A Cure for Wellness (2017)

3,23

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Thriller

geregisseerd door Gore Verbinski
met Dane DeHaan, Jason Isaacs en Mia Goth

Een man reist af naar de Zwitserse Alpen om zijn baas op te halen uit een therapeutisch instituut. Daar aangekomen blijkt dat zijn baas is verdwenen. Gedwongen tot een langer verblijf komt de man erachter dat er iets kwaadaardigs gaande is.

117 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van Filmkriebel
geplaatst: 22 juni, 22:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het echt wel goed; een geslaagde mengelmoes van thriller met enkele fantasy en horrorelementen; en uiteindelijk ook wat sprookjesachtig drama. De mysterieuze sfeer wordt heel lang vastgehouden en hield me in de ban, want er wordt geen clue gelost in welke richting de film zou gaan. Ik had wel vlug door dat het verhaal van de baron en zijn onvruchtbare vrouw er mee te maken hadden maar dan nog vraag je je af wat die kuur nu eigenlijk inhoudt. Prachtige setting die zich prima leent voor de krankzinnige atmosfeer van dit sanatorium met steriele en symmetrische decors, apatische patiënten en bizarre medische tools die de film op het randje van het surrealisme brengen. Ook het acteerwerk viel me niet tegen, al steunt het allemaal op slechts enkele personages. Enige minpunt was de lange speelduur; het uitstapje naar het dorp vond ik nogal overbodig. . Maar verder erg de moeite waard door de heel aparte sfeer. Dicht bij de 4*

avatar van John Milton
geplaatst: 30 juni, 23:08 uur [permalink]
Biosguru schreef:
Een eenvoudig verhaal, ingewikkeld verteld. Jammer, veel te lang ook. Ben na anderhalf uur afgehaakt.
vind ik niet heel raar.

avatar van blurp194
geplaatst: 1 juli, 16:13 uur [permalink]
Fijn.

Dat de film zo lang duurt was me eigenlijk helemaal niet opgevallen. Wat een kijkfestijn is het tenslotte. En niet alleen mooi van cinematografie, de hele vormgeving is ook geniaal sterk doorgevoerd. Fijn dat Verbinski daar zijn keuzes in heeft kunnen en durven maken. Mooi apart en absurd en hier en daar ver over de rand van gruwelijk.

Veel gerammel over dat het verhaal niet sterk genoeg zou zijn, maar dat vond ik nogal meevallen - ik heb me geen moment verveeld, geen brekende spanningsboog gevonden, en ik vond ook niet dat er onnodige zaken in zaten. Zeker ook mooi gespeeld, hoewel misschien niet echt acteren op de traditionele manier. Veel nonverbaal acteren tenslotte.

Net voor de helft is dit dan wel denk ik de mooiste film die ik dit jaar zag. Benieuwd of iemand dit overtreffen kan.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 2 juli, 14:41 uur [permalink]
blurp194 schreef:
Fijn.

Over de lengte van de film is ook onze ervaring dat het niet opvalt dat deze film meer dan 2 uur duurde. GEWELDIGE film met een uitstekend verhaal. Prima in alle opzichten, alleen die lengte.....voor ons had hij nog wel een uurtje door mogen "sudderen".

avatar van mixmaster
geplaatst: 5 juli, 00:00 uur [permalink]
Wow!!! een regelrechte topper, wat heb ik genoten van deze schitterende film.
Visueel een plaatje, camerawerk uitmuntend, acteerwerk top, muziek geweldig, verhaal mooi.....alles was goed in deze film.
Dit is een parel van een film en krijgt van mij de volle mep, 5 sterren !!!!!

geplaatst: 11 juli, 16:49 uur [permalink]
Ben er niet helemaal zeker van (vergeef me indien nodig), maar dit kan ook iets voor jou zijn Zwolle84.

geplaatst: 11 juli, 16:58 uur [permalink]
Dying Rose schreef:

Zat ik ook al aan te denken, maar heb hem destijds in de bios gemist. Hopelijk pikt Netflix hem op. Zowel de regisseur als de hoofdrolspeler leveren doorgaans kwaliteit af.

geplaatst: 11 juli, 17:01 uur [permalink]
Heb hem helaas ook gemist op het grote scherm. Gelukkig nu te koop/huur.
Ben alleszins benieuwd naar je oordeel. Ik zie wel wanneer het zover komt.

geplaatst: 11 juli, 17:14 uur [permalink]
Dank voor de tip!

geplaatst: 11 juli, 21:52 uur [permalink]
Ik moet er toch iets over kwijt, het blijft maar door mijn hoofd spoken.
Of is dat het wiegeliedje dat ik daar hoor?

