Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

Fransman schreef:
Bloedstollend spannende, maar ook op momenten aangrijpende film, in een perfecte balans, met sterk spel van de cast, prachtig van fotografie en cinematografie. Terecht een Gouden Kalf voor beste film van 2018. Maar het is mij een raadsel waarom Jacob Derwig voor zijn rol een Gouden Kalf heeft gekregen en niet Barry Atsma, die een veel grote prestatie levert en de sterren van de hemel speelt. Het verhaal, en de dus de film, heeft me aan mijn stoel gekluisterd. Er zijn er maar weinigen die dit verhaal kenden, denk ik. Zegt De Jong hier nog iets over? De slotbeelden met dat bootje en dat zeil zijn om nooit te vergeten.

Wat eigenlijk wel navrant is, is dat Gijs van Hall (Jacob Derwig) eind jaren zestig is weggehoond als burgemeester van Amsterdam omdat hij als regent de 'nieuwe tijd' niet had begrepen. Weinigen waren misschien op de hoogte van zijn verzetsverleden. Al had dat toen natuurlijk geen verschil gemaakt. Ook in dat opzicht leert deze film ons toch wat.

Barry vond ik niet top spelen. Beetje vlak eigentijds. Terecht geen gouden kalf.

Boneka schreef:

Beetje vlak eigentijds.

Hoebedoelu?

Boneka schreef:
Hoewel de film vol met historische fouten zit https://www.vn.nl/bankier-van-het-verzet/ vond ik de Bankier van het Verzet degelijk en goed in elkaar gezet.

Dit vind ik toch wel schokkend. Nu ik dit weet waardeer ik de film als historisch document nogal anders.

Ziegler schreef:

Helaas wel. Op dat punt klopt er inderdaad niet zo heel veel van. De film zelf vond ik zeker wel okay.

Fransman schreef:

Hoebedoelu?

Nou nogal studentenkoze. Vooral in het begin. Jongensachtig zelfs. Vond zijn rol als persoon niet zo sterk.

Ik kijk graag oorlogsfilms die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. Het doet je beseffen hoeveel we te danken hebben aan mensen die de moed hadden in verzet te komen. Schandalig eigenlijk dat Walraven van Hall pas in 2010 een monument kreeg (en zijn broer Gijs en anderen dan nog niet eens) - hoe ondankbaar kun je zijn als land en regering!

Hoewel dit een mooie film is, die er in slaagt om deze heldendaad in beeld te brengen, is het dan wel erg jammer om te lezen in VN dat er historisch een rommeltje van is gemaakt, terwijl dat helemaal niet nodig was:

"De film Bankier van het verzet had een psychologische thriller van jewelste kunnen zijn over een vergeten episode in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Alle ingrediënten hiervoor waren voorhanden. Maar omdat de producenten uit waren op effectbejag en het scenario vol stopten met clichés, is het een film geworden die niet anders is te omschrijven dan als een historische kermis van bedenkelijk allooi."

Als je een film maakt op basis van een waargebeurd heldenverhaal, doe dan ook recht aan het verhaal en de held(en) en maak er geen rommeltje van. Dan doe je als regisseur geen recht aan het historisch belang van dit verhaal, en hun nabestaanden. Ook dat is schandalig, eigenlijk.

johstripper schreef:

Eigenlijk wel ja. Eigenlijk is het een zwaktebod van de makers. Of je maakt van het verhaal zoals het is een goede film, of je maakt hem niet. Ik begrijp helemaal dat je soms keuzes moet maken die de werkelijkheid geweld aan doen t.b.v. de film, maar om gewoonweg een ander verhaal te gaan vertellen is bizar.

Het is alsof Walraven van Hall ineens op een voetstuk gezet moet worden met deze film. ENn alleen hij. En voor een deel begrijp ik dat ook wel. Één epos, één held en zijn weg tijdens de oorlog. Dat kan iets aangrijpends hebben.

De financiering van het verzet (Lou de Jong heeft er aandacht aan besteed) is razend interessant. Bij het verzet blijkt de financiering in ieder geval wel goed georganiseerd te zijn geweest.

