Get Out (2017)

3,57

Thriller / Horror

geregisseerd door Jordan Peele
met Daniel Kaluuya, Allison Williams en Bradley Whitford

'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

• vanaf 30 augustus te koop op blu-ray

268 BERICHTEN 53 MENINGEN
avatar van voskat
geplaatst: 29 mei, 20:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goed, zoals verwacht.
Maar ik had stiekem op nog iets beter gehoopt.

Toch weer een einde dat te gemakkelijk afgeraffeld wordt, waardoor de film te veel op de gimmick gaat leunen.
De hypnose-scènes zijn wel heel goed gedaan.

Maar doe mij maar Brian Yuzna's Society.

avatar van Malibu Stacy
geplaatst: 29 mei, 22:27 uur [permalink]
Veel van verwacht, maar helaas maakte de film het niet waar. Ik had gehoopt op een fijne thriller, waar je op het puntje van je stoel zit, maar in plaats daarvan vond ik het vooral in de tweede helft saai en voorspelbaar. De film liet mij overigens erg denken aan 'The Stepford Wifes'.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 29 mei, 22:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuk hoe regisseur Peele met zijn publiek speelt. Er wordt een nagenoeg perfect paranoide sfeer gecreëerd waarin hoofdfiguur Chris, een afro-amerikaan, in de bizarre familie van zijn blanke vriendin Rose komt. De interraciale relatie is voor de film zelf niet onbelangrijk en met het huidskleurverschil wordt de kijker uit zijn comfortzone gelokt en met ongemakkelijke situaties geconfronteerd. De racistische symboliek is nooit veraf: de dienster Georgina, die veilingscène die aan een slavenverkoop doet denken, de flik in het begin.... . Het is wel verdomd goed gedaan. Ook wanneer alles duidelijk wordt, blijft het allemaal "deeply disturbed". De finale ging wel zeer snel en verstoort hiermee het trage tempo van voordien. Beetje onevenwichtig op dat vlak, maar verder een spannende film. Yes yes, dikke 3,5* van mij.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 30 mei, 02:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vies, eng en vuil, daar slaagt de film zeker in. Ik vind alleen dat er teveel gejat werd van The Invitation, hoewel beter en ingenieuzer uitgewerkt hier. Ik vind dat raciale en hypnosegedoe echt vuil., dus het paranoidesfeertje wel, en ik word er zelf ook wel paranoide van. Misschien oordeel ik te streng, want ik had de gehele film echt het gevoel dat ik dit niet goed vond, maar uiteindelijk vallen de puzzelstukjes in elkaar en vind ik het wel goed gedaan. Het enige dat ik wel altijd heb is dat alles en iedereen zich begint te keren tegen het hoofdpersonage, en dat paranoidesfeertje te ver doordraaft.

avatar van DVD-T
geplaatst: 30 mei, 11:14 uur [permalink]
Get out!

Een film die het in de eerste helft moet hebben van een geweldig creepy sfeertje en leunt op een wel erg sterke prestatie van Kaluuya. Vooral in de scene waarin hij alleen met het personage van Keener is, laat hij geweldig werk zien. In het begin is het dus lekker creepy. Maar de film laat je ook heel erg ongemakkelijk voelen in veel situaties. De ondertoon die in de dialogen zit komt erg goed over. De tweede helft leunt meer op de ontdekking wat er nu precies gaande is. Interessant, maar ik had graag meer gehad van wat we in de eerste helft van de film kregen voorgeschoteld.

Naast een creepy, goede film wil Peele ook duidelijk een statement maken. Daarin probeert hij vernieuwend te zijn, maar valt af en toe wat in de zelfde valkuilen als andere films die dit onderwerp aankaarten. Een grote ergernis was vooral de vriend Chris. De opbouw is fantastisch en de pay-off is erg goed, eigenlijk bijna briljant, als je de clue niet te snel door hebt, wat in mijn geval helaas wel zo was.

