First They Killed My Father (2017)

Alternatieve titel: First They Killed My Father: A Daughter of Cambodia Remembers

Cambodja / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Angelina Jolie
met Sareum Srey Moch, Phoeung