Get Out (2017)

Thriller / Horror

geregisseerd door Jordan Peele
met Daniel Kaluuya, Allison Williams en Bradley Whitford

'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

avatar van fappie
Ik had er meer van verwacht, maar zeker niet slecht. Wel vond ik het nogal verrassend dat deze film bij de Oscars zit. Wat ik dan weer niet verrassend vind is dat Daniel Kaluuya 1 van die nominaties in de wacht sleept. Hij speelt een zeer goede rol en het is ook te hopen dat hij wint.

Opzich een prima film, zaten zeker goede scenes in.

rustugan schreef:

Hier kan ik me volledig in vinden.

Na een ruim uur dacht ik echt dat ik naar een mogelijk meesterwerkje zat te kijken. Wat een spanningsopbouw, en wat een ongemak. En dan wordt het laatste half uur afgeraffeld met een soort van Frankenstein operatie en snelle kills op de familie

Dat was wel zo’n domper. Ik had het laatste half uur zo graag wat meer uitgediept willen zien, bijv :

- einddialoog met Rose, waarom ze deze relatie (om die hypnose shit) altijd als spel had gespeeld, i.c.m. die foto’s. Had ze nou echt geen gevoelens voor Chris ?
- dat er veel meer gedaan wordt met die Logan, die na die foto als eerste “get out” tegen Chris riep.
- iets meer achtergrond van Walter en Georgina, uiteindelijk vond ik ze wel heel snel de film “uitgejaagd”

Ook blijf ik met vragen zitten die misschien al eerder in de reacties gesteld zijn, Maar heb geen tijd om dat allemaal door te spitten :

- Toen Chris met z’n handen vastgebonden was op die stoel, leek het mij onmogelijk om die pluisjes in zn oren te doen vanuit die positie. Je ziet hem bukken, maar volgens mij lukt het nooit om van die positie die pluisjes in zn oren te krijgen?
- Dus als er een foto genomen wordt van jou, raak je dus uit de hypnose, maar waarom gebeurd dat juist via deze manier, hoe zit dat precies ?
- dat bingo gebeuren met die pa en die foto van Chris erachter vond ik een beetje vaag, kan iemand mij dat misschien beter uitleggen?
– In het begin van de film, het moment dat Chris en Rose tegen zo’n hert o.i.d. aanrijden. Chris loopt nog naar dat beest toe en gaat een tijdje staan kijken, had die scene een diepere betekenis?

Al met al zeker geen slechte film, maar er bekruipt me wel het gevoel dat er op 1 of andere manier nog zoveel meer in gezeten had.....

3.5

Ik kan twee vragen denk ik wel beantwoorden

-scène met de bingokaarten waren ze aan het bieden op het lichaam van Chris. De bingokaarten waren hier de dekmantel omdat dit binnen ook zo aangekondigd werd. Chris was hier het veilingsobject.
-scène met dat hert bracht hem terug bij zijn moeder. Aangereden en nauwelijks ademend langs de weg. Later zit hij vast in die stoel en kijkt het hert hem aan. En uiteindelijk vermoord hij de vader van Rosé met datzelfde hert. Bleef dus een thema in de film

Zijn natuurlijk maar mijn opvattingen hoor

Erg goede originele film. Geen jumpscare horror maar subtiele spanning. Chapeau voor een regiedebuut!

Het is inderdaad een originele film. Aardig geacteerd. Zeker het 1e deel beviel me wel. Synister en een verrassende twists. Maar het goede nivo hield geen stand en vervalt de film in een voorspelbare 13 in een dozijn film. Gezien op filmnet.

avatar van Guines
Nee, nee. Wat een veelbelovende horror leek te worden eindigt mijn inziens in een film met iets teveel politieke lading. Wel jammer want de opbouw was op zich goed. Na de hypnose werd het allemaal warrig en haastig ( korte speelduur hielp ook niet echt mee ) en werd vooral de veilige oplossing gezocht ( neem nou dat einde, je verwacht de politie maar Peele gaat voor de veilige hero-of-the-day oplossing) ) Dat zie je wel vaker bij beginnende regisseurs overigens waar ze iets teveel hooi op hun vork nemen. Plot was op zich best goed maar juist door de boodschap in de film ( en dan maakt het niet uit of deze boodschap terecht of onterecht is ) vervaagt de echte spanning/horror.

avatar van mjk87
Thriller/mystery lijkt me als genre meer op z'n plaats want horror vond ik dit niet. De film wordt nergens spannend (en dat zegt wat als ik dat vind) en kent een enkele heel kleine jump scare. De regisseur lijkt niet zozeer te spelen met de angst van de kijker maar eerder de angst van zijn personages in een bevreemdend en creepy sfeertje vol personen die zo uit een film van David Lynch lijken te zijn gelopen met hun prodent-glimlachen.

