Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

Fransman schreef:
Bloedstollend spannende, maar ook op momenten aangrijpende film, in een perfecte balans, met sterk spel van de cast, prachtig van fotografie en cinematografie. Terecht een Gouden Kalf voor beste film van 2018. Maar het is mij een raadsel waarom Jacob Derwig voor zijn rol een Gouden Kalf heeft gekregen en niet Barry Atsma, die een veel grote prestatie levert en de sterren van de hemel speelt. Het verhaal, en de dus de film, heeft me aan mijn stoel gekluisterd. Er zijn er maar weinigen die dit verhaal kenden, denk ik. Zegt De Jong hier nog iets over? De slotbeelden met dat bootje en dat zeil zijn om nooit te vergeten.

Wat eigenlijk wel navrant is, is dat Gijs van Hall (Jacob Derwig) eind jaren zestig is weggehoond als burgemeester van Amsterdam omdat hij als regent de 'nieuwe tijd' niet had begrepen. Weinigen waren misschien op de hoogte van zijn verzetsverleden. Al had dat toen natuurlijk geen verschil gemaakt. Ook in dat opzicht leert deze film ons toch wat.

Barry vond ik niet top spelen. Beetje vlak eigentijds. Terecht geen gouden kalf.

Boneka schreef:

Beetje vlak eigentijds.

Hoebedoelu?

Boneka schreef:
Hoewel de film vol met historische fouten zit https://www.vn.nl/bankier-van-het-verzet/ vond ik de Bankier van het Verzet degelijk en goed in elkaar gezet.

Dit vind ik toch wel schokkend. Nu ik dit weet waardeer ik de film als historisch document nogal anders.

Ziegler schreef:

Helaas wel. Op dat punt klopt er inderdaad niet zo heel veel van. De film zelf vond ik zeker wel okay.

Fransman schreef:

Hoebedoelu?

Nou nogal studentenkoze. Vooral in het begin. Jongensachtig zelfs. Vond zijn rol als persoon niet zo sterk.