A Cure for Wellness (2017)

3,21

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Thriller

geregisseerd door Gore Verbinski
met Dane DeHaan, Jason Isaacs en Mia Goth

Een man reist af naar de Zwitserse Alpen om zijn baas op te halen uit een therapeutisch instituut. Daar aangekomen blijkt dat zijn baas is verdwenen. Gedwongen tot een langer verblijf komt de man erachter dat er iets kwaadaardigs gaande is.

117 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van mjk87

geplaatst: 13 februari, 23:03 uur [permalink]
Dan is de inspiratie in ieder geval te zien.

Hele week draait die pas hier pas na 9 uur. Met die lengte, pauze en reclame vantevoren is de film eens om twaalf uur afgelopen. Dat is me toch echt te laat.

geplaatst: 14 februari, 13:05 uur [permalink]
Wel een biostip (zeker met abonnement). Misschien later nog op geschikte tijden. Cinematografie en sound design zijn uitstekend.

avatar van tbouwh
geplaatst: 15 februari, 16:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een idyllisch kasteel, gelegen op een heuvel. De duistere geschiedenis die dit macabere decor ademt doet denken aan een Bram Stoker-verfilming, wat binnen gebeurt hint naar Shutter Island, The Shining en Ex Machina. Gore Verbinskis psychologische thriller speelt zich af in dit medische kuuroord, waar de aanwezige patiënten paradoxaal genoeg alles behalve genezen worden...

Verder lezen: klik

avatar van alvinvdv
geplaatst: 16 februari, 11:34 uur [permalink]
Gisteren avond bekeken in Kinepolis Antwerpen 'Special Screening'
incl. met een flesje water en popcorn van het huis.

Een visueel meesterwerk, adembenemende en macabere opnames........

Als liefhebber van mystery thriller 4* (eentje incl. om het visuele)

avatar van Shinobi
geplaatst: 16 februari, 16:08 uur [permalink]
"No one ever leaves."

Dit is een titel die ik niet zo snel achter Gore Verbinski had gezocht, maar het gaat hem verrassend genoeg goed af.

In eerste instantie lijkt de trip die een jonge effectenhandelaar maakt om zijn baas voor een zakendeal terug te brengen naar New York vrij simpel, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan vast. Eenmaal aangekomen in het Zwitserse kuuroord - gelegen in een kasteel met een akelige achtergrond - zijn de eerste voortekenen al te zien dat een vertrek is uitgesloten; een onheilspellende sfeer, strikt personeel en een mysterieuze jongedame.

Wat volgt is een rustig voortkabbelende film met een intrigerende ontvouwing die tegelijkertijd surrealistisch, doch ziekelijk van aard is. Als kijker word je hierin helemaal ondergedompeld, net zoals Lockhart (sterke rol van Dane DeHaan). Hoewel plottechnisch niet alles even logisch overkomt, blijft de beklemmende sfeer over het geheel als een paal boven water staan.

'A Cure for Wellness' scoort met name punten op het audiovisuele vlak. Het is een enerverende belevenis hoe Verbinski speelt met de locatie, wat zich resulteert in prachtig gedetailleerde beelden en een treffende score. Hierdoor is de enigszins onevenwichtige pacing te vergeven, vooral omdat er met een bepaalde finesse toch een balans is gevonden tussen mystery en horror.

Al met al een indringende film die lang van stof is, maar het zal de liefhebber zeker kunnen bekoren. Helaas blijft een extra laag nagenoeg uit, ondanks enkele kritische boodschappen.

3,5 Sterren.

geplaatst: 16 februari, 18:00 uur [permalink]
Filmkriebel schreef:
Special screenings op woensdag 15/2 in Kinepolis Brussel of Antwerpen.

