A Cure for Wellness (2017)

3,22

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Thriller

geregisseerd door Gore Verbinski
met Dane DeHaan, Jason Isaacs en Mia Goth

Een man reist af naar de Zwitserse Alpen om zijn baas op te halen uit een therapeutisch instituut. Daar aangekomen blijkt dat zijn baas is verdwenen. Gedwongen tot een langer verblijf komt de man erachter dat er iets kwaadaardigs gaande is.

91 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van memento12

geplaatst: 28 mei, 03:32 uur [permalink]
beetje lang jammer mis dingen maar gaat wel kan ook geen score geven weet nt waarom

avatar van joolstein
geplaatst: 28 mei, 09:21 uur [permalink]
Lastige om de film goed op waarde te schatten. Deze film van Gregor Verbinski, regisseur van meerdere Pirates of the Carribean films, de bijzondere animatiefilm Rango en de Amerikaanse bewerking van The Ring, is visueel een waar plaatje. Dit wordt algauw duidelijk als het schitterende berglandschap haar intrede doet via het spiegelende oppervlak van een voortrazende trein. We zien Wes Anderson-achtige scenes, prachtige buitenlocaties, waaronder het prachtige Gotische kuuroord en een antiek aandoende set-design. Verbinski stapelt claustrofobische visioenen à la Polanski op klinische ‘body horror’ à la Cronenberg en gotische horror uit de Hammer-studio. Misschien is dit ook een manco voor de film omdat vele elementen lijken op wat we zagen in andere films? Echter is 'A Cure for Welness' een uur lang verbluffend mooi. Hierna stelt het laatste anderhalf uur helaas teleur. Om alle opgebouwde vragen af te ronden, grijpen ze naar bizarre en onlogische plotwendingen en dit doet de (minimale) spanning teniet. Zodoende begint het als een intrigerende gotische horror, maar eindigt het in melodrama met veel clichés waarvan enige logica ver te zoeken is. Er zitten ook een paar kritische boodschappen in verstopt. Een over de oppervlakkige Wall Street-mentaliteit, plus nog een over de hedendaagse obsessie voor gezondheid. Maar echt uit de verf komen doet het niet. Toch vermaakt de film van begin tot eind en zien we een kille Amerikaanse nachtmerrie van stress en medicalisering die ontaardt in een Europees Dracula/Frankenstein-cliché.

Saillant detail: De film werd niet opgenomen in Zwitserland, maar wel in Duistland, in Brandenburg waar ze het oude ziekenhuis van Beelitz-Heilstättenhebben hebben opgeknapt (een plek waar de Russen na de oorlog heel wat politieke dissidenten hebben omgebracht), alsook is er gedraaid in het Hohenzollern kasteel.

avatar van Macmanus
geplaatst: 28 mei, 16:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Te lang.

Verbinski is zeker niet het ergste wat er in Hollywood rondloopt. Visueel heeft hij nog zeker zijn eigen stempel. Vond dit ook best sfeervol in beeld gebracht. Erg strak, klassiek maar dan ook wel goed. Enige probleem wat deze film heeft is dat het eigenlijk niet gek veel meer is dan een simpele thriller. Denk aan Shutter Island of Eliza Graves. Maar Gore neemt zijn sweet time en maakt het allemaal net iets zwaarder dan gerechtvaardigd. Uiteindelijk is prima te doen als de boven genoemde films leuk vond. Maar volgende keer mag Verbinski wel veel meer bij de 90 minuten in de buurt blijven.

3 sterren.

avatar van tattoobob
geplaatst: 30 mei, 08:11 uur [permalink]
Ja dat filmvergelijken altijd

avatar van tattoobob
geplaatst: 30 mei, 12:52 uur [permalink]
Ietswat trage film maar ik heb me wel vermaakt.
Visueel een plaatje en ook het acteerwerk is erg sterk te noemen.
De film heeft inderdaad wat raakvlakken met andere films maar welke film heeft dat nou niet...zo kan je blijven miepen.

Er was genoeg eigenaardigheid te zien in deze film en dat vond ik zeer tof...beetje freaky

Misschien wel de sterkste film van deze regisseur in mijn ogen.

avatar van Valak

geplaatst: 30 mei, 22:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hier ben ik ontzettend benieuwd naar! Had gepland hem in de bios te zien, maar dat is er helaas niet van gekomen.

