Riphagen (2016)

3,45

Nederland
Oorlog / Drama
130 minuten / 154 minuten (tv-serie)

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Anna Raadsveld

De beruchte Amsterdamse crimineel Dries Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

113 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van Roger Thornhill
Intrigerende en serieuze mix van karakterstudie en oorlogsfilm. De eerste twee delen van de televisiebewerking zijn soms wat taai en dreigen niet genoeg vlees voor hun lengte te bevatten, maar het derde deel (waarin Riphagen moet reageren op de veranderde omstandigheden en daarbij improviserend en manipulerend zijn tegenstanders tegen elkaar uit probeert te spelen) is een indrukwekkend kat-en-muis-spel waarin Van Koningsbrugge schittert.

Dus de serie is langer (las dat elke aflevering intervieuws zou bevatten, dan zou ie net zo lang zijn) op bluray ?

avatar van Roger Thornhill
In de Volkskrant las ik een recensie van de DVD, en daarbij werd expliciet vermeld dat het teleurstellend was dat er geen extra's op stonden. Dus op de DVD staan volgens mij de 3x50 minuten van de televisieserie, en op de site van bol wordt de lengte van de Blu-ray als 154 minuten aangegeven (dus net zo lang als de DVD inclusief de Blu-ray-compensatie van 25 naar 24 beeldjes per seconde). Over die interviews heb ik nooit iets gelezen.

Goeie film. Alleen jammer dat onze hollanders nog steeds geen fatsoenlijk duits kunnen. Spreken. Om een film realistischer te maken

Jeroen van Koningsbrugge moet maar gewoon kappen met televisie-optredens. Acteren daarin is hij veel beter!

Hij speelde zijn rol als bad guy echt voortreffelijk.

Nederland heeft weer een goede Nederlandse film geproduceerd.

avatar van cucciolo
JasperSJ schreef:

Hij speelde zijn rol als bad guy echt voortreffelijk.

Nederland heeft weer een goede Nederlandse film geproduceerd.

Het acteerwerk is zeker niet verkeerd. Van de hele cast trouwens. Maar minstens, of misschien wel nog meer noemenswaardig vind ik toch wel de crew. De productie in zijn geheel is echt een waardevolle toevoeging aan de Nederlande film. Blinkt op zoveel vlakken uit, voor Nederlandse begrippen.

Ongetwijfeld is dit een boeiend verhaal, goed gebracht door de ganse cast.
Waar gebeurd dus, een verhaal dat zich afspeelt tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog, over de Jodenvervolging, verraad en verzet.
De film, die ik heb gezien in de Blu-ray versie waarin hij in 3 delen van 50 minuten is opgesplitst, bevat alle ingrediënten om er een spanend geheel van te maken en dat is het ook.
Er is helaas één groot minpunt aan deze Blu-ray versie en wellicht ook aan de DVD.
De dialogen zijn zo moeilijk verstaanbaar dat het een hele opgave is om het ganse verhaal goed te kunnen volgen, ik heb het geluid 2 maal harder gezet dan normaal en nog heb je het moeilijk om alles duidelijk te verstaan.
Er is een Nederlandse ondertiteling staat op de hoed vermeld, maar die ondertiteling is er alleen wanneer er Duits wordt gesproken.
Men zou in Nederland eens werk mogen maken van een deftige Nederlandse ondertiteling bij alles ook bij het Nederlands dat voor ons Belgen soms heel moeilijk te begrijpen is !!
Tenslotte Belgische series worden ook ondertiteld voor het Nederlandse publiek !!

avatar van Boneka

Niet Nederlands ondertiteld. Echt te schandalig voor woorden. Je kunt de helft niet verstaan. En wie doof is kan deze film al helemaal niet volgen. Vandaar geen punten van mij. September films moet eens leren alle films 100% te ondertitelen want lang niet iedereen heeft een goed gehoor. Anno 2017 weten ze het nog steeds niet.

