Riphagen (2016)

Nederland
Oorlog / Drama
130 minuten / 154 minuten (tv-serie)

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Anna Raadsveld

De beruchte Amsterdamse crimineel Dries Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

bedoelde de oorlog en verzet in het algemeen, inclusief de verraders en andere profiteurs want die waren er ook

avatar van Left4Dead
Het verhaal trekt me enorm, al maanden. Maar Jeroen van Koningsbrugge kan ik gewoonweg niet uitstaan. Misschien toch nog maar eens aan wagen gezien de beoordelingen hier.

(verwijderd)
Prima oorlogsfilm toch wel. Het plot blijft boeien de gehele film en kent zelden een saai moment. Acteerwerk is ook prima, Kay Greidanus is talentvol en tegen m'n verwachting in kan Jeroen van Koningsbrugge behoorlijk acteren. Af en toe een typisch Nederlands slechte bijrol maar ach. Audiovisueel ook niks mis mee, aankleding zag er goed uit waardoor het tijdsperk goed overkwam en de spanning werd aardig opgebouwd.

avatar van knusse stoel
Voor abonnee's is deze op Netflix te bewonderen. Vanavond maar eens kijken hoe deze film er bij ons afkomt na al deze positieve verhalen op deze site en IMDb .

avatar van jippie2010
Wat een prachtige film!
Af en toe levert de Nederlandse filmindustrie een pareltje af,
en dit is er zeker 1 van.
Acteerwerk was voor Nederlandse begrippen op goed niveau,
het verhaal is meeslepend en goed gebracht,
zonder meer het bekijken waard. *4.0

avatar van missl
Goede NL film waarbij ik me lang bleef afvragen of ie nou goed bezig was of niet. En daardoor houd de film je wel scherp.

Niet onaardig voor de zoveelste NL WOII film.

Ouderwets spannend en aardig opgebouwd. van Koningsbrugge vind ik normaal tamelijk irritant maar hier past die licht manische kop wel.

avatar van Shadowed
Voor NL goed, voor algemeen redelijk.

Van Koningsbrugge overrompelde me meteen met zijn spel. Zijn rol in De Lama's beloofde voor mij niet veel goeds, maar hij laat hier toch echt wel zijn acteerwerk zien. Ook door zijn karakter (goed of slecht) houd de film je scherp.

Acteerwerk is van de rest soms wat matig en stroef. Komt ook een beetje omdat de Nederlandse taal me niet echt pakt in een film zoals deze, maar ja. Setting is wel ok, sfeer voelde ik niet echt. Tweede Wereldoorlog sfeertje kwam nauwelijks op mij over.

Voor Nederlands niveau is dit wel een van de betere natuurlijk, maar krijgt van mij niet meer dan een zesje.

avatar van Jan met de pet
Prima oorlogsfilm, alleen het einde....wat een sukkel.......3,5

avatar van ILDIB
meer dan uitstekend deze productie. eindelijk een nl film waarin fatsoenlijk wordt geacteerd ipv dat gewoonlijke overacting. ook goed hoe men goed en kwaad door elkaar verweefd.

avatar van W.V.
We kunnen in Nederland gelukkig wel goede films over WO 2 maken, op een enkele uitzondering na dan. Maar meestal gaat het de Nederlandse makers wel goed af, komt m.i. ook omdat die periode nog maar kort is geleden en, vooral, de laatste jaren, er belang aan wordt gehecht een dergelijk verhaal zo getrouw als mogelijk weer te geven.
Van Koningsbrugge laat met deze rol zien dat hij wel degelijk kan acteren, hij zet op een geweldige wijze de rol van de opportunistische en narcistische figuur van Riphagen neer. Jammer dat sommige van de bijrollen hopeloos door de mand vallen, kun je toch zien dat goede bijrollen, hoe klein ook, van groot belang zijn voor een film. Vooral Sluysman en Sloots vallen door de mand. Greidanus speelt naar behoren, maar de rollen van de Duitsers, tenenkrommend, veel te stereotiep. Jammer erg jammer, de rest van de film klopt gewoon. De setting, het tijdsbeeld wat wordt gegeven, de muziek, alles is dik in orde en maakt ook dat je constant de aandacht bij de film houdt.
Jammer van sommige acteerprestaties, anders had de film bij mij zeker hoger gescoord, maar toch een uitstekende Nederlandse film en daar mogen andere makers wel eens naar kijken.

avatar van Lovelyboy
Ik vind deze serie\film on- Nederlands goed. Pakt vanaf het begin en weet de spanning op een bijzonder goed en hoog niveau te houden en dat terwijl de "de partijen' wie is wie, en wie is goed of slecht , vrij snel duidelijk is. Prima geacteerd, ziet er verder prima uit, vooral van Koningsbrugge, heb de film vanavond nog gezien met mijn vader die een oorlogskind is en het zou me verbazen als JVK niet vannacht nog dreig telefoontjes krijgt.

Prima ontknoping, geen woord aan gelogen, behalve dat Jan van Liempt een fictief karakter is. Enige waar ik me aan stoor zijn sommige uniform/kledingstukken die Duitsers dragen en overduidelijk SS-camouflage kleding is. Waarom zou een wachtloper in bezet gebied een camouflagejas aanhebben die doorgaans alleen fronttroepen dragen? Tijdens dat soort taken dragen de 'moffen' hun normale 'feldgrau'. Maar ja, goed. Laat ik daar niet te zwaar overvallen.

