Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 maart 2018 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

'Het waargebeurde, onbekende verhaal van Nederlands grootste verzetsheld.' aldus de distributeur.

avatar van Lakte
Hier ben ik heel erg benieuwd naar!!

avatar van Kondoro0614
Ben benieuwd. Nederlandse WOII film zijn vaak wel leuk.

kappeuter (moderator)
Bekijk hier de eerste officiële filmtrailer van Bankier van het Verzet - AD.nl

Beetje flauw dat deze nog niet op YouTube is geplaatst.

avatar van Arri
Trailer ziet er goed uit.

avatar van bjerik76
Nederland is goed in het maken van dit soort films.
Weer een wat onbekend geschiedenis verhaal verfilmd.
De locaties / sfeer word in de trailer ieder geval weer goed neergezet.
benieuwd !

de film moet nog in de bios komen, maar is nu al bekend hoe duur de dvd gaat kosten ?

avatar van Lakte
bjerik76 schreef:
Nederland is goed in het maken van dit soort films.
Weer een wat onbekend geschiedenis verhaal verfilmd.
De locaties / sfeer word in de trailer ieder geval weer goed neergezet.
benieuwd !

De DVD gaat voor nu 12,99 kosten: bol.com | Bankier van het Verzet, Dvd

De Blu-ray staat nu op 16,99: bol.com | Bankier Van Het Verzet (Blu-ray), Blu Ray

Onbekend verhaal. Trailer ziet er goed uit. Ben benieuwd.

avatar van Ebenezer Scrooge
Is niet om te trollen hier of iets dergelijks, maar mij lijkt het echt een waardeloze film, als ik de trailer zo bekijk. Acteurs die zichzelf véél te serieus nemen, van die bloedserieuze dialogen waar kraak noch smaak aan zit, zo'n straat die je dan telkens in de film terug ziet komen omdat er geen geld was voor meerdere locaties.. Nee, de tijd dat ze in Nederland goede oorlogsfilms voortbrachten ligt ver achter ons.

Lijkt me wel wat.
Geen fan van astma, hoewel hij het goed deed in knielen en in quiz.
Hou wel van nl films die in de 2e wereldoorlog spelen.
Trailer zag er goed uit.

avatar van Donkerwoud
Hier schijnt dus geen zak van te kloppen en ze hebben veel creatieve vrijheden genomen om het waargebeurde verhaal op te leuken. 'Bankier van het verzet' wemelt van de historische fouten - Vrij Nederland - vn.nl

avatar van nightbreed
Bokma en Atsma. Ojee!

Bokma vind ik een (slechte) toneelacteur en bij Atsma heb ik altijd het gevoel dat ik naar een acteur die een rol speelt zit te kijken.

avatar van Bélon
Wat is de overeenkomst tussen Rost Van Tonningen en de Nederlandse vlag?
Na de oorlog hangen ze allebei.

Co-producent Evangelische Omroep verscheen bij het begin van de film dus in deze Nederlandse film géén naakt dacht ik meteen en dat klopte. Ze waren er trots op kennelijk want bij de aftiteling stond het nog 3 keer.

Redelijk spannende, "klassieke" degelijk gefilmde oorlogsfilm. Doet wel wat belegen aan. Had zeker een half uur korter gekund maar de film bevat onnodig veel oninteressant familie-gedoe wat de spanning niet ten goede komt. Ik verdenk de EO ervan hierop gehamerd te hebben (gezin is de hoeksteen van de samenleving enzo). Het tempo is eerst OK maar op 2/3 zakt de film behoorlijk in (mede door teveel familie-gedoe). Verder wordt er niet slecht geacteerd. Had best een 3,5* kunnen zijn maar doordat het ging slepen naar het einde toe kom ik op een krappe 3.0* uit.

PS: ik heb het artikel dat Donkerwoud hierboven linkt niet gelezen - ook om evt. spoilers te vermijden- voor ik de film zag dus mijn oordeel is puur gebaseerd op "filmische" (amusements)waarde.

avatar van Donkerwoud
Uiteindelijk gaat het daar ook gewoon om. Al vind ik het jammer dat 'gebaseerd op waargebeurde feiten' meestal betekent 'we gieten het in een Hollywood-format om het spannender te maken'.

Donkerwoud schreef:

Als je een 'kloppende' film wil, moet je lekker een documentaire gaan maken. Daarbij zou zonder deze 'creatieve vrijheden' de film niet te doen zijn geweest. Intens saai.

avatar van Ebenezer Scrooge
Voor mij hoeft het ook niet op de millimeter nauwkeurig, maar dat je in een trein zit en door het raampje een goederentrein ziet passeren met joden die worden afgevoerd, dat kan echt niet hoor.

gotti schreef:

Dat van die documentaire vind ik zo'n dooddoener. Een verhaal hoeft niet eens historisch accuraat te zijn, maar het zou toch fijn zijn als niet steeds hetzelfde formatje wordt gekopieerd om verschillende geschiedenissen mee te vertellen.