Enfin, film is lange tijd best sterk. Sfeertje is goed neergezet, visueel ziet het er aardig uit, goed gespeeld (vooral Kaluuya erg fijn naturel) en aan alles merk je dat er naar een climax wordt gewerkt. Je weet ook dat er zo'n twist komt, alleen valt die nogal tegen. Vanalles had gekund, maar de keuze nu is wel erg vergezocht. Sowieso is dat laatste halfuur erg afgeraffeld en had best meer suspense en gore mogen hebben. Ook het einde is jammer, daar had de regisseur ballen moeten tonen (en een witte agent uit moeten laten stappen, iets dat je als kijker wel verwacht). Wat betreft verwachtingen, daar wordt leuk mee gespeeld, dat wel. Maar omdat de film zo'n idiote wending neemt valt daardoor mijns inziens de boodschap wel wat weg. Al met al vermaakt, maar de film leek een uur lang veel beter. 3,0*.

avatar van Decec
Een goede horror/mysterie/thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Zou maar nooit doen voor vreemde logeren...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...

avatar van Baboesjka
Ik twijfelde of ik deze film wilde zien. Het werd een ja. De eerste helft vind ik leuk. Het verhaal boeide mij en het keek lekker weg, maar toen kwam de tweede helft. Die stelde mij teleur. Ik vond het nogal vaag, niet meer zo boeiend en op het laatst nogal afgeraffeld. Ik ben geen horror fan, maar het horrorgehalte valt erg mee in deze film, en ik vind 'm ook niet erg spannend. Wel goed acteerwerk, goed beeld en een goede boodschap. Ik ben zelf donker, en ik vind het goed als onderwerpen als racisme aangesneden worden in films. Persoonlijk maakt het mij niks uit welke kleur iemand heeft. Ik vind het naar dat er mensen zijn die daar zo moeilijk om kunnen doen. Een voldoende. 3*

avatar van Lord Flashheart
Zo dit was dan het policor filmpje van 2017. Mooi, hebben we dat weer gehad.

Hier volgt een simpel recept voor succes in de filmwereld anno 2017: Men neme een middelmatig, onorigineel horrorscript (The Stepford Wives, iemand?), huurt een zwarte regisseur + cast en stopt er "iets" met racisme in. Resultaat: i.p.v. een direct-to-stream release in de vergeethoek van Netflix, krijg je lof alom en mogelijk zelfs een Oscar! Het kan verkeren.

Maar even serieus: hoeveel van dit soort horrorfilms van beginnende filmmakers worden er jaarlijks wel niet released en krijgen nog niet eens half van alle lof en aandacht die Get Out heeft gekregen? En sommige zijn echt beter, maar blijven (onterecht) volledig onder de radar van het grote publiek. Ook hier op MovieMeter: plotseling zie je hier allerlei mensen stemmen die niet of zelden horrorfilms kijken. "Maar deze moeten ze gezien hebben hoor, want dit gaat over racisme of zoiets."

Afgezien van het "thema" - wat me verder weinig kon interesseren - heb je hier best een aardige horrorfilm. Vooral de opbouw is sterk: de aanrijding met het hert (komt in meer horrorfilms voor overigens) als dreigend voorteken, het vreemde gedrag van de familie/bedienden van zijn vriendin, zijn bizarre eerste nacht. Daarna gaat het langzaam bergafwaarts met de film als het plot steeds meer uit de doeken wordt gedaan. Dat bevat namelijk serieuze gaten. Het einde is ronduit beroerd: veel te simpel slacht hij iedereen af en leeft nog lang en gelukkig. Een dapperder regisseur had hier gewoon voor een slechte afloop gekozen.

Dan het zo alom geprezen acteerwerk. Ook hier niets boven de middelmaat, maar bij een horrorfilm ben je dan al snel tevreden. Bijna niemand kijkt dit genre om het acteerwerk. Daniel Kaluuya is degelijk, maar vooral Allison Williams is goed: griezelig hoe zij haar transformatie neerzet van sociaal meisje, naar psychopathische bitch. Zoals eerder opgemerkt: het einde voelt zo afgeraffeld, hier had zoveel meer mee gedaan kunnen worden. Nu krijgt de baddie veel te weinig screentime.