Dat het er verbluffend mooi uitziet, was reeds langer duidelijk. Dat A CURE FOR WELLNESS er ook nog eens inhoudelijk staat, was een gehele surprise. Dik twee uur lang is geen seconde te veel en dit allemaal dankzij een prachtig samenspel tussen acteurs, regisseur en technici. Elk weet hoe dit verhaal te vertellen. Mia Goth had me al langer in haar macht, maar eindelijk leer ik ook Dane DeHaan kennen. Niet dat ik nu richting Valerian zweef, maar de man heeft me zeer aangenaam verrast. Deed me denken aan dat andere talent, Harrison Gilbertson genaamd. Jason Isaacs, hoe getypecast ook, is tevens heerlijk op dreef.

Het is straf hoe Gore Verbinski uitvoerig de tijd neemt ons rond te leiden in dat heerlijke sanatorium. Eender welk verstandige cineast had er meteen de knip in gezet, maar gelukkig gunt Verbinski ons dat bezoek waarbij we op ons dolle gemak kunnen rondkijken (en gruwen). Echte schrikeffecten zijn er niet te bespeuren, de mysterie en spanning primeren. Naarmate onze ontdekkingstocht vordert, kun je 1 + 1 bij elkaar optellen, maar er zijn genoeg zaken die je nieuwsgierigheid blijven prikkelen. Ben vooral verrast hoe een op het eerste gezicht simpel plot weet te fascineren gedurende een dergelijk speelduur. Met name Hannah is intrigerend en eigenlijk weten we maar heel weinig over het meisje dat ons nog zoveel lijkt te kunnen vertellen. Verbinski reikt ons simpelweg stukjes informatie aan waarop wij kunnen voortbouwen.

Ik hou het voorlopig hierop, al maakt ACFW het me niet gemakkelijk. Een herziening moet zelfs duidelijkheid geven over een verhoging en/of een plaats in mijn top tien. No kidding!
Eerst nog wat laten bezinken. En in Hannahs ogen verdrinken (hehe).

Dat ik intussen de film van het jaar ontdekte, hoef ik jullie ook niet te vertellen.

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 12 juli, 01:43 uur [permalink]
Ja, Dying Rose, je moet filmrecensente worden, en daarvoor betaald worden. Er zijn er weinigen die dat niveau halen (de combinatie tussen zowel de taal magistraal beheersen alsook effectief iets van film kennen). Je houdt ook echt van de meest vreemde films

geplaatst: 12 juli, 02:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Back off Adolf!

Goed verhaal.
Dane Dehaan steelt de show, niet eerder gezien die jongen maar wat speelt hij hier uitstekend!!
De andere acteurs waren allemaal in vorm.
Prachtige beelden, visueel uitstekend.
Spannend en mysterieus.
Einde is zwaar teleurstellend maar dat is helaas bij de meeste films.

Tot zover dus allemaal goed en zou ik denken om het tussen de 4,5 en de 5 te geven maar....

Je wordt zomaar in Zwitserland (Duitsland) gedropt zonder dat de kijker het weet waar blijkbaar ook zijn moeder in een instelling woont.
Iedereen praat Engels in Zwitserland zelf de hitler jeugd, ze kunnen toch op zijn minst onderling Duits met elkaar praten, kom op zeg!!
Er is een foto uit 1912 terwijl Hannah tussen de 12-15 moet zijn en Lockhart een laptop gebruikt, ik denk dat ik hier iets heb gemist.

Ik vond het een toffe film maar ik begrijp ook wel waarom sommige mensen hier het niet goed vonden.
Bij sommige sites staat horror maar dat is het niet, Thriller/Drama.

geplaatst: 12 juli, 16:54 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:

Veel eer, Tornado, maar toch misplaatst. Ben voornamelijk iemand die film beleeft i.p.v. een kenner van alle technische en whatnot aspecten. Net zoals met het spelen met taal doe ik maar alsof ik iets weet.

Jouw laatste zin is alleszins een mooi compliment! Ik doe het er niet voor, laat me dat even duidelijk maken, maar die aparte producties (Arrowhead en The Survivalist bv.) trekken me toch meer dan andere films. Dat er dan al dan niet grote fouten inzitten (Arrowhead schijnt zo één te zijn) deert me dan ook allerminst. Vind het i.t.t. 2001, die dan misschien technisch en plotgewijs foutloos kan zijn, een goede (zelfs sterke) sci-fi.
Daarentegen, genoeg users met meer aparte smaken dan mezelf - ben nog redelijk gemiddeld. Al liggen hun smaken me dan ook weer niet zo. Ieder zijn gading, zoiets?