Boneka schreef:

Al meerdere malen ondervonden met Nederlandse series of films. (De Tweeling, een zeer goede film, gekocht op Blu-ray helaas zonder ondertitels, heb hem wel eens eerder gezien op de zender, mét ondertitels toen !!)
Ik vind dat men verplicht zou moeten zijn ondertitels te plaatsen, want zoals je zegt is niet ieders gehoor 100%, en dan nog.. ik vind sommige dialogen veel te stil opgenomen, zo stil dat zelfs iemand met een goed gehoor er problemen mee heeft!!!
Ik ga de volgende keer 2 maal nadenken eer ik nog een film koop, maar ja, dat deed ik bij deze film ook, had goed gekeken of hij was ondertiteld, ja stond op de hoes, maar er stond niet bij dat alleen het Duits werd ondertiteld !!!
Schande voor de Nederlandse uitgeverijen !!!

avatar van aspro
Boneka schreef:

nou hij is wel degenlijk met nederlandse ondertitelijng op Blu-ray allen staat er tusen haakjes niet geschikt voor doven en slecht horenden
hij is in drie episodes:
1ste 51min
2de 50 min
3de 53 min

avatar van Boneka

Ja als er staat Nederlands ondertiteld ga ik er vanuit voor de hele film en niet alleen voor de Duits sprekende acteurs. Typisch Nederlands. Bij Engelstalige films heb je vaak nog de mogelijkheid te kiezen voor English subtitles and SDH. Hoe dan ook de film heb ik weer retour gestuurd dankzij September films!

Wat een goede film.
Nou heb ik wel het geluk dat het laatste wat ik van Koningsbrugge heb gezien de citroenreclame was.
Al die ole ole ole programma's zijn volledig aan me voorbij gegaan.

Toepasselijk om deze film op 4 mei te kijken. Ik vond het intrigerend verhaal, goede verhaallijn en erg spannend.

avatar van MMXMMX
Knappe en spannende film.
Goed verhaal ontzettend spannend tot op de laatste minuut !

Heb genoten van die grimmige zweer .

avatar van martijn011
Kuijpers levert toch altijd wel weer kwaliteit af, zo ook met deze Riphagen. Met een uitstekende rol van Jeroen van Koningsbrugge, dat moet gezegd worden. Prima acteerprestatie, al blijft het toch echt lastig om een van grootste Nederlandse oorlogsschurken gespeeld te zien worden door een komiek. De cast is verder ook prima, al vind ik het werkelijk belachelijk dat er een Nederlander gecast wordt voor Duitser en dan ook nog eens gruwelijk slecht Duits spreekt. Ongelooflijk.

Het verhaal kende ik eigenlijk niet dus wat nou precies op waarheid berust is en wat niet is me onbekend. Maar de dubbelrol van Riphagen en de jacht op hem wordt best spannend in beeld gebracht en levert een mooi kat- en muisspel op.
Verder ziet het er wat betreft camerawerk en aankleding gewoon prima uit en is dit gewoon een prima Nederlandse productie.
Ruim voldoende.

avatar van Kondoro0614
Riphagen

Donderdag na de dodenherdenking zag ik dat op NPO3 de film ‘Riphagen’ werd vertoond. Wel de 151 minuten lange versie, eigenlijk was het de mini-serie aan elkaar geplakt dus het was wel 151 minuten genieten. Waarbij ik toch wel denk dat Riphagen een aardige naam heeft gekregen in de tweede wereldoorlog, misschien niet als grootste misdadiger want dat was Anton Mussert in mijn ogen, ook Dries Riphagen heeft aardig wat op zijn stok genomen, en dan vooral met het verraden van allerlei groepen, Joods en on-Joods.

Toch ook laat deze film / mini-serie of hoe je het ook wilt bekijken, de werkwijze van Riphagen mooi zien. De man was zo sluw als een vos en dan voornamelijk door veel te liegen kon hij bepaalde situaties creëren waar de mensen hem geloofden: “Geef mij de juwelen en ik beloof dat je veilig bent”. En dan toch nadat hij iedereen gehad heeft, aangegeven bij de politie/SD en zo iedereen heeft laten oppakken. Hij maakte wel van iedereen een foto met hem er op en dat heeft hij helemaal uitgestippeld.

In het begin van de film komen we bij Riphagen uit wanneer hij voluit bezig is met zijn eigen hachje maar ook met de SD, het binnenhalen van joden en vooral sieraden/geld. Hij kreeg hiermee hulp van een joodse dame die hij eerder had ontdekt als onderduikster. Hij zei dat hij haar kon helpen maar ze moest wel alle mensen laten komen die ze kende/vertrouwde die hij ook kon helpen maar, ze moesten wel persoonlijke bezittingen meenemen (kijk naar sieraden en geld). Toch heeft hij deze mensen verraden en ook zo de mevrouw die hem hielp, die uiteindelijk niet mee wou en haarzelf van kant maakte met haardspelden(?).

