Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

avatar van Bélon
Wat is de overeenkomst tussen Rost Van Tonningen en de Nederlandse vlag?
Na de oorlog hangen ze allebei.

Co-producent Evangelische Omroep verscheen bij het begin van de film dus in deze Nederlandse film géén naakt dacht ik meteen en dat klopte. Ze waren er trots op kennelijk want bij de aftiteling stond het nog 3 keer.

Redelijk spannende, "klassieke" degelijk gefilmde oorlogsfilm. Doet wel wat belegen aan. Had zeker een half uur korter gekund maar de film bevat onnodig veel oninteressant familie-gedoe wat de spanning niet ten goede komt. Ik verdenk de EO ervan hierop gehamerd te hebben (gezin is de hoeksteen van de samenleving enzo). Het tempo is eerst OK maar op 2/3 zakt de film behoorlijk in (mede door teveel familie-gedoe). Verder wordt er niet slecht geacteerd. Had best een 3,5* kunnen zijn maar doordat het ging slepen naar het einde toe kom ik op een krappe 3.0* uit.

PS: ik heb het artikel dat Donkerwoud hierboven linkt niet gelezen - ook om evt. spoilers te vermijden- voor ik de film zag dus mijn oordeel is puur gebaseerd op "filmische" (amusements)waarde.

Kom net terug van deze Goede oorlogsfilm.
Verwacht echter geen spectaculaire actie, zoals bij Zwartboek bijvoorbeeld het geval was. Het verhaal wordt sterk neergezet, met goede muziek en mooie beelden. Film kent spannende momenten, maar soms dwaalt het verhaal iets te veel af, waardoor je even de focus kwijt raakt en het verhaal zijn spanning verliest.
Twijfel tussen 3,5 en 4 sterren, maar door het bioscoop effect toch een (krappe) 4 sterren. Zeker de moeite waard om te kijken, erg vermakelijk, maar leg de verwachting niet té hoog (zoals ik gedaan had). Het ‘stukje’ wat de film mist , had waarschijnlijk door minder EO inspraak, voorkomen kunnen worden.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eindelijk weer eens iets goeds van Nederlandse bodem! Hoog acteerniveau en voor mij was het vooral Pierre Bokma die zijn personage tot bijna in de perfectie neer zet! Geweldige acteur is hij toch ook, maar dat heeft hij allang bewezen in films zoals bijvoorbeeld Interview & Quiz om zomaar 2 willekeurige voorbeelden te noemen.
Grappig dat Barry Atsma in Quiz ook al samen speelde met Bokma, ik vond hem in deze film duidelijk nog een stuk beter. Of dat nu aan de rol lag of aan het feit dat hij in deze afgelopen tijd een betere acteur is geworden laat ik even in het midden, maar in mijn ogen lijkt hij in ieder geval steeds beter te worden.

Soms zitten er dingen in de film die wat standaard aanvoelde en scenes die net niet helemaal werken, maar die worden dan wel weer ruimschoots goed gemaakt met scenes die een schot in de roos zijn! De terugkerende beelden van de boot en de zee maakte het zelfs met tijden erg mysterieus en wat mij betreft was dit een briljante vondst.

Omdat de film deed waar ik stiekem al op hoopte, ga ik voor 4 sterren. Het is geen perfecte film, maar tegelijkertijd (in mijn ogen althans) ook zeker geen film waar veel op aan te merken valt.

