Bankier van het Verzet (2018)

Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is bedenken de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd. Maar hoe grootschaliger de operatie wordt, hoe meer mensen er vanaf weten. Iedere dag neemt de kans toe dat iemand dat ene foutje maakt dat een einde kan maken aan de daden en het leven van de bankiers van het verzet.

• vanaf 7 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van mrklm
Het valt niet mee om een film over bankieren interessant te maken. Deze film over de bankiers die een combinatie van connecties, administratieve inventiviteit en lef gebruikten om vanaf 1942 het verzet volledig te financieren, is helaas geen uitzondering. Het eerste deel, waarin Walraven van Hal [Barry Atsma] samen zijn behoedzame broer Gijs [Jacob Derwig] en de geheimzinnige Van den Berg [Raymond Thiry] de plannen in elkaar smeedt, bestaat onvermijdelijk uit veel (bankiers)gepraat waardoor het verhaal maar langzaam op gang komt. Zodra één en ander echter in werking wordt gezet en de een klopjacht beginnen op het brein achter de operatie, wordt de film een stuk beter. De scène waarin Meinoud Rost van Tonningen [een zeer effectieve rol van Pierre Bokma] onverwacht De Nederlandsche Bank binnenloopt terwijl een bankier probeert documenten te vervangen door vervalsingen, is het dramatische hoogtepunt van deze film. Het acteerwerk is prima en de film is technisch goed gemaakt, maar dat neemt niet weg dat je even moet doorbijten in een niet al te interessant eerste uur.

avatar van mjk87
Aardige film die redelijk wegkijkt, maar totaal niet diepgravend is. Het is gewoon een degelijk verteld verhaal met een geloofwaardig beeld van Nederland in de oorlog en geeft een redelijke sfeer. Sowieso altijd wel leuk die films in het verzet met de inventiviteit die ze hadden. Voor het merendeel ook helden die niet genoeg geëerd kunnen worden. Atsma speelt Barry Atsma, maar ditmaal in de oorlog en met hoed. En de andere acteurs doen hun ding, maar veel bijzonders krijgen ze niet te doen. Atsma krijgt wat scènes met zijn vrouw omdat die scènes er nu ook eenmaal inmoeten, maar iets van een conflict, al is het maar tussen de oren van Atsma, dat krijgen we niet. Ik heb me ermee vermaakt, maar meer ook niet.

Wel jammer dat dit weer eens een film is die historisch niet bepaald accuraat is. En als ik het echte verhaal begrijp had dat makkelijk gebruikt kunnen worden en had je spanning ergens anders uit kunnen halen. Niet dat het stoorde in de film (gelukkig niet) maar ik vind veel van die aanpassingen ook niets toevoegen. Had dan het juiste verhaal verteld. Wel zijn er een paar andere trucjes van Lürsen die echt weggelaten moesten worden. Die flash backs in dat water of die scène als Atsma wordt opgepakt en zijn kind uit een boom valt. Storend filmmaken is dat. Ook de rol van Derwig is slecht geschreven en doet geen recht aan zijn echte rol, hij was het die de wisseltrucs bedacht bijvoorbeeld. Tijdens de film weet ik dat niet natuurlijk, maar wat ze ervan hebben gemaakt is nu ook niet echt geweldig. 3,0*.

avatar van Edamboy
Een aardige verfilming van het verhaal over Walraven van Hall. Ik weet niet in hoeverre het waarheidsgetrouw is, maar ik had het idee dat het aardig in overeenstemming met de historie was. Toen ik bij de aantiteling zag dat de EO medeproducent was, wist ik twee dingen vooraf zeker: er komen geen vloeken in de film voor en ook geen seks. Het was niet storend, maar het is wel een dingetje.

Het camerawerk vond ik verzorgd. De filmmuziek vond ik aardig.

avatar van Bélon
skinny_tie schreef:
Ik vind die kop dan wel weer koddig. Volle zalen, sure. Bijna 8000 bezoekers over 129 zalen, dat is 60 bezoekers per zaal. Over de hele dag verdeeld dus.

