
Dunkirk (2017)
Verenigd Koninkrijk / Nederland / Frankrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama
106 minuten
geregisseerd door Christopher Nolan
met Fionn Whitehead, Tom Hardy en Cillian Murphy
De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=p19bl0X1ETM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,8 / 561012)trailer (YouTube, ondertiteld)filmscore (MusicMeter)koop op iTunes voor € 7,99Google Play: € 7,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99huur bij Ziggo On DemandEr waren 400.000 soldaten en talloze voertuigen op het strand in 1940, in de film was hier echter vrijwel niets van te zien. Het strand was gewoon veel te leeg.
Om het in perspectief te plaatsen een aanrader om de Dunkirk-scene uit de film Atonement te kijken, deze scene laat het strand op een hele andere manier zien. De film zelf heeft verder weinig te maken met het onderwerp, dus de hele film is niet nodig. Gewoon op YouTube: 'Dunkirk Atonement' zoeken. Voor mij was deze scene echt een toevoeging op het verhaal.
Nergens komt echt een enorme beeld over, zoals het waarschijnlijk was, met een strand waar bijna een half miljoen mannen stonden te wachten, Dunkirk verliest zich dan ook in een random, chronologische wanordelijk suspense rit, zonder diepte in de personages. Pas bij terugkeer in Engeland, de montage, zowaar eens een paar inhoudelijke dialogen, de combinatie met de muziek en de nadruk op 'het wonder', betrap ik de film op enige diepgang en dat ik iets met deze mensen mee voel. Maar de anderhalf uur daarvoor ervaar ik vooral door de muziek, Zimmer val ik niet graag af, als overhysterisch, te gericht op suspense, enkele mooie plaatjes en opnames, de luchtgevechten zijn wel erg mooi, maar vooral een inwisselbaar aantal personages een gebeurtenissen. Wellicht dat dit Nolan's hele opzet was, mij doet het weinig tot niet...
Dunkirk, een filmische en chronologische puinhoop, iets waar ik op zich wel van hou maar in combinatie met de weinige diepte die de karakters krijgen blijft de film te veel op de vlakte. Jammer, gemiste kans dit...
Misschien verwachtte ik er gewoon té veel van.
2,5 sterren.
dat Dunkirk inhoudelijk en qua personages volkomen leeg voelt. Dat kan een bedoeling zijn geweest - om de oorlog zo anoniem mogelijk te weergeven - maar het gebrek aan een paar boeiende hoofdpersonen breekt de film wel op.
Behalve dat ik het op een kleiner scherm nog steeds wel een aardige film vond.
Is misschien wel een mooie film ,maar ik wordt gestoord van het dreigende deuntje telkens weer . Tenen krommend
Het is ook juist zo gecomponeerd om je een dreigend gevoel te geven....
Wat maakt Dunkirk (2017) een filmtechnisch meesterwerk ? Vooral de hyperediting in Dunkirk is fenomenaal en extreem origineel . Ook hier speelt Nolan met het concept tijd en tijdruimte . Scènes in de lucht vinden in een korte tijdspanne plaats ( 1 uur ) , terwijl scènes in de stad en op het strand veel langer duren ( ongeveer 1 week ) . En dan komen al die structuren / tijdlijnen samen , WAANZIN . Dit heb ik nooit eerder gezien . Ook visueel ziet dit meesterwerk er geniaal uit .
- On land, storyline one, aka "The Mole," unfolds over a week's time. = 1 week
- Story two, "The Sea," takes place in a single day, in its own time signature. = 1 dag
- Story three: "The Air," taking place in a single hour. = 1 uur
chicagotribune.com
Te land , ter zee en in de lucht .
Wat maakt Dunkirk (2017) een filmtechnisch meesterwerk ? Vooral de hyperediting in Dunkirk is fenomenaal en extreem origineel . Ook hier speelt Nolan met het concept tijd en tijdruimte . Scènes in de lucht vinden in een korte tijdspanne plaats ( 1 uur ) , terwijl scènes in de stad en op het strand veel langer duren ( ongeveer 1 week ) . En dan komen al die structuren / tijdlijnen samen , WAANZIN . Dit heb ik nooit eerder gezien . Ook visueel ziet dit meesterwerk er geniaal uit .
- On land, storyline one, aka "The Mole," unfolds over a week's time. = 1 week
- Story two, "The Sea," takes place in a single day, in its own time signature. = 1 dag
- Story three: "The Air," taking place in a single hour. = 1 uur
chicagotribune.com
Al met al vond ik Dunkirk zo slecht nog niet. Niet alleen "te land, ter zee en in de lucht" maar ook de 4 oer-elementen werden thematisch uit de doeken gedaan: aarde, water, lucht en ... vuur.
Afijn, het verhaal ophakken in verschillende tijdlijnen en perspectieven is verre van een nieuwtje en is vele malen beter gedaan: Babel.
Maar de opnamen vond ik adembenemend en de introductie waarbij de kijker als het ware met de (land)soldaat het strand op wordt gejaagd beloofde een intense kijkervaring.
Jammer dat het verhaal en het terugkerende manco van Nolan in deze film weer zo overduidelijk aan het licht komt: het gebrek aan vermogen om de kijker mee te nemen in de emotionele belevingswereld van een personage.
Afijn, het verhaal ophakken in verschillende tijdlijnen en perspectieven is verre van een nieuwtje en is vele malen beter gedaan: Babel.
Nog iets wat ik bijzonder vind : de Spitfires in deze film zijn echt ( geen CGI) .
En ook dat is geen nieuwtje: Twin Peaks Seizoen 3.
Dat verhaallijnen bij elkaar komen, elkaar kruisen, lijkt me niet meer dan een vanzelfsprekendheid: het mag geen los zand worden.
De beelden en zeker de muziek waren de moeite waard. Maar het verhaal, het doel en de emotie , die bij een film horen, ontbreekt. Althans bij mij het geval. Nou, deze film gaat in de verkoopdoos en ik hou het bij een twee voor de mooie muziek.
De geloofwaardigheid van de film is op grond van de werkelijke aantallen geëvacueerde soldaten uiterst ongeloofwaardig. Als er hier in totaal een paar duizend personen zijn gebruikt heb je het wel gehad, iets dat in geen verhouding staat met de 400.000 soldaten die in werkelijkheid geëvacueerd moesten worden.
Verder heb ik vrijwel geen dreiging gevoeld. Nagenoeg niets gaf me het gevoel dat de Engelsen en Fransen als ratten in de val zaten omdat de Duitsers Duinkerken hadden omsingeld. Maar wat me het meest stoorde was de invloed van het weer op de gehele film. Het ene moment leek het strandweer met een prachtig vlakke zee. Meteen daarop liepen soldaten door het zeeschuim op het strand of waren er dikke schuimkoppen op zee met dreigende wolken. Dit bleef gedurende de gehele film mijn aandacht trekken waardoor de film van mij slechts 2 sterren heeft gekregen.
Het verhaal is simpel, maar zeker onderhoudend en bij vlagen spannend. Zoals de zinking van het marineschip maar ook het gestrande Nederlandse schip, waarbij de geallieerden zich in het schip verstoppen. Om claustrofobisch van te worden.. prachtige gefilmd. Maar Nolan schoteld je nog veel meer voor, zoals het kat-en-muis spel boven de zee, waarbij Tom Hardy even flink te keer mag gaan om de asmogendheden uit te schakelen. Adembenemd mooi zijn ook deze scenes die vanuit de lucht geschoten zijn.
Ja hoor, een pareltje van een film! Bepaalde te kort komingen worden ruimschoots goed gemaakt door de visuele pracht en muziek van één van de beste componisten.
Dunkirk moet het dus vooral hebben van het visuele aspect, het geluid, en de erg intense scènes. Dit is allemaal prima in orde, maar een zekere emotionele afstandelijkheid maakt van dit geen absolute topper. En Nolan zou Nolan natuurlijk niet zijn als er niet gespeeld wordt met tijd. Het is hier niet zo thematisch verweven als in een film als Memento bv, maar ik vond het wel nog goed passen, en zeker makkelijk uit elkaar te houden. Sterker, af en toe heb je het gevoel alsof hij het moeilijker zou willen voorstellen dan het in essentie is. Dikke 3.5* toch wel.
"Voor het eerst op TV"? Volgens mij is ie zelfs al op de NL TV geweest. Nolans beste (minst slechte) film.
Ik weet niet wat ik verwachtte, waarschijnlijk een typische Christopher Nolan, maar waar waren de beelden van massa’s ingesloten soldaten op het strand van Duinkerken? Beetje jammer. Veelgelezen kritiek hier - waar ik me bij moet aansluiten - is dat de nadruk teveel ligt op het bombast, de muziek en de actie, en veel te weinig op dialogen en emoties. Los daarvan vond ik het wel mooi dat drie verhaallijnen, die alledrie ook nog eens hun eigen tempo hebben, uiteindelijk bij elkaar komen. Ik had het nauwelijks door, tot ik reviews ging lezen, maar gelukkig heb ik de dvd, dus misschien binnenkort nog eens in alle rust aan een tweede inspectie onderwerpen.
Van Urk en het IJsselmeer heb ik weinig kunnen waarnemen (een shot van de haven van Urk uit de lucht zag ik voorbij komen), wat eens te meer aangeeft hoe magisch en verneukeratief film kan werken (pardon my language).
En Kenneth Branagh kan nooit fout doen bij mij!
Vooralsnog, ondanks de kritiekpuntjes, 3,5*
Dan bevind ik mij in een vliegtuig ( Spitfire ) ,dan weer in een klein bootje ,en dan weer op het strand.
Ook olie op het water ,dewelke direct in brand schiet ,bij de minste vonk. Lijkt mij erg onrealistisch.
Olie is geen benzine of petroleum.
En een Spitfire is ook geen zweefvliegtuig.
Alhoewel de motor het niet meer doet ,blijft ie opmerkelijk lang in de lucht.
Ik las ergens ,dat de film opgenomen werd met een speciale camera ?
Kan goed zijn . . maar alles bij alles ,vind ik de film toch een ontgoocheling.
Of anders gezegd ,uitmuntende techniek ,heeft niet per definitie een mooie film als resultaat.
De film ' Weekend at Dunkirk ' uit 1964.
Dewelke ook gaat over de Engelse ( en Franse ) soldaten ,die in het nauw gedreven werden ,en te Duinkerken proberen op een schip te komen naar Engeland.
Maakte op mij een veel betere indruk !