Toen ik de trailer voor de eerste keer zag het er veelbelovend uit, maar het deed me best wel denken aan Shutter Island. - Maar dat is een geweldige film, dus dat vind ik niet persé een probleem. En vooral nadat ik lees dat er genoeg nieuwe en unieke elementen in deze film zitten, zal deze toch wel heel anders zijn.

avatar van max cady
geplaatst: 31 mei, 18:09 uur [permalink]
tattoobob schreef:
Ietswat trage film maar ik heb me wel vermaakt.
Visueel een plaatje en ook het acteerwerk is erg sterk te noemen.

Misschien wel de sterkste film van deze regisseur in mijn ogen.

Ik sluit me hier bij aan. Genoeg moois vooral om te zien en te horen, lang geleden dat een film me op die manier verraste! Het verhaal kon me dan weer veel minder boeien, erg jammer .. De scene in het plaatselijke dorpscafe deed me ietwat aan Tarantino denken op een of ander manier ... Hij had een 3.5 gekregen als hij 100 minuten duurde.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 2 juni, 01:42 uur [permalink]
Een lekkere mysterieuze thriller met een aardig verhaal en een creepy sfeertje. De cast speelt prima, de special fx zien er goed uit en de setting maakt het geheel af. Ook zitten er hier en daar wat gruwelijke scènes in, eentje deed zelfs mijn haren te berge rijzen. Het einde had wel iets sterker gekunt maar dit was ook wel oké. Een heerlijke, haast sprookjesachtige thriller waar ik me prima mee vermaakt heb.

geplaatst: 3 juni, 01:01 uur [permalink]
En dan ben je klaar na 2 en een half uur,en dan denk je waar heb ik nu naar zitten kijken??!!! Wat een onsamenhangend flut verhaal. Gaat helemaal nergens over. 1 van de slechtste "bioscoop" films die ik de laatste tijd gezien heb. Hier valt echt niet meer van te maken.

avatar van umbra
geplaatst: 3 juni, 03:07 uur [permalink]
Just love it! Had zelfs nie door dat deze bijna 2u30 duurde, heerlijk sfeertje, best boeiend verhaal en lekker acteerwerk eeeen Mia Goth Dikke 8/10

avatar van james_cameron
geplaatst: 4 juni, 00:34 uur [permalink]
Visueel een lust voor het oog, laat dat maar aan regisseur Gore Verbinski over, maar inhoudelijk laat deze surrealistische thriller te wensen over. De plot is tevens te dun voor de behoorlijk lange speelduur. De film begint sterk en onheilspellend, maar naarmate de gebeurtenissen steeds maffer worden blijkt het lastig om de aandacht er volledig bij te houden. Naar het einde toe heeft de film dan ook grotendeels zijn kruid verschoten. Indrukwekkend qua vormgeving, dat wel.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 4 juni, 17:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
A Cure for Wellness

Gisteren de film ‘A Cure for Wellness’ maar eens aangezet, destijds de trailer gezien onder de voorstelling van ‘ Resident Evil: The Final Chapter (2016) ‘ heb gezien. En tevens een zeer onverwachte film van onze Gore Verbinski die we toch gewoon kennen van de leuke Pirates of the Caribbean maar een net iets wat te lange ‘A Cure for Wellness’ aan ons heeft voorgeschoteld. Is het een saaie film? Dat zeer zeker niet maar, het had ook echt wel korter gekund en daardoor werd de films soms iets te moeilijk om uit te zitten en je concentratie er voor vast te kunnen houden.

‘A Cure for Wellness’ brengt zeker wel schot met zich mee, de mooie natuurlijke omgevingen geven toch een heerlijk sfeer een een prachtplaatje op. Ook het ‘kasteel’ waar men verblijft is zeker een lust voor het oog en zo neemt de film dat eigenlijk continu wel met zich mee. Denk dan bijvoorbeeld aan de geliktheid van de mensen die er rondlopen, allemaal in witte pakken, vermaakt en natuurlijk: “No one want to leave”. Ook het je lust voor het oog brengt echt een heel apart sfeertje met zich mee wat dan deze film weer goed weet te maken, of sterk en je door de tijdsduur mee kan slepen.

