Riphagen (2016)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Sigrid ten Napel

De beruchte Amsterdamse crimineel Andries 'Al Capone' Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

• donderdag om 20:30 uur op TV (NPO 3)

97 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 31 januari, 17:58 uur [permalink]
Intrigerende en serieuze mix van karakterstudie en oorlogsfilm. De eerste twee delen van de televisiebewerking zijn soms wat taai en dreigen niet genoeg vlees voor hun lengte te bevatten, maar het derde deel (waarin Riphagen moet reageren op de veranderde omstandigheden en daarbij improviserend en manipulerend zijn tegenstanders tegen elkaar uit probeert te spelen) is een indrukwekkend kat-en-muis-spel waarin Van Koningsbrugge schittert.

geplaatst: 10 februari, 22:36 uur [permalink]
Dus de serie is langer (las dat elke aflevering intervieuws zou bevatten, dan zou ie net zo lang zijn) op bluray ?

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 10 februari, 22:48 uur [permalink]
In de Volkskrant las ik een recensie van de DVD, en daarbij werd expliciet vermeld dat het teleurstellend was dat er geen extra's op stonden. Dus op de DVD staan volgens mij de 3x50 minuten van de televisieserie, en op de site van bol wordt de lengte van de Blu-ray als 154 minuten aangegeven (dus net zo lang als de DVD inclusief de Blu-ray-compensatie van 25 naar 24 beeldjes per seconde). Over die interviews heb ik nooit iets gelezen.

geplaatst: 18 februari, 20:45 uur [permalink]
Goeie film. Alleen jammer dat onze hollanders nog steeds geen fatsoenlijk duits kunnen. Spreken. Om een film realistischer te maken

geplaatst: 23 maart, 14:15 uur [permalink]
Jeroen van Koningsbrugge moet maar gewoon kappen met televisie-optredens. Acteren daarin is hij veel beter!

Hij speelde zijn rol als bad guy echt voortreffelijk.

Nederland heeft weer een goede Nederlandse film geproduceerd.

avatar van cucciolo
geplaatst: 9 april, 23:01 uur [permalink]
JasperSJ schreef:

Hij speelde zijn rol als bad guy echt voortreffelijk.

Nederland heeft weer een goede Nederlandse film geproduceerd.

Het acteerwerk is zeker niet verkeerd. Van de hele cast trouwens. Maar minstens, of misschien wel nog meer noemenswaardig vind ik toch wel de crew. De productie in zijn geheel is echt een waardevolle toevoeging aan de Nederlande film. Blinkt op zoveel vlakken uit, voor Nederlandse begrippen.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 18:40 uur [permalink]
Ongetwijfeld is dit een boeiend verhaal, goed gebracht door de ganse cast.
Waar gebeurd dus, een verhaal dat zich afspeelt tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog, over de Jodenvervolging, verraad en verzet.
De film, die ik heb gezien in de Blu-ray versie waarin hij in 3 delen van 50 minuten is opgesplitst, bevat alle ingrediënten om er een spanend geheel van te maken en dat is het ook.
Er is helaas één groot minpunt aan deze Blu-ray versie en wellicht ook aan de DVD.
De dialogen zijn zo moeilijk verstaanbaar dat het een hele opgave is om het ganse verhaal goed te kunnen volgen, ik heb het geluid 2 maal harder gezet dan normaal en nog heb je het moeilijk om alles duidelijk te verstaan.
Er is een Nederlandse ondertiteling staat op de hoed vermeld, maar die ondertiteling is er alleen wanneer er Duits wordt gesproken.
Men zou in Nederland eens werk mogen maken van een deftige Nederlandse ondertiteling bij alles ook bij het Nederlands dat voor ons Belgen soms heel moeilijk te begrijpen is !!
Tenslotte Belgische series worden ook ondertiteld voor het Nederlandse publiek !!