Ondanks wat minpunten, een erg sterk debuut van Peele. Erg fijn geschoten en met een heerlijk sfeertje. Een regisseur om in de gaten te houden.

avatar van fotzenbikkel
geplaatst: 31 mei, 03:56 uur [permalink]
Geweldige film met erg goed acteerwerk! Veel heerlijk creepy typetjes & settings. Ik heb hier zeer van genoten. Mijn mond viel soms echt open van positieve verbazing aangaande het plot. Deze film had een potentieel voor 5 sterren als het einde iets minder snel ingezet had geweest. Hoewel ik het overall nog steeds een goede film vindt, past de snelheid van de ontknoping niet helemaal bij de zorgvuldige opbouw van het morbide verhaal. Maar ja, 4 sterren is natuurlijk helemaal niet verkeerd voor een film in dit genre en wat mij betreft dik verdiend door de makers van deze verfrissende titel.

Edu
geplaatst: 1 juni, 12:00 uur [permalink]
fotzenbikkel schreef:
Helemaal mee eens. Vooral het einde had beter gekund doordat het te snel ging.

geplaatst: 2 juni, 21:59 uur [permalink]
De opbouw is redelijk, daarna wordt het steeds slechter

geplaatst: 3 juni, 00:22 uur [permalink]
Deze film laat je door alle emoties gaan. Een lach, een traan en natuurlijk angst. Film kijkt goed weg. Een aanrader.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 3 juni, 00:28 uur [permalink]
marmovie schreef:

Een beetje zoals een concert van De Toppers, zeg maar.

geplaatst: 3 juni, 02:26 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Een beetje zoals een concert van De Toppers, zeg maar.

Nooit geweest, dus zou ik niet kunnen zeggen.

avatar van Octo
geplaatst: 5 juni, 09:28 uur [permalink]
Sterke eerste helft, goed opgebouwd. Helaas dient zich dan al snel de clou aan, die linea recta naar het einde wordt afgewerkt. Niks verrassends meer, de inspiratie of het geld was blijkbaar op.

avatar van Jimske
geplaatst: 5 juni, 13:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film zit boordevol details die later bij het herbekijken subliem het verhaal ondersteunen.
Ik vind de uitwerking trouwens verdacht veel op de film The Skeleton Key (2005) lijken. Vindt iemand dit ook?

Verder heb ik toch nog enkele vragen, die mij onduidelijk bleven:

- Wie was die zwarte man in het begin van de film die ontvoerd werd door de witte wagen? was dat de tuinman? En waarom werd hier een andere methode gebruikt (gewelddadig ipv via Rose's verleidingstechnieken)
- Later in de film zien we het chique volk praten binnenshuis terwijl hoofdpersonage Chris de trap op loopt voor zijn gsm.. terwijl hij naar boven gaat zie je plots alle mensen in stilte luisteren... waar sloeg dit op??
- waarom kon men via de camera flash iemand terug tot zijn echte "ik" laten komen? was hij dan onder hypnose? zoals ik begreep zijn de hersenen van de oude blanke persoon overgezet in de zwarte zijn hoofd, en een klein deel van de zwarte zijn hersenen zijn nog intact maar inactief... waarom wordt dit klein deel toch geactiveerd?
-bij de scene tussen hoofdpersonage Chris en "dienstmeid Georgina, zie je Georgina heel raar reageren wanneer Chris zegt dat hij nerveus wordt als er teveel blanken in de buurt zijn. Ik twijfel nl. of we hier heel even de "echte" Georgina zien aangezien ze even heel angstig keek en terug besefte wat er eigenlijk gebeurd was?
- waarom unplugte georgina chris zijn gsm? wist zij dat de flash camera voor "problemen" kon gaan zorgen? of wou ze gewoon ervoor zorgen dat zijn gsm plat was en niemand kon bereiken?

veel vragen, maar wie weet kan iemand toch hier en daar wat duidelijkheid bieden?

avatar van MovieMind

geplaatst: 5 juni, 14:35 uur [permalink]
Jimske schreef:
En na het herbekijken heb je dan waarschijnlijk ook duidelijkheid op al je vragen.

avatar van Donucius
geplaatst: 5 juni, 18:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jimske schreef:

Was duidelijk niet de tuinman; gewoon een random black person. Waarschijnlijk hadden ze snel iemand nodig, omdat het 'feest' er aan kwam. De neck choke maakt de link natuurlijk naar de broer, evenals de witte auto. Gewoon een goede binnenkomer en een sterke hint naar de broer; heb er verder niet teveel achter gezocht.

Duidelijk dat al het volk aan het nepconverseren waren. Iedereen kwam voor hem, want hij was 'het object'. Maar hij mocht dat natuurlijk niet weten, dus deed iedereen alsof. Goed trucje om argwaan te wekken bij het kijkende publiek.