Het verhaal is lekker mysterieus en daar houd ik wel van, soms is het wat vaag om te volgen maar er sleept eigenlijk een hoofddoel mee in deze film: het doorgeven van de bloedlijn zoals hij in de mythes al word verteld door de taxichauffeur en zo mee werd genomen de film door. De mythe is eigenlijk het hoofd verhaal maar dit is natuurlijk lastig te onderbouwen want zo’n concept en onderwerp is niet zo speciaal als deze te volgen. Toch word het reten aantrekkelijk wanneer Lockhart zelf opgenomen word.

Het verhaal is wel gaaf maar te simpel bedacht waardoor hij ook onaantrekkelijk weet te zijn. Mr. Pembroke is een CEO van een grootschalig Amerikaans bedrijf maar zit opgesloten in een instelling in Zwitserland. Wanneer helaas de salesman een hartaanval krijgt op de werk vloer, is het helaas geen andere optie en sturen ze Lockhart op de toch naar Zwitserland om Pembroke weer op te halen. Wanneer hij daar eenmaal is en merkt dat Pembroke niet weggehaald gaat worden probeert hij tevergeefs te ‘ontsnappen’ uit het resort, wanneer hij dit doet verongelukt hij en word hierdoor zelf patiënt in het ziekenhuis. Hij kwam er vroeg tijdig achter dat er iets aparts in het water zat, een bepaald beestje. Nu draait de hele film om sidderalen dus ik denk dat het gewoon een mini sidderaal is geweest.

Toch wist het verhaal je wel prima te vermaken. Lockhart is tijdens zijn verblijf erg aan het hallucineren, waar Volmer vaak genoeg voor waarschuwde, is het een angst die Lockhart heeft gecreëerd? Daar ben ik natuurlijk weer niet achter gekomen. Volgens het ziekenhuis heeft Lockhart zijn been gebroken (waarvan wij al vanaf het begin zeiden: dat is niet gebroken). Terwijl hij als patiënt in het resort ligt gaat hij er achter aan wat er nou precies aan de hand is, waar is Pembroke en wat doen ze met al die patiënten. Hij komt er achter dat ze in een bepaalde couveuse gelegd worden, geplaatst worden en merkt hij dat het allemaal niet erg subtiel verloopt (Hij noemt ze ook wel: Zombies). Wanneer Lockhart hier achter komt wat er daadwerkelijk gebeurt probeert hij weer te ontsnappen en komt er inmiddels ook achter dat zijn been nooit gebroken is geweest.

Op het einde is nog een mooie (althans mooi…) scene geplakt dat je er toch achter komt dat Volmer de man in het verband is die een meisje mee draagt, dat meisje moet dan Hannah geweest zijn. Op het eind kom je er namelijk achter dat Volmer, Hannah wil verkrachten terwijl dit zijn eigen dochter is, dit door de mythe dat ze alles in bloedverband willen doorgeven en dit niet zo snel met andere doen. Dus dan heeft Volmer met zijn dochter een zeer sterke bloedband.

Toch wel leuke details dat het ziekenhuis wat gebruikt werd het Beelitz-Heilstätten ziekenhuis is, een nazi ziekenhuis. Het werd ik 1898 gebouwd en is zeker flink gebruikt in beiden wereld oorlogen. In 1916 heeft zelfs Adolf Hitler hier nog gelegen aangezien hij een wond had aan zijn been. En zoals eerder vermeld ergens hierboven is het overgenomen door de Russen na de oorlog en zijn er nog wat Russische teksten binnen te vinden. Ik kreeg ergens het advies, mocht je in Berlijn zijn of daar naar toe te gaan kun je een bepaalde trein pakken die je nog naar dit ziekenhuis brengt, je kunt er gewoon kijken en is zelfs een toeristische attractie geworden.

Ik kan de film nog wel verder uitspitten maar het leukste is gewoon om er naar te kijken en het op je af te laten komen, wel je verstand erbij houden want als je wegzakt (zoals ik soms deed) is het af en toe lastig om weer terug in het verhaal te komen. Voor de rest een zeer goeie zit maar echt spannend wist de film voor mij niet te worden, prima vermaakt. Toch is de lengte echt veelte lang waardoor de zit echt extra moeilijk gemaakt word. Daarbij is het verhaal wel leuk maar, eigenlijk totaal niet bijzonder. Ik zit in een dubio door de film.