Onthaal: 19u30
Start film: 20u00

Ook gisteren avond gekeken in special screening en we kregen ook nog een aandenken zo'n blauw flesje zoals op de poster . Het was een verassende goede thrilller / Horror wle niet veel schrikmomenten maar wel Saw achtige momenten . De film moest het vooral hebben van de psycholgische kant waardoor je een blijvend gevoel van angst hebt . Gewoon zalige film die je niet zomaar achter laat

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 16 februari, 19:56 uur [permalink]
Klinkt fijn, net als alle andere commentaren. Enkel het snel dalende imdb cijfer stemt me wat ongerust.
Ik hoop alleen dat de film niet te langdradig aanvoelt.
Binnenkort maar eens een wellnesskuur inlassen!

avatar van Flat Eric
geplaatst: 17 februari, 19:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
For sickness and in health

Iets te lang geëxperimenteer en geglibber om de film tot een voldoende te laten scoren.
Het deed me wat denken aan een medicijnencocktail van Shutter Island, Phantom of the Opera en een van de vele mad scientists films. De visuele vorm zag er fraai uit en ik moest bij sommige scènes ook wel even denken aan The Grand Budapest Hotel.
Maar het duurde onnodig lang en werd daarmee dus inderdaad langdradig.

avatar van n00r
geplaatst: 17 februari, 19:23 uur [permalink]
Vind Mia Goth echt een mooie meid. Mooi die lichte wenkbrauwen.

geplaatst: 18 februari, 00:38 uur [permalink]
Had er na de trailer veel van verwacht
Maar helaas, meest onrealistische en wazige film die ik in tijden heb gezien.
Mooie beelden met een extreem slecht verhaal
Zonde van mijn avond
Echt een afrader

avatar van mrklm

geplaatst: 18 februari, 16:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gore Verbinski jat elementen uit Shutter's Island, The Shining, One Flew Over The Cuckoo's Nest en [slecht idee!] Inception. De film is dan ook visueel overweldigend en bevat vele cinematografische hoogstandjes. Het verhaal is aanvankelijk nogal intrigerend, mede door het sterke acteerwerk van Dane Dehaan, maar na een uur neemt het verhaal en bizarre wending en sleept de film zich veel te langzaam toe naar een volledig ontspoorde, eerlijk gezegd nogal dwaze finale. Een typisch geval van veel stijl, weinig inhoud en gezien het grote talent voor de camera is dat een verprutste kans. Alhoewel, de acteurs hadden het script misschien tot het einde moeten lezen, wellicht hadden ze dan eieren voor hun geld gekozen.

geplaatst: 18 februari, 18:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meest wazige film die ik in tijden heb gezien. De cover misleidt al een beetje. Want het horror-element in de film blijft zo goed als achterwege. Creepy is de film zeker, maar echte schrikmomenten blijven uit.

Halverwege de film, zo rond de pauze, dacht ik dat het verhaal eindelijk op gang kwam. Maar het verhaal bleef langdradig en ik zat geen moment op het puntje van de stoel. Na afloop zat ik vooral met veel vragen. Zoveel dingen in het verhaal rijmden niet met het uiteindelijke plot. Ja, het voelde echt als een slechte anti-climax.

Ook bevat de film best veel onlogische gebeurtenissen Er wordt een tand uit z'n gebit geboord, maar even later heeft hij de tand ineens weer terug. Huh? En hoe kan de chauffeur van de auto er vrijwel zonder kleerscheuren van af zijn gekomen na het ongeluk? Waarom wordt ook hij niet opgenomen in het huis?

De sfeerbeelden en creepy geluiden maken dat ik de film nog 2 sterren geef. Nee, dit is geen aanrader.

avatar van rep_robert
geplaatst: 18 februari, 23:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rutgerrr schreef:

Horror is meer dan alleen schrikmomenten. Onderhuidse spanning kan ook prima horror zijn. Ik vind de film meer dan genoeg horrorelementen bevatten(en er staat niet eens horror bij het genre hier).....

