Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Oorlog / Biografie

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

Fransman schreef:
Bloedstollend spannende, maar ook op momenten aangrijpende film, in een perfecte balans, met sterk spel van de cast, prachtig van fotografie en cinematografie. Terecht een Gouden Kalf voor beste film van 2018. Maar het is mij een raadsel waarom Jacob Derwig voor zijn rol een Gouden Kalf heeft gekregen en niet Barry Atsma, die een veel grote prestatie levert en de sterren van de hemel speelt. Het verhaal, en de dus de film, heeft me aan mijn stoel gekluisterd. Er zijn er maar weinigen die dit verhaal kenden, denk ik. Zegt De Jong hier nog iets over? De slotbeelden met dat bootje en dat zeil zijn om nooit te vergeten.

Wat eigenlijk wel navrant is, is dat Gijs van Hall (Jacob Derwig) eind jaren zestig is weggehoond als burgemeester van Amsterdam omdat hij als regent de 'nieuwe tijd' niet had begrepen. Weinigen waren misschien op de hoogte van zijn verzetsverleden. Al had dat toen natuurlijk geen verschil gemaakt. Ook in dat opzicht leert deze film ons toch wat.

Barry vond ik niet top spelen. Beetje vlak eigentijds. Terecht geen gouden kalf.

Boneka schreef:

Beetje vlak eigentijds.

Hoebedoelu?

Boneka schreef:
Hoewel de film vol met historische fouten zit https://www.vn.nl/bankier-van-het-verzet/ vond ik de Bankier van het Verzet degelijk en goed in elkaar gezet.

Dit vind ik toch wel schokkend. Nu ik dit weet waardeer ik de film als historisch document nogal anders.

Ziegler schreef:

Helaas wel. Op dat punt klopt er inderdaad niet zo heel veel van. De film zelf vond ik zeker wel okay.

Fransman schreef:

Hoebedoelu?

Nou nogal studentenkoze. Vooral in het begin. Jongensachtig zelfs. Vond zijn rol als persoon niet zo sterk.

Ik kijk graag oorlogsfilms die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. Het doet je beseffen hoeveel we te danken hebben aan mensen die de moed hadden in verzet te komen. Schandalig eigenlijk dat Walraven van Hall pas in 2010 een monument kreeg (en zijn broer Gijs en anderen dan nog niet eens) - hoe ondankbaar kun je zijn als land en regering!

Hoewel dit een mooie film is, die er in slaagt om deze heldendaad in beeld te brengen, is het dan wel erg jammer om te lezen in VN dat er historisch een rommeltje van is gemaakt, terwijl dat helemaal niet nodig was:

"De film Bankier van het verzet had een psychologische thriller van jewelste kunnen zijn over een vergeten episode in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Alle ingrediënten hiervoor waren voorhanden. Maar omdat de producenten uit waren op effectbejag en het scenario vol stopten met clichés, is het een film geworden die niet anders is te omschrijven dan als een historische kermis van bedenkelijk allooi."

Als je een film maakt op basis van een waargebeurd heldenverhaal, doe dan ook recht aan het verhaal en de held(en) en maak er geen rommeltje van. Dan doe je als regisseur geen recht aan het historisch belang van dit verhaal, en hun nabestaanden. Ook dat is schandalig, eigenlijk.

johstripper schreef:

Eigenlijk wel ja. Eigenlijk is het een zwaktebod van de makers. Of je maakt van het verhaal zoals het is een goede film, of je maakt hem niet. Ik begrijp helemaal dat je soms keuzes moet maken die de werkelijkheid geweld aan doen t.b.v. de film, maar om gewoonweg een ander verhaal te gaan vertellen is bizar.

Het is alsof Walraven van Hall ineens op een voetstuk gezet moet worden met deze film. ENn alleen hij. En voor een deel begrijp ik dat ook wel. Één epos, één held en zijn weg tijdens de oorlog. Dat kan iets aangrijpends hebben.

De financiering van het verzet (Lou de Jong heeft er aandacht aan besteed) is razend interessant. Bij het verzet blijkt de financiering in ieder geval wel goed georganiseerd te zijn geweest.

