Dunkirk (2017)

Verenigd Koninkrijk / Nederland / Frankrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Fionn Whitehead, Tom Hardy en Cillian Murphy

De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.

avatar van joolstein
In totaal kwamen 11.000 Engelsen en Fransen om bij Duinkerken en werd een enorme hoeveelheid materieel achtergelaten; de Duitsers troffen 63.879 voertuigen aan, 20.548 motorfietsen, 445 pantservoertuigen en 2472 stuks geschut. Ook waren 377.000 ton proviand en uitrusting en 68.000 ton munitie achtergebleven.

Nog nooit heb ik de stranden in een film over de Slag om Duinkerken zo schoon gezien? Duinkerken was op meerdere fronten een uitzichtloze hel. In en om de stad werd zwaar gevochten om landgenoten die op het strand waren een kans te geven te vluchten. Op het strand zelf werden ze belaagt door 'Messerschmitts' Gewonden en doden bleven achter of spoelden weg met het getij. En dat is het gemis van de film; er is geen chaos, geen wanhoop, geen bloed en geen doden. Als is keurig, ordelijk en schoon.

Die historische achtergrond is interessant, maar blijkt voor Nolan niet belangrijk. Vanuit drie invalshoeken: land, zee en lucht toont hij visuele mooie plaatjes en begeleidt dit even vaak met een misplaatste saaie soundtrack.Het geluid van de vliegtuigen en machinegeweren enz. daarentegen waren wel erg fijn! Het zijn dan ook vooral de gevecht-scènes van de Spitfire-gevechtsvliegtuigen die overtuigen. Ook de mythe over de bootjes voegt niet nieuws toe en blijft geheel intact. De niet overdreven lange speelduur was dan weer wel een pluspunt in deze verder schone en niet heel boeiende film.

Hoge verwachtingen, maar het viel toch wel tegen. Het is zeker mooi in beeld gebracht, maar de verhalen zijn rommelig door elkaar verweven. Daarnaast kreeg ik ging feeling met de acteurs...

Toch wel een domoer...

avatar van MJP10
Captain Pervert schreef:

Dit klopt wel, maar het is heel onwerkelijk dat een gebeurtenis van deze schaal jou als kijker totaal onbekend is. Mij overkwam dat bij het zien van de trailer. Ik dacht zelfs even, dat de film over de Eerste Wereldoorlog ging!

Dat komt omdat de evacuatie bij Dunkerque eigenlijk vooral bij de Britten (logischerwijs) op de radar staat en geen (prominent) deel uitmaakt van de Nederlandse geschiedenislessen. Hier leer je ongeveer dit: Duitsland viel Polen binnen, toen Nederland, verzet bij de Grebbeberg, Rotterdam platgegooid, overgave. Jodenvervolging, NSB-ers, verzet, D-day, bevrijding van Zuid-Nederland, slag om Arnhem, hongerwinter, slag om Berlijn, gewonnen hoera.

In Amerika bijvoorbeeld, leeft de oorlog met Japan misschien nog wel meer dan die met nazi-Duitsland (getuige de vele films, ook). Terwijl ook hier in de Nederlandse geschiedenislessen amper aandacht voor is.

Dus, zodoende: het is helemaal niet raar als je de setting van deze film niet snapt en een klein intro tekstje is dan ook meer op zijn plaats. Het is zelfs een beetje arrogant om dit als bekend te veronderstellen. We're the British, our history is the most important, everybody who doesn't know it, is daft my dear.

Ik snap trouwens niet waarom 1 stad drie namen heeft. Dunkirk, Duinkerken, Dunkerque. Het ligt in Frankrijk dus noem het gewoon Dunkerque.

World War II in colour is dan wel een aanrader. Heb je de hele oorlog uitgelegd vanuit een ander perspectief dan je gewend bent.

avatar van Ajax&Litmanen1
richiedoom schreef:
Ik ben juist een beetje huiverig om deze film voor een tweede keer te kijken, ik ben namelijk bang dat mijn waardering van 5 sterren dan aanzienlijk zal dalen. Groot deel van dit cijfer is te danken aan de intense bioscoopervaring met waanzinnig geluid. Nog nooit heb ik een film in de bios zo beleefd als Dunkirk.
Ik ben bang dat er weinig overblijft als ik dit thuis ga kijken...

Dit overheerst bij mij ook. Durf 'm eigenlijk niet thuis op te zetten, ook al heb ik de bluray in de kast staan...

