Riphagen (2016)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Sigrid ten Napel

De beruchte Amsterdamse crimineel Andries 'Al Capone' Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

94 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 31 januari, 17:58 uur [permalink]
Intrigerende en serieuze mix van karakterstudie en oorlogsfilm. De eerste twee delen van de televisiebewerking zijn soms wat taai en dreigen niet genoeg vlees voor hun lengte te bevatten, maar het derde deel (waarin Riphagen moet reageren op de veranderde omstandigheden en daarbij improviserend en manipulerend zijn tegenstanders tegen elkaar uit probeert te spelen) is een indrukwekkend kat-en-muis-spel waarin Van Koningsbrugge schittert.

geplaatst: 10 februari, 22:36 uur [permalink]
Dus de serie is langer (las dat elke aflevering intervieuws zou bevatten, dan zou ie net zo lang zijn) op bluray ?

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 10 februari, 22:48 uur [permalink]
In de Volkskrant las ik een recensie van de DVD, en daarbij werd expliciet vermeld dat het teleurstellend was dat er geen extra's op stonden. Dus op de DVD staan volgens mij de 3x50 minuten van de televisieserie, en op de site van bol wordt de lengte van de Blu-ray als 154 minuten aangegeven (dus net zo lang als de DVD inclusief de Blu-ray-compensatie van 25 naar 24 beeldjes per seconde). Over die interviews heb ik nooit iets gelezen.

geplaatst: 18 februari, 20:45 uur [permalink]
Goeie film. Alleen jammer dat onze hollanders nog steeds geen fatsoenlijk duits kunnen. Spreken. Om een film realistischer te maken