Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

Fransman schreef:
Bloedstollend spannende, maar ook op momenten aangrijpende film, in een perfecte balans, met sterk spel van de cast, prachtig van fotografie en cinematografie. Terecht een Gouden Kalf voor beste film van 2018. Maar het is mij een raadsel waarom Jacob Derwig voor zijn rol een Gouden Kalf heeft gekregen en niet Barry Atsma, die een veel grote prestatie levert en de sterren van de hemel speelt. Het verhaal, en de dus de film, heeft me aan mijn stoel gekluisterd. Er zijn er maar weinigen die dit verhaal kenden, denk ik. Zegt De Jong hier nog iets over? De slotbeelden met dat bootje en dat zeil zijn om nooit te vergeten.

Wat eigenlijk wel navrant is, is dat Gijs van Hall (Jacob Derwig) eind jaren zestig is weggehoond als burgemeester van Amsterdam omdat hij als regent de 'nieuwe tijd' niet had begrepen. Weinigen waren misschien op de hoogte van zijn verzetsverleden. Al had dat toen natuurlijk geen verschil gemaakt. Ook in dat opzicht leert deze film ons toch wat.

Barry vond ik niet top spelen. Beetje vlak eigentijds. Terecht geen gouden kalf.

Boneka schreef:

Beetje vlak eigentijds.

Hoebedoelu?

Boneka schreef:
Hoewel de film vol met historische fouten zit https://www.vn.nl/bankier-van-het-verzet/ vond ik de Bankier van het Verzet degelijk en goed in elkaar gezet.

Dit vind ik toch wel schokkend. Nu ik dit weet waardeer ik de film als historisch document nogal anders.

Ziegler schreef:

Helaas wel. Op dat punt klopt er inderdaad niet zo heel veel van. De film zelf vond ik zeker wel okay.

Fransman schreef:

Hoebedoelu?

Nou nogal studentenkoze. Vooral in het begin. Jongensachtig zelfs. Vond zijn rol als persoon niet zo sterk.

Ik kijk graag oorlogsfilms die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. Het doet je beseffen hoeveel we te danken hebben aan mensen die de moed hadden in verzet te komen. Schandalig eigenlijk dat Walraven van Hall pas in 2010 een monument kreeg (en zijn broer Gijs en anderen dan nog niet eens) - hoe ondankbaar kun je zijn als land en regering!

Hoewel dit een mooie film is, die er in slaagt om deze heldendaad in beeld te brengen, is het dan wel erg jammer om te lezen in VN dat er historisch een rommeltje van is gemaakt, terwijl dat helemaal niet nodig was:

"De film Bankier van het verzet had een psychologische thriller van jewelste kunnen zijn over een vergeten episode in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Alle ingrediënten hiervoor waren voorhanden. Maar omdat de producenten uit waren op effectbejag en het scenario vol stopten met clichés, is het een film geworden die niet anders is te omschrijven dan als een historische kermis van bedenkelijk allooi."

Als je een film maakt op basis van een waargebeurd heldenverhaal, doe dan ook recht aan het verhaal en de held(en) en maak er geen rommeltje van. Dan doe je als regisseur geen recht aan het historisch belang van dit verhaal, en hun nabestaanden. Ook dat is schandalig, eigenlijk.

johstripper schreef:

Eigenlijk wel ja. Eigenlijk is het een zwaktebod van de makers. Of je maakt van het verhaal zoals het is een goede film, of je maakt hem niet. Ik begrijp helemaal dat je soms keuzes moet maken die de werkelijkheid geweld aan doen t.b.v. de film, maar om gewoonweg een ander verhaal te gaan vertellen is bizar.

Het is alsof Walraven van Hall ineens op een voetstuk gezet moet worden met deze film. ENn alleen hij. En voor een deel begrijp ik dat ook wel. Één epos, één held en zijn weg tijdens de oorlog. Dat kan iets aangrijpends hebben.

De financiering van het verzet (Lou de Jong heeft er aandacht aan besteed) is razend interessant. Bij het verzet blijkt de financiering in ieder geval wel goed georganiseerd te zijn geweest.

Historisch is het een onzinnig bij elkaar geraapt verhaal. Degene die letterlijk naast hem stond bij het leiding geven aan het Steunfonds is gemakshalve maar helemaal uit de film weggelaten. Net als bij Michiel de Ruyter wordt er een loopje genomen met de realiteit. En juist dat irriteert me ook enorm bij deze film, omdat het verhaal wordt neergezet als de waarheid.