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, ik waag mij er ook maar niet aan.

avatar van ChantalParis
Overrompelende film...
Ik ben helemaal geen Nolan fan. Inception én Interstellar konden mij helemaal niet bekoren.
Ik zou hier een hele reeks superlatieven kunnen neerschrijven maar ik zie er geen beginnen aan
Deze wil ik nog verschillende keren terug zien en misschien krijgt Dunkirk dan wel van mij de vijf volle sterren.
Grootse cinema!

avatar van Dick Starbuck
Smaken verschillen! Interstellar vond ik super. Eindelijk Dunkirk gezien. Mwah..!! Schaal/omvang had ik groter verwacht. Speeltijd van 100min en dan nog langdradig en saai. De spitfire scenes daarintegen waren mooi. Topnotch cinematografie! Nee deze Nolan doet 't niet voor mij. 2,5 ster

mwah, heel iets anders verwacht. Op zich wel leuk gedaan met die verschillende verhalen maar het was afentoe wel een beetje rommelig en ik vind toch oorlogfilms met close combat vuurgevechten net even wat interessanter.

avatar van Davido
Moeilijk iets over te zeggen. Het verhaal en de gebeurtenis verdient 10*. Hoe deze uiteindelijk verfilmd is en hoe de rollen zijn weggezet, dat valt me toch tegen. Komt bij lange na niet in de buurt van de overige klassiekers en verfilming van waargebeurde verhalen. Muziek vond ik wel sterk!

avatar van El ralpho
Ter land, ter zee en in de lucht

Dunkirk moet het met name hebben van zijn cinematografie en de prachtig geschoten actie. Met name op het gebied van de personages blijft dit oorlogsepos te vlak, en het is hierdoor onmogelijk een band met de personages te krijgen.

Dit is het grootste gemis van Dunkirk: het verhaal gaat van de hak op de tak zonder dat er fatsoenlijke introducties gedaan worden. Hierdoor mist er een stuk emotionele diepgang.
Het zijn met name de actie momenten die zinderen van de intensiteit, en die mij uiteindelijk het verhaal introkken. De zinderende soundtrack zet daarbij de puntjes op de I. Maakt het gebrek van emotionele diepgang Dunkirk een slechte film? Absoluut niet. Had het de film meer diepgang kunnen geven? Zeker wel. Dunkirk laat hier punten liggen, maar doordat er tegelijkertijd ook voldoende sterke punten aanwezig zijn is dit nog steeds een goede titel. Alleen niet zo goed als dat deze had kunnen zijn.

avatar van maxcomthrilla
Fijn!

Genoeg op aan te merken, maar Nolan zorgt de gehele rit wel mooi voor een beklemmende, intense kijkervaring. Vooral dat stuk als de soldaten nog op het strand vastzitten op die pier met al die luchtaanvallen, bijkomstige onzekerheid en dan de prachtige registrerende shots van bovenaf die over het strand zoemen ondersteunt door machtige, bombastische muziek op de achtergrond. Echt wow!

De luchtgevechten vond ik wat minder, verder een chique film van de heer Nolan. 4*

avatar van centurion81
Mja, beetje 'n tegenvaller. Geen enkele binding met wat voor protagonist dan ook, wel hier en daar inzoomen op situaties, verder een beetje hoe het waarschijnlijk een beetje ongeveer gegaan is met hier en daar een heldendaad. Eervolle vermelding voor fijne soundtrack! Niet slecht ofzo, maar no idea what the fuzz was about...

avatar van KritischVentje
Mooi.

Zitten prachtige scene's in die je op het puntje van je stoel krijgen (de luchtgevechten en de zinkende schepen). Prachtig geschoten met een kippenvel trekkende soundtrack als begeleiding.
Dit had voor mij nog wel wat langer mogen duren om, inderdaad zoals eerder al genoemd, een wat diepgaandere band te kunnen creëeren met de hoofpersonages.

Was even wennen om een film can Nolan te zien zonder twists of iets dergelijks, maar ik vond het een goede film die de gebeurtenissen prachtig (oei) in beeld en geluid brengen. Je voelt de wanhopigheid door je scherm heen.

avatar van AC1
AC1
KritischVentje schreef:
Mooi.

