Riphagen (2016)

Nederland
Oorlog / Drama
130 minuten / 154 minuten (tv-serie)

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus en Anna Raadsveld

De beruchte Amsterdamse crimineel Dries Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek samen met de nazi’s. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) de jacht op hem.

Komt me heel bekend voor. Zijn andere regisseurs / schrijvers hier ook al niet eens mee bezig geweest?
Paul Verhoeven?

Volgens mij is ie er al jaren zelf mee bezig.

Ah ja, op die fiets. Bedankt!

Gebaseerd op het boek van Bart Middelburg & René ter Steege
Riphagen is in mei 2016 in de Nederlandse bioscopen te zien (September Film)
De VPRO zal de film daarna als driedelige serie uitzenden.

EDIT: release verplaatst naar: t.b.a.

Ah, een Nederlandse W.O.II film. Ik was al bang dat ze niet meer zouden komen.

avatar van mcdaktari
nog geen trailer te vinden.

Wordt op dit moment ook nog gedraaid.

Onder andere (wederom) in Limburg.

Ben benieuwd. Het heeft even geduurd, maar gelukkig komt ie er binnenkort aan.

avatar van Kondoro0614
Ben, uiteraard, heel erg benieuwd naar dit project!

Jeroen van Koningsbrugge lag wakker van rol als Jodenjager - AD.nl

Riphagen lijkt de zoveelste Nederlandse speelfilm te worden over de Tweede Wereldoorlog, maar het verhaal dat regisseur Pieter Kuijpers vertelt, is voor Nederlandse filmbegrippen uniek. ,,De meeste Nederlandse speelfilms over de oorlog hebben een heldhaftig karakter, denk aan Het Meisje Met Het Rode Haar en Soldaat van Oranje. Maar dat er ook Nederlanders waren die tijdens de bezetting heel andere dingen uitspookten, is vrijwel niet verfilmd, behalve misschien enigszins in Zwartboek.''

Vanaf 3 november in de bioscoop (September Film)

kappeuter schreef:
Vanaf 3 november in de bioscoop (September Film)

Voor wie naar deze film uitkijkt goed nieuws; de release is vervroegd naar 22 september

avatar van MH040
kos schreef:
Ah, een Nederlandse W.O.II film. Ik was al bang dat ze niet meer zouden komen.
Dit was ook mij eerste gedachte, maar toch klinkt het plot wel interessant.

Maar helaas ik heb doorgaans niks met Nederlandse films en bovendien kan ik Van Koningsbrugge niet uitstaan.

avatar van Donkerwoud
De trailer oogt wel oké. Alleen jammer dat Jeroen van Koningsbrugge de titelrol speelt. Qua acteren wel een beetje een lichtgewicht, maar goed...ik geef hem het voordeel van de twijfel.

avatar van de grunt
Donkerwoud schreef:
Alleen jammer dat Jeroen van Koningsbrugge de titelrol speelt

Treurig ja, er zijn genoeg acteurs te bedenken die de film op voorhand al meer cachet hadden gegeven.

avatar van tbouwh
Toch een van de weinige Nederlandse releases waar ik op voorhand naar uitkijk. Primair vanwege het onderwerp, denk ik. Van Koningsbrugge kan ik goed hebben, ben benieuwd naar zijn vertolking.

avatar van Nicolage Rico
Waarom mag Jeroen van Koningsbrugge nog acteren in films? En dan nog wel een hoofdrol, man man.

avatar van de grunt
omdat hij een alleskunner is

Nicolage Rico schreef:

Makkelijk: omdat hij mensen trekt. Als komische (bijrol-) acteur is hij best te pruimen, maar meer dramatische rollen liggen hem niet.

avatar van tbouwh
Ik heb hem denk ik nog nooit in een drama-rol gezien (bespaar me de woordgrappen ).

Morgenavond ga ik hem meteen zien, aansluitend op een debat aangaande de 'gewusst'-vraag op de uni. Ik kon het niet beter combineren, nu hopen dat de film mijn goedkeuring gaat genieten.

avatar van Donkerwoud
Cool. Benieuwd wat je ervan vindt (ook in combinatie met je debat)

avatar van bjerik76
Vind de Nederlandse oorlogsfilms over het algemeen altijd erg goed.
( de aanslag, het meisje met het rode haar, de tweeling blijven mijn favo's )
zwartboek zaten helaas teveel BN-ers / soap acteurs in, zodat ik meer de hele film dacht waar ik ze van kon wat enorm afleiden.

benieuwd naar deze, mooie speelduur ook !! ( nu hopen dat het dat ook waard is)
Jeroen als komiek vind ik VRESELIJK, maar als acteur ( in serieuze of slechte) rollen vind ik hem erg goed. ) de surprise en schone handen bv)

avatar van Redlop
Prima te genieten oorlogsfilm, misschien wel mede door de (inderdaad bjerik76) afwezigheid van de bekende koppen. Behalve Jeroen van Koningsbrugge dan, die m.i. overtuigend de hoofdrol neerzet.
Sfeervolle settings, muziek (The Ramblers), kostuums. Alles prima verzorgd.
Ik kende het verhaal van Riphagen niet, het deed me wel aan Weinreb denken. Ook zo'n verzetsheld zoals er na de WO II ineens verdacht veel verzetshelden waren.

Op zich prima film, maar als kijker wil ik meer zien van Nederland in de oorlog, zoals in Soldaat van Oranje en Zwartboek . Budgetgebonden, snap ik wel, maar de redelijke lange speeltijd speelt zich hoofdzakelijk binnen af.

avatar van Drs. DAJA
Heerlijke Thriller- Oorlogsfilm. De verhaallijn mag dan wat onoverzichtelijk zijn en heel erg met je verwachtingen spelen; het neemt niet weg dat je twee uur lang gefascineerd aan het kijken bent. Jeroen van Koningsbrugge speelt een prachtige rol en gebruikt zijn sympathieke uitstraling om een zwaar immoreel personage neer te zetten. Erg spannende film!

avatar van John Milton
Precies het aantal sterren dat ik verwachtte...