Get Out (2017)

Thriller / Horror

geregisseerd door Jordan Peele
met Daniel Kaluuya, Allison Williams en Bradley Whitford

'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

mikey schreef:
Ik kan me herinneren dat zwart de nieuwe 'cool' is, maar dat ze lichamelijk sterker zijn heb ik niet gehoord.

Wordt meteen al gerefereerd naar Jesse Owens die de opa eruit liep in de voorrondes Olympische spelen. Vrouwelijk gast die spierballen meet de vraag naar Cris zijn sporten enz.. Tuinman staat vaak zwaar werk te doen. Er zijn een aantal punten die refereren naar sterker gestel. Dit is ook waarom de familie voor zwarte jonge mannen met een goed gestel gaan, roken is ook uit den boze aangezien het kanker kan veroorzaken. Ja dat kunnen ze niet gebruiken wanneer ze een menselijk vessel uitzoeken.Het lichaam moet in perfecte conditie zijn, atletisch en sterk. Vandaar de link naar de olymische spelen van Hitler, zo zijn ze waarschijnlijk op het plan van zwarte mensen gekomen.

Left4Dead schreef:
Aanvankelijk denk je als kijker dat het gaat om die bekende vooroordelen: atletisch, dierlijke seks en zo wat tamelijk gênant is. (de comedy of manners/zedenschets).Maar als blijkt dat zijn vlees letterlijk wordt gekeurd als lichaam om in te wonen (de paradigmashift). gaat het niet om zijn kleur maar om zijn lichaam. Die ouwe knarren menen niet dat een donker iemand fysiek per se beter is. Ik denk dat het erger is: ze kiezen donkere mensen omdat die worden minder gemist in usa.

mikey schreef:
Aanvankelijk denk je als kijker dat het gaat om die bekende vooroordelen: atletisch, dierlijke seks en zo wat tamelijk gênant is. (de comedy of manners/zedenschets).Maar als blijkt dat zijn vlees letterlijk wordt gekeurd als lichaam om in te wonen (de paradigmashift). gaat het niet om zijn kleur maar om zijn lichaam. Die ouwe knarren menen niet dat een donker iemand fysiek per se beter is. Ik denk dat het erger is: ze kiezen donkere mensen want die worden minder gemist in usa.

Dat laatste had ik ook voor een moment voor ogen tijdens de films omdat het vroeger bij serial killers vaak het geval was. Hoertjes en zwarten die niet gemist werden of simpelweg geen onderzoek werd verricht naar deze twee bevolkingsgroepen. Als je kijkt naar het karakter Andre kun je daar idd geld op inzetten, gezien zijn afkomst die genoemd werd. Maar door al die kleine punten refererend naar gestel blijf ik daar eerder naar geneigd te blijven. Volgens mij omdat de regisseur overal een hak wil zetten mbt racisme en superioriteit.

avatar van stefan dias
Ach ja… we zijn het allemaal wel ergens eens denk ik. Het blijft een feit dat ze vooral intyeressant zijn om wat hen 'anders' maakt. De sterkere, snellere, soepelere, 'swingendere' zwarte. Vandaar dat ik dat openingsshot zo sterk vond: het chique, dure appartement met grote arty foto's… als dan blijkt dat hier ( ik beken: tot mijn verrassing) een zwarte woont, word ik als kijker zelf al meteen keihard op mijn nummer gezet.

Left4Dead schreef:
Tuurlijk. Alle clichés zijn benoemd over zwarte mannen, althans zo leek het. En alle alarmbellen zijn gaan rinkelen. Echter maken de witten zich geen zorgen over een zogenaamde 'superioriteit' van ras. maar wel over sociale status van de zwarte mens. Hoe is het leven voor een donker iemand in wasp-land? In principe niet racistisch, maar een redelijke zorgen. Vandaar ook mijn theorie dat ze kiezen voor donkere mensen met als nadeel een lagere status, dat ook meteen een groot voordeel is.

mikey schreef:

Wellicht dat de waarheid ergens in het midden ligt, het is wel erg strak uitgewerkt. Het doet stof tot denken en discussie oplaaien. Ben echt benieuwd wat hij doet met zijn prent Us. Ik heb gezien dat jij de prent al een 4** hebt gegeven. Zou je een tipje van de sluier willen lichten mbt of die prent ook deze richting neemt of is de film volledig anders gebaseerd.

avatar van mikey
die zou ik zeker gaan zien! Gaat niet over zwart/wit, per se maar zet wel (dus ook) stevig aan tot nadenken. En is erg geestig en violent!

mikey schreef:

Thx, deze op de watchlist! Het lijkt erop dat we weer vers bloed hebben binnen filmland.
Daar waren we aan toe.

avatar van perceived
Prima film en (door de hoge waarderingen) tóch een tegenvaller.

De humor is wel leuk en het heeft een originele insteek. Plot wordt goed en boeiend opgebouwd, maar als eenmaal bekend is wat er speelt gebeurt er nog weinig verrassends waardoor er van een echte climax nauwelijks sprake is. Beetje als een nachtkaars light.

