• 11.525 nieuwsartikelen
  • 9.044.119 stemmen

Riphagen (2016)

Oorlog / Drama | 131 minuten / 154 minuten (tv-serie)

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 131 minuten / 154 minuten (tv-serie)

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter Kuijpers

Met onder meer: Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Anna Raadsveld

Gesproken taal: Nederlands, Engels en Duits

Releasedatum: 22 september 2016

Plot Riphagen

De beruchte Amsterdamse crimineel Dries Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Sippen

Sippen

Hele goede film van eigen bodem.

Ondanks verzinsel Van Liempd, geloofwaardig genoeg neergezet.

Was eerst niet zo happig op Van Koningsbrugge in een hoofdrol, maar ik ben nu zeer positief.

Geef in principe geen sterren, maar zo kan het ook: 9 punten uit 10 vergeleken met andere NL films, en 8 uit 10 vergeleken met internationale producties.

avatar van Phantasy

Phantasy

Hmmm, het verhaal achter de persoon Dries Riphagen was mij totaal onbekend, dus een film over deze persoon is zeker een pluspunt qua het overbrengen van informatie. In het begin moest ik wel even inkomen, maar gedurende het verhaal keek hij steeds lekkerder weg. De kostuums, locaties e.d. zaten goed in elkaar. Jeroen Koningsbrugge als in de rol van Dries Riphagen verliep niet verkeerd. Ik begon me wel steeds meer te irriteren aan Kay Greidanus in de rol van Jan van Liempd; iets met zijn mimiek of charisma stond mij niet aan. Een pluspunt was dat Nederlanders gewoon Nederlands spraken (zoals eigenlijk altijd wel met Nederlandse films) en de Duitsers Duits.

3.5/5

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Spreek ik Spaans bijgochem?

Gisteren vermoedelijk toch al voor de vijfde keer aan de beurt, en wat een feest toch iedere keer om dit te zien, in dit geval samen met mijn vader die hier ook van smult als oorlogskind. En wat was hij de eerste keer verschrikkelijk boos op het karakter Riphagen, de dagen na zijn eerste kijkbeurt was de naam Riphagen voldoende om verschillende vloeken aan hem te ontlokken en ik vreesde zelfs dat Van Koningsbrugge wellicht een doodsbedreiging of twee kon verwachten. Gelukkig bleef dat laatste uit...

Waar te beginnen met deze buitengewoon goede serie gebaseerd op het boek van Bart Middelburg en René ter Steege, en het moet gezegd dat ik een paar jaar geleden verbaasd was, toen ik eindelijk het boek las, over hoe goed deze eigenlijk gevolgd werd en hoeveel er klopt. Over Riphagen en zijn maat mag er van meet af aan geen twijfel zijn, doortrapte leugenaars die mee spelen met de partij die het beste uitkomt en het meeste oplevert. Kunstig en rustig wordt het karakter en de praktijken van de boksende pooijer en Jodenjager uit de doeken gedaan.

Behalve het afpersen en deporteren van Joden raakt Riphagen tevens betrokkenen bij het oprollen van een verzetsgroep, iets dat in het vervolg grote gevolgen heeft en verschillende malen voor een behoorlijke kat en muis spel zorgt.Daarnaast zien we Dolle Dinsdag, bouwde Riphagen net zo snel een reputatie op in omgeving Assen en klopt alles rond Gerrit Van Der Veen en Betje Wery. Ontstellend is de deal met Sanders tevens ook een omstreden figuur, het huisarrest en de ontsnapping in een lijkwagen met hulp van de gebroeders Kerkhoven die naar het schijnt zelfs Riphagen nog in Spanje van kleren zouden voorzien. En deze coulance allemaal voor info over zogenaamde andere 'foute' Nederlanders.

Riphagen slaagt in een geweldig mooi tijdsbeeld en passende soundtrack. Van Koningsbrugge laat een kant zien die we niet bepaald gewend zijn en is buitenaards goed, Kai Greidanus is ook sterk als het fictieve personage Jan, Tjebbo Gerritsma is net zo kostelijk met zijn foute Amsterdamse accent als Joop en behalve deze namen mogen Sluysmans, Raadsveld en Herman Egberts ook nog best even genoemd worden. En daarmee heb ik het meeste wel zo'n beetje benoemd. Zijn er dan geen slechte punten? Mwoah...een kniesoor zou kunnen vallen overfictieve Jan en enkele dingen zoals de schietpartij die nooit plaats vond, Dries liep echter wel mank door een beenbreuk na een auto ongeluk in het oosten van het land. Tevens was Riphagen al voor de capitulatie weer terug in Amsterdam om nog een laatste keer te profiteren van de wanorde en schuilende Joden die berooft konden worden. Het zijn keuzes die niet uitkwamen of te omslachtig waren in het script wellicht, het doet er niet toe wat mij betreft.

Riphagen de serie heeft me opnieuw overtuigd als complex, innemend, als boeiend portret en met zijn tijdsbeeld. Toppertje dit.

avatar van martijn011

martijn011

• 2007 berichten

Na het herzien van Zwartboek vond ik het wel een goed idee om deze film eens te herzien. Toch al weer heel wat jaren geleden dat ik deze film voor het eerst zag en kon me er niet al teveel meer van herinneren.

Riphagen is een interessante film over de beruchte oorlogscrimineel Andries Riphagen. Hij collaboreert met de nazi's en verraadt Joodse onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal volgt de jacht op hem door de Nederlandse politie. Ondanks de historische relevantie van dit verhaal is er toch een fictief personage, in de vorm van politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd, aan toegevoegd. Daardoor loopt het verhaal wat lekkerder en is het eenvoudiger om je als kijker emotioneel aan iemand te verbinden.

Veel staat of valt met de acteerprestatie van Jeroen van Koningsbrugge, die de rol van Riphagen op zich neemt. Ik moet zeggen dat hij me in positieve zin weet te verrassen. Hij komt overtuigend over, er valt weinig op hem aan te merken.

Soms kakt de film iets in, maar over het algemeen is dit wel een prima oorlogsfilm van eigen bodem. Ruim boven het gemiddelde in ieder geval.

3.5* stonden en blijven na herziening staan.

avatar van anna2012

anna2012

shugenja schreef:

Wat een klootzak die Riphagen je hebt gewoon zin om die vent zelf te wurgen door je beeldbuis heen. Goede film dus want ik was helemaal klaar met die vent en net als je denkt dat die vuile stinkerd niet nog hatelijke kan worden dan flikt hij weer wat. Lekker Amsterdams accentje van van Koningsbrugge en hij acteert dit echt sterk vind ik.

Ben een heel groot fan van de Nederlandse film en dit is er weer een voor in het rijtje uitstekend.

ja helaas waren er teveel van dat soort figuren toendertijd,idd als Abraham Puls,en vele anderen(je kon amper iemand vertrouwen).Diverse familieleden van me zaten in het verzet,enkele zijn er ook omgekomen tijdens Wo2.

avatar van mister blonde

mister blonde

Jammer dat na een ijzersterk eerste uur de film de focus verlegt en een beetje begint te zwalken. Wel weer een sterk eind. Voor de historische accuratesse hoef je hem niet te kijken, maar daar kan je 9 van de 10 keer al vanuit gaan bij dergelijke ‘waargebeurde’ verhalen. Twijfel tussen 3 en 3,5*.