Historisch is het een onzinnig bij elkaar geraapt verhaal. Degene die letterlijk naast hem stond bij het leiding geven aan het Steunfonds is gemakshalve maar helemaal uit de film weggelaten. Net als bij Michiel de Ruyter wordt er een loopje genomen met de realiteit. En juist dat irriteert me ook enorm bij deze film, omdat het verhaal wordt neergezet als de waarheid.

avatar van =EL!ZE=
Wat een held was die man! Ik ben blij dat dit soort verhalen nog worden doorverteld in films. Vooral ook omdat de jeugd bijna niks meer te horen krijgt over de helden die er voor hebben gezorgd dat wij met zijn allen in vrijheid leven. Top film van ouderwetse hollandse klasse!

avatar van 93.9
Aardige film, maar beetje te truttig allemaal. EO- achtig met al haar clichés binnen haar burgelijke milieutje. Daardoor is de film meteen stuk minder realistisch.

avatar van Kondoro0614
Totaal niet zoals ik het voor ogen had. Ik zelf kende het verhaal van deze Walraven van Hall nog niet dus ik wist ook niet van zijn bestaan en dat komt in mijn ogen wel omdat de naam van deze man toch een langere tijd geheim gehouden werd en ik denk ook wel waardoor dat komt. De Nederlandse staat schaamde zich natuurlijk enorm er voor dat dit zo heeft kunnen gebeuren. Maar dan deze verfilming, het was het allemaal net niet. De EO heeft zich er zo te zien teveel mee bemoeit waardoor de film wel heel lief over wist te komen, met hier en daar een moord of een marteling was er niets spannend aan deze film op te merken. En dan kom ik toch best snel op de veronderstelling dat dit nog wel eens één van de slechtere oorlogfilms is wat ons land geproduceerd heeft. De pit van het naziregime is nergens te merken en er heerst geen angst ook van geen enkele kant.

Maar dan toch vond ik het wel een onderwerp wat eens in daglicht mocht staan, de meneer ‘Walraven’ is een ware held geweest voor dit land en heeft een erg mooie daad verricht samen met zijn broer en mede aanhangers van het verzet. Ik heb altijd diep veel respect over voor de mannen die hun leven gewaagd hebben voor de rest van de mensheid en ik vind persoonlijk, dat we die nog een hele lange tijd moeten herdenken en bedanken.

Nou dat gezegd te hebben, even weer terug naar de film. Het viel mij op dat er nergens iets te vinden was van de Duitsers behalve een paar soldaten. Amsterdam, zeker ten tijde van het naziregime had echt wel een paar Nazi vlaggen hangen, ergens. Zeker als je gaat kijken naar de Nederlandse bank hing er ook niks binnen, dat leek mij echt heel sterk. Maar ook buiten, je zag niks! Die details daar baal ik wel van, je proeft geen sfeer en als ik met mijn gevoel ergens zit beleef ik een films soms wat heftiger maar ook leuker, het lijkt dan net echt!

Barry Atsma (die ik vroeger vaak uitsprak als Astma) speelde niet heel fantastisch, en zo vond ik de rest van de cast wat middelmatig. De Duitsers spraken Duits maar wel met een heel mooi Nederlands accent er onder en het was hem allemaal net niet. Ook de jaargetijden daar werd te veel door heen gespoeld, we waren zo al bij het einde van de tweede wereld oorlog en er was nog geen uur verstreken (wat groot uitgesproken). Het leek mij dat er nog wel wat meer heftiger of spanende stukken waren eerder in zijn leven. Zoals ik mijn toon hier neerzet heb ik soms mijn bedenkingen over het stuk ‘waargebeurd’. Het zou allemaal vast wel gebeurd zijn maar, dan was het wel erg saai allemaal en hadden deze verzetsmensen echt geen spannende tijd.

Dus ja, ik ben erg tevreden en heb diep respect met de daden van Walraven van Hall alleen als de ‘Premier van het verzet’ (of zo iets), had de film wel een tikkeltje spannender mogen zijn. Met die kleine details wat ik zag (het kan echt niet wezen dat er nergens niks van de Duitsers te vinden was) vond ik het geen geslaagde film en een gemiste kans.

avatar van IH88
Bankier van het Verzet

Nederlandse films en de Tweede Wereldoorlog, het blijft een goede combinatie. Bankier van het Verzet past ook weer perfect in deze traditie, en het is een verhaal dat verrassend genoeg nu pas wordt verfilmd. Want het verhaal over een stel bankiers, die geld proberen door te sluizen naar het verzet en op andere manieren de nazi’s proberen dwars te zitten, is een intrigerend stukje Nederlandse geschiedenis.