Het bewustzijn van de host zit gevangen in zijn eigen lichaam, maar wordt gedomineerd door het nieuwe brein. Deze regelt de motoriek van het lichaam, het handelen, de spraak, emoties, etc.
Bij een lichtflits raakt het dominerende brein de controle over het hele lichaam even kwijt en kan de originele host het lichaam weer besturen. Zie het als een kortstondige kortsluiting.

Ze huilde toch? Die tranen zijn van de originele Georgina. Een hint van de film dat er iets aan de hand is met die werklui. Oma heeft de controle over het lichaam etc. dus innerlijk is er een heel gevecht aan de gang om die ene traan te kunnen laten.

Oma wilde natuurlijk voorkomen dat Chris de buitenwereld kon bereiken of ervandoor kon gaan.
Ik heb het idee dat de flits niet de primaire gedachte hierbij is, want hij had toch ook nog een spiegelreflexcamera? Maar uiteindelijk is het ook zo dat door het onbruikbaar maken van de telefoon de flitser onbruikbaar wordt, dus is het gelijk twee vliegen in één klap.

avatar van Jimske
geplaatst: 5 juni, 22:28 uur [permalink]
Donucius bedankt voor de uitgebreide reactie! ik kan me wel vinden in uw redenering... altijd leuk om anderen hun gedacht te horen over bepaalde situaties!

Er werd duidelijk over alles nagedacht in de film, en elk detail heeft uiteindelijk wel een bepaald effect op het verhaal...

avatar van Donucius
geplaatst: 5 juni, 22:54 uur [permalink]
Jimske schreef:

Geen probleem. Altijd leuk als je medekijkers kunt verrijken met nieuwe inzichten.

avatar van Teejey
geplaatst: 6 juni, 23:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Minder bijzonder dan ik had gedacht na veel gelezen te hebben hoe origineel het wel niet is. De ratings vind ik niet heel gek, want goed is Get Out wel.

De 100 minuten vlogen voorbij, met de tempo en spanning zat het wel goed. Gelukkig inderdaad niet echt horror maar een erg spannende thriller, meer dan eng genoeg voor mij in ieder geval. Vond de schrik-momenten zelfs erg sterk, vooral Georgina jaagde de stuipen van mijn lijf. Vooral in het begin als je haar op de achtergrond door de deur ziet staan en door het raam wanneer Chris een sigaretje gaat doen, Jesus, dat was niet goed voor mijn hart.De plottwist werkt goed en het daarop volgende einde is een prima afsluiting dat het vage concept heel duidelijk afrondt.

Ik vond Daniel Kaluuya zeker overtuigen. Ook de rest van de cast, de beelden en de soundtrack zijn allemaal voldoende maar niets speciaals.

avatar van arno74
geplaatst: 9 juni, 12:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jammer van het vergegezochte scifi-einde, maar wel een lekker originele horrorthriller. Al was ook deze niet vlekkeloos (de keuze voor zwarten is niet echt overtuigend, en de foto's die voor het grijpen in de kast lagen ook niet).

avatar van JacoBaco
geplaatst: 9 juni, 15:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
arno74 schreef:

Is het niet zoiets als dat de donkergekleurde mensen in de film worden gezien als fysiek sterker dan blanken? Die blinde vent zegt op een gegeven moment zoiets als: het maakt mij niet uit of je donker bent, al was je paars. Ik wil jouw ogen. Het gaat mij puur om je lichaam en als paarse mensen bij wijze van spreken de fysiek sterkere zijn, dan hadden wij voor paarse mensen gekozen. Ze zitten ook aan Chris zijn armen om te voelen en 1 vrouw vraagt zelfs "Klopt het wat ze zeggen over'' en dan kijkt ze naar zijn broek. En 1 van die donkere mannen lijkt ook alleen maar te functioneren als toy boy. Waarschijnlijk vanwege het groot geschapen zijn. Het lijkt er een beetje op alsof het over vooroordelen gaat wat donkere mensen betreft. Maar niet wat je verwacht: Eerder de voordelen dan de nadelen. Ze zijn o.a. fysiek net iets sterker, vitaler en vaak groot geschapen. Op zich is het op deze manier best overtuigend. En de twee hulpjes. De tuinman en de vrouw. Het lijkt bijna alsof deze twee slechts fungeren als misleiding. Al wil iedereen natuurlijk wel een sterke vitale tuinman!.. Toch?