Historisch is het een onzinnig bij elkaar geraapt verhaal. Degene die letterlijk naast hem stond bij het leiding geven aan het Steunfonds is gemakshalve maar helemaal uit de film weggelaten. Net als bij Michiel de Ruyter wordt er een loopje genomen met de realiteit. En juist dat irriteert me ook enorm bij deze film, omdat het verhaal wordt neergezet als de waarheid.

avatar van =EL!ZE=
Wat een held was die man! Ik ben blij dat dit soort verhalen nog worden doorverteld in films. Vooral ook omdat de jeugd bijna niks meer te horen krijgt over de helden die er voor hebben gezorgd dat wij met zijn allen in vrijheid leven. Top film van ouderwetse hollandse klasse!

avatar van 93.9
Aardige film, maar beetje te truttig allemaal. EO- achtig met al haar clichés binnen haar burgelijke milieutje. Daardoor is de film meteen stuk minder realistisch.

avatar van Kondoro0614
Totaal niet zoals ik het voor ogen had. Ik zelf kende het verhaal van deze Walraven van Hall nog niet dus ik wist ook niet van zijn bestaan en dat komt in mijn ogen wel omdat de naam van deze man toch een langere tijd geheim gehouden werd en ik denk ook wel waardoor dat komt. De Nederlandse staat schaamde zich natuurlijk enorm er voor dat dit zo heeft kunnen gebeuren. Maar dan deze verfilming, het was het allemaal net niet. De EO heeft zich er zo te zien teveel mee bemoeit waardoor de film wel heel lief over wist te komen, met hier en daar een moord of een marteling was er niets spannend aan deze film op te merken. En dan kom ik toch best snel op de veronderstelling dat dit nog wel eens één van de slechtere oorlogfilms is wat ons land geproduceerd heeft. De pit van het naziregime is nergens te merken en er heerst geen angst ook van geen enkele kant.

Maar dan toch vond ik het wel een onderwerp wat eens in daglicht mocht staan, de meneer ‘Walraven’ is een ware held geweest voor dit land en heeft een erg mooie daad verricht samen met zijn broer en mede aanhangers van het verzet. Ik heb altijd diep veel respect over voor de mannen die hun leven gewaagd hebben voor de rest van de mensheid en ik vind persoonlijk, dat we die nog een hele lange tijd moeten herdenken en bedanken.

Nou dat gezegd te hebben, even weer terug naar de film. Het viel mij op dat er nergens iets te vinden was van de Duitsers behalve een paar soldaten. Amsterdam, zeker ten tijde van het naziregime had echt wel een paar Nazi vlaggen hangen, ergens. Zeker als je gaat kijken naar de Nederlandse bank hing er ook niks binnen, dat leek mij echt heel sterk. Maar ook buiten, je zag niks! Die details daar baal ik wel van, je proeft geen sfeer en als ik met mijn gevoel ergens zit beleef ik een films soms wat heftiger maar ook leuker, het lijkt dan net echt!

Barry Atsma (die ik vroeger vaak uitsprak als Astma) speelde niet heel fantastisch, en zo vond ik de rest van de cast wat middelmatig. De Duitsers spraken Duits maar wel met een heel mooi Nederlands accent er onder en het was hem allemaal net niet. Ook de jaargetijden daar werd te veel door heen gespoeld, we waren zo al bij het einde van de tweede wereld oorlog en er was nog geen uur verstreken (wat groot uitgesproken). Het leek mij dat er nog wel wat meer heftiger of spanende stukken waren eerder in zijn leven. Zoals ik mijn toon hier neerzet heb ik soms mijn bedenkingen over het stuk ‘waargebeurd’. Het zou allemaal vast wel gebeurd zijn maar, dan was het wel erg saai allemaal en hadden deze verzetsmensen echt geen spannende tijd.

Dus ja, ik ben erg tevreden en heb diep respect met de daden van Walraven van Hall alleen als de ‘Premier van het verzet’ (of zo iets), had de film wel een tikkeltje spannender mogen zijn. Met die kleine details wat ik zag (het kan echt niet wezen dat er nergens niks van de Duitsers te vinden was) vond ik het geen geslaagde film en een gemiste kans.

avatar van IH88
Bankier van het Verzet

Nederlandse films en de Tweede Wereldoorlog, het blijft een goede combinatie. Bankier van het Verzet past ook weer perfect in deze traditie, en het is een verhaal dat verrassend genoeg nu pas wordt verfilmd. Want het verhaal over een stel bankiers, die geld proberen door te sluizen naar het verzet en op andere manieren de nazi’s proberen dwars te zitten, is een intrigerend stukje Nederlandse geschiedenis.

Verzetshelden, een plan dat op ieder moment mis kan gaan, verraad, onverwachte hulp, moord etc. Alles zit er weer in. Het verhaal klinkt misschien niet al te spannend, maar de regisseur en de acteurs weten op bepaalde momenten een ijzingwekkende spanning te creëren. Knap werk van Atsma, Derwig, Bokma, Thiry en Ouwerkerk.