El Fotógrafo de Mauthausen (2018)

Alternatieve titel: The Photographer of Mauthausen

Spanje
Drama / Thriller

geregisseerd door Mar Targarona
met Mario Casas, Richard van Weyden en Alain Hernández

Francesc Boix is een Catalaanse fotograaf en een communistische militant die in de Spaanse Burgeroorlog heeft gevochten. In de Tweede Wereldoorlog wordt hij opgepakt en gevangen gezet in het concentratiekamp Mauthausen. Daar moet hij werken in het fotolaboratorium. Wat de nazi's echter niet weten, is dan Boix zich ten doel heeft gesteld zoveel mogelijk van de gruwelijke gebeurtenissen in het kamp te fotograferen. Met de hulp van enkele andere Spaanse gevangenen riskeert hij zijn leven om de negatieven uit het kamp te smokkelen om na de oorlog aan de wereld te laten zien.

avatar van Kondoro0614
Kom er net achter dat deze op Netflix staat. Ik slinger deze binnenkort even aan, trailer zag er indrukwekkend uit.

avatar van Kliko_Green
Indrukwekkend verhaal! Mooi verfilmd en een bizar goede aftiteling met de originele foto’s. Dan zie je ook hoe getrouw mogelijk de film gemaakt is.
Deze film is meer dan een aanrader: een must om te kijken!!!

Puike Spaanse film over het leven in het concentratiekamp Mauthausen, meer bepaald door de ogen van een Duitse en Spaanse fotograaf.
De Duitse fotograaf is een SS-officier en de Spaanse een gevangene die hem assisteert bij zijn werk, maar in het geniep ook foto's neemt.
Dat het verhaal waar is gebeurt bewijst deze film zelf door op de aftiteling de originele foto's af te beelden die door beiden zijn gemaakt !!!
Origineel is deze film dus wel, maar desondanks ook boeiend gebracht, een die men moet zien, want de gruwel wordt niet uit de weg gegaan, en toont de werkelijkheid!!

avatar van vranque
De trailer doet meer vermoeden dan het kan waarmaken. Zeer teleurstellend. Afgezien van zeer incidentele hoogstandjes, overheerste het gevoel van een zeer matige performance. Nee. Ik had geen gevoel hierbij.

Erg goede film in zijn soort.
En nee, geen thriller en eigenlijk ook geen drama te noemen.
Maar een ingetogen film met een volgens mij enorme historisch verantwoorde diepgang.
Ik ben zeker geen expert maar in alle bescheidenheid weet ik veel over de holocaust en concentratiekampen.
Van Mauthausen als één van de gruwelijkste kampen had ik vele jaren geleden al voor het eerst gehoord.
De foto van de man die onder orkest muziek naar de galg gebracht wordt kende ik wel maar eigenlijk drong het niet eerder tot me door dat het bijzonder is dat dit soort zaken fotografisch werden vastgelegd.
Himmler die het kamp bezoekt wat op foto's staat, daar hielden de Duitsers doorgaans niet zo van.
Voor mij ook totaal onbekend dat zoveel Spanjaarden in Mauthausen opgesloten zaten.
Ik vroeg me meteen af wat met de overlevende Spanjaarden na de oorlog gebeurd is.
Het Franco regime in Spanje bleef immers nog jaren bestaan dus daar waren ze vast niet meer welkom.

Wat in deze film goed naar voren komt is de waanzin.
De waanzin en de wreedheid waarbij je je afvraagt hoe het kan dat de ene man het doodnormaal vindt dat hij de anderen mag doodschieten of doodslaan of wat hij ook nog maar meer mag omdat hij tot het zogenaamde herrenvolk behoort en zijn overheid dat niet alleen goed vindt maar zelfs aanmoedigt.
En dan meteen de vraag: Hoe zou ikzelf handelen als ik in die tijd opgegroeid was in die situatie?

Ook bizar is dat het moorden gewoon doorgaat ook als het kaartenhuis eigenlijk al in elkaar gestort is tot inderdaad de Amerikanen letterlijk voor de poort stonden.

avatar van jippie2010
Filmtechnisch geen hoogvlieger, maar het onderwerp is logischerwijs indrukwekkend. Het verhaal komt langzaam tot leven, en de hoofdrollen worden redelijk goed vertolkt. Het einde voelt haast wat afgeraffeld. Een film met minpunten die desondanks indrukwekkend blijft. *3,5

avatar van Kondoro0614
Soms heb je een gevoel dat filmmakers met heftige beelden veel indruk willen maken bij de kijkers van hun film. Bij de tweede wereld oorlog is dat natuurlijk best snel gedaan, ga een beetje over de comfortzone met het plaatsen van krijgsgevangen of anderen en je slaat bij veel mensen diep binnen: het zijn nog steeds dingen die de hedendaagse community niet kan handelen. Ook bij deze film word daar veelzijdig gebruik van gemaakt, natuurlijk schept dit een realistisch beeld op en een heel naar smaakje aan de situatie, alleen weet Targarona het soms iets te slecht uit te werken waardoor het allemaal niet zo heel heftig overkomt. Ook sommige scenes, en dan vooral decors waren vrij nep: dan kijk ik gericht op het moment dat ze het kamp moeten verlaten maar nog een laatsten gevangenen willen vergassen in hun rijdende gaskamer, en wanneer ze daar uit stapten was het niet heel overtuigend: die auto’s stonden wel heel mooi geparkeerd.

De film verteld het waargebeurde verhaal over concentratiekamp Mauthausen dat ligt in het Oosterijkse ‘Mauthausen’ was opgezet als mannenkamp. Er zijn buiten de foto’s om niet héél bijzondere dingen in het kamp gebeurd, het was een vrij standaard concentratiekamp van de Duitsers waar alles wel aanbod kwam. Veel mishandelingen en natuurlijk het uitbuiten van de gevangenis waren daar standaard normen. De baas in het kamp was Franz Ziereis die samen met Georg Bachmayer en Dr. Eduard Krebsbach het kamp meer en deels runde. Ook wat ik persoonlijk wel wist van dit kamp is dat ik twee beulen kende: 'das blonde Fräulein' en 'Hans de doder', die namen kom je ook terug op Wikipedia. Er is op Wikipedia ook nog best veel informatie verder te vinden over dit kamp, mocht er iemand in geïnteresseerd zijn zou ik die zeker even door lezen. Het kamp was namelijk misschien wat heftiger dan andere kampen, en er werd met een hardere hand gewerkt. Ook zie je foto’s van onder andere het crematorium en de gaskamer van het kamp, indrukwekkend.

Het verhaal hoef je niet uit te leggen, vrij makkelijk te volgen maar vaak wel indrukwekkend genoeg. De plotomschrijving geeft al een super mooie samenvatting weer van deze film, ik kan er weinig aan toe voegen. Indrukwekkend was het zeker, pakkend minder vaak. Het verhaal is lastig om echt goed onder handen te nemen en spannend over te laten komen, maar de activiteiten die zich er om heen spelen waren goed vertolkt. Ik was niet helemaal weg van de film, niet zo’n grote fan want ik heb wel eens wat indrukwekkender gezien op gebied van de tweede wereld oorlog. Als je er in geïnteresseerd bent is de film een aanrader om mee te nemen, verwacht alleen geen doorsnee oorlogsfilm, dit is wel gericht op een doel.

avatar van Zakkie
Als liefhebber van oorlogsfilms meteen deze opgezet toen ik hem voorbij zag komen op Netflix. De film gaat over het leven van de Spaanse gevangene Boix die alles op alles zet om negatieven van foto's over het leven in Mauthausen veilig te stellen.

Mauthausen was een berucht kamp, in Nederland wisten de Joden bijvoorbeeld wel dat je van Mauthausen niet meer terug kwam en de dreiging van Mauthausen was voor sommige Joden al voldoende om je zelf te melden voor transport. Meest beruchte van Mauthausen was toch wel de helse trap waar gevangenen dagelijks met een zware last op de rug op en af moesten. Veel sadistische taferelen hebben zich daar voor gedaan, waarvan één incident ook door de Kapo wordt verteld in de film.

Hoewel het een indrukwekkende film is, is mijn punt van kritiek toch wel dat de beklemmende sfeer van een concentratiekamp nooit echt goed overkomt. Tuurlijk zitten er heftige scenes tussen, maar het is allemaal nog redelijk mild. Ook de Spaanse gevangenen lijken het nog redelijk goed te hebben en eigenlijk maar last te hebben van één Kapo. Enerzijds maakt dit dat deze film voor veel kijkers redelijk toegankelijk is, anderzijds lukt het mij hierdoor minder goed om mij in te leven. Voornaamste reden is denk ik het budget wat maakt dat sommige scenes in een studio zijn opgenomen, of het daar in ieder geval op lijkt (de wandeling van de Kapo tijdens de theatervoorstelling, de aankomst bij Mauthausen). Ook hadden er wat mij betreft veel meer figuranten mogen zijn om echt die beklemmende, chaotische sfeer van een concentratiekamp goed over te laten komen (bijvoorbeeld de scene dat de ontsnapte gevangene wordt opgehangen, staan iets van twintig gevangenen op een rijtje om toe te kijken, in het echt moeten dit er vele malen meer zijn geweest, wat ook te zien is op de originele foto's).

Naar het einde toe wordt de film wat afgeraffeld en zitten er voor mij enkele ongeloofwaardige scenes in (met als dieptepunt Boix die een SS'er zijn ogen bijna uitknijpt en hiervoor in een cel belandt, ik verwacht dat je hiervoor in een concentratiekamp direct op de plek doodgeknuppeld werd).. De aftiteling die de originele foto's laat zien toont wel aan dat heel veel kennelijk waarheidsgetrouw is, dus wellicht zijn ook die ongeloofwaardige scenes waargebeurd, maar dit heb ik nog niet kunnen vinden op internet.

Toch is over het geheel genomen een sterke film die een inkijk geeft in het leven van Spaanse gevangenen in een concentratiekamp en hun mate van verzet. Door de hierboven beschreven minpunten krijgt het van mij geen vier sterren, maar drie sterren zou te weinig zijn voor deze film.

avatar van paas
vranque schreef:

Idem, en dus afgezet naar 40 minuut....

Een beetje té om echt te raken...

avatar van mixmaster
Al veel gezien over de 2e wereldoorlog maar dit verhaal kon ik nog niet.
Deze film vondt ik indrukwekkend en vooral de echte foto´s die getoond worden tijdens de aftiteling, hakken er flink in.

Prima verfilming over dit waargebeurd drama.

Indrukwekkend en ik kende het verhaal ook niet , zo zullen er nog honderden van deze verhalen zijn en die moeten allemaal onze aandacht krijgen wat dit mag nooit vergeten worden...

avatar van knusse stoel
Indrukwekkende film die lang blijft beklijven bij de kijker(s).
Zelfs nu na enkele weken, herinner ik mij vrijwel nog de gehele film. Het gaat over Spaanse communisten die na het gevecht in de burgeroorlog met Franco en aanhang, opgepakt werden door de nazi's en gedetineerd werden in Mauthausen. Een van hen is Francesc Boix die stiekem foto's maakte om de wereld ervan te overtuigen dat verschillende groeperingen vermoord werden in de concentratiekampen. Omdat hij werkte in het fotolaboratorium, geliefd bij zijn chef en een gemakkelijke prater was, die ook nog eens het geluk had dat hij een flexibele geest bezat, hiertoe tot in staat werd gesteld.
De foto's werden gemaakt, omdat men zich niet voor kon stellen dat zonder bewijzen, de mensen buiten het kamp hen zouden geloven. Vergeet niet dat de nazi's vooral in de jaren '30 en in het begin van de 2e wereldoorlog, een voortreffelijke propagandamachine bezaten en naar buiten toe zonder twijfel werden geloofd! Pas toen ze begonnen te verliezen van de geallieerden en de Russen, sloeg de twijfel toe.
Ook in onze tijd denderen de propagandamachines van allerlei zijden wederom en van deze film kan je leren dat je niet alles voor zoete koek hoeft te slikken. Uitspraken zijn niet altijd de waarheid en kuddegedrag kan gevaarlijk zijn!
Voor deze film een 8!

avatar van Fisico
Ik ben niet zo bekend met de vervolging van de Spaanse antifascisten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In dat opzicht keek ik wel uit naar de film en brengt hij een originele invalshoek in de talrijke concentratiekampfilms die we rijk zijn. Mauthausen is berucht om die steile dodelijke trap aan de granietsite. Tallozen hebben daar het leven verloren nadat ze keer op keer granieten blokken heen en weer moesten dragen. Vreselijk gewoon. Jammer dat daar de focus tijdens de film te weinig is op gelegd.

In zijn geheel vond ik de film ook net te weinig beklijvend. De echte gruwel die een concentratiekamp kenmerkt kwam te weinig aan bod. Weinig figuranten ook, weinig echt beulwerk. Het contrast hoe het er in écht aan toe ging is wel merkbaar. Een gemiste kans. Het uitgangspunt rond de fotografie was wel knap gedaan.

Beste scène was tijdens het cabaret en de moeiteloze overgang naar die ene man die door de Kapo de afgrond werd ingeduwd. Sterk staaltje montage van camera en geluid. Voor de rest degelijk, maar te weinig om me echt te raken. Jammer.

avatar van Ajax&Litmanen1
Recent op Netflix toevallig tegengekomen en maar meteen gekeken. Ik heb een fascinatie voor WO II en zeker als het een origineel verhaal zoals deze is, ben ik benieuwd naar de uitwerking. Spaanse fotografen in kamp Mauthausen, dat was mij zelfs onbekend. Helaas levert het geen hele boeiende film op. Wat me tegen stond is dat er in kamp Mauthausen zo'n 200.000 gevangenen hebben gezeten waarvan de helft ongeveer overleden is. Maar als je de film kijkt, dan lijkt het wel een vrij leeg kampje waar 100 mensen zaten. Ook vond ik de sfeer nogal mild. Je ziet wel enkele nare momenten, maar de klinische, afschuwelijke sfeer die bij een concentratiekamp als deze hoort ontbrak lange tijd.

Pas richting het einde kwamen er een aantal typische acties voorbij. Maar ook die momenten oogden vrij minimalistisch, zoals de ophanging waar maar een paar tientallen mannen bij stonden. Er zijn natuurlijk tig films over de Holocaust die het leed en de angst veel beter in beeld wisten te brengen. Bij dit soort films verwacht ik toch een beetje met een brok in mijn keel er naar te kijken en dat had ik helemaal niet. Toch was dit geen slechte film. Het acteerwerk was behoorlijk en het verhaal natuurlijk best interessant zonder dat het echt zinderend in beeld kwam. Kleine voldoende.

avatar van knusse stoel
Kliko_Green schreef:
Deze film is meer dan een aanrader: een must om te kijken!!!

Even voor degenen die de film nog gaan kijken, bij de aftiteling dus even doorkijken.

avatar van david bohm
Onderhoudende film, met aardige muziek. De Mondschein sonate bij maanlicht vond ik er
iets over maar het lied van Silvia Pérez Cruz tijdens de aftiteling is dan weer erg mooi.

Voornamelijk geschoten in pasteltinten en het leed van het concentratiekamp wordt ook wat verzacht weergegeven. De heer Casas speelt aardig en ook de rest van de cast is in orde. Personages zijn hier en daar wat stereotiep maar dat hou je toch.
Het is geen loodzware film geworden en gelukkig ook zonder veel effectbejag.

avatar van Black Math
Interessant om eens een concentratiekamp te zien vanuit het oogpunt van Spanjaarden en ook het hele gegeven dat fotomateriaal het kamp uit gesmokkeld werd is interessant. Verder heeft deze film een aantal scènes die redelijk sterk zijn, met name de scène waarin we afgewisseld een dansvoorstelling zien en een kapo die een Spanjaard de afgrond in duwt, waarna we zien dat hij het hoofd van de Spanjaard in wil trappen er net geswitched wordt naar een shot van een stampende voet tijdens de dansvoorstelling.

Wat de film parten speelt is dat het plot niet altijd even duidelijk over komt. Het begint al met een introductie van de hoofdrolspeler, waarbij ik aanvankelijk de indruk kreeg dat de jongen de verteller was. Dat valt snel op z'n plaats, maar toch. Sommige karakters worden nauwelijks geïntroduceerd, ik herken ze van gezicht, maar welke naam erbij hoort? Dit doet toch afbreuk aan de ervaring waardoor ik op 2,5* uitkom.