avatar van Rickyman
geplaatst: 5 juni, 17:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best een fijn mysterieus en sfeervol filmpje. Had wat mij betreft iets meer pit mogen hebben, maar heb me er zeker niet mee verveeld.
Overigens zijn het geen Sidderalen, maar gewoon de ordinaire Paling of Aal. Denk zelf de Zeepaling vanwege hun grootte, en deze zijn toch wel goed gedresseerd zeg..
Maar goed, helaas worden ze ook met uitsterven bedreigd...

avatar van AmazingPP
geplaatst: 5 juni, 18:53 uur [permalink]
Zeker geen onaardige film, maar inderdaad 1 euvel: hij is veel te lang. Toch zit er veel liefde in, dat kun je gewoon zien. 3,5 *

avatar van limelight73
geplaatst: 6 juni, 11:35 uur [permalink]
Poeh... wat moet ik hier nou over zeggen.... (wel lang idd)

avatar van nadrin
geplaatst: 7 juni, 19:08 uur [permalink]
Zeker een van de betere films echt een topper

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 7 juni, 20:11 uur [permalink]
Mijn hemel, wat duurde dit lang en wat was dit langdradig. Door de lovende verhalen leek me dit wel wat, maar de film weet die verwachtingen nooit waar te maken. Toffe setting, maar inhoudelijk erg mager en onsamenhangend. Dat het richting het slot wel sterker werd was veel te laat en kan de film niet redden van een zware onvoldoende. Laat Gore Verbinski maar liever weer vermakelijke avonturenfilms maken, daar is hij goed in.

avatar van tbouwh
geplaatst: 7 juni, 20:38 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 ik zie Verbinski liever hier en bij the Ring dan bij the Lone Ranger
Dat deze film bij veel mensen niet valt is denk ik toch met name een combinatie van het matige script (dat is terecht) en de lange speelduur (tsja, dat is een welbewuste keuze of je daaraan wilt). Ik wil betwijfelen of het aan de regie ligt dat dit geen breedgedragen succes is geworden.

avatar van Thomas83
geplaatst: 8 juni, 20:50 uur [permalink]
Apart mengelmoesje dit. In het eerste deel denk je vooral een lekker klinische, nare en dromerige thriller te gaan zien. Wel eentje die zijn thema's over materialisme en de hebberigheid van de mens wel veel te onnodig dik aanzet, en van alles wel net wat te veel geeft dan nodig is, maar dit vond ik toch het meest sterke deel van de film. Niet in het minst ook de audiovisuele pracht. Heel de film bestaat uit prachtige locaties, plaatjes en muziek, maar ik denk niet dat ergens in de film de opener van de tweede scène wordt overtroffen, met de reflectie in de trein die in de bergen een tunnel in rijdt. Schitterend.

Later drijft de film meer de kant van gotische horror op om een beetje te eindigen met een rare mix van verknipte horror van het ouderwetse soort, zeer nare en expliciete horror die meer is zoals moderne shockhorror en zelfs het voor Verbinski iets meer vertrouwde actieavonturen-achtige. Het gaat echt alle kanten op, en ook met de manier waarop het verhaal wordt verteld. Heel klungelig hoe die amateurhistoricus wordt gebruikt om het een en ander uit te leggen, je vraagt je af wat nou helemaal de motivatie is voor Lockhart om op onderzoek te gaan en wat hij met Hannah heeft, en dat uitstapje halverwege in het dorp met die vervelende plaatselijke pubers voelt haast als een andere film. Het was het beste geweest als de film niet zo overvol was geweest en alles wat langzamer en subtieler had onthuld. Dat had ook prima gekund in een film van twee uur maximaal.

Wel een zeer dikke pluim voor een heerlijke Isaacs. Die is echt goed in dit soort rollen. Echt een onderschat acteur. Goth vind ik op zich ook wel wat hebben, en ik wacht al een paar jaar op zijn echte doorbraak eigenlijk. Hij is goed gecast hier. Hij is geloofwaardig genoeg als gewetenloos Wall Street-mannetje, en hij ziet er ook nog wat ongezond uit met dat bleke gezicht en dunne lijf. Vond het ook wel goed geacteerd met die trillerige handen van een verslaafde roker die probeert te stoppen. 3.0*.