Verzetshelden, een plan dat op ieder moment mis kan gaan, verraad, onverwachte hulp, moord etc. Alles zit er weer in. Het verhaal klinkt misschien niet al te spannend, maar de regisseur en de acteurs weten op bepaalde momenten een ijzingwekkende spanning te creëren. Knap werk van Atsma, Derwig, Bokma, Thiry en Ouwerkerk.

avatar van boemboem27
Aardig maar niet meer dan dat.
heb zeker wel respect voor de gebeurtenissen die daadwerkelijk gebeurd zijn .
maar als film is ie toch echt aan de zwakke kant.
had veel meer in kunnen zitten.
Pierre Bokma en Barry Atsma zetten goede rollen neer.
de Duitsers spreken ook echt Duits wat in veel m.n in vooral Amerikaanse fims ontbreekt.
Dat is dan ook een pluspuntje.
Jammer had er meer van verwacht , daarom maar een mager zesje (3 sterren)

avatar van Rodger
Prima film, waarbij de spanning langzaam opgebouwd wordt..
En weer een deel van de geschiedeins mee pikt.
3.0 ***

avatar van bjerik76
heb betere Nederlandse oorlogsfilms gezien. Ik vond het ook allemaal misschien te ingewikkeld hoe alles nou precies in elkaar zat, wie wie is/was en hoe die fraude nou precies in elkaar stak.
Maar wel mooi dat al dit soort ( onbekendere) verhalen worden verfilmd.

Een typische Nederlandse oorlogsfilm volgens oude traditie gemaakt. Er wordt prima geacteerd en het verhaal is boeiend en spannend. Al zitten er ook wel typische commerciële filmclichés in en is er ook wel enige voorspelbaarheid. Maar toch zeker een ruime voldoende. Hij viel me niet tegen.

avatar van Brandt
Er is veel te doen geweest over de historische correctheid van deze film en dat is terecht. Maar veel kwalijker is de voorspelbare lulligheid die om dit hele project hangt. Alle clichés over de oorlog en het verzet passeren de revue. De gemakzucht en het effectbejag zijn vaak niet te harden, terwijl het verhaal interessant genoeg is voor een boeiende verfilming. Vooruit, de beelden zijn sfeervol en Pierre Bokma zet een mooie Rost van Tonningen neer. Maar dan casten ze weer Barry Atsma voor een hoofdrol en dan krijg je een Walraven van Hall die eruit ziet als Barry Atsma die acteert dat ie Walraven van Hall is.

avatar van cor1946
Echt Hollands, ik ben geen fan van Hollandse films en daar valt deze ook onder. Allemaal zo traag en het acteer werk was ook matig. Het verhaal traag enz enz.

Degelijke Nederlandse oorlogsfilm met behoorlijk acteerniveau en mooie locatiekeuze. De filmmuziek viel me ook in positieve zin op.
Er zitten wat vreemde dingen in zoals het openlijk praten van de verzetsmensen op straat en het buiten juichen met het gezin na een geslaagde sabotagepoging.
Ik vind het jammer dat Barry Atsma de hoofdrol heeft. Ik had liever een wat jonger / onbekender persoon gezien die meer de leeftijd en het postuur heeft van Wally van Hall toen. Atsma doet het verder behoorlijk, maar toch.
Jacob Derwig is erg overtuigend en ook Pierre Bokma zet een goede acteerprestatie neer.
George van Houts hadden ze nou juist niet moeten casten, die is te vaak met z'n gezicht op tv geweest vanwege het stuk over de bankencrisis. Dat haalt je dan zo uit de film. Zonde.

Walraven van Hall - De olieman gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl

(let op: spoilers!)

avatar van Ajax&Litmanen1
De Nederlandse film ligt me niet bepaald nauw aan het hart, gezien de wanstaltige drek die ze over het algemeen produceren, maar de Nederlandse oorlogsfilm is vaak wel een uitzondering. Waar we als land echt slecht zijn in een scherpe komedie of een onderhoudende thriller te maken, kunnen we dat wel met het thema Tweede Wereldoorlog. Een periode die ons land heeft getekend en waar we vandaag de dag nog altijd sporen van aan treffen. Ook in ons land is er destijds bijzonder veel ingrijpends gebeurd, waarbij deze film nu weer een verzetsdaad in beeld brengt.

