Get Out (2017)

Thriller / Horror

geregisseerd door Jordan Peele
met Daniel Kaluuya, Allison Williams en Bradley Whitford

'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

mikey schreef:
Ik kan me herinneren dat zwart de nieuwe 'cool' is, maar dat ze lichamelijk sterker zijn heb ik niet gehoord.

Wordt meteen al gerefereerd naar Jesse Owens die de opa eruit liep in de voorrondes Olympische spelen. Vrouwelijk gast die spierballen meet de vraag naar Cris zijn sporten enz.. Tuinman staat vaak zwaar werk te doen. Er zijn een aantal punten die refereren naar sterker gestel. Dit is ook waarom de familie voor zwarte jonge mannen met een goed gestel gaan, roken is ook uit den boze aangezien het kanker kan veroorzaken. Ja dat kunnen ze niet gebruiken wanneer ze een menselijk vessel uitzoeken.Het lichaam moet in perfecte conditie zijn, atletisch en sterk. Vandaar de link naar de olymische spelen van Hitler, zo zijn ze waarschijnlijk op het plan van zwarte mensen gekomen.

Left4Dead schreef:
Aanvankelijk denk je als kijker dat het gaat om die bekende vooroordelen: atletisch, dierlijke seks en zo wat tamelijk gênant is. (de comedy of manners/zedenschets).Maar als blijkt dat zijn vlees letterlijk wordt gekeurd als lichaam om in te wonen (de paradigmashift). gaat het niet om zijn kleur maar om zijn lichaam. Die ouwe knarren menen niet dat een donker iemand fysiek per se beter is. Ik denk dat het erger is: ze kiezen donkere mensen omdat die worden minder gemist in usa.

mikey schreef:
Aanvankelijk denk je als kijker dat het gaat om die bekende vooroordelen: atletisch, dierlijke seks en zo wat tamelijk gênant is. (de comedy of manners/zedenschets).Maar als blijkt dat zijn vlees letterlijk wordt gekeurd als lichaam om in te wonen (de paradigmashift). gaat het niet om zijn kleur maar om zijn lichaam. Die ouwe knarren menen niet dat een donker iemand fysiek per se beter is. Ik denk dat het erger is: ze kiezen donkere mensen want die worden minder gemist in usa.

Dat laatste had ik ook voor een moment voor ogen tijdens de films omdat het vroeger bij serial killers vaak het geval was. Hoertjes en zwarten die niet gemist werden of simpelweg geen onderzoek werd verricht naar deze twee bevolkingsgroepen. Als je kijkt naar het karakter Andre kun je daar idd geld op inzetten, gezien zijn afkomst die genoemd werd. Maar door al die kleine punten refererend naar gestel blijf ik daar eerder naar geneigd te blijven. Volgens mij omdat de regisseur overal een hak wil zetten mbt racisme en superioriteit.

avatar van stefan dias
Ach ja… we zijn het allemaal wel ergens eens denk ik. Het blijft een feit dat ze vooral intyeressant zijn om wat hen 'anders' maakt. De sterkere, snellere, soepelere, 'swingendere' zwarte. Vandaar dat ik dat openingsshot zo sterk vond: het chique, dure appartement met grote arty foto's… als dan blijkt dat hier ( ik beken: tot mijn verrassing) een zwarte woont, word ik als kijker zelf al meteen keihard op mijn nummer gezet.

Left4Dead schreef:
Tuurlijk. Alle clichés zijn benoemd over zwarte mannen, althans zo leek het. En alle alarmbellen zijn gaan rinkelen. Echter maken de witten zich geen zorgen over een zogenaamde 'superioriteit' van ras. maar wel over sociale status van de zwarte mens. Hoe is het leven voor een donker iemand in wasp-land? In principe niet racistisch, maar een redelijke zorgen. Vandaar ook mijn theorie dat ze kiezen voor donkere mensen met als nadeel een lagere status, dat ook meteen een groot voordeel is.

mikey schreef:

Wellicht dat de waarheid ergens in het midden ligt, het is wel erg strak uitgewerkt. Het doet stof tot denken en discussie oplaaien. Ben echt benieuwd wat hij doet met zijn prent Us. Ik heb gezien dat jij de prent al een 4** hebt gegeven. Zou je een tipje van de sluier willen lichten mbt of die prent ook deze richting neemt of is de film volledig anders gebaseerd.

avatar van mikey
die zou ik zeker gaan zien! Gaat niet over zwart/wit, per se maar zet wel (dus ook) stevig aan tot nadenken. En is erg geestig en violent!

mikey schreef:

Thx, deze op de watchlist! Het lijkt erop dat we weer vers bloed hebben binnen filmland.
Daar waren we aan toe.