Dunkirk (2017)

Verenigd Koninkrijk / Nederland / Frankrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Fionn Whitehead, Tom Hardy en Cillian Murphy

De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.

Ik vond het een prachtige film. Qua filmervaring 5 sterren.

Er waren 400.000 soldaten en talloze voertuigen op het strand in 1940, in de film was hier echter vrijwel niets van te zien. Het strand was gewoon veel te leeg.

Om het in perspectief te plaatsen een aanrader om de Dunkirk-scene uit de film Atonement te kijken, deze scene laat het strand op een hele andere manier zien. De film zelf heeft verder weinig te maken met het onderwerp, dus de hele film is niet nodig. Gewoon op YouTube: 'Dunkirk Atonement' zoeken. Voor mij was deze scene echt een toevoeging op het verhaal.

avatar van Lovelyboy
Ronduit hysterische en overhypte film die me steeds meer tegen begint te staan, en waarvan ik nu na de derde kijkbeurt denk en verwacht dat het héél lang gaat duren voordat ik me hier weer aan waag.

Nergens komt echt een enorme beeld over, zoals het waarschijnlijk was, met een strand waar bijna een half miljoen mannen stonden te wachten, Dunkirk verliest zich dan ook in een random, chronologische wanordelijk suspense rit, zonder diepte in de personages. Pas bij terugkeer in Engeland, de montage, zowaar eens een paar inhoudelijke dialogen, de combinatie met de muziek en de nadruk op 'het wonder', betrap ik de film op enige diepgang en dat ik iets met deze mensen mee voel. Maar de anderhalf uur daarvoor ervaar ik vooral door de muziek, Zimmer val ik niet graag af, als overhysterisch, te gericht op suspense, enkele mooie plaatjes en opnames, de luchtgevechten zijn wel erg mooi, maar vooral een inwisselbaar aantal personages een gebeurtenissen. Wellicht dat dit Nolan's hele opzet was, mij doet het weinig tot niet...

Dunkirk, een filmische en chronologische puinhoop, iets waar ik op zich wel van hou maar in combinatie met de weinige diepte die de karakters krijgen blijft de film te veel op de vlakte. Jammer, gemiste kans dit...

Ik verwachtte er heel veel van, maar voor mij was het een teleurstelling.
Misschien verwachtte ik er gewoon té veel van.

avatar van Chainsaw
Ongetwijfeld dat Dunkirk een film was die je op het grote IMAX-scherm had moeten zien, met dreunende speakers die de score van Hans Zimmer in je oor tetteren. Op een wat kleiner scherm is Dunkirk in ieder geval niet bepaald indrukwekkend. Uiteraard doet Nolan visueel wat interessante dingen, maar lijkt het audiovisuele zodanig voorop te zetten, dat Dunkirk inhoudelijk en qua personages volkomen leeg voelt. Dat kan een bedoeling zijn geweest - om de oorlog zo anoniem mogelijk te weergeven - maar het gebrek aan een paar boeiende hoofdpersonen breekt de film wel op. Dat Nolan prima spanning en sensatie kan neerzetten weten we wel, maar er is maar bar weinig aan Dunkirk dat echt bijblijft. Vooral de recensies waarin men een acteur als Tom Hardy voor deze rol de hemel in prijst snap ik niet, veel meer dan zitten in een cockpit met een masker op z’n gezicht doet de beste man niet. Dunkirk is geen slechtgemaakte film, maar liet mij in ieder geval bijzonder koud.

2,5 sterren.

avatar van chevy93
Chainsaw schreef:
Eens.

Behalve dat ik het op een kleiner scherm nog steeds wel een aardige film vond.

avatar van Don Homer
Staat niet in de MovieMeter tv gids maar in mijn tv gids op mijn tv staat dat ie vanavond om 20:30 op sbs6 komt.

Is misschien wel een mooie film ,maar ik wordt gestoord van het dreigende deuntje telkens weer . Tenen krommend

avatar van MickM
M de ligt schreef:

Het is ook juist zo gecomponeerd om je een dreigend gevoel te geven....

avatar van Don Homer
Wat een nodeloze vervuiling van het IJsselmeer.

avatar van xgogax
Te land , ter zee en in de lucht .

Wat maakt Dunkirk (2017) een filmtechnisch meesterwerk ? Vooral de hyperediting in Dunkirk is fenomenaal en extreem origineel . Ook hier speelt Nolan met het concept tijd en tijdruimte . Scènes in de lucht vinden in een korte tijdspanne plaats ( 1 uur ) , terwijl scènes in de stad en op het strand veel langer duren ( ongeveer 1 week ) . En dan komen al die structuren / tijdlijnen samen , WAANZIN . Dit heb ik nooit eerder gezien . Ook visueel ziet dit meesterwerk er geniaal uit .