Ergens heeft Jordan Peele zeker talent; net als vele andere beginnende filmmakers. Alleen wil ik wel eens zien of hij het ook kan zonder de hulp van de policor bandwagon. 3***

Get Out is niet de topper die ik ervan verwacht had. Omwille van de raciale kwestie is deze film wellicht wat overdreven overladen met lof. Desondanks is het grootste gedeelte van de film toch wel erg goed. Je voelt al heel snel dat er iets verschrikkelijks mis zit, maar hoe de vork in de steel zit blijft een tijd onduidelijk. En dat is ook wanneer de film op zijn best is. Er hangt een dreigende, spannende en zieke sfeer en je hebt echt wel te doen met het hoofdpersonage. De ontmoetingen van Chris met de enkele andere zwarte mensen zijn voor hem steevast een heel nare ervaring, terwijl hij natuurlijk op wat steun van hen rekende.

Wanneer uiteindelijk duidelijk wordt wat er aan de hand is verliest de film duidelijk aan kracht. Niet dat de clou me tegenvalt. Maar het einde wordt nogal snel afgehaspeld en is ook niet meer spannend.

Toch enkele bemerkingen bij een aantal kritieken die ik hier zie voorbij komen. Volgens mij is het niet zo dat die zwarte mensen die nu het gedeeltelijke brein van een blanke herbergen, ingezet worden als slaven. Mij lijkt het net dat die blanken gewoon verder gaan met hun leven van daarvoor, maar nu in een zwart lichaam. Dat je dan de oma van Rose hebt die dienstmeid speelt, is toch alleen maar om zand in de ogen van Chris te strooien.

Ten tweede lees ik hier een aantal keer dat men van Chris alleen maar zijn ogen wilt. Dat is toch absoluut een verkeerde interpretatie en niet letterlijk te nemen. Wat de kunsthandelaar bedoelde was dat hij de ogen van Chris als kunstfotograaf wil, m.a.w. zijn talent om goede foto's te maken. Iets dat de kunsthandelaar altijd gewild had maar waar hij zelf in faalde.

Uiteindelijk is het natuurlijk de ultieme slavernij. Je lichaam dat volledig wordt overgenomen door iemand anders. De veiling waarbij op Chris geboden wordt vond ik een hele mooie knipoog naar het verschrikkelijke slavenverleden van de USA.

avatar van LOTR-lover
Ik had gehoopt dat dit echt een ontzettend pareltje zou zijn. Helaas is 't dat niet geworden. Maar een goede film is Get Out absoluut! Prima acteerwerk van de hoofdpersonen (waarbij ik Allison Williams al kende van de serie Girls, en het leuk vond om haar in deze filmrol te zien). Ik had wel even nodig voordat ik 't door had hoe 't verhaal in elkaar zat. Toch haalt de film niet een optimale score, omdat 't in de 2e helft wat uit de bocht vliegt allemaal.

7/10 (IMDB)

avatar van stefan dias
Ik heb er een paar dagen mee gewacht, om niet te overdrijven, maar hier komt ie dan:
G-E-W-E-L-D-I-G-E film.

Lang geleden dat ik me nog zo geamuseerd heb. Gelukkig wist ik op voorhand geen barst van het verhaal (of zelfs het label 'sf/horror' ) en dus viel ik van de ene verbazing in de andere.

De opening heeft als iets van WHAAAAAT? (een beetje zoals Goodfellas), via de generiek (die bomen) kom je dan plots in een clean, arty appartement met giga zwart-wit fotoprints - met totaal andere muziek op de achtergrond telkens, alsof ik heel de tijd zelf heb liggen zappen - en dan travelt de camera stilletjes naar de badkamer en zien we de bewoner van het appartement: een zwarte. Ouch--> eerste punch van de regisseur is al aangekomen, want deze film gaat natuurlijk ook over latent racisme en ik word als kijker al meteen op mijn nummer gezet.

En daarna wordt het alleen maar beter. Wat een rollercoaster, via bizar, intrigerend, doodeng dendert deze film voort langs hilarisch en pure kolder. Ik heb nooit zo'n bizarre cocktail aan emoties in een film aangetroffen, en wat mij betreft zijn ze perfect in balans.

Het begin van de film lijkt het sterkst: de goedbedoelde opmerkingen van de blanke ouders van Rose (en ook van Rose zelf trouwens) zijn tenenkrullend grappig. Dan wordt het stilaan eng. In de hypnosescène doen ze iets met het geluid waar mijn nekharen gewoon recht van gingen staan. Ik geloofde het eerst niet en heb die scène een paar keer teruggespoeld en iedere keer hetzelfde effect. Verbluffend!

