk die technisch gezien niet meer in leven zou moeten zijn en de vader blijkt te zijn van een belangrijk vrouwelijk karakter. Ook plegen ze allebei incest, zijn ze allebei verminkt en worden ze allebei tegen het einde in brand gezet. Kan eigenlijk niet anders dan dat het toeval is, maar ik vond het wel opvallend.

avatar van MartMovie
geplaatst: afgelopen zondag om 23:50 uur [permalink]
Niet echt een hoogvlieger voor mij. Visueel is het een plaatje maar het verhaal komt nooit echt goed op gang. Het hele middenstuk van de film was voor mij een soort plaat die bleef hangen en steeds nagenoeg hetzelfde stukje afspeelde. De film heeft wel een creepy sfeer maar is nooit echt eng.

avatar van Walter S.
geplaatst: afgelopen maandag om 01:20 uur [permalink]
Ik vond de lange duur geen enkel probleem. Ondergedompeld worden in een mysterieus nachtmerrieachtig Geiger universum waarin rare creepy dingen gebeuren mag van mij best lang duren. Niet voor liefhebbers van hap snap actie, Verbinski neemt uitgebreid de tijd en het is meer een vage trip in een raar universum. Ik heb er zeer van genoten, zowel beeld als geluid hadden grote meerwaarde. Als liefhebber van visuele pracht meer dan aan mijn trekken gekomen.
Finale kon je ook wel een beetje aan zien komen, ik had er nochtans geen problemen mee. Een einde wat wel bij de film paste.

geplaatst: afgelopen maandag om 13:11 uur [permalink]
Ik heb moeten kiezen tussen 2.5 en 3 sterren. Uiteindelijk voor 3 gekozen omdat ik de cinematografie, algehele sfeer en het acteerspel erg goed vond. De hele film zit je dan ook lekker uit. Helaas is het laatste half uur van de film niet sterk. Aan het eind van de film blijf je dan ook met meer vragen over dan dat je antwoorden hebt gekregen. Het hele concept van de "cure" wordt bijvoorbeeld helemaal niet uitgelegd, terwijl de hele film erover gaat. PS: het gaat er niet om dat er een open einde is of iets in die trant, de film eindigt wel degelijk, alleen lijkt het alsof heel veel zaken heel slordig zijn uitgewerkt/de regie niet wist wat ze ermee aan moesten. Jammer, de film had meer potentie!

avatar van VanRippestein
geplaatst: afgelopen maandag om 16:43 uur [permalink]
Een erg trage en nergens originele film. Eerst dacht ik dat het om een mystery /mindfck achtig iets ging, maar uiteindelijk bleek het verhaal gewoon heel brak te zijn en kwam daar de meeste verwarring vandaan. Het is juist vooral géén film om lang over na te denken. Ook vond ik de film een uur te lang duren. Er is gewoon te weinig verhaal. Cinematografisch zoals je verwacht van een dure hollywood film, geen uitblinker.... Helaas een misser...