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 12 juli, 17:06 uur [permalink]
Dying Rose schreef:

veel van film kennen betekent niet altijd rekening houden met de technische aspecten ervan.

geplaatst: 12 juli, 17:31 uur [permalink]
Klopt, maar je bemerkt toch een groot niveauverschil tussen mezelf en pakweg een JM (en zijn filmboeken ), OH of Verhoeven? Heeft natuurlijk ook met leeftijd te maken en grotere kennis van o.m. oudere films en filmstromingen. Op dat vlak voel ik me nog erg achteruit staan, maar heb (nog) niet de neiging daar iets aan te doen. Ben vooralsnog content in mijn kleiner wereldje gedomineerd door recente(re) films die bovendien niet per se tot een stroming of theorie behoren.

avatar van Dying Rose
geplaatst: 12 juli, 18:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
rebelkush schreef:
Back off Adolf!

Hou die 4.5/5* maar bij de hand :
In New York wordt aan Lockhart gevraagd (nou ja, gedwongen eigenlijk) naar Zwitserland te gaan om Pembroke terug te halen. Hiervóór zagen we Lockhart al kort onderweg naar daar, klopt, maar met bovenstaande scène in NY (dat meteen volgt na de eerste treinsequentie) hebben we nu de nodige informatie en kunnen we die 'dropping' plaatsen.

Zijn bezoek aan zijn moeder vindt plaats in de VS, net voor zijn vertrek naar Europa. Hij kwam zijn vertrek melden, vandaar haar vraag hoe lang hij weg zal zijn. Deze scène volgt na het gesprek in de auto in Zwitserland waar de chauffeur met Lockhart over het vaderschap spreekt (Lockhart heeft zijn vader nooit echt gekend daar hij hem op jonge leeftijd verloor aan zelfmoord). De scène met de moeder volgt hierop omdat beiden ons iets vertellen over het persoonlijk leven van Lockhart.

Het Engels weet ik niet goed meer, maar er zijn ook zeker passages waar er onderling Duits wordt gepraat. De Engelse dialogen tussen de Zwitsers hebben me alleszins niet gestoord, dus erg veel moeten dat er niet zijn geweest.

Die foto uit de vroeger jaren is inderdaad met Hannah en haar vader Volmer, die dus de baron blijkt te zijn. De gehele film speelt zich in onze moderne tijd af (vandaar de aanwezigheid van laptops, de hedendaags uitziende vervoersmiddelen...). Toch zijn o.m. Hannah en Volmer na al die jaren nauwelijks verouderd omdat ze die druppels, de ‘cure’, uit dat blauwe flesje innemen.
Als ik het goed heb, gaat het als volgt: dat vloeistof is het resultaat nadat die via de patiënten, waaronder uiteindelijk Lockhart, uit het giftige water (samen met de palingen) wordt gehaald. De palingen zelf ondervinden ook een hogere levensverwachting, maar door dat giftige water zelf.

geplaatst: 12 juli, 18:50 uur [permalink]
Kleine disclaimer: Dying Rose, ik like je opmerking niet omdat ik onderschrijf dat je minder kennis zou hebben, maar vanwege je gezonde houding in het tweede deel van je betoog.

geplaatst: 13 juli, 00:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Hou die 4.5/5* maar bij de hand :

Bedankt voor de heldere uitleg Dying Rose.
Toch vind ik sommige stukken beetje rommelig en dat vind ik best jammer.
Vind je deze trouwens beter dan Shuttern Island?

avatar van Dying Rose
geplaatst: 13 juli, 09:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
rebelkush, zag die vergelijking meermaals terugkomen, maar begrijp hem eerlijk gezegd niet. Het is al een tijdje geleden, maar daar ging het toch over DiCaprio die werkelijk mentaal een vijs los had? Terwijl Lockhart mentaal gezond is (afgezien van zijn torenhoge ambitie en enkel voor zijn werk leeft) en niet in het gekkenhuis hoort. Volmer en co. zorgen er zelf voor dat hij ziek wordt (giftige water) en aan zijn geestelijke toestand twijfelt. Heb er alleszins nooit aan gedacht tijdens het bekijken. Heb SI wel recent van 4 naar 3.5* verlaagd, zonder herziening. Hij blijft gewoon niet hangen.