Als de aap uit de mouw komt (heel grappig trouwens die scène met de sleutels) denk je even dat het dan toch weer een klassieke film wordt, maar telkens weet Peele me weer te verrassen. Plots opent hij een heel ander register, krijgen we nog een stukje onversneden komedie met zijn maat Rod. Tot en met het einde was ik mee en op het einde moest ik gewoon hardop lachen.

Want natuurlijk kan je dit niet au sérieux nemen, er zitten eigenaardigheden in het scenario (dingen die niet kloppen) maar in deze sublieme satire is dat ook helemaal niet aan de orde.

Unieke film, nogmaals, héél lang geleden dat ik nog zo intens van een film genoten heb.
Een een film waar je ook nog eens uitermate goed gezind van wordt. Topentertainment. Met dat net ietsje meer.
Tot en met het hilarische einde.

avatar van stefan dias
Nog even voor de duidelijkheid.

Over het label: dit is voor mij heel duidelijk een komedie/satire, verpakt als horror. (en daarin kan de regisseur best wel ver gaan, het in-zichzelf-wegzinkmomentje is psychologisch doodeng)
Als je de film dan afserveert omdat de horror ondermaats is, of het einde onrealistisch, vind ik dat een beetje onzinnig. Als de regisseur de horror niet ernstig neemt, waarom zou je dat als kijker dan wel doen.

Dit is trouwens helemaal geen politiek correct filmpje. Het neemt die politieke correctheid net onder vuur. Dat 'trotse' verhaal van hoe Jesse Owens Hitler te kijk gezet heeft. Tenenkrullend en hilarisch tegelijkertijd.

avatar van Ramon K
Rafke Pafke schreef:

De kritiek bestaat uit het feit dat het bezitten van een 'kijk op kunst' niet gerelateerd is aan ras. Ze kunnen ook de ogen van een blanke man nemen, of van een Aziaat.

Ook het slavernij aspect van de film (uit jouw betoog) loopt spaak; weliswaar wordt de wil van een Afro-Amerikaan onderworpen, de blanke onderwerper zal wel verder moeten leven in een zwart lichaam en zelf al het racisme, al de nadelen en al de vooroordelen moeten 'ondergaan' die de Afro-Amerikaan ondergaat in hedendaags Amerika. Waarom zou je dat als blanke racist willen?

Blijft een zwak script in mijn ogen. Werd nB bekroond met een Oscar!

avatar van Donkerwoud
Knap hoe Jordan Peele op meerdere momenten de bal terugkaatst naar de kijker en hem/haar confronteert met de eigen vooroordelen waar het verhalen over zwarte Amerikanen aangaat. Dat ik als kijker bijvoorbeeld geneigd was om te verwachten dat er ergens in het verhaal een 'white savior' zou opduiken, terwijl de horror waarin Chris verkeert geen enkele aanleiding geeft voor die gedachte. Zelfs Rose laat hem bikkelhard in de steek en de blinde galeriehouder, de enige die zijn artistieke fotowerk leek te begrijpen, blijkt louter toegang te willen tot 'the black experience'. De Afro-Amerikaanse man als verheerlijkt, gefetisjeerd, verguisd en meer functioneel dan een volwaardig en een gelijkwaardig mens. Daniel Kaluuya is trouwens ook een ontdekking. Hoe hij zich hier ontpopt van 'neutrale' allemansvriend tot een heerlijk expressieve acteur waarbij de horror en de doodsangst in zijn ogen staan geschreven. Waar 'Get Out' (2017) wat puntjes laat liggen is wanneer het mysterie is ontrafeld en in een sneltreinvaart naar een wat gemakkelijk climax gaat. Dat had voor een genrefilm een tandje scherper en bevredigender gekund.

Donkerwoud schreef:

Ben het hier niet mee eens.
Tijdens de film vreesde ik hier wel een beetje voor. 'Oké, het complot is duidelijk en nu wordt het alleen nog een ordinaire gevalletje waar de held hopelijk kan ontsnappen… En toch wist Peele me te verrassen door hé-le-maal over de top te gaan… die hertenkop!… De broer die nog even kortstondig van zijn dubbele schedelbreuk herstelt om Cape-Feargewijs nog even op te duiken… en dan natuurlijk die heerlijke twist op de twist aan het einde. Heerlijk.
Zo maakt de film een volledige, groteske shift in het tweede stuk ( à la 'From Dusk till Dawn). Ik heb vooral zitten gieren. En dat vind ik net goed… anders zou heel het racismeverhaal me wel net iets te opdringerig geworden zijn. We hebben er nu eens goed mee kunnen lachen… MAAR, het is allemaal wel even gezegd.
Voor mij komt de boodschap zo des te pijnlijker aan.