Zie er ook wat weinig "Horror" in, al is dat niet altijd een must.

avatar van nadrin

avatar van Imane10
misschien is dit niet mijn type film maar ik kon me er totaal niet in vinden. Ik ben oprecht verbaasd over de zoveel lovende beoordelingen. Ik vond het gewoon zonde van mijn tijd. Allemaal veel te ver gezocht, traag begin, overduidelijk racisme voorschotelen op een verkeerde manier en daarbij zo overdreven acteerwerk dat het gewoon oncomfortabel wordt om naar te kijken. Bovendien is het plot onrealistisch. Echt de slechtste film die ik in tijden heb gezien !! Ik had het veel eerder moeten afzetten maar door jullie te nieuwschierig

avatar van KritischVentje
Ja hoor. Plaats hem er maar bij.

Deze past perfect in mijn lijst met favoriete film.
Jordan Peele vervult eindelijk mijn behoeft na al die jaren. (ik heb het nog over films hè)

De mysterie, symboliek en suspense. Om van te smullen.
En niet te vergeten één van mijn favoriete scenes ooit; het moment dat Chris wordt geintroduceerd aan Georgina/oma met de tekst: "My mother loved the kitchen, so we kept a piece of her here". Kom op; geniaal!

De film staat bol van dit soort verwijzingen en dubbelzinnige opmerkingen. De acteerprestaties van de meeste hoofdrolspelers zijn solide. Heb mij alleen geiriteerd aan Caleb Jones. Maar dit kan ook liggen aan het typetje dat hij speelde... maar desalnietemin.
Je kan niet echt spreken van een horrorfilm, maar ik leun eerder naar een Thriller/Mysterie. Overigens is het een dikke aanrader om de deleted scenes nog even via Youtube te bekijken. Daar zitten namelijk nog wel wat pareltjes tussen die de film nóg beter hadden gemaakt.

avatar van roger queen
goeie film eeen sekte is het

Tijdens het eerste deel bekroop mij al snel een heel ongemakkelijk benauwd gevoel waardoor ik wilde weten hoe de vork in de steel zit. Al met al geen slechte film, maar er waren voor mij wel veel dingen die niet klopte of té toevallig/onrealistisch waren, zoals:
- De scene dat Walter/opa 's nachts op Chris af rent. Ik begrijp dat de opa graag van rennen houdt aangezien hij dat in zijn nieuwe lichaam kan doen. Maar waarom 's nachts en waarom rent hij direct op Chris af? Zit dat alleen in de film om het extra creepy te maken?
- Als Chris 's nachts niet was gaan roken of zich niet door Missy liet hypnotiseren, was het hele plan van de Armitage familie niet gelukt. Wat hadden ze dan gedaan? En wat deed Missy sowieso 's nachts wakker? Ze kon helemaal niet weten dat Chris wakker zou zijn, dus waarom leek het alsof ze op hem zat te wachten.
- Waarom schreeuw Logan na de cameraflits alleen 'get out'? Waarom zei hij niet direct wat er aan de hand is om Chris te waarschuwen.
- Als Chris tijdens het familiefeest iets eerder van zijn wandeling met Rose was terug gegaan naar het huis, had hij zijn grote foto bij de bingo/veiling gezien wat argwaan had opgewekt, waardoor hij direct kon vertrekken. Beetje onvoorzichtig van de familie.
- Opeens staat er een deurtje open met een doos met foto's van Rose en haar ex-vriendjes? Ook onvoorzichtig.
- Aan het einde; waarom schiet Rose Chris niet direct neer met haar geweer en zegt ze in plaats daarvan 'get him grandpa'. Dat is niet logisch.
- Het was bekend dat door een cameraflits de hypnose even ophoudt, want dat hadden we gezien met Logan. Rose ziet dat haar opa geflitst wordt, maar geeft toch het geweer aan hem als hij zegt dat hij het wilt doen. Geen slimme zet van Rose aangezien ze wist dat het haar opa op dat moment niet meer was.

"My mother loved the kitchen, so we kept a piece of her here" is erg leuk, net als dat Dean zegt dat hij herten haat en vervolgens door een hertengewei vermoord wordt. Einde wordt naar mijn idee wel een beetje afgeraffeld. Er wordt niet veel uitgelegd, de kills gingen Chris vrij gemakkelijk af en that was it.

avatar van xKoSai
De spanning werd traag, geleidelijk aan opgebouwd. Het 2e deel vond ik wat minder, het leek allemaal plots zo snel en makkelijk te gaan. Daniel Kaluuya zette z'n rol goed neer. Leuk eens gezien te hebben.

avatar van Spoelworm
brrr, ik had de hele film het gevoel dat ik hoopte dat dit niet zo'n film werd met open einde, of een einde dat het toch slecht afloopt. Ik zat er gewoon op te wachten omdat hij zo langzaam wegging toen die griet uiteindelijk neergeschoten op de grond lag. In een standaard horror film word dan meestal die vriend die te hulp kwam , op het moment dat hij zei case close neergeschoten, en Chris weer mee het huis in gesleurd. Open einde . Wat kreeg ik een hekel aan die familie. Geen standaard "horror" film ,maar voor een thriller toch best erg creepy. Een beklemmend sfeertje. Maar wel een spannende film en ook goed acteerwerk.

ik kreeg zelfs zo'n hekel aan die familie en vooral die broer, dat ik hun dood nog snel vond gaan. En je vraagt je af wat er met de rest van die club gebeurd.