Wanneer dat is geweest zakt de film een beetje in, het verhaal gaat door maar er gebeurt niks ‘spannends’, en dan vooral dat de film even zijn tijd door moet komen om naar een nieuw onderwerp te komen. Ja, we volgen Jan en zijn verzetsgroep een bepaalde periode maar ik miste wat actie. Riphagen krijgt een kind en de oorlog is dan snel voorbij. Wanneer de oorlog voorbij was is er weer wat schot in de zaak en komt de film weer iets tot leven.

Riphagen was naar Assen gevlucht omdat de geallieerden op het punt stonden Amsterdam binnen te vallen, al werd dat gezegd. Jan volgde Dries en schoot hem toen bijna dood (een camera redde het leven van Riphagen). Komt Riphagen er achter dat zijn zoontje is geboren, hij besluit terug te keren naar Assen en zijn compagnon achter te laten. Wanneer hij aangekomen is in Amsterdam is de oorlog langzamerhand voorbij en is Nederland bevrijd van de Duitsers. Riphagen slaat nu zelf op de vlucht en weet dankzij de eerder genomen foto’s te ontkomen dat hij juist de mensen hielp en niet liet vermoorden. Toch is Jan de gene die Riphagen nog steeds achterna blijft zitten en gerechtigheid wilt, zeker toen hij Betty had verteld zichzelf aan te geven i.p.v. dat Riphagen dan voor moest komen.

Riphagen was langzamerhand gevlucht naar het buitenland waar dan zijn vrouw naar hem toe moest komen met zijn zoontje. Jan had laten weten wat Riphagen had gedaan waardoor zijn vrouw bij hem wegging en Jan achter hem aan ging. Toen Jan hem onder schot had genomen sloeg Riphagen hem neer en zorgde er voor dat Jan knock-out op de grond lag, om hem vervolgens met een auto over te rijden
, dat zag er echt gruwelijk uit.

Nee, Riphagen behoort niet tot de beste van de wereld oorlog films (zoals Oorlogswinter of Zwartboek) en kan al zeker niet tippen aan andere internationale oorlog films. Daar is de film soms te zacht voor. Toch heb ik me prima vermaakt, en daar gaat het tenslotte om. Het kat- en muisspel geeft een betere twist aan deze film en houd hem nog in spanning. Conclusie: prima Nederlandse productie en een vermakelijke film om tussendoor even mee te nemen, informatie komt aanbod maar als je meer wilt weten toch even op Wikipedia kijken.

Had de miniserie-marathon opgenomen van tv en dit weekend gekeken. Ben onder de indruk. Ik vind Van Koningsbrugge op tv niet te pruimen maar na de trailer was ik nieuwgierig naar de film. En die vind ik geweldig. Mooi spel, goed verhaal, mooie decors een aankleding (geloofwaardig, en niet over de top zoals vaak in Nederlandse series waar de boel vol wordt gegooid met tijdverwijzingen). Iemand anders hier zei het al, vooral het derde deel is bloedstollend spannend. Deze schrijf ik erbij op mijn lijstje favorieten.

Goeie mini-serie over een Amsterdamse crimineel die tijdens de tweede wereldoorlog zijn eigen zakken probeert te vullen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een foute Nederlander. Het verhaal zit goed in elkaar en kent een prima opbouw waarbij het tegen het einde steeds spannender wordt. Het ziet er allemaal wel goed uit, echter weet Jeroen van Koningsbrugge niet altijd te overtuigen in de titelrol.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat oorlog steeds de 'goeden' laat overwinnen en vooral al de "slechten" doet verliezen is een mythe waar deze film je keihard met de neus op de feiten drukt. Je voelt je als kijker echt machteloos hoe deze schoft zich doorheen de Tweede Wereldoorlog schoffelt (en blijkbaar ook de decennia erna). Jammer zo blijkt, is het niet steeds een algehele juiste weergave van de feiten.

Nu desalniettemin genoten van deze film. Vooral het eerste deel vond ik erg sterk, zeker op dramatisch vlak. Hoe Riphagen via Esther Schaap onschuldig en onwetend volk ronselde om te beroven en te verraden, hallucinant. De scene toen Esther Schaap opgepakt ging worden of de scene waar de verraden families in de truck worden gezet, zeer emotioneel allemaal. Jammer genoeg houdt de film dit niveau niet aan. Het kabbelt een beetje voort. De oorlog eindigt halfweg de film en dan begon de "klopjacht" van Jan op Riphagen. Jan Van Liempd vond ik overigens een kleurloos, oninteressant en zwak personage. Ik vond ook het script hier en daar wat rommelig, weinig overtuigend ...