Was het been van Lockhart wel gebroken? Tandjes kunnen zo hersteld worden. Kan je zo bij de tandarts laten doen, ze hebben er daar 1 in dienst... Die kan zo een mooie neptand plaatsen bv. En er zat ook voldoende tijd tussen.

Het was de chauffeur.. Ze Boden hem een nieuwe auto aan zelfs, welke gek zou er anders dagelijks op en neer willen rijden. Naast dat hij een local is, die gemist wordt en de bewoners meer lijken te weten wanneer die Volmer het café binnenloopt.. Voldoende redenen om hem niet op te nemen, plus dat een jonger iemand denk ik ook een uitzondering is

Even die denktank activeren, dit zijn nou niet bepaald open eindjes van de film

.... creepy geluiden.....

Horrorelement dus

avatar van Walter White
geplaatst: 19 februari, 11:32 uur [permalink]
Filmfan69 schreef:
Had er na de trailer veel van verwacht
Maar helaas, meest onrealistische en wazige film die ik in tijden heb gezien.
Mooie beelden met een extreem slecht verhaal
Zonde van mijn avond
Echt een afrader

Ik heb de film gekeken zonder trailer te kijken, en heb de verhaal ook niet eens gelezen.
En inderdaad het is een hele wazige film. De verhaal was oke allen de speeltijd van de film mocht wel korter. De verhaal duurde lang waardoor er geen einde aan kwam.

avatar van Rvdz
geplaatst: 19 februari, 15:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien lag het aan mij, maar ik zag, vooral in de climax best wat parallellen met (ik spoiler de titel voor de zekerheid maar even, maar het gaat om een recente film) Brimstone. Namelijk, een schurk die technisch gezien niet meer in leven zou moeten zijn en de vader blijkt te zijn van een belangrijk vrouwelijk karakter. Ook plegen ze allebei incest, zijn ze allebei verminkt en worden ze allebei tegen het einde in brand gezet. Kan eigenlijk niet anders dan dat het toeval is, maar ik vond het wel opvallend.

avatar van MartMovie
geplaatst: 19 februari, 23:50 uur [permalink]
Niet echt een hoogvlieger voor mij. Visueel is het een plaatje maar het verhaal komt nooit echt goed op gang. Het hele middenstuk van de film was voor mij een soort plaat die bleef hangen en steeds nagenoeg hetzelfde stukje afspeelde. De film heeft wel een creepy sfeer maar is nooit echt eng.

avatar van Walter S.
geplaatst: 20 februari, 01:20 uur [permalink]
Ik vond de lange duur geen enkel probleem. Ondergedompeld worden in een mysterieus nachtmerrieachtig Geiger universum waarin rare creepy dingen gebeuren mag van mij best lang duren. Niet voor liefhebbers van hap snap actie, Verbinski neemt uitgebreid de tijd en het is meer een vage trip in een raar universum. Ik heb er zeer van genoten, zowel beeld als geluid hadden grote meerwaarde. Als liefhebber van visuele pracht meer dan aan mijn trekken gekomen.
Finale kon je ook wel een beetje aan zien komen, ik had er nochtans geen problemen mee. Een einde wat wel bij de film paste.

geplaatst: 20 februari, 13:11 uur [permalink]
Ik heb moeten kiezen tussen 2.5 en 3 sterren. Uiteindelijk voor 3 gekozen omdat ik de cinematografie, algehele sfeer en het acteerspel erg goed vond. De hele film zit je dan ook lekker uit. Helaas is het laatste half uur van de film niet sterk. Aan het eind van de film blijf je dan ook met meer vragen over dan dat je antwoorden hebt gekregen. Het hele concept van de "cure" wordt bijvoorbeeld helemaal niet uitgelegd, terwijl de hele film erover gaat. PS: het gaat er niet om dat er een open einde is of iets in die trant, de film eindigt wel degelijk, alleen lijkt het alsof heel veel zaken heel slordig zijn uitgewerkt/de regie niet wist wat ze ermee aan moesten. Jammer, de film had meer potentie!