En tegen het einde? zie je een foto van een basketballer. Ook hier geldt weer. Een man in goede fysieke conditie. Maar er zijn ook blanke basketballers natuurlijk. Toch wordt er voor donker gekozen, want deze zijn fysiek net iets beter. Over het algemeen.

geplaatst: 11 juni, 18:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeker wel vermakelijk en een leuk idee, maar met name het hele hypnose was me wel wat te makkelijk allemaal.
Dat zat de film een beetje in de weg

geplaatst: 13 juni, 10:11 uur [permalink]
Het grappigste vond ik overigens om opeens uberdroge Darius uit de serie Atlanta te zien, en dan ook nog in deze rol. Hahahaha.

avatar van david bohm
geplaatst: 17 juni, 20:24 uur [permalink]
Vlotte film met een twist. De personages zijn tamelijk levensecht, net als de dialogen. Het verhaal kan mij ook wel bekoren, vergezocht tuurlijk maar wel nog enigszins overtuigend gebracht.

avatar van leatherhead
geplaatst: 19 juni, 00:16 uur [permalink]
Het meeste is al gezegd. Sterke opbouw, met hier een daar een creepy scene, maar eens duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit weet de film nog maar weinig gevat uit de hoek te komen en blijkt het eigenlijk toch niet zo'n heel bijzondere film te zijn. De gooi naar komedie op (onder andere) het einde voelt wat misplaatst en je hebt eigenlijk het gevoel de gehele tweede helft naar een andere film te hebben zitten kijken. Alsof Peele er halverwege met de pet naar gooide en één of andere B-regisseur opeens de regie overnam. Vermakelijk blijft het allemaal wel, maar ik voelde me wat bedrogen na het sterke eerste halfuur. Hype zal wel vooral te danken zijn aan de rassenthematiek, die ik overigens ook weer niet zó bijster veel vond toevoegen. 2,5*.

avatar van JM Q
geplaatst: 22 juni, 20:29 uur [permalink]
Ik snap het enthousiasme van sommigen maar de film en het verhaal zijn qua plot en uitwerking niet bijzonder te noemen..

avatar van clubsport
geplaatst: afgelopen zaterdag om 12:01 uur [permalink]
De opbouw en de creepy sfeer zijn in het eerste deel van de film meer dan prima uitgevoerd , helaas vond ik de hypnosescene niet echt geloofwaardig al was ook deze scene technisch goed gedaan .
Ik geloof echter totaal niet dat je zo makkelijk gehypnotiseerd kan worden als je daar onwelwillig tegenover staat maar goed .
Laat ik verder het gegeven dat alle blanken in deze film zonder uitzondering allemaal the bad creepy guys zijn buiten beschouwing dan blijft er een redelijke goed uitgevoerde horror thriller over met een wat vergezocht plot maar ok dat wil ik deze film wel vergeven .

avatar van john mcclane 2
geplaatst: afgelopen zaterdag om 22:13 uur [permalink]
ondanks dat er dingen gebeuren die eerder zijn gedaan,is het zeken een van de betere horror films van het jaar,.
Bijvoorbeeld het hele "racisme"movement gebeuren ( het voert niet te boven toon maar is op een goede manier aanwezig ) want dat is wel iets wat enorm speelt met name in amerika maar ook zeker hier .

het is erg strak geregisseerd,de makers weten van aanpakken .
Het spel is puik .,de opbouw sterk .
Maar daar dat je weet dat er een twist komt heb je de neiging te gaan gissen.
En meestal kom je er na een tijd wel achter.
Dat gebeurt dan ook,en ondanks dat het dus niet super origineel is blijft het boven de de meeste horror films uitsteken.

wat het ook erg goed maakt is dat als de twist geweest is,de regisseur en het script het daar niet bij laten.
Vandaar ook dikke voldoende.

avatar van m1701
geplaatst: afgelopen zondag om 14:49 uur [permalink]
Geweldige goeie opbouwende spanning...de hele tijd vraag je je af hoe t nou zit! Zeer verrassend! Geen horror maar meer een thriller met een horror sfeertje.