Lijkt meer op verkapte marketing dan een onderbouwd artikel. Eerst maar eens kijken wat het resultaat van afgelopen weekend is (volgens Filmdistributeurs Nederland)

avatar van Diederik58
Oppervlakkig oorlogsdrama. Maar ik denk dat er ook niet veel meer van het chronolgisch verhaal van het opkomst en executie van een verzetsheld valt te maken.
Er zijn een paar spannende scenes.
Het een periode van Atsma, Bokma, Derwig die regelmatig in Nederlandse films zijn te zien. Dat heb je in een klein filmland met toch volgens mij hele goede acteurs. Ook in deze film weer heel goed geacteerd.
De muziek moet in Nederlandse films toch echt eens anders. Kan wel wat verfijnder.
Mooie opnames.
Vlot gesneden film.
Ook al is het zoveelste verzetsfilm, dit oorlogsverzet was mij niet bekend. Daarom alleen al de moeite waard om te zien.

PS: ik heb de film gezien in een filmhuis in een volle zaal met ik schat 150 bezoekers.

avatar van skinny_tie
Bélon schreef:
Een half miljoen euro aan inkomsten, iets meer dan 50.000 bezoekers. Een net resultaat, maar "volle zalen" is iets anders. Maar dit soort artikelen over bezoekcijfers slaan meestal de plank mis.

Sidenote: bij Kurtlar Vadisi Vatan was het dan ook wel weer leuk om aan de ene kant met een artikel te komen dat stelt dat de film een enorme flop is, aan de andere kant eentje die meent dat de film een gigantisch succes is.

Bankier is net wel of net niet de best bezochte film van het weekend (toen ik vanochtend om 8 uur keek had Bankier een half procent meer bezoekers dan Panther, maar zojuist was er blijkbaar een update geweest en bleek Panther weer een half procent meer dan Bankier te hebben, wel heeft Panther duidelijk de hoogste opbrengst, wat door de duurdere 3d-kaartjes komt.)

avatar van Bélon
€ 513.647 incl. previews en 2e plaats achter Black Panther inderdaad.

Had ik niet verwacht: kennelijk leeft een thema als WW2 nog genoeg om aardig wat kijkers te trekken. 100.000 bioscoopbezoekers moet makkelijk haalbaar zijn denk ik zo.

avatar van Toontje35
Indrukwekkende film. Mooi gefilmd en productie.
Heel veel spannende momenten waren niet in de film. Maar er werd goed uitgelegd wat zij nu precies deden. En dat was zeer interessant.
Goed geacteerd. Opzet van de film ook mooi
Blijft boeien WOII

Vond dit een enorme saaie niet pakkende film. Weinig actie, en totaal niet boeiend.

Opvallend vlakke en weinig enerverende film.

Een zeer verzorgd oorlogsdrama van eigen bodem. Helaas zijn verfilmingen waarbij financieringsconstructies een hoofdthema zijn niet altijd eenvoudig wegens de vaak ontbrekende verbeeldingskracht.

avatar van @Barbapapa
Een film waarvan je moet houden, ik snap waarom mensen hem leuk vinden. Maar van mij mag er wel wat meer actie in

avatar van Elchapo
Net terug uit de bioscoop......gewoon een topfilm,zéér geloofwaardig neergezet.goed acteerwerk,en wat de bovenstaande reacties betreft: wil je actie zien,dan moet je niet naar een film gaan die over de tweede wereldoorlog gaat,maar naar bv. Death wish met bruce willis.... 4 stars....

avatar van Lakte
Binnen 10 dagen bekroond met de gouden film. Ben wel benieuwd ik ga vanavond heen

avatar van bombario
Best een goede film. Hij kon me niet voortdurend boeien, maar er wordt goed geacteerd en alles wordt smaakvol in beeld gebracht. Het tempo ligt wel vrij laag en er zit niet zoveel spanning in, maar dat komt ook door het verhaal. Al met al overtuigend.

avatar van Vidi well
Na zaterdagavond vanwege een uitverkochte zaal (!) naar huis gekeerd te zijn, gisteravond poging twee. Gelukkig was het een stuk rustiger, en dus hadden we alle ruimte om deze prima film te ervaren.

WO2 films interesseren me vaak niet zoveel. Los van enkele uitzonderingen heb ik vaak het gevoel naar min of meer hetzelfde verhaal te kijken, met dezelfde trucjes: kou, armoede, fietsen, onverzettelijke Nederlanders, stereotype Duitsers en dat alles gehuld in grauwe grijs-groene tinten.

Dat is in deze film anders. Al snel wordt duidelijk dat ook aan de kant van de Nederlanders genoeg nazi-sympathisanten zijn, en dat daar in het grootste geheim tegen opgetreden moet worden. Ook fijn dat de film zich niet afspeelt in de koude polders, maar vooral in prachtige oude steden, die sterk bijdragen aan de sfeer van de film.