Zoals we in België zeggen: 'al lachend zegt een boer zijn waarheid'.

Het resultaat is topentertainment. Mét een boodschap.

avatar van Donkerwoud
Ah ja, ik ben het in die zin niet met je oneens hoor: alleen vond ik dat Chris uiteindelijk niet helemaal de wraak kreeg die hij verdiende. Hij had iets meer de overhand kunnen krijgen en zijn wraak wat zoeter laten zijn. Het was nu een erg kort dingetje terwijl de film ruim de tijd nam om op te bouwen naar die climax. Al geef ik toe dat het onverwachte einde met de TSA agent meesterlijk was. Ook onwijs betekenisvol tegen het licht van Black Lives Matter.

Donkerwoud schreef:

Natuurlijk weten we hoe hij 'in het echte leven' zou geëindigd zijn. (in de absurde veronderstelling dat dit verhaal echt zou kunnen gebeuren) Dus dat hoef ik hier niet te zien. De 'what did I tell you?' is absurd-hilarisch genoeg. En 'oneens' klinkt wat overdreven. Ik heb het gewoon iets anders ervaren en was helemaal mee met dit alternatieve einde. Vaak is zo'n alternatief einde een knieval naar het publiek. Dat is het hier wellicht ook, maar ik vind wel dat het vele malen beter werkt. een ernstig einde zou voor mij een wat prekerige afknapper zijn. Met de deze zwarte humor (pun intended) halen ze des te meer hun gelijk en hebben ze het laatste woord en de laatste lach.

avatar van Donkerwoud
Het had inderdaad ook de boodschap over schadelijke zwarte stereotyperingen ondermijnd als hij genadeloos dood was geknald.

avatar van Flavio
Erg vermakelijk filmpje, prima geacteerd door Kaluuya en Williams en met een leuke opbouw, waarbij het eerste uur toch wel het beste deel vormde. Grappige awkward momenten, maar langzaam maar zeker ontstaat een creepy sfeer- vooral door de vreemde bedienden. Mijn voornaamste kritiekpunt is dat hij wat te kort duurt, het einde voelt te gehaast- de onthulling van Georgina als "oma" en haar einde vinden binnen een halve minuut plaats- dat had toch wel wat sterker gekund.

En misschien wekt de Oscar bij sommigen verkeerde verwachtingen, maar ik vind Get Out bepaald niet misstaan tussen bv een Crash, The King's Speech, Ghost, Rain Man en Moonstruck, om maar een paar mede-winnaars best original script te noemen. Aanzienlijk beter eigenlijk.

avatar van Donkerwoud
Het alternatieve einde van Get Out, wel echt een stuk minder: Alternate Ending | Get Out (Oscar Winning Movie) - YouTube

avatar van IH88
“Now you're in the sunken place.”

Dit blijft een geweldige horrorfilm. Get Out combineert een creepy en ongemakkelijke sfeer met veel zwarte humor, en het werkt uitstekend. Het eerste uur, wanneer de spanning langzaam wordt opgevoerd, vond ik het beste gedeelte, maar regisseur Jordan Peele weet ook wel raadt met de soms regelrecht horrorachtige taferelen in het tweede gedeelte.

De beste scene zit in het begin wanneer Kaluuya en Keener tegenover elkaar zitten en het kippenvel kilometersdik op je armen staat. Perfect geacteerd door dit duo. Het raciale element zorgt zeker in het eerste uur voor een aantal tenenkrommende momenten, maar daarna wordt dat steeds meer losgelaten door Peele en kiest hij voor spanning, horror en humor (Howery). De ‘Where are the keys, Rose?’ scene blijft geweldig. De laatste scene had twee kanten op kunnen gaan, maar Peele kiest voor een feel good einde en dat werkt uitstekend. Want het belang van die laatste scene gaat zeker niet verloren, en daarnaast is de ontlading na al die onderhuidse spanning en ongemakkelijkheid ook bij de kijker groot.

avatar van cantforgetyou
Best een goede film, eigenlijk. Verrassend verhaal. De acteurs spelen allemaal op niveau. Het is een horror/thriller achtige film, die net even iets anders is dan het standaard genre. Daardoor toch echt wel een aanrader. Verwacht geen bloederige scenes, maar meer een akelige, beklemmende sfeer. De hoofdrolspeler doet het echt erg goed. Hij is leuk om naar te kijken en maakt het allemaal iets geloofwaardiger.