Jeroen Van Koninksbrugge daarentegen! Ik ken hem (als Vlaming) niet als acteur, maar ik vermoed dat hij hier toch zijn beste rol ooit vertolkte, dit kan tellen! Erg overtuigend, erg knap! De film geeft goed weer hoe Riphagen handelde, hoe geslepen hij was, charmant ook en soms erg gewelddadig. Interessant individu, dat is zeker. Straf dat hij later tot het echelon van de familie Peron behoorde.

De in bewaring neming van Riphagen door Jan en Frits vond ik mager en minder interessant als verhaal. Jan die zijn onschuld moest zien te bewijzen als lonely subhero, neen, ik kon me er niet in vinden. Voor bij de scene waar Betje gechanteerd wordt toen Frits stond te bellen zonder iets op te merken, neen, tenenkrullend vond ik dat Dat kostte de film zeker 0,5*. Maar al bij al boeiende film die eigenlijk elke Nederlander (en Vlaming) gezien moet hebben.

Goede indrukwekkende film. Het enige waar ik niet aan kon wennen was Jeroen van Koningsbrugge in een serieuze rol. Maar zeker de moeite waard om een keer te kijken! Al is het maar omdat Kay Greidanus er zo leuk uit ziet!

Goede film, Leuk om Koningsbrugge eens in een duistere rol te zien, doet hij hier overigens erg goed. 4.0

avatar van El ralpho
Bij de neus genomen

Doorgaans ben ik geen grote fan van de Nederlandse film. Toen Riphagen echter steeds meer wereldwijde roem begon te werven en ik er uiteindelijk zelfs vrienden uit Brazilië over begon te horen praten was ik om. Toch vind ik Riphagen wel overgewaardeerd en kan hij in mijn ogen bij lange na niet tippen aan een productie zoals Zwartboek. Hiervoor komt Riphagen nog te geacteerd, gecensureerd en te soft voor op mij over.

Verder kan ik mij overigens heel goed in de recensie van Kondoro0614 vinden die aangeeft dat de film op een gegeven moment een beetje inzakt en er niks ‘spannends’ meer gebeurt. Zoals hij ook al aangeeft komt de film aan het eind wel weer een beetje op stoom, maar mijn aandacht was toen al zo ver afgedwaald dat de film nog maar weinig indruk op me kon maken. Vooral richting het einde toe is er vooral veel gepraat, en wordt er weinig moeite gedaan om het verhaal met wat spanning over te brengen. Dat de personages daarbij vaak ook lang niet altijd goed verstaanbaar zijn werkt daarbij ook niet bepaald bevorderend.

Riphagen was het voor mij heel vaak nét niet. Hoewel Jeroen van Koningsbrugge een overtuigende Riphagen is, zijn de meeste acteurs niet om over naar huis te schrijven. Wellicht ligt dit aan mij, maar ik heb dit toch wel heel vaak bij Nederlandse films. Het komt niet natuurlijk over en er wordt te geforceerd geacteerd. Ook wordt er veel te veel gecensureerd. Een goed klein voorbeeld daarbij is ook de seksscené tussen Andries en zijn vrouw. Wij Nederlanders zijn niet vies van een beetje bloot, maar dit moment voelde wel heel typisch Amerikaans aan. En niet in de positieve zin van het woord. Ook bleef een echte impact van de daden van Dries, door meer in beeld te laten komen van wat er met de mensen gebeurde die hij verraadde, uit. Natuurlijk weten we dit wel maar het had de daden van Riphagen wel nog een stuk schokkender en levendiger gemaakt.

De poging van de makers blijft echter dapper, en je ziet wel dat er bijvoorbeeld veel tijd in de decors en de details is gaan zitten om de hele tijdsperiode zo authentiek mogelijk te laten zijn. En, omdat Koningsbrugge zijn rol wel uitstekend vervult, blijft de film wel goed kijkbaar. Deze voordelen daargelaten, komt de film in zijn totaliteit op een kleine voldoende uit.

avatar van Elchapo
Wereldfilm met een wederom voortreffelijke van koningsbrugge.....op tv een schijtlollige verschijning,als acteur een verademing......4 stars.