Get Out (2017)

3,53

Thriller / Horror

geregisseerd door Jordan Peele
met Daniel Kaluuya, Allison Williams en Bradley Whitford

'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

323 BERICHTEN 63 MENINGEN
avatar van Drulko Vlaschjan

Maar elke racist is altijd een blanke man .

Dat is waar, in de meeste westerse films tenminste. Soms een vrouw. Er zullen vast (vooral niet-westerse) films zijn waarin racisme niet langs lijnen van wit en zwart gaat. Ik kan mij wat Aziatische films herinneren, maar daar heb ik de titels niet van paraat. O, en Sameblod (2016). Die gaat over racisme van Zweden jegens Lappen. Maar goed, we gaan (ik ga) een beetje off topic. Excuus daarvoor.

avatar van Zwolle84

Racisme!

avatar van sinterklaas
Waarom zie ik de dvd niet in de winkelrekken?

avatar van eRCee

Maar elke racist is altijd een blanke man .

Vaak misschien wel, maar zeker niet altijd. In de serie ER zit bijvoorbeeld een scene van een zwarte vrouw die niet door een zwarte dokter behandeld wil worden. (Er zijn zeker meer voorbeelden, maar deze staat me het meest bij. Krijgen de hoofdpersonen uit The Help ook geen tegenwerking uit eigen kring?)

avatar van Smallprint84
sinterklaas schreef:
Waarom zie ik de dvd niet in de winkelrekken?

Oh volgens mij ie gewoon te koop inmiddels. Goed kijken. Heb em ook in de winkel gevonden.
De dvd heeft wel een andere cover, kijk uit naar een zwart-wit cover met het hoofdpersonage die verschrikt in een stoel zit.
Check anders Bol.

Succes!

avatar van sinterklaas
Onlangs in Concerto en Media Markt geweest... altijd up to date met de nieuwe titels... Maar geen Get Out.

avatar van jeroentjuhhhhh
sinterklaas schreef:
Probeer de Boekenvoordeel eens, daar heb ik 'm zien liggen.

avatar van clubsport
eRCee schreef:

Dat is niet het punt wat ik bedoelde , in jou voorbeeld is het dus weer een andere zwarte man die het vermeende slachtoffer is van racisme .
mijn punt is kunnen blanken racistisch worden bejegend ? ja tuurlijk denk ik dan maar daar worden geen films over gemaakt .

avatar van DwarreI
Voorspelbaar slecht, compleet mislukte timing van de 'komische momenten'. Origineel uitgangspunt, droevige uitwerking.

avatar van NERD
Gemengde gevoelens bij deze film. Aan de ene kant voet het als een hele fijne aanloop naar een heerlijk gerecht. Prachtige setting, mooi omschreven gerechten.. Alleen blijkt het gerecht uiteindelijk een plastic bakje met wat patat te zijn. Met andere woorden, goeie sfeer, interessante karakters, goed geacteerd, fijne lange aanloop vol spanning... en toen was de film ineens in 15 minuten met een sisser afgelopen en heb ik nog steeds honger. Toch wel 3 sterren.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Achteraf gezien is het idee vooral keimaf. Blanke mensen die zwarte mensen. naar hun huis lokken met hun mooie dochter, hypnotiseren, een hersentransplantatie geven en hun lichaam overnemen, het had ook makkelijk een 100% comedy kunnen zijn geworden. Maar dat was te makkelijk geweest.

Niet dat er geen grappige momenten in zaten. Het begin met de jongen en de vader van zijn vriendin vond ik hilarisch ongemakkelijk. En ook later zoekt de film heel duidelijk de grens tussen thriller en comedy op, waarbij die toch wel aan de thriller-kant blijft. Echt horror vond ik het niet.

Het verhaal is sterk en zit vol slimme momenten, zoals hoe hij zichzelf weet te redden door katoen te plukken.

Veel goede acteerprestaties, met name de hoofdpersoon en Georgina de kamermeid.

Wil ik tot slot even zeggen dat de film weliswaar racisme van blanke mensen behandelt, maar zich duidelijk niet richt op het stereotype racist, de zuidelijke, Trump-stemmende redneck, maar zijn pijlen juist richt op de linkse, 'progressieve' mensen die zo erg proberen te bewijzen dat ze niet racistisch zijn dat ze racistisch worden. Dat vond ik wel een verfrissende kijk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Werkt het beste als een enigszins absurde, maar vaak scherpe komedie over rassenverhoudingen.Is vooral in het begin behoorlijk sterk. Laat wel wat liggen door erg vroeg zijn plot te verraden en het niet heel sterke einde (pakweg de laatste 20 minuten) er in een iets te hoog tempo doorheen te jassen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik zie het statement tegen racisme nog steeds niet (terwijl de film daar wel overal om geprezen wordt); blanke mensen die Afro-Amerikanen als inferieur beschouwen bedenken een ingewikkeld plan om die mensen te ontvoeren, te brainwashen en hun lichaam over te nemen opdat ze zelf verder moeten/kunnen leven als een lid van een ras dat ze als inferieur beschouwen. En dan baantjes aannemen in dienst van de andere blanken? Zelf met een hoop racisme en vooroordelen geconfronteerd worden? Ervoor kiezen om datgene te 'zijn', dat je haat? En zelfs de stereotyperingen lopen spaak; Hebben Afro-Amerikanen een betere lichaamsbouw? Langere lullen? Okay? Maar ik heb nog nooit gehoord dat ze ook betere ogen hebben.