geplaatst: 9 juni, 04:38 uur [permalink]
Ik noem zoiets een film met een hoek af haha.
In het begin vond ik het niet zo goed maar tijdje later was het echt heel goed.
Leuke film; een 3,5, had het begin ook beter geweest had ik meer gegeven.

geplaatst: 10 juni, 07:43 uur [permalink]
Inderdaad een film met een lange aanloop. Het eerste uur heb ik me niet verveeld, maar het had allemaal wat dynamischer en effectiever gekund. Daarna word het beter en beter als Verbinski de fantasy en gekkigheid die de Pirates films zo leuk maakte ook hier toepast en op die manier toch nog een geslaagde film aflevert. Heb onlangs The Institute gezien, en daaraan kun je zien dat een film met als thema een instituut waar rare zaken gebeuren(hoe vaak hebben we dat al niet gezien?) makkelijk kan ontaarden in een heel slechte belevenis. Des te knapper dat Verbinski een originele, bij vlagen zelfs unieke prent heeft gemaakt, die ondanks de te lange speelduur zeker gezien mag worden, ook al omdat het er visueel werkelijk prachtig uitziet . Hoofdrolspeler DeHaan is met zijn ingetogen vertolking trouwens bijna ongemerkt goed en van Goth gaan we nog meer horen. .

avatar van vranque
geplaatst: 10 juni, 23:00 uur [permalink]
Prachtig hoe er op details gelet wordt maar zo fanatiek bijtrappen in een stijle afdaling is wel een smetje op de film. Desalniettemin 3*

geplaatst: 12 juni, 15:18 uur [permalink]
Mooie plaatjes maken een hoop goed. Uiteraard duurt de film net te lang maar blijft het boeiend genoeg om te blijven kijken. In het laatste half uur gaat de film echt zwalken met allerlei onlogische keuzes en missers. Dan wordt de vorm belangrijker dan de plot. Jammer, want tot die tijd is het mooi in balans. Toch 3 sterren als geheel.

avatar van KritiKus
geplaatst: 12 juni, 16:03 uur [permalink]
One flew meets Dr Frankenstein. Geweldig vermaakt, voor mij niet te lang. Leuk die "echte" wereld en de gedrogeerde. Goed einde ! Wat speelt die DeHaan goed zeg !

avatar van VincentL
geplaatst: 12 juni, 16:58 uur [permalink]
A Cure for Wellness

Opmerkelijke film. Ik denk dat ik, nu ik zo door dit forum scrol, als een van de weinigen geen moeite had met de speelduur. Verbinski wist mijn aandacht gedurende de 2.5 uur prima vast te houden. Er is al aardig wat gezegd over deze film, mijn mening zal daar niet veel van afwijken.

Verhaaltechnisch is het eerste uur verreweg het sterkt. Verbinksi heeft duidelijk inspiratie opgedaan bij andere films van hetzelfde genre. De mystiek die hij daaraan toevoegt is uitstekend. Naarmate de plot vordert neem het waarschijnlijkheidsgehalte af en betreedt de film een gebied dat meer met fictie dan met realiteit te maken heeft. Dat is tevens het moment waarop het niveau van de film afneemt. Deze wending heeft echter ook een positieve kant: het zorgt voor originaliteit en is zeker onverwacht. Door deze wending zorgt Verbinski er voor dat de spanningsboog van de film niet te groot wordt. De drang naar het mystieke antwoord houdt je kijkende, ook al valt dat antwoord op zich dan wel een beetje tegen.

Dane DeHaan weet zich prima staande te houden in deze film. Hij heeft een vrij algemene, ietwat oppervlakkige speelstijl. Daar is op zich niets mis mee. Het enige punt daarmee wel is dat hij voor elke willekeurige andere acteur ingeruild had kunnen worden.
Jason Isaacs past wat dat betreft veel beter in zijn rol. Hij speelt natuurlijk vaker rollen met dit soort personages. Dit zie je in zijn spel terug. Prima en overtuigend. Hij wordt gaandeweg wel een beetje macaber en luguber.

Visueel weet Verbinski te imponeren. Dit is verreweg het sterkste deel van de film. Cinematografisch oogt het prima en steekt het goed in elkaar. Verbinski heeft een fijn gevoel voor perspectief en is vaardig in optische snufjes. Ook de sfeer zit er het grootste gedeelte van de film goed in, met name het eerste uur. Ook Benjamin Wallfisch moet daarbij genoemd worden, die fijne, subtiele muziek onder het geheel gecomponeerd heeft.