avatar van VanRippestein
geplaatst: 20 februari, 16:43 uur [permalink]
Een erg trage en nergens originele film. Eerst dacht ik dat het om een mystery /mindfck achtig iets ging, maar uiteindelijk bleek het verhaal gewoon heel brak te zijn en kwam daar de meeste verwarring vandaan. Het is juist vooral géén film om lang over na te denken. Ook vond ik de film een uur te lang duren. Er is gewoon te weinig verhaal. Cinematografisch zoals je verwacht van een dure hollywood film, geen uitblinker.... Helaas een misser...

avatar van parcivalis
geplaatst: 23 februari, 00:34 uur [permalink]
Net een vriendin meegenomen naar deze film (een dame die, net als ik, wel pap lust van alles wat met mysterie en literatuur en gothic te maken heeft) maar na afloop heb ik mijn excuus gemaakt dat ik haar naar zo'n slechte film had meegenomen.

Edit en camera zijn veel te traag want alles is geheimzinnig. Gevolg is dat je eerst nog gespannen zit te wachten wat er gaat komen maar na een minuut of 10 al ongeduldig wordt en het effect compleet doodslaat. Wanneer je na 40 minuten nog steeds aan het lijntje wordt gehouden met clichématige sfeerprullaria ga je je vervelen en als het verhaal na een uur nog steeds geen vlees op de botten krijgt raak je geïrriteerd.

Alles wordt uit de kast gehaald om de boel onderhoudend te maken maar alle kastelen, kuuroorden, enge beesten en tandartscontroles kunnen het gebrek aan betrokkenheid bij een goed verhaal niet goedmaken. Het enig wat de film nog een beetje te pruimen maakt is het spel van Mia Goth.

Ook kon ik het niet laten om te denken dat wanneer Gore Verbinski dit storyboard als uitgangspunt had genomen het een ijzersterke film zou hebben opgeleverd. Maar dat is meer een persoonlijke noot en zie die gasten maar eens te bereiken.

avatar van Hollywood007
geplaatst: 25 februari, 11:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als er iets is wat je van deze film kan zeggen is het wel dat deze zeer mooi gefilmd is. Prachtige locaties en zeer mooie shots. Dat is dan ook wat me het meeste bij zal blijven van deze film, de prachtige beelden. Het verhaal begon goed. Er werd een zekere spanning opgebouwd en deze werd ook doorheen de film goed behouden. Hij blijft zeker boeien tot op het einde. Maar dan het einde op zich: de film veranderd langzamerhand van thriller naar Science fiction, Wat ik persoonlijk jammer vond. Ik verwachtte dan ook meer iets in de lijn van shutter Island. Dan was het voor mij een beter verhaal geweest. Dus al bij al heb ik me wel geamuseerd bij deze film maar het is niet een film die ik me nog lang zal herinneren of snel opnieuw zal kijken. Jammer van het einde, anders had er zeker een ster meer in gezeten.

avatar van misterdhdh
geplaatst: 26 februari, 12:24 uur [permalink]
Matig filmpje dat me nooit echt kon overtuigen. Het verhaal op zich is mysterieus en sprak wel aan. Ook een gebrek aan betere films in de bioscoop toch deze eens gekozen. De uitwerking is degelijk maar vond ik nooit echt goed. De film bevat zeer mooie beelden en begint allemaal nogal mysterieus. Steeds meer naar het einde toe begint de film steeds minder te boeien en wordt hij steeds onlogischer en slechter. Het acteerwerk is wel goed en er zitten zeker sterke scenes in (bv. onderwatertank, Hannah in café, tand getrokken,...) maar toch vond ik het geen goede film. Er zat wat van elk thema in en dat is iets teveel van het goede. Had ook iets meer spanning verwacht. Al bij al toch een teleurstelling deze film die zeker ook niet bijzonder slecht is, maar ik denk niet dat ik deze nog eens zou willen kijken. A cure for Wellness bevat enorm mooie beelden wat je zeker niet in elke film ziet maar qua verhaal en uitwerking laat het wat de wensen over. Weinig overtuigend, met momenten wel sfeervol maar te weinig.
2.75/5

avatar van n00r
geplaatst: 11 maart, 00:32 uur [permalink]
Wauw wat een film..