Ik snap echt niet dat deze film bewierookt wordt. Plot slaat echt nergens op en is al helemaal geen anti-racisme statement.

avatar van Macmanus
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Denk dat je het statement wat zwart/wit ziet (no pun intended). Peele wil hier juist meer zeggen over de liberale witte man/vrouw die zwart zegt te omarmen maar dat wel doet met heel veel mitsen en maren. Uiteindelijk zijn het niet je KKK of Neo-nazi bad guys. De liberale groep ziet zwart vaak nog als novelty. Zo ook hier in deze film. Uiteindelijk is echte acceptatie dat je iemand gewoon ziet als een persoon. Niet als je black friend, vrouwen willen bijv. ook vaak een gay best friend. Denk dat dit daarom ook een hedendaagse film is. Jij haalde volgens mij eerder Night of the Living Dead aan. Dat was een nodig statement voor die tijd. Nu is zwart in Amerika meer geschoold en is dit iets wat ze veel meer tegen komen. Denk dat Peele dat meer wil tonen. Hij doet dat ook met veel meer humor. En ik haalde er ook een zekere zelfkritiek naar de zwarte man uit. Veel personages wijzen snel met vingers die grappig genoeg hoe idioot ook heel vaak waar zijn, maar uiteindelijk natuurlijk ook wat zeggen over de slachtoffer-rol die veel zwarte mensen zichzelf razendsnel toe-eigenen.

avatar van Ramon K

En dat kan niet zonder dit belachelijke plot, dat bijna alle goede bedoelingen onderuit haalt? Dan kun je toch beter een comedy-drama maken over de moderne verhoudingen tussen liberaal wit en de Afro-Amerikanen?

avatar van Macmanus
Dit is toch een komedie/horror. Zie het probleem niet. Horror is toch sinds jaar en dag een genre waarin vergezochte plotten een metafoor vormen voor hedendaagse issues.

Macmanus schreef:

Het gaat niet om het ' vergezochte', maar om het onlogische van de plot. Kijk, ik vind dat jij met jouw post over de inhoud van Get Out best een klein, nieuw, licht laat schijnen (de neger als 'novelty' of modetrend, een soort racisme of stereotypering voortkomend uit onwetendheid ipv uit haat). Vanuit die gedachtengang wordt de plot een heel klein beetje minder irritant voor mij. Maar de metafoor slaat uiteindelijk nergens op. Ik heb geen idee wat de regisseur ermee wil zeggen. Ik heb zelfs het vermoeden dat ie zo ongeveer het omgekeerde zegt van wat ie wil zeggen met dat plot. Dat is niet best.

Ik vond het ouderwets trage begin wel leuk, maar al snel weet je hoe de vork ongeveer in de steel zit. Dan is het nog best hier en daar spannend, maar ook vrij onbijzonder en wmb net wat te veel onzin. Had best ietsje serieuzer gemogen.

avatar van goongumpa
Rare kritiek. Dat de film een beetje tussen tonen in valt, volg ik absoluut... Maar om het dan maar serieuzer te maken? Het uitgangspunt is al zo absurd. Ik vind dat ze het nog vrij ernstig uitgevoerd hebben.

Een regiedebuut om je vingers bij af te likken, dit ‘Get out’. Vanaf het begin heerst er een beklemmende sfeer die langzaam opgebouwd wordt. Je weet, net als Chris Washington (Daniel Kaluyaa), dat er iets goed fout is aan de overdreven hartelijkheid van zijn schoonouders. Het is een slimme zet van debuterend regisseur Jordan Peele om de kijker in hetzelfde tempo als Chris steeds mee van informatie te voorzien omtrent de bedoeling van de familie Armitage en als het zover is, dan komt die waarheid als een mokerslag aan. Dit is pure horror in optima forma.

avatar van Pepino
Jammer, al die mindere reacties. Voor mij is 'Get Out' dé film van 2017. Toen ik de film zag wanneer hij nog in de bioscoop was, heeft 'ie mij nog een week lang in de greep kunnen houden. Zelden overkomt mij zoiets, dus dit gegeven alleen is al heel wat.

avatar van Rodger
Ik vond het niet veel, in het begin te traag, en te voorspelbaar.
Nee niet mijn ding.
2.0 **