A Cure for Wellness is een prima film geworden. Zeker het kijken waard.

geplaatst: 12 juni, 19:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks dat ik enigszins tegen de filmduur opzag, heb ik gisteren toch deze mysterieuze Mystery / Thriller film bekeken (min of meer direct na het uitvallen van Max Verstappen in de Grand Prix van Canada) en hoewel ik het hier en daar ook wat vaag vond, heb ik me er toch best goed mee vermaakt en wist het verhaal me eigenlijk ook nog te boeien van de eerste tot de laatste minuut (wel een lange zit).

In deze film draait het om een ambitieuze jonge werknemer, te weten Mr. Lockhart (gespeeld door Dane DeHaan), die de plaats in neemt van van iemand die pas is overleden (aan een hartaanval) om zijn werkgever Roland Pembroke (die de CEO is van een groot financieel instituut in New York) op te halen uit een kuurkoord in de Zwitserse Alpen, waar Henrich Volmer (gespeeld door Jason Isaacs) de directeur van is. Zodra Mr. Lockhart in het kuuroord arriveert, blijkt Roland Pembroke spoorloos te zijn en wordt hij door een auto ongeluk gedwongen om langer in het kuurkoord te blijven dan gepland. Tijdens zijn verblijf komt hij er dan achter dat er iets niet pluis is in het kuuroord en wordt hij tevens gedwongen mee te werken als proefkonijn.

Het sfeervolle verhaal is lekker mysterieus en alles wordt ook prachtig in beeld gebracht (zowel de omgeving als het kuuroord), waarbij er ook soms wat bloot te zien valt en dan van zeer oud tot zeer jong. Ook zit het met de uitvoering en de opbouw van het verhaal goed en dat ondanks dat ik het hier en daar wat langdradig vond en ook niet alles begreep (een collega op het werk heeft me uiteindelijk het één en ander verklaard). Zoals al eerder gezegd wist het verhaal me te boeien en is het zeker ook best spannend (omdat alles lekker mysterieus is) en de bizarre ontknoping (het proberen doorgeven van de bloedlijn) op het einde mocht er best wezen en zag ik ook niet echt aankomen. Hier en daar moest ik ook om bepaalde dialogen lachen en dat o.a. in het begin van het verhaal, als iemand van de directie, te weten de vrouw Hollis (gespeeld door Lisa Banes), tegen Mr. Lockhart zegt (omdat hij door iets wat hij gedaan heeft in de gevangenis kan komen):

"Hebt u ooit een grote zwarte pik in uw kont gehad ?"

Ook als Mr. Lockhart naderhand ruzie krijgt met een dorpeling en dan tegen hem zegt "Lazer op, Adolf", vond ik wel geinig.

Buiten dat het verhaal lekker mysterieus is, is het geregeld ook best bizar en met name als Mr. Lockhart in een speciale tank onder water ligt (simuleert namelijk een terugkeer naar de embryofase, die de geest en het lichaam moeten reinigen) en dan de man die op hem moet letten zich begint te masturberen. En dat namelijk op het moment dat er opeens een verzorgster (gespeeld door Annette Lober) de ruimte binnenkomt, die dan haar borsten (beter gezegd theezakjes) laat zien (als afleiding) aan de betreffende man, die er zichtbaar van geniet

Ook gaat het er soms best grof (tevens gedetailleerd in beeld gebracht) aan toe en vooral als Mr. Lockhart een tand uittrekt en er bij hem in en voortand wordt geboord (lekker vol van voren en zonder verdoving). Naderhand wordt er bij hem ook nog een kunststof slang in zijn mond en keel krijgt geduwd/geramd, waarna er via deze slang aal-vissen in zijn maag terecht komen. Ook de scene met de koe, waarbij haar buik wordt opengesneden en er dan aal-vissen en een kalf uitstromen , was niet bepaald smaakvol

De cast doet het overigens uitstekend en vooral de drie hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Dane DeHaan (in de rol van Mr. Lockhart), Jason Isaacs (in de rol van kuuroord directeur Henrich Volmer) en Mia Goth (in de rol van meisje Hannah, die een patiënt is in het kuuroord en waar Henrich Volmer zich over ontfermd). Ondanks dat de laatste nu bijna 24 jaar oud is (dat heb ik opgezocht na het bekijken van de film), zag ze er zeer jong uit (rond de 16 jaar) in deze film en daarom vond ik het verrassend dat zij topless (tijdens de scene op het einde, waarbij ze op het punt staat om verkracht te worden door Henrich Volmer, die haar vader blijkt te zijn) te bewonderen is in deze film.