Het acteer werk vind ik aardig, maar niet spectaculair. Sommige dialogen komen wat houterig over, en heroïsche uitspraken komen in het Nederlands toch vaak wat geforceerder over dan in het Engels.

Minpunten vond ik de manier waarop het gezin van Atsma uitgewerkt was. Erg clichématig, en wat klef. Ook de flashbacks met de verdrinkende jongen en de zoon die uit de boom valt vond ik nogal goedkoop. Het voegde niet veel toe naar mijn mening.

De spanning vond ik het grootste pluspunt van de film. Hoewel de film wat lang duurt (al dat gepraat over bankierszaken is nogal taaie kost, met name in het begin van de film) blijft de spanning tot het eind voelbaar. Je vraagt je steeds af of ze ontdekt zullen worden, hoe, en door wie ze verraden zullen worden.

Ik zie dit ik was vergeten om een recensie achter te laten.

Zeer matigen film. Waar je verwacht dat men met zo’n verhaal (en zichtbaar vrij aardig budget) een dijk van een film kunnen neerzetten, lukt dat niet. Het vernuftige van hetgeen ze gedaan hebben wordt warrig verteld, waardoor de film diepgang mist. Daarnaast kent de film geen grijstinten in de personages (ze zijn heel goed of slecht) of althans te weinig.

De film duurt lang, maar het lukt niet om een goede spanningsopbouw te genereren. Ik heb mij oprecht verveeld met deze film. Jammer.

Goeie film waarin een bankier een plan bedenkt om tijdens de oorlog een ondergrondse bank op te zetten. De tweede wereldoorlog blijft een onuitputtelijke bron van goede verhalen. Ook deze film over de financiering van het Nederlandse verzet (wat overigens een boeiend perspectief is), is daar een prima voorbeeld van. Onderhoudend en hier en daar best spannend.

avatar van 606
Mooie opbouw, goed acteerwerk en boeiend onbekend stukje geschiedenis van de Tweede wereld Oorlog. Had er nog nooit van gehoord.

avatar van hutsekluts
Mooi -voor mij onbekend- verhaal dat spannend in beeld wordt gebracht. Er wordt prima geacteerd en het decor/sfeer ademt door zorgvuldigheid ook echt de oorlogsjaren.

avatar van AmazingPP
Het kan dus wel: een goede Nederlandse commerciële film maken. Tussen als die Nijenhuis-troep is dit simpelweg een verademing te noemen: een goed script, goed camerawerk, vlotte montage, een mooie score, goede regie en goed acteerwerk. Het verhaal wordt ietwat rommelig vertelt, zeker op het begin van de film, zodat ik wel met een open vragen bleef zitten, totdat het ineens opgehelderd werd. Dat had wat mij betreft net andersom gemogen. De film is spannend, zakt nergens in en Atsma speelt zijn rol met verve. Bokma herhaalt zijn typetje uit "Rundfunk", maar hij blijft goed overeind. Ouwerkerk speelt hier ook een goede opvallende rol naar mijn mening. Dat is volgens mij een actrice die we in de gaten moeten houden. Vier dikke sterren. 4 *

ik vond hem zeer saai met heel veel bankieren praat en een kuteinde maar wel realistisch maar o zo saai

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Arri
Goede production design, mooi camerawerk. Indrukwekkend verhaal dat helaas niet helemaal lekker op gang komt, de spanning mist en kan de speelduur niet verantwoorden.

avatar van pierre18
AmazingPP schreef:
Tussen als die Nijenhuis-troep is dit simpelweg een verademing te noemen.

Volledig mee eens.

avatar van Thorak
Aardige film met een goed verhaal over de andere kanten van het verzet. Eens een keer niet overvallen en executies, maar de financiële kant van het alles.
Helaas mankeert er wel een en ander aan de technische kant van de film. De continuïteit klopt vaak niet, er was een windmolen zichtbaar in de achtergrond, een paar nutteloze flashbacks, een telefooncel van 30 jaar na de tjjd waarin de film zich afspeelt.

je zou denken dat ze in nederland nog meer acteurs zouden moeten hebben dan barrie atsema.

Erg goede film.
Veel gepraat, maar dat valt te verwachten.
Top rol van Bokma.

Soms erg harde maetelscenes waardoor ik niet snap dat ie voor 12 jaar is.
Ondanks weinig actie en goed opletten geen seconde verveeld.