Riphagen (2016)

Nederland
Oorlog / Drama
130 minuten / 154 minuten (tv-serie)

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Anna Raadsveld

De beruchte Amsterdamse crimineel Dries Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

bedoelde de oorlog en verzet in het algemeen, inclusief de verraders en andere profiteurs want die waren er ook

avatar van Left4Dead
Het verhaal trekt me enorm, al maanden. Maar Jeroen van Koningsbrugge kan ik gewoonweg niet uitstaan. Misschien toch nog maar eens aan wagen gezien de beoordelingen hier.

(verwijderd)
Prima oorlogsfilm toch wel. Het plot blijft boeien de gehele film en kent zelden een saai moment. Acteerwerk is ook prima, Kay Greidanus is talentvol en tegen m'n verwachting in kan Jeroen van Koningsbrugge behoorlijk acteren. Af en toe een typisch Nederlands slechte bijrol maar ach. Audiovisueel ook niks mis mee, aankleding zag er goed uit waardoor het tijdsperk goed overkwam en de spanning werd aardig opgebouwd.

avatar van knusse stoel
Voor abonnee's is deze op Netflix te bewonderen. Vanavond maar eens kijken hoe deze film er bij ons afkomt na al deze positieve verhalen op deze site en IMDb .

avatar van jippie2010
Wat een prachtige film!
Af en toe levert de Nederlandse filmindustrie een pareltje af,
en dit is er zeker 1 van.
Acteerwerk was voor Nederlandse begrippen op goed niveau,
het verhaal is meeslepend en goed gebracht,
zonder meer het bekijken waard. *4.0

avatar van missl
Goede NL film waarbij ik me lang bleef afvragen of ie nou goed bezig was of niet. En daardoor houd de film je wel scherp.

Niet onaardig voor de zoveelste NL WOII film.

Ouderwets spannend en aardig opgebouwd. van Koningsbrugge vind ik normaal tamelijk irritant maar hier past die licht manische kop wel.

avatar van Shadowed
Voor NL goed, voor algemeen redelijk.

Van Koningsbrugge overrompelde me meteen met zijn spel. Zijn rol in De Lama's beloofde voor mij niet veel goeds, maar hij laat hier toch echt wel zijn acteerwerk zien. Ook door zijn karakter (goed of slecht) houd de film je scherp.

Acteerwerk is van de rest soms wat matig en stroef. Komt ook een beetje omdat de Nederlandse taal me niet echt pakt in een film zoals deze, maar ja. Setting is wel ok, sfeer voelde ik niet echt. Tweede Wereldoorlog sfeertje kwam nauwelijks op mij over.

Voor Nederlands niveau is dit wel een van de betere natuurlijk, maar krijgt van mij niet meer dan een zesje.

avatar van Jan met de pet
Prima oorlogsfilm, alleen het einde....wat een sukkel.......3,5

avatar van ILDIB
meer dan uitstekend deze productie. eindelijk een nl film waarin fatsoenlijk wordt geacteerd ipv dat gewoonlijke overacting. ook goed hoe men goed en kwaad door elkaar verweefd.