Het begon allemaal met het stressende verhaaltje van Mr. Lockhart die iemand moest gaan halen in de zwitserse alpen. Eenmaal aangekomen merk je gewoon dat er iets goed mis is in het wellness resort.

De prachtige beelden vult deze film heel goed aan, maar ook het verhaal en de sterke acteer prestaties van de cast maken het erg goed. Deze film komt best wel langzaam op gang, maar eenmaal in het midden is het een spannende trein die maar geen einde heeft. De film duurde 2,5 uur dat is best een lange speeltijd voor een film maar voor mij was dit zeker geen minuut te lang.

Ik heb zeker genoten van deze Mystery - Thriller. Als je goed kan tegen wat nadenk films (al is deze goed te doen) moet je hem zeker zien & het beste op een groot scherm natuurkijk.

9/10

avatar van El ralpho
geplaatst: 16 maart, 11:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Failed? Try again.

A cure for wellness is de eerste horror/thriller van Gore Verbinski sinds zijn remake van The Ring uit 2002. Aangezien ik deze destijds echt heel gaaf vond, waren mijn verwachtingen voor zijn rentree binnen het genre dan ook hoog. Hoewel zijn nieuwste wapenfeit op visueel gebied wel degelijk tot in de puntjes verzorgd blijkt te zijn en de titel op dit gebied aan alle verwachtingen voldoet viel het me verhaaltechnisch wel allemaal enorm tegen.

De grootste problemen hier zijn dat het verhaal veel te traag verteld word en dat de spanningsboog veel te laag is omdat het personage van DeHaan maar onrust in het instituut kan blijven veroorzaken zonder dat dit serieuze consequenties voor hem heeft. Hij wordt simpelweg betrapt, maar kan een dag later gewoon weer zijn gang gaan. Goed, uiteindelijk wordt zijn gebit een keer flink verbouwd en uiteindelijk krijgt hij de ''speciale behandeling'' waar het Volmer allemaal om te doen is, maar waarom er niet eerder voor deze drastische maatregelen werd gekozen of hij niet gewoon vermoord werd omdat hij zoveel trammelant veroorzaakte, was mij niet helemaal duidelijk. Hem alleen maar in leven houden voor het tegengif vind ik enigszins een slap excuus omdat het instituut niet bepaald een gebrek aan andere gasten had die weinig tot geen problemen opleverden. Hem vrij op het terrein rond laten lopen was daarnaast al helemaal een vreemde keuze. Net of ze hem alle mogelijkheden wilden geven om het mysterie maar te kunnen ontrafelen.

Als de uiteindelijk aap uit de mouw komt en de exacte reden voor het bestaan van het instituut boven water komt, kun je je als kijker echter nog steeds aangenaam verrast voelen. Dit is namelijk goed uitgedacht, en daarnaast ook nog eens heel origineel. Het is daarom des te jammer dat de opbouw hiernaartoe zo langdradig, en op den duur zelfs saai wordt. Als er dan ook nog de nodige zaken voorbij komen waar je je als kijker flink aan kunt gaan lopen storen zorgt dit er toch voor dat het kijkplezier drastisch naar beneden wordt gebracht. Zo stoorde ik mij bijvoorbeeld aan de uitgekauwde scené waarbij DeHaan naar de politie in een nabijgelegen dorpje gaat, die uiteraard ook in het complot blijkt te zitten. Deze twist is inmiddels zo uitgekauwd, dat ik mij er aan stoor aan iedere film waarbij ik dit zie. Ook begon ik mij steeds meer dingen af te vragen zoals de betrokkenheid van het personeel bij deze duistere zaakjes en hoe het kon dat een betrekkelijk grote groep werknemers hier allemaal in mee konden gaan. Dit vraagstuk werd volledig genegeerd. Ook het feit dat Lockhart in de laatste fase van de behandeling gehersenspoeld lijkt te zijn, maar als hij de ballerina van zijn moeder weer onder ogen krijgt, volledig bij zinnen komt en op geen enkele manier last lijkt te hebben van de vleesetende wormen in zijn lichaam. Toch best apart als je eenmaal weet wat voor een schade ze aan weten te richten. Heeft hij ze misschien uitgepoept?