Al met al is dit een lekkere sfeervolle en mooi in beeld gebrachte mysterieuze Mystery / Thriller film, waar ik me goed mee vermaakt heb en dat ondanks de lange duur (duurt precies 140 minuten) en ik het hier en daar wat vaag vond. Van mijn mag regisseur Gore Verbinski gerust meer van dit soort films maken, i.p.v. de "Pirates of the Caribbean" meuk, die hij gelukkig ook niet meer maakt.

avatar van ambrosini
geplaatst: 14 juni, 10:02 uur [permalink]
Dat zo'n film lang duurt maakt voor mij niet uit als het verhaal maar goed is. In dit geval waren en teveel momenten waarbij ik me verveelde.

avatar van broncode
geplaatst: 15 juni, 16:00 uur [permalink]
Veel mooi camera werk in een mooie film, met veel oog voor detail en waar een lange weg aan aan vooraf gegaan is ,top! Maar hij kent ook een nadeel :hij duurt en duurt maar, en had minimaal een half uur korter gemoeten. Eigenlijk jammer, want met een kortere speelduur hadden meer mensen deze film gezien,door mond op mond reclame. En dat verdient hij. Hij valt toch op in 2017.

avatar van Alathir
geplaatst: 16 juni, 23:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eigenlijk is 3.23* nog een betrekkelijk lage score toch voor deze film. Waarschijnlijk voornamelijk door de speelduur, origineel is ie wel. Past ook uitstekend in het huidige wereldbeeld. Een aparte film als deze zal me in ieder geval langer bijblijven dan het 'verhaal' van een doorsnee actiefilm.

Dat deuntje van la la lalalalala kenmerkt ook de film. Dat is ook weer zo'n element dat bijblijft. Visueel erg sterk hoe Verbinski hier met de camera speelt. Qua lengte, ja, iets te lang. Ik had het lastig om er weer in te komen nadat ik gisteren zonder problemen 1u15 lang geboeid keek zonder te pauzeren. Het eerste uur had dus wel een erg sterke, mystieke sfeer en de traagheid stoorde me daarbij niet. In het vergevorderde middenstuk had ik het wat lastiger om mijn aandacht er bij te houden. Ik vond het verhaal nochtans uitstekend gevonden en hoewel je het einde misschien zou kunnen zien aankomen, kan je het beter gewoon op je laten afkomen. Het is speciaal, het is apart maar het zit goed in elkaar.

3.5* (halve ster erbij voor originaliteit en halve ster eraf voor de speelduur)
Wat ik me wel een beetje afvraag is wat die lach op het einde nu precies betekende? Zit er meer achter of betekende het gewoon dat hij het grappig vond dat hij zijn oversten de loef afstak.

avatar van Biosguru
geplaatst: 19 juni, 18:34 uur [permalink]
Een eenvoudig verhaal, ingewikkeld verteld. Jammer, veel te lang ook. Ben na anderhalf uur afgehaakt.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: afgelopen donderdag om 22:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het echt wel goed; een geslaagde mengelmoes van thriller met enkele fantasy en horrorelementen; en uiteindelijk ook wat sprookjesachtig drama. De mysterieuze sfeer wordt heel lang vastgehouden en hield me in de ban, want er wordt geen clue gelost in welke richting de film zou gaan. Ik had wel vlug door dat het verhaal van de baron en zijn onvruchtbare vrouw er mee te maken hadden maar dan nog vraag je je af wat die kuur nu eigenlijk inhoudt. Prachtige setting die zich prima leent voor de krankzinnige atmosfeer van dit sanatorium met steriele en symmetrische decors, apatische patiënten en bizarre medische tools die de film op het randje van het surrealisme brengen. Ook het acteerwerk viel me niet tegen, al steunt het allemaal op slechts enkele personages. Enige minpunt was de lange speelduur; het uitstapje naar het dorp vond ik nogal overbodig. . Maar verder erg de moeite waard door de heel aparte sfeer. Dicht bij de 4*