Gewoon goed, erg goed!

avatar van Donnie Vallermee
Geweldige film! Vreemd om onze komische Jeroen von der Köningsbrugge eens in een schofterige rol te zien maar hij doet het (als altijd) weer uitstekend!

Dit is een echte aanrader !

avatar van Nergenss
Goede film hoor maar in sommige belangrijke scenes mis ik echt wat meer nuance, vooral waar Jan wordt overweldigd, was de spannendste scene van de film. Dan leef je naar die moment toe, verwacht je een hoogstandje is het met een draaibeweging afgelopen. En ook nog dood leuk over zijn lijk heen rijden. Heel zonde..

avatar van knusse stoel
Wij hebben de serie gezien i.p.v. de film, dus iets een langere speeltijd van 20 minuten. Geweldig, echt een geweldige serie en dan na te gaan dat wij vrijwel nooit Nederlandse producties kijken. Het gesproken woord is soms het probleem, bij snelle sprekers is alles niet goed te verstaan. Ook in deze serie hebben we enkele zinnen gemist. Maar het mocht de pret niet drukken. Indrukwekkend verhaal en indrukwekkend hoe "meneer" Riphagen iedereen belazert waar ze zelf bij staan. Hoe goed is de bedrieger, de leugenaar, dat iedereen op een enkele na, erin trapt met "open ogen"?
Zelfs de kijker(s) weet nu en dan niet welke kant het opgaat met zijn "mensenliefde".
We stonden verbaast nu en dan te kijken hoe hij zich uit sommige zaken "lulde" en hoe hij met "droge ogen" mensen voorhield dat hij de meest betrouwbare persoon op aarde was die toevalligerwijs door het lot bij hen was gekomen. Ach, je moest maar zo rekenen, de zon scheen en zou blijven schijnen met Riphagen in de buurt. En ja, dat deed hij vanuit zijn hart, iemand moest de vervolgden helpen en.....weet u toevallig nog een paar anderen waar hij zijn hulpvaardigheid aan kan verlenen? Graag naam en adres, ook voor hen gaat de zon schijnen! Oh, de namen zijn op?
Dan morgen richting een van de vijf concentratiekampen in Ommen, Amersfoort, Schoorl, Vught of de bekendste in Westerbork, waarvan de laatste in 1942 een officieel Durchgangslager (transportkamp) werd. Uit Westerbork werden iedere dinsdag mensen op transport gezet en in 3 jaar tijd waren dat er ongeveer 102.000, waarvan er nog geen 5000 het hebben overleefd.

De film was zoals gezegd erg indrukwekkend en een van de betere die we over de 2e wereldoorlog in dit genre gezien hebben. Het verhaal is prachtig naverteld in beeld van deze ware geschiedenis en alles lijkt origineel. Het oude Amsterdam, Drenthe en de omgeving die we even in beeld krijgen maar ook de prachtige oude auto's, zoals die van de politie met de oude driehoek "Politie" erop. Ook aan de kleding en machines (typemachines, oude opnameapparatuur) is veel aandacht besteed.
De acteurs spelen hun rollen erg goed, beter dan we van de Nederlandse gewend zijn. Het verhaal laat zich soms met open mond bekijken, het is echt op een hoog niveau gebracht!
En het mooie voor veel kijkers zal zijn dat het vanaf de eerste tot de laatste scène boeiend is gebracht.
Een ruime 8!

avatar van mcdaktari
Ik blijf het een echte goeie film vinden na de zoveelste keer kijken. Hij mag van mij in het rijtje, Soldaat van Oranje, Zwartboek, Bankier van het Verzet, en ik ben er ongetwijfeld nog wel enkele vergeten. Dat zijn allemaal goeie Nl films over WO2.

avatar van Herculaas
Een tijd geleden gezien, dus ik kan er niet meer in detail op ingaan, maar dit bijzondere en choquerende oorlogsverhaal is me bijgebleven. Geweldige rol van Jeroen van Koningsbrugge, die ik op tv niet kan uitstaan.

avatar van Lovelyboy
Nogmaals gezien en gewoon weg fantastische serie/film. Opgewaardeerd met een half punt.

avatar van IH88
Riphagen

Uitstekende Nederlandse film over Dries Riphagen, die in de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk was voor de deportatie van Joodse onderduikers. Je ziet vooral hoe sluw en slim Riphagen te werk gaat om niet te worden ontmaskerd.

Zeker nadat de oorlog al geëindigd is weet hij verschillende partijen tegenover elkaar uit te spelen, en zo zijn straf te ontlopen. Fantastisch gespeeld allemaal door Jeroen van Koningsbrugge, die van Riphagen een sluw en berekenend persoon maakt, maar ook een man die ieder moment kan ontploffen. De production design is voor Nederlandse begrippen ook uitstekend, en het zorgt voor een authentieke sfeer waarin je jezelf echt even in een andere tijd waant.

avatar van panax
goede film van degelijke kwaliteit
wat een goeie rol van jeroen top gedaan goed neergezet
weer een stukje zwarte geschiedenis, nooit vergeten wat er is gebeurd!

bijzonder dat riphagen nooit gepakt en veroordeelt is
gevlucht naar argentinie,later in zwitserland overleden.