Heb ACFW gisteren grotendeels herzien en het blijft een meesterwerk hoor. Vind het zelf ook niet rommelig.
Match on action zit ook goed snor. Wel een foutje ontdekt in de barscène waar een gevallen stoel, tijdens het gevecht tussen Lockhart en 'Adolf', eerst niet dan wel te zien is. Ach, als het dat maar is.

geplaatst: 14 juli, 01:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dying Rose schreef:

Die vergelijking heeft te maken omdat ze allebei in een kliniek zitten en proberen achter te komen wat er allemaal aan de hand is.
Bij SI komt Leo er pas later achter dat ie geflipt is terwijl bij ACFW dat niet het geval is.
Ik heb SI wel vaker gezien maar nooit echt het gevoel gehad als ACFW laatst, die fout in de bar met Adolf had ik trouwens niet gezien, zulke fouten zie je meestal als je de film paar keer terug kijkt.

Ik wil hem binnenkort weer opnieuw kijken.
ik weet niet of deze al kent: in the mouth of madness, ik heb zo'n gevoel dat je deze leuk gaat vinden.

avatar van Dying Rose
geplaatst: 14 juli, 09:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ah ja. Tja, ben nooit echt fan geweest van Scorsese of DiCaprio, SI zal me dan ook nooit kunnen pakken als deze film doet. Hier is de lange speelduur ook gerechtvaardigd, terwijl ik me herinner dat het bij SI toch sneller gedaan mocht zijn. Ik hoop alleszins dat ACFW je nóg beter ligt dan de eerste keer.
Grappig, ik moest ook even denken aan Polanski's Chinatown waar Nicholson gedurende lange tijd met een pleister op zijn neus loopt. Lockhart kent ook lang beperkingen met zijn krukken en later nog eens een voortand! minder. Zo durven ze de sterren niet vaak tonen.

En bedankt voor je tip rebelkush! Kende hem nog niet nee, gaat op de lijst.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 17 juli, 18:55 uur [permalink]
Laat me niet los... verhoging naar 4*

avatar van snarfje5508
geplaatst: 23 juli, 17:58 uur [permalink]
Lange zit , trage film maar ook voldoende onderhoudend om de aandacht vast te houden. Uiteindelijk flauwe kul maar je gaat het accepteren. Met 3 sterren dik gewaardeerd.

avatar van baspls
geplaatst: 24 juli, 10:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
A Cure for Wellness is een Mystery/Horror die me op positieve wijze heeft verrast. De film verteld het verhaal van een jonge zakenman die afreist naar de Zwitserse Alpen om zijn baas terug naar New York te brengen. Zijn baas verblijft in een sanatorium en eenmaal daar blijkt er iets vreemds aan de hand te zijn.

De film begint nog even in de ultra-moderne setting van New York, maar die maakt al snel plaats voor een Zwitserland waar de tijd stil heeft gestaan. Een Gotische setting met sanatorium dat sinds de jaren '50 niet veranderd lijkt te zijn. Het mysterie bouwt zich langzaam op tot de film steeds fantastischer wordt. Uiteindelijk is het zelfs een echte Gothic Horror.

Op zich jammer dat de film in 16:9 is gefilmd, composities worden dan snel flets. Toch was de film wel erg mooi geschoten. De film speelt zich af in Zwitserland, maar is opgenomen in Duitsland en dat merk je toch wel. Zwitserse politieagenten verzamelen geen Pickelhaubes.

Erg vermakelijke en onderhoudende film van Gore Verbinski (Pirates of the Carirbean) met een fijne mysterieuze sfeer. Een van mijn favorieten van dit jaar.

avatar van Cikx
geplaatst: 25 juli, 18:50 uur [permalink]
Laat ik beginnen met te zeggen dat deze nieuwe film van Gore Verbinski er verbluffend uitziet. De beelden zijn erg tof en het geheel is enorm stijlvol. Het verhaal daarentegen vond ik moeilijk om doorheen te komen. Het voelt afgezaagd en gekunsteld aan en ook ik moest eigenlijk constant aan Shutter Island denken vanwege de soortgelijke opzet van het verhaal. Het hielp ook niet dat Dane DeHaan de rol van een ontzettend inwisselbaar personage vertolkte. Zeker bij een speelduur van bijna 2,5 uur gaan dit soort zaken irriteren. De film probeert ook meerdere malen spanning op te bouwen, maar wil daar maar niet in slagen. Ik mis een ziel. Wat overblijft is een lege huls, maar wel een erg fraaie huls.

avatar van John Milton
geplaatst: 25 juli, 18:59 uur [permalink]
eensch.

avatar van paul83
geplaatst: 26 juli, 12:21 uur [permalink]
Volledig eens met Cikxeigenlijk. Het personage van DeHaan had persoonlijk weinig ook opbouw vond ik.

Gore Verbinski weet uiteraard wel weer mooie beelden te laten zien ondersteund door prachtige muziek. Dat brengt de gehele film toch wel naar een hoger niveau.