Om vast positief te beginnen, het ziet er allemaal vrij goed uit. Goed camerawerk, genoeg mooie shots gezien. Ook de cast valt me niet tegen, al is een usual suspect als Barry Atsma weer in de hoofdrol krijgen wel een beetje vermoeiend aan het worden eerlijk gezegd. Maar toegeven, ondanks dat het geen glansrol is vind ik het hem niet slecht doen. Pierre Bokma is weer een sterke vertolker van Rost van Tonningen (Wat is de overeenkomst tussen Rost van Tonningen en de Nederlandse vlag? Na de oorlog hangen ze beiden... - dat was best geestig) en de scènes met hem behoren tot de betere van de film.

Maar om eerlijk te zijn vind ik de film wel vrij droogjes en bij vlagen te emotioneel aangedikt, zoals met dat kind in de boom of het daadwerkelijke einde. De speelduur is me ook veel te lang, volgens mij had je er zo een half uur aan oninteressante stukken uit kunnen snijden om tot een vlotte film van 90 minuten te komen. Dan had ik de film minstens een half punt meer gegeven. Het is wel een goede poging om nog eens een onderbelicht verhaal te vertellen aan het grote publiek, mensen als Walraven van Hall hebben dat wel verdiend, al is het jammer dat er een hoop zaken helemaal niet zijn gebeurd..

avatar van Ajax&Litmanen1
Brandt schreef:

Prachtige zin

En vrij treffend.

avatar van panax
prachtige film
goeie acteurs,wij hebben gewoon goeie acteurs in nederland
mooi verfilmd
alles prima in orde en spannend zeker !!
weer een stukje geschiedenis die niet vergeten dient te worden
alle lof !!

avatar van John Milton
Ik was toch ook wel aangenaam verrast. Schiet net tekort voor een acht, maar ik heb me zeker vermaakt. Beter dan Riphagen die we daarna keken, al is de gemiddelde MM user het daar gezien de cijfers van beide films niet mee eens.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Onzinbericht verwijderd.

avatar van Donnie Vallermee
Flavio schreef:
Onzinbericht verwijderd.

Tja jammer is dat

avatar van Black Math
Interessante film, die helaas wel z'n zwakke punten heeft. Ik wist weinig van dit aspect van het verzet en had eigenlijk altijd het idee dat het verzet eigenlijk behoorlijk ongeorganiseerd was. Dat blijkt dus helemaal niet te kloppen en de organisatie is dus te zien in deze film. Interessant hoe de hoofdpersoon trucs bedenkt en deze tot uitvoer brengt.

Dat deze op dusdanige wijze in beeld gebracht worden (zoals Rost van Tonningen die op een cruciaal moment ineens opduikt) dat je zonder de exacte geschiedenis na te lezen al weet dat er gedramatiseerd wordt, moet ik helaas op de kop toenemen. Had wat mij betreft niet gehoeven.

Ernstiger is het einde waar beelden van de executie van de hoofdpersoon afgewisseld worden met beelden van zijn zoontje die uit een boom valt. Dit gewoon melodramatiek die ik erg slecht trek en die je ook vindt tijdens soortgelijke momenten in films als Gladiator en Braveheart, die ik ook al zo slecht trek.

Verder prima acteerwerk van Bokma als Rost van Tonningen. Ik lees vaak prijzende verhalen over zijn acteerwerk, maar zie hem maar weinig in films omdat ik nu eenmaal niet zoveel Nederlandse films zie. Maar hier laat hij zien dat dit die lof terecht is. Niet alleen omdat hij in deze rol bijvoorbeeld erg goed Duits spreekt, maar vooral vanwege zijn charisma en overtuigingskracht. Ook aardige rol van Atsma, al heb ik het idee dat hij een beetje eenzelfde soort karakter als zijn karakter Johan de Witt in Michiel de Ruyter speelt: een bevlogen persoon die anderen inspireert. Maar blijkbaar kan hij dat goed.

Al met al geen slechte film voor Nederlandse begrippen, maar er had meer ingezeten. 2,5*.

Ik vond het ondanks dat het in Deventer onder andere was opgenomen een zeer matige film. Beetje van hetzelfde heldendaden Nederlandstalige Oorlogsfilms. Het enigste wat bij mij in de smaak viel was de scene bij de kapper. Daar ging ik nog even van hoger in mijn stoel zitten.

avatar van chiel
Nogal sentimenteel op het einde, maar het werkte wel .