• 8.523.303 stemmen

Met onder meer: Fionn Whitehead, Tom Hardy en Cillian Murphy

Releasedatum: 20 juli 2017

Plot Dunkirk

"Survival is Victory"

De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van Huggy Bear

Huggy Bear

Voor mij viel de film dik tegen. De verhaallijn ,riep tijdens de film ,meermaals vragen op.

Dan bevind ik mij in een vliegtuig ( Spitfire ) ,dan weer in een klein bootje ,en dan weer op het strand.

Ook olie op het water ,dewelke direct in brand schiet ,bij de minste vonk. Lijkt mij erg onrealistisch.

Olie is geen benzine of petroleum.

En een Spitfire is ook geen zweefvliegtuig.

Alhoewel de motor het niet meer doet ,blijft ie opmerkelijk lang in de lucht.

Ik las ergens ,dat de film opgenomen werd met een speciale camera ?

Kan goed zijn . . maar alles bij alles ,vind ik de film toch een ontgoocheling.

Of anders gezegd ,uitmuntende techniek ,heeft niet per definitie een mooie film als resultaat.

De film ' Weekend at Dunkirk ' uit 1964.

Dewelke ook gaat over de Engelse ( en Franse ) soldaten ,die in het nauw gedreven werden ,en te Duinkerken proberen op een schip te komen naar Engeland.

Maakte op mij een veel betere indruk !

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

des1 schreef:

"Voor het eerst op TV"? Volgens mij is ie zelfs al op de NL TV geweest. Nolans beste (minst slechte) film.

Vanavond weer op NL TV....

avatar van ILDIB

ILDIB

2e kijk. De 4* van de eerste keer haalt ie niet meer. Ook vanwege de discontinuteit in de beelden. Niet zozeer de timeline maar gewoon fouten. zon regen hoogtij en laagtij kloppen simpelweg niet op een gegeven moment. Daarnaast de stupiditeit van de gaten in de boot. Die zijde lag onder water want er stroomde water doorde kogelgaten. Dan lijkt het me niet dat er nog meer gaten worden bijgeschoten. Onder water zou dat zijn. Pas later werd de hele boot onder vuur genomen trouwens dus het was echt nog target practice..

avatar van leatherhead

leatherhead

Haha, die distorted ''rauwe'' soundtrack. Je merkt echt dat Nolan zo hard geprobeerd heeft er een intense, grauwe film van te maken, maar al bij al is het gewoon veel te braaf en saai om enige impact te hebben. Verder voegen de drie verschillende invalshoeken eigenlijk weinig toe en zit het vooral de flow van de film in de weg.

Enige lichtpuntje zit hem in de aangename speelduur, meestal moeten dit soort films ruim twee uur duren.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Natuurlijk is dit een uiterst geslaafde cinema beleving. De onzichtbare vijand, die steadycamshots die een tunnel visie creëren (we zien niet het totaalbeeld, enkel het personage) en de stuwende score van Hans Zimmer maken van Dunkirk een perfecte adrenaline film. Maar het mocht wel ambitieuzer, vind ik. Nolan is toch de man die met Inception en Memento diepere filosofische lagen creëerde. Zelfs de narratieve structuur is hier een gimmick. Ik zie er geen meerwaarde in. Ook geen commentaar over oorlog. Dus Nolan stelt me een beetje teleur met zijn Dunkirk. Eerste klas entertainment maar vluchtig. Wat zou er van een tweede visie nog over blijven ?

avatar van Skuller

Skuller

• 2006 stemmen

Tegenvallende film die mijn aandacht niet vast kon houden.

avatar van ValAktaion

ValAktaion

De beelden zijn te mooi, te schoon, te gedistanceerd van de rauwe realiteit. De niet-lineaire tijdlijn helpt ook niet: het is een oorlogsfilm, geen vervolg op Memento. Al met al weer zo'n 21e eeuwse big budget film die eigenlijk bewijst inferieur te zijn aan bijvoorbeeld een The Longest Day.

3*, zo niet minder.

avatar van kissyfur

kissyfur

Werkte voor mij niet.

De emotionele afstand tot de hoofdpersonen was te groot, en de drie verhaallijnen waren eigenlijk wat grotesk en geloofwaardig. Bijvoorbeeld vanuit het perspectief van de jonge soldaat: én als enige van vijf helemaal in het begin overleven, én een Franse streetwise slimmerik ontmoeten, én met een brancard op een schip komen én ternauwernood ontsnappen uit een getorpedeerd schip, én in een ander schip dat zinkt én uiteindelijk in een ander bootje naar Engeland… Wel erg onwaarschijnlijk dat iemand dat alles overleeft. En dat juist de piloot bijna verzuipt maar er net op tijd een boot in de buurt is, of de andere nog rustig met een zweefvlucht kan landen… Het is allemaal wel net teveel verschillende - mogelijk ware gebeurtenissen - gecondenseerd in de verhaallijnen waardoor het ongeloofwaardig wordt Deed me wat dat betreft denken aan The Reverant.
En waar Zimmer’s muziek in The Dark Knight Rises de film constant voortstuwde vond ik het hier niet werken maar eerder afleiden.
Visueel is het allemaal goed te doen, dus heeft het zijn verdiensten.

avatar van GothamCity

GothamCity

1 van Nolans sterkste films.

De manier waarop het vertelt wordt door 3 tijdslijnen doorelkaar te weven is zeer origineel.

Aanrader.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

”We shall never surrender.”

Dunkirk is in principe alles, behalve wat je er van verwacht als je het plot leest of (zoals ik) nog wat weet toen je het op school kreeg.

Laat ik beginnen met dat film erg mooi en een geweldige sound heeft. Ook de cinematografie is hoogstaand. Verder was de film, ondanks de heftige gebeurtenis erg vlak. Er zijn simpelweg geen karakters in de film, het zijn gewoon soldaten en that’s it. Als je dan ook nog drie invalshoeken gebruikt gaat dat vrij snel tegen staan en word het niet bepaald spannend. Dit is sowieso een euvel wat Nolan zijn films hebben. Allemaal kartonnen personages, met geen enkele diepgang. Dat is ook wat Tenet de das om deed.

Toch weet de film hier een daar wel wat memorabele scènes af te leveren. Zoals een van de laatste scènes, waar de hoop verloren lijkt omdat de laatste Engelse piloot uit checkt om te landen, terwijl er een Duits gevechtsvliegtuig aankomt.[/spoiler, ] Ook is de erg korte speelduur iets wat de film uiteindelijk in stand houdt. Want 15 min langer en de film was écht gaan vervelen. Je hebt ook een best flinke cast weten te strikken, maar eigenlijk voor Jan-lul want niemand heeft een karakter om te acteren. Het is vooral een beetje serieus kijken. Ook is het jammer dat de film erg braaf blijft en de werkelijke slag eigenlijk gewoon niet in beeld brengt. Dit had heel veel potentie, maar aan dit soort films moet Nolan zich wat mij betreft beter niet wagen.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ik vond de extreem aanwezige muziek erg irritant en het nam dan ook het gevoel weg van een serieze oorlogsfilm. Door de muziek leek het meer een film met wat actiehelden en verwachte ik eerder Bruce Willis ineens op het strand. De verschillende verhalen pakten me niet goed.