Toch wel vreemd dat je dezelfde eigenschappen afstraft in Blade Runner 2049, KritischVentje. Miscchien ben je gewoon niet zo kritisch voor Nolan?

avatar van KritischVentje
AC1

Het grote verschil tussen Dunkirk en Blade Runner is de actie. Blade Runner is inderdaad zoals ik zei prachtig geschoten, maar ik mis de actie en heb geen seconde op het puntje van mijn stoel gezeten.
Bij Dunkirk heb ik bijna gedurende de gehele film op het puntje van mijn stoel (lees: bank) gezeten.

Daar zit het hem voor mij voornamelijk in

avatar van Aristocraat
Nolan weet op indrukwekkende manier het beklemmende gevoel van wanhoop in oorlogstijden te verbeelden en neemt je echt mee inde gebeurtenissen. Op sommige momenten heb je echt het gevoel dat je de gebeurtenissen met de personages meebeleeft. Dat is op zich een hele knappe prestatie. alleen jammer dat het verhaal ansich niet heel veel om het lijf heeft. Zodoende bleef ik na alle hype toen toch achter met een gevoel van teleurstelling.

avatar van HK Senator
Ik had nogal hoge verwachtingen maar werkelijk, wat een tegenvaller. Oke, visueel geweldig gedaan, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een verhaal ontbrak volledig en ik weet dat Spielberg het verwijt kreeg "te veel" verhaal in Saving Privat Ryan te hebben gestopt maar toch. De verschillende personages kon ik totaal niet uit elkaar houden. Was er überhaupt iemand met een hoofdrol? Zelfs Tom Hardy speelt hier in mee en dat is me volledig ontgaan. Daarnaast springt de film van hot naar her. Bootje, vliegtuigje, strand...etc. Puinhoop.

MisterD 1985 schreef:

Toch wel een domper...

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik uberhaupt niet zo weg ben van Nolan zijn films, al vind ik
ze vaak toch ook wel weer goed: Puur vakwerk! Zijn The Dark Knight Rises vind ik tot nu zijn beste.
Een revolutionair cineast misschien, maar zijn benadering heeft mij ook vaak iets te megalomaans
waarbij de nadruk te zeer op het overdonderende visuele ligt. Behalve in zijn Insomnia en tot op
zekere hoogte Memento en ook wel The Dark Knight Rises, is er doorgaans weinig ruimte voor
emotie (En al voorzeker niet voor enige humor), en zie je het acteerwerk (Van ook nog eens
veel grote namen) gauw ondergesneeuwd bij de ambitieuze ondernemingen van de regisseur. Zijn
films hebben veelal geen ziel, zoals ik mij ook moeilijk kon inleven in de personages bij Dunkirk. Voor
mij was deze film zijn minste. Ik kon hier werkelijk niets mee. Wellicht waren de verwachtingen ook
te hoog. Mijn broer (Onze smaak ligt over het algemeen niet ver uiteen) wilde deze film in de bios
gaan kijken, en ik raadde het hem af. Hij verwachtte een soort van Saving Private Ryan. Belde hij mij
later op, diep teleurgesteld. Een kutfilm, niet meer waard dan een anderhalfje. Zo slecht vond ik hem
nou ook weer niet. Een pre voor de regisseur natuurlijk wel dat zijn films herkenbaar zijn, met een
eigen signatuur. Zal zijn nakomende films uit nieuwsgierigheid ook zeker gaan kijken.

avatar van panax
geen overdadige aktiefilm zoals nolan dat kan
maar wel een ingetogen gefilmd stukje geschiedenis
niks mis mee
hiervoor net de film met gary oldman over churchill gezien
hoe toepasselijk dit vervolg bijna …………
mooi in beeld gebracht
de luchtgevechten in het bijzonder
inmiddels al 2 keer gezien en ga hem zeker vaker zien

avatar van John Barry
Als drama film werkt Dunkirk niet. Daarvoor leefde ik te weinig mee met de karakters in de film.
Als registratie van de gebeurtenissen in Duinkerken werkt de film wel wat beter. De film heeft een paar erg sterke scenes. Vooral de luchtgevechten zijn knap gemaakt. Het acteerwerk van de cast en in het bijzonder van Mark Rylance is uitstekend.

Toch is de film niet intens genoeg om echt indruk te maken. De wanhoop en de chaos van de oorlog komt niet echt helemaal goed naar voren. Vooral het strand bij Duinkerken oogt redelijk schoon.
De muziek van Hans ZImmer is vreselijk om losstaand te beluisteren, maar werkt in de film wel redelijk goed. Het einde van de film is iets te sentimenteel.