Donkerwoud schreef:

Over welk 'formatje' heb je het?

En wat betreft de documentaire opmerking: het stuk in de VN is veelal daarop terug te voeren. De film klopt niet "want het is niet zo historisch" gebeurd. En dat is een kul argument als je het over fictie hebt. Discussiëren over hoeveel je van de waarheid af zou mogen wijken mag zeker. Maar een film afrekenen omdat hij niet 100% historisch accuraat is? Dan heb je gewoon niet zoveel kaas gegeten van de adaptatie van feit naar fictie.

avatar van Donkerwoud
Zoals Nederlandse regisseurs denken dat Hollywood het verhaal zou vertellen, maar met minder budget en meer Barry Atsma.

avatar van Stephan
gotti schreef:

Maar maak er dan geen film van. Zuig dan, net als in Inglourious Basterds, de hele mik uit je duim. Nu gebruik je bestaand materiaal, dan moet je ook trouw blijven aan het gegeven. Maar het is dus een "pief paf poef" film geworden lees ik. Nou geven me de makers ook niet het prikkelende gevoel van "film met ballen". En de casting is weer zo zalig voorspelbaar en slappe hap Kemna...
Maar goed... ik kan het mis hebben natuurlijk.

Geroeptoeter van een VN mierenneuker. En Jan Roos die for no good reason een hetze tegen de film begonnen is. Als je bestaand materiaal gebruikt, moeten er keuzes gemaakt worden. En doe je als maker zoveel mogelijk je best om de waarheid eer aan te doen. Maar als de film wordt af gedaan met een 'pief paf poef-film' heb je er weinig van begrepen.

avatar van loneranger
Degelijke Nederlandse oorlogsfilm met mooie fotografie en goed acteerwerk van Atsma, Derwig en de rest van de cast.

net terug van bankier van het verzet
had er veel van verwacht, helaas erg traag sleept het verhaal voort
kan niet in de schaduw staan van bijv zwartboek

gemiste kans

avatar van de grunt
Saaie praatfilm

Kom net terug van deze Goede oorlogsfilm.
Verwacht echter geen spectaculaire actie, zoals bij Zwartboek bijvoorbeeld het geval was. Het verhaal wordt sterk neergezet, met goede muziek en mooie beelden. Film kent spannende momenten, maar soms dwaalt het verhaal iets te veel af, waardoor je even de focus kwijt raakt en het verhaal zijn spanning verliest.
Twijfel tussen 3,5 en 4 sterren, maar door het bioscoop effect toch een (krappe) 4 sterren. Zeker de moeite waard om te kijken, erg vermakelijk, maar leg de verwachting niet té hoog (zoals ik gedaan had). Het ‘stukje’ wat de film mist , had waarschijnlijk door minder EO inspraak, voorkomen kunnen worden.

avatar van MartMovie
Als iemand ooit nog tegen u zegt dat bankiers saai zijn. Dat klopt. ZZZZZZZzzzzzzzzz. Pfff wat een beproeving deze film.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eindelijk weer eens iets goeds van Nederlandse bodem! Hoog acteerniveau en voor mij was het vooral Pierre Bokma die zijn personage tot bijna in de perfectie neer zet! Geweldige acteur is hij toch ook, maar dat heeft hij allang bewezen in films zoals bijvoorbeeld Interview & Quiz om zomaar 2 willekeurige voorbeelden te noemen.
Grappig dat Barry Atsma in Quiz ook al samen speelde met Bokma, ik vond hem in deze film duidelijk nog een stuk beter. Of dat nu aan de rol lag of aan het feit dat hij in deze afgelopen tijd een betere acteur is geworden laat ik even in het midden, maar in mijn ogen lijkt hij in ieder geval steeds beter te worden.

Soms zitten er dingen in de film die wat standaard aanvoelde en scenes die net niet helemaal werken, maar die worden dan wel weer ruimschoots goed gemaakt met scenes die een schot in de roos zijn! De terugkerende beelden van de boot en de zee maakte het zelfs met tijden erg mysterieus en wat mij betreft was dit een briljante vondst.

Omdat de film deed waar ik stiekem al op hoopte, ga ik voor 4 sterren. Het is geen perfecte film, maar tegelijkertijd (in mijn ogen althans) ook zeker geen film waar veel op aan te merken valt.

avatar van skinny_tie
Ik vind die kop dan wel weer koddig. Volle zalen, sure. Bijna 8000 bezoekers over 129 zalen, dat is 60 bezoekers per zaal. Over de hele dag verdeeld dus.