Bankier van het Verzet (2018)

Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is bedenken de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd. Maar hoe grootschaliger de operatie wordt, hoe meer mensen er vanaf weten. Iedere dag neemt de kans toe dat iemand dat ene foutje maakt dat een einde kan maken aan de daden en het leven van de bankiers van het verzet.

• vanaf vrijdag 7 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van joolstein
Eten voor de onderduikers, stakers of jonge mannen die aan de Arbeitseinsatz wilden ontkomen, de wapens voor het verzet of een illegale pers. Hoe werd dat allemaal bekostigd tijdens de Tweede Wereldoorlog, jaar in jaar uit? Bankier van het verzet vertelt het verhaal van de bankier Walraven van Hall, die samen met zijn broer, tijdens de Tweede de Wereldoorlog, een schaduwbank opzette om het verzet te financieren. Daarnaast organiseren ze de grootste Nederlandse bankroof (met vervalste waardepapieren) ooit, bij De Nederlandsche Bank, die toentertijd onder leiding stond van NSB-kopstuk Rost van Tonningen, met gevaar voor eigen leven. Het verhaal van de broers Gijs en Walraven van Hall is het waard te worden verteld

Het is ook zeker een interessant en spannend gegeven. Echter laat helaas het scenario heel veel te wensen over! Het is best begrijpelijk dat de scenarioschrijvers en de regisseur moesten ingrijpen om de complexe geschiedenis in twee uur tijd aan een groot publiek te vertellen. Echter had dit niet hoeven te betekenen dat het verhaal erg simpel en gemakzuchtig werd verteld. Veel gebeurtenissen worden alleen maar aangestipt. De rest wordt vooral verbeeld in makkelijke cliches ( goederentrein vol Joden) en grijpt terug op het klassieke goed-foutschema. Uitermate zwart-wit; Duitsers en NSB-er's zijn fout en martelen en schieten erop los. Verzetsstrijders zijn goed en mochten ze toch fout zijn, zijn zo ver weg gestopt dat ze totaal geen gezicht hebben. Barry Atsma is een held die tegen wil en dank de vijand een hak zet. Maar wel nog even tijd vindt voor het gezin. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving? Dat de hele onderneming gevaarlijk was wordt woordelijk menigmaal benadrukt echter hoe gevaarlijk komt in beeld niet goed uit de verf. En zo worden er meer vreemde keuzes gemaakt.

Daardoor oogt deze film over ‘papieren verzet’ soms meer als een gelikte actie-film met een rechtlijnige sentimentele geschiedenisles en met nadrukkelijk aanwezige muziek. Maar och, al was het dan ook nog braaf en oerdegelijke gefilmd, het was wel fijn dat de aandacht hiermee eens meer wordt gevestigd op gebeurtenissen rond de broers van Hall, de waardepapieren, die mysterieuze meneer Van Den Berg en het Nationaal Steunfonds.

Geslaagd, niet met vlag en wimpel, maar een voorspelling dat dit één van de betere Nederlandse films uit 2018 zal blijken te zijn is geen gewaagde. Waarom hebben we in ons kikkerlandje nog altijd de tweede wereldoorlog nodig om een beloftevolle productie af te leveren, zijn we daadwerkelijk zo saai? Dat gezegd hebbende: Deze Bankier van het Verzet is ook weer niet van het niveau van een Soldaat van Oranje of zelfs Zwarboek, daarvoor is het net wat te degelijk en weinig swingend. In al zijn nobelheid word het tegen het einde ook wel wat voorspelbaar. Allesdoener Lürsen probeert bovendien aanvankelijk wat te veel in de toch ruim twee uur te stoppen(materiaal welk beter geschikt lijkt voor een tv serie), pas in de tweede helft komt er wat emotie om de hoek kijken. Niet volmaakt dus, maar een waargebeurd verhaal dat zeker verteld mag en moet worden, met zichtbare accuratesse en zorg gemaakt. Sterke rol ook van Atsma, een mooie jongen die me als acteur tot dusverre nooit helemaal heeft kunnen overtuigen, maar hier als de bankier er voor zorgt dat je na die verduvelde crisis, eindelijk toch weer wat empathie voelt voor die beroepsgroep.

avatar van mixmaster
Zeer indrukwekkende film over de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis.
Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma spelen allen een geweldige rol, ook de settings en muziek zijn mooi.
Ik heb inmiddels al vele Docu's en Films over de 2e Wereldoorlog gezien maar dit verhaal wist ik nog niet.

Knap gemaakt !!!

avatar van grandpa
HorrorFan007 schreef:
ik vond hem zeer saai met heel veel bankieren praat en een kuteinde

Ja ik had ook horror, sf en actie verwacht met zo'n film titel

grandpa schreef:

Ja ik had ook horror, sf en actie verwacht met zo'n film titel

Dat is zo typisch hé het is niet omdat ik zo'n profielnaam heb dat je verwacht dat ik enkel sf en horror review hebje het fout. Ik vond het gewoon een hele saaie film te veel bankierenpraat sorry hoor