Enfin, dit soort punten in combinatie met het trage verloop van de film begonnen mij na verloop van tijd steeds meer tegen te staan waardoor ik toch behoorlijk teleurgesteld de zaal uitliep. A Cure for Wellness mag dan visueel wellicht een topper zijn, op alle andere overige gebieden had het allemaal toch echt een heel stuk beter gekund.

geplaatst: 20 maart, 21:05 uur [permalink]
schitterende paar uurtjes beleefd, prachtig en met geduld in beeld gebracht...
prima spel, - het meisje in het timide jurkje bleek na dat deze gedeeltelijk uitging een meer dan volwassen vrouw - , schitterend camerawerk....vet verhaal....
deel 2 graag....

geplaatst: 21 maart, 14:24 uur [permalink]
hallo Horrorfan, wilt u evt dat promo flesje aan mij verkopen?..zat die in een speciaal promopakket?
dankbaar

geplaatst: 21 maart, 16:57 uur [permalink]
ga ook eens de site bekijken...acureforwellness.com....en mediteren maar......plaatje!!

geplaatst: 7 april, 21:27 uur [permalink]
Spontaan naar binnengelopen bios, moet zeggen dat het geen toegankelijke film is, maar dit maakt het in mijn ogen juist een dikke plus. mooie beelden en goede sfeer . had er minder van verwacht. enig minpunt de film duurt misschien te lang, en einde climax had misschien achterwegen gelaten (kunnen) worden. 3.5

geplaatst: 5 mei, 15:41 uur [permalink]
Interessant te zien wat Verbinski heeft overgenomen uit The Island (2005). Aerobics met die grote skippyballen, de operatie, het steriele wellness-center..

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 9 mei, 00:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Even geleden dat ik zo heb gegruweld. Een zieke boel was het, letterlijk en figuurlijk. Het begint allemaal mysterieus met een verhaal dat wat traag op gang komt maar voldoende spannend blijft. Gezien er geen haast is om alles onmiddellijk uit de doeken te doen, zet men extra in op het aandikken van een donkere en onheilspellende sfeer die zo goed als de hele tijd aanwezig is en mede dankzij leuke camera- en filmtechnieken goed uit de verf komt.

Naarmate het hoofdpersonage meer geheimen ontdekt, wordt hij ook zelf het slachtoffer van de lugubere praktijken in het ‘wellnesscenter’. De film bevat genoeg ongemakkelijke en zelfs martelscènes, iets waar ik nogal gevoelig voor ben en die hun effect niet missen maar gelukkig nooit te lang duren. De film kent daarnaast veel wtf-momenten die niet verder verklaard worden en waarvoor je een oogje moet toeknijpen wil je niet té kritisch worden. Het draait allemaal om een groter gegeven dat eerlijk gezegd een beetje is afgezaagd en niet echt meer van deze tijd is.

Het laatste halfuur verraste me meermaals, telkens ik dacht dat het bijna afgelopen was werd er opnieuw een draai gegeven aan het verhaal en ik had dan ook het gevoel dat men niet goed wist welk einde men eraan wilde geven. De showdown paste niet volledig in het plaatje maar dat 'shining lachje' helemaal op het einde was wel grappig . Binnen het genre vond ik hem gewoon goed.