- On land, storyline one, aka "The Mole," unfolds over a week's time. = 1 week
- Story two, "The Sea," takes place in a single day, in its own time signature. = 1 dag
- Story three: "The Air," taking place in a single hour. = 1 uur

chicagotribune.com

avatar van TronMan
Nou daar komt ie dan; te lang , herhalend , ondergoed modellen, overdreven aangezette muziek, herhalend, rommelig, acteerwerk niet te best, alles is veels te schoon, herhalend, langdradig. Je kan niet mee leven met de karakters je weet namelijk niets van hun. Vliegtuig kan super lang door vliegen ondanks zijn gewicht van 2300KG en nog ff een Stuka neerhalen..Dat allemaal onder werkelijk het slechtste stuk zeurderige zeik muziek van Zimmer, die nota bene toch echt iets kan, en de film is klaar. Ik ook.

xgogax schreef:
Te land , ter zee en in de lucht .

- On land, storyline one, aka "The Mole," unfolds over a week's time. = 1 week
- Story three: "The Air," taking place in a single hour. = 1 uur

chicagotribune.com

Al met al vond ik Dunkirk zo slecht nog niet. Niet alleen "te land, ter zee en in de lucht" maar ook de 4 oer-elementen werden thematisch uit de doeken gedaan: aarde, water, lucht en ... vuur.

Afijn, het verhaal ophakken in verschillende tijdlijnen en perspectieven is verre van een nieuwtje en is vele malen beter gedaan: Babel.

Maar de opnamen vond ik adembenemend en de introductie waarbij de kijker als het ware met de (land)soldaat het strand op wordt gejaagd beloofde een intense kijkervaring.

Jammer dat het verhaal en het terugkerende manco van Nolan in deze film weer zo overduidelijk aan het licht komt: het gebrek aan vermogen om de kijker mee te nemen in de emotionele belevingswereld van een personage.

Lavrot schreef:
Vanzelfsprekend zijn er meerdere voorbeelden van waar verschillende tijdlijnen samenkomen en ook veel eerder dan Babel (2006) , maar hier is toch echt iets anders aan de hand.

avatar van rep_robert
Verhaallijnen die samenkomen is inderdaad wat anders dan 3 verhaallijnen die een compleet andere tijdsduur hebben in een film monteren, zonder dat dit de flow van de film onderbreekt/hindert. Of dat je het doorhebt...

avatar van xgogax
De eerste keer had ik het niet eens door . Pas nadat ik me meer had verdiept in Dunkirk (2017) werd voor mij alles veel duidelijker .

Nog iets wat ik bijzonder vind : de Spitfires in deze film zijn echt ( geen CGI) .

Of verhaallijnen een verschillende tijdsduur hebben doet er helemaal niet toe. Nolan had ze net zo goed kunnen verknippen tot stukken van 2,5 week, 3,1 dag en 1,6 uur. Het is dat ie dat met tekst in de film monteert anders was het niemand opgevallen en had 't niets aan de film veranderd. Behalve deze gekunstelde vorm doet Nolan er nog een schepje bovenop: flashbacks binnen die tijdlijnen.
En ook dat is geen nieuwtje: Twin Peaks Seizoen 3.

Dat verhaallijnen bij elkaar komen, elkaar kruisen, lijkt me niet meer dan een vanzelfsprekendheid: het mag geen los zand worden.

Zelden zo'n slechte oorlogsfilm gezien. het is mij wel duidelijk dat veel regisseurs geen oorlogsfilm meer kunnen maken zoals de longest day uit 1962 bv. vliegtuigen zagen eruit als schuimpjes. de acteurs ,verfilming en het verhaal was bagger en de beelden ook. de film bleef hangen in langdradig steeds hetzelfde zonder enige spanning. ik heb toch veel betere nieuwere oorlogsfilms gezien zoals War horse van spielberg en saving private ryan met Tom hanks. en zelfs fury met Brad pitt was veel beter. deze film toch uitgekeken omdat dit te kunnen schrijven maar had hem liever al naar een uur uitgezet. maak dan geen film ipv zulke baggerzooi

avatar van ILDIB
Mooi opgebouwd mooi in beeld maar mist toch wel de impact van andere films. Maar zeker meer dan goed. Alleen de karakters blijven toch wat afstandelijker dan gewenst.

avatar van Bla
Bla
By far de minste van Nolan’s films, en ik heb ze allemaal gezien behalve Following. Het beklijft gewoon niet, boeit geen zak wat er met de personages gebeurt. Daarnaast erg langdradig. Hopelijk pakt hij met Tenet de draad weer op.

De muziek in deze film is zeer teleurstellend, dat verziekt de film een beetje. De beelden daar in tegen zijn wel indrukwekkend.

In tegenstelling tot veel bovenstaande meningen vond ik de muziek prima passen bij dit indrukwekkende drama.

avatar van Alexjc
Heb echt mezelf afgevraagd, waar ik heb naar titten kijken. Ik heb echt geen idee. Wel een rare en zeker wazige film.
De beelden en zeker de muziek waren de moeite waard. Maar het verhaal, het doel en de emotie , die bij een film horen, ontbreekt. Althans bij mij het geval. Nou, deze film gaat in de verkoopdoos en ik hou het bij een twee voor de mooie muziek.

De film zit met teveel vervelende karakters en hoe er met tijd wordt gespeeld is een Inception. Het voegt hier niets toe; zorgt eigenlijk voor verwarring en leidt af van het verhaal dat vertelt wordt.

avatar van Basto
Net gezien op 70 mm in Kino. Man wat was dat mooi. Blijft ook een van Nolan’s beste films. Ruime 4*