avatar van mrklm
Het valt niet mee om een film over bankieren interessant te maken. Deze film over de bankiers die een combinatie van connecties, administratieve inventiviteit en lef gebruikten om vanaf 1942 het verzet volledig te financieren, is helaas geen uitzondering. Het eerste deel, waarin Walraven van Hal [Barry Atsma] samen zijn behoedzame broer Gijs [Jacob Derwig] en de geheimzinnige Van den Berg [Raymond Thiry] de plannen in elkaar smeedt, bestaat onvermijdelijk uit veel (bankiers)gepraat waardoor het verhaal maar langzaam op gang komt. Zodra één en ander echter in werking wordt gezet en de een klopjacht beginnen op het brein achter de operatie, wordt de film een stuk beter. De scène waarin Meinoud Rost van Tonningen [een zeer effectieve rol van Pierre Bokma] onverwacht De Nederlandsche Bank binnenloopt terwijl een bankier probeert documenten te vervangen door vervalsingen, is het dramatische hoogtepunt van deze film. Het acteerwerk is prima en de film is technisch goed gemaakt, maar dat neemt niet weg dat je even moet doorbijten in een niet al te interessant eerste uur.

avatar van mjk87
Aardige film die redelijk wegkijkt, maar totaal niet diepgravend is. Het is gewoon een degelijk verteld verhaal met een geloofwaardig beeld van Nederland in de oorlog en geeft een redelijke sfeer. Sowieso altijd wel leuk die films in het verzet met de inventiviteit die ze hadden. Voor het merendeel ook helden die niet genoeg geëerd kunnen worden. Atsma speelt Barry Atsma, maar ditmaal in de oorlog en met hoed. En de andere acteurs doen hun ding, maar veel bijzonders krijgen ze niet te doen. Atsma krijgt wat scènes met zijn vrouw omdat die scènes er nu ook eenmaal inmoeten, maar iets van een conflict, al is het maar tussen de oren van Atsma, dat krijgen we niet. Ik heb me ermee vermaakt, maar meer ook niet.

Wel jammer dat dit weer eens een film is die historisch niet bepaald accuraat is. En als ik het echte verhaal begrijp had dat makkelijk gebruikt kunnen worden en had je spanning ergens anders uit kunnen halen. Niet dat het stoorde in de film (gelukkig niet) maar ik vind veel van die aanpassingen ook niets toevoegen. Had dan het juiste verhaal verteld. Wel zijn er een paar andere trucjes van Lürsen die echt weggelaten moesten worden. Die flash backs in dat water of die scène als Atsma wordt opgepakt en zijn kind uit een boom valt. Storend filmmaken is dat. Ook de rol van Derwig is slecht geschreven en doet geen recht aan zijn echte rol, hij was het die de wisseltrucs bedacht bijvoorbeeld. Tijdens de film weet ik dat niet natuurlijk, maar wat ze ervan hebben gemaakt is nu ook niet echt geweldig. 3,0*.

avatar van Edamboy
Een aardige verfilming van het verhaal over Walraven van Hall. Ik weet niet in hoeverre het waarheidsgetrouw is, maar ik had het idee dat het aardig in overeenstemming met de historie was. Toen ik bij de aantiteling zag dat de EO medeproducent was, wist ik twee dingen vooraf zeker: er komen geen vloeken in de film voor en ook geen seks. Het was niet storend, maar het is wel een dingetje.

Het camerawerk vond ik verzorgd. De filmmuziek vond ik aardig.

avatar van Diederik58
Oppervlakkig oorlogsdrama. Maar ik denk dat er ook niet veel meer van het chronolgisch verhaal van het opkomst en executie van een verzetsheld valt te maken.
Er zijn een paar spannende scenes.
Het een periode van Atsma, Bokma, Derwig die regelmatig in Nederlandse films zijn te zien. Dat heb je in een klein filmland met toch volgens mij hele goede acteurs. Ook in deze film weer heel goed geacteerd.
De muziek moet in Nederlandse films toch echt eens anders. Kan wel wat verfijnder.
Mooie opnames.
Vlot gesneden film.
Ook al is het zoveelste verzetsfilm, dit oorlogsverzet was mij niet bekend. Daarom alleen al de moeite waard om te zien.

PS: ik heb de film gezien in een filmhuis in een volle zaal met ik schat 150 bezoekers.

Vond dit een enorme saaie niet pakkende film. Weinig actie, en totaal niet boeiend.

Een zeer verzorgd oorlogsdrama van eigen bodem. Helaas zijn verfilmingen waarbij financieringsconstructies een hoofdthema zijn niet altijd eenvoudig wegens de vaak ontbrekende verbeeldingskracht.

avatar van Vidi well
Na zaterdagavond vanwege een uitverkochte zaal (!) naar huis gekeerd te zijn, gisteravond poging twee. Gelukkig was het een stuk rustiger, en dus hadden we alle ruimte om deze prima film te ervaren.

WO2 films interesseren me vaak niet zoveel. Los van enkele uitzonderingen heb ik vaak het gevoel naar min of meer hetzelfde verhaal te kijken, met dezelfde trucjes: kou, armoede, fietsen, onverzettelijke Nederlanders, stereotype Duitsers en dat alles gehuld in grauwe grijs-groene tinten.

Dat is in deze film anders. Al snel wordt duidelijk dat ook aan de kant van de Nederlanders genoeg nazi-sympathisanten zijn, en dat daar in het grootste geheim tegen opgetreden moet worden. Ook fijn dat de film zich niet afspeelt in de koude polders, maar vooral in prachtige oude steden, die sterk bijdragen aan de sfeer van de film.

Het acteer werk vind ik aardig, maar niet spectaculair. Sommige dialogen komen wat houterig over, en heroïsche uitspraken komen in het Nederlands toch vaak wat geforceerder over dan in het Engels.

Minpunten vond ik de manier waarop het gezin van Atsma uitgewerkt was. Erg clichématig, en wat klef. Ook de flashbacks met de verdrinkende jongen en de zoon die uit de boom valt vond ik nogal goedkoop. Het voegde niet veel toe naar mijn mening.

De spanning vond ik het grootste pluspunt van de film. Hoewel de film wat lang duurt (al dat gepraat over bankierszaken is nogal taaie kost, met name in het begin van de film) blijft de spanning tot het eind voelbaar. Je vraagt je steeds af of ze ontdekt zullen worden, hoe, en door wie ze verraden zullen worden.

Ik zie dit ik was vergeten om een recensie achter te laten.

Zeer matigen film. Waar je verwacht dat men met zo’n verhaal (en zichtbaar vrij aardig budget) een dijk van een film kunnen neerzetten, lukt dat niet. Het vernuftige van hetgeen ze gedaan hebben wordt warrig verteld, waardoor de film diepgang mist. Daarnaast kent de film geen grijstinten in de personages (ze zijn heel goed of slecht) of althans te weinig.

De film duurt lang, maar het lukt niet om een goede spanningsopbouw te genereren. Ik heb mij oprecht verveeld met deze film. Jammer.

Goeie film waarin een bankier een plan bedenkt om tijdens de oorlog een ondergrondse bank op te zetten. De tweede wereldoorlog blijft een onuitputtelijke bron van goede verhalen. Ook deze film over de financiering van het Nederlandse verzet (wat overigens een boeiend perspectief is), is daar een prima voorbeeld van. Onderhoudend en hier en daar best spannend.

avatar van filmkul
Goede Nederlandse film. Het verhaal wordt mooi uitgewerkt door Lursen. De opbouw is namelijk erg goed. Het uitbreiden van de fraude en de risico’s die daarbij steeds groter worden wat tot steeds meer spanning leidt, weet hij prima te benutten. Ondanks het vele gepraat en weinig actie, verloopt de film vlot en verveelt geen moment. Het acteerwerk is eveneens goed, met name Atsma en Bokma zetten een prima staaltje acteerwerk neer. Visueel ziet de film er ook goed uit. Topper. 4,0

avatar van joolstein
Eten voor de onderduikers, stakers of jonge mannen die aan de Arbeitseinsatz wilden ontkomen, de wapens voor het verzet of een illegale pers. Hoe werd dat allemaal bekostigd tijdens de Tweede Wereldoorlog, jaar in jaar uit? Bankier van het verzet vertelt het verhaal van de bankier Walraven van Hall, die samen met zijn broer, tijdens de Tweede de Wereldoorlog, een schaduwbank opzette om het verzet te financieren. Daarnaast organiseren ze de grootste Nederlandse bankroof (met vervalste waardepapieren) ooit, bij De Nederlandsche Bank, die toentertijd onder leiding stond van NSB-kopstuk Rost van Tonningen, met gevaar voor eigen leven. Het verhaal van de broers Gijs en Walraven van Hall is het waard te worden verteld

Het is ook zeker een interessant en spannend gegeven. Echter laat helaas het scenario heel veel te wensen over! Het is best begrijpelijk dat de scenarioschrijvers en de regisseur moesten ingrijpen om de complexe geschiedenis in twee uur tijd aan een groot publiek te vertellen. Echter had dit niet hoeven te betekenen dat het verhaal erg simpel en gemakzuchtig werd verteld. Veel gebeurtenissen worden alleen maar aangestipt. De rest wordt vooral verbeeld in makkelijke cliches ( goederentrein vol Joden) en grijpt terug op het klassieke goed-foutschema. Uitermate zwart-wit; Duitsers en NSB-er's zijn fout en martelen en schieten erop los. Verzetsstrijders zijn goed en mochten ze toch fout zijn, zijn zo ver weg gestopt dat ze totaal geen gezicht hebben. Barry Atsma is een held die tegen wil en dank de vijand een hak zet. Maar wel nog even tijd vindt voor het gezin. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving? Dat de hele onderneming gevaarlijk was wordt woordelijk menigmaal benadrukt echter hoe gevaarlijk komt in beeld niet goed uit de verf. En zo worden er meer vreemde keuzes gemaakt.

Daardoor oogt deze film over ‘papieren verzet’ soms meer als een gelikte actie-film met een rechtlijnige sentimentele geschiedenisles en met nadrukkelijk aanwezige muziek. Maar och, al was het dan ook nog braaf en oerdegelijke gefilmd, het was wel fijn dat de aandacht hiermee eens meer wordt gevestigd op gebeurtenissen rond de broers van Hall, de waardepapieren, die mysterieuze meneer Van Den Berg en het Nationaal Steunfonds.

Geslaagd, niet met vlag en wimpel, maar een voorspelling dat dit één van de betere Nederlandse films uit 2018 zal blijken te zijn is geen gewaagde. Waarom hebben we in ons kikkerlandje nog altijd de tweede wereldoorlog nodig om een beloftevolle productie af te leveren, zijn we daadwerkelijk zo saai? Dat gezegd hebbende: Deze Bankier van het Verzet is ook weer niet van het niveau van een Soldaat van Oranje of zelfs Zwarboek, daarvoor is het net wat te degelijk en weinig swingend. In al zijn nobelheid word het tegen het einde ook wel wat voorspelbaar. Allesdoener Lürsen probeert bovendien aanvankelijk wat te veel in de toch ruim twee uur te stoppen(materiaal welk beter geschikt lijkt voor een tv serie), pas in de tweede helft komt er wat emotie om de hoek kijken. Niet volmaakt dus, maar een waargebeurd verhaal dat zeker verteld mag en moet worden, met zichtbare accuratesse en zorg gemaakt. Sterke rol ook van Atsma, een mooie jongen die me als acteur tot dusverre nooit helemaal heeft kunnen overtuigen, maar hier als de bankier er voor zorgt dat je na die verduvelde crisis, eindelijk toch weer wat empathie voelt voor die beroepsgroep.

avatar van martijn011
Sterke oorlogsfilm.

In het begin leek het wel heel makkelijk te gaan om via illegale praktijken het ondergrondse verzet te financieren. In de film gaat dit eigenlijk ook te snel naar mijn mening. Pas na ongeveer een uur komt er echt leven in de brouwerij en is het gewoon een uur lang genieten geblazen.
Heb het hier al meerdere malen gelezen, maar misschien was een mini-serie een beter idee geweest. Heel veel onderwerpen en gebeurtenissen voelen gewoon afgeraffeld aan.

Vaak zat valt er wat te zeuren over het acteerwerk in films van eigen bodem, maar ik moet zeggen dat de gehele cast het uitstekend doet. Ook Barry Atsma draagt de film met verve, al vond ik Jacob Derwig misschien nog net iets beter.
Verder is het visueel zeer aantrekkelijk en goed in beeld gebracht. Deze geschiedenis was mij totaal onbekend, goed dat hier een film over gemaakt is. Gelukkig ook nog een prima film.
Aanrader, ruim voldoende.

Ondanks alles wat ik over het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog heb gelezen en de films, die ik heb gezien, heb ik er nooit bij stil gestaan dat voor al dat actieve en passieve verzet tegen de bezetter uiteraard veel geld nodig was. Wat dat betreft is dit een leerzame en interessante film. Afgezien van het verhaal vind ik de film op zich niet erg bijzonder. Maar ik ben wel weer een beetje wijzer geworden.

Zoveelste aspect van WO II : het financieren van verzetsbewegingen.
Interessant en boeiend dit alles te vernemen aan de hand van een zeer behoorlijk opgebouwde film.
De klassieke scènes, eigen aan het onderwerp, zijn er natuurlijk ook, maar er wordt ook overvloedig ingespeeld op de inzet en de menselijke reacties op de steeds dreigende toestand.
Sfeervol tijdsbeeld en goed acteerwerk.

avatar van Boneka
Hoewel de film vol met historische fouten zit https://www.vn.nl/bankier-van-het-verzet/ vond ik de Bankier van het Verzet degelijk en goed in elkaar gezet. Er is een deel verzonnen, met name de acties die in veel gevallen nooit hebben plaatsgevonden, maar dat maakt deze film wel een stuk spannender. Haal je dat eruit dat blijft er een saaie vertelling over waar bijna niets in gebeurt. Zodoende kan ik helemaal meegaan met de scriptmakers. De film ziet er verder filmisch uit met mooie beelden snufjes en herinneringen. Geluid een dikke voldoende en de uitstraling ziet er ook perfect uit. Het verhaal van de banken mag dan wat saai zijn, er zit toch steeds een onderhuidse spanning in, waar verraad op de loer blijft liggen. Dat gegeven maakt deze film extra spannend. Vond wel dat het erg rustig was in de straten. En bij avondklok mag niemand naar buiten toe. Familie Atsma ging echter met hele gezin even "vuurwerk" kijken. Telefoongebruik was ook wel een gek dingetje. Deze was er vaak niet. Verzet gebruikte het bijna nooit en de lijnen die er waren, waren niet bestemd voor prive gebruik. Afijn het is een film dus fictie en waarheden zitten lekker door elkaar.

An sich is deze film prima te volgen al zitten er wel wat ingewikkelde stukken tussen. Zoals die waardepapieren verzilveren etc. De rol van Atsma vond ik niet subliem. Daarom ook waarschijnlijk geen gouden kalf voor hem. Vond hem net iets te eigentijds. Misschien hadden ze beter iemand anders kunnen casten. De rest deed het in mijn optiek toch een stuk beter. Zoals Jacob Derwig. Perfecte rol voor hem. Vond de techniek in deze film ook erg mooi al was het zeilbootje niet echt duidelijk met die twee jongens (ook op het eind). Wat wilde ze nou hiermee laten zien?

Rost van Tonningen hebben ze goed vertolkt. Zijn weduwe is nog lang in het nieuws geweest.

De film heeft ook nog wat extra's. Vooral de eerste extra (heden en verleden). De verwijderde scenes hadden inderdaad geen meerwaarde en zijn terecht niet in de film gekomen.

Film 4.0
Beeld 4.5 (met Ned. ondertiteling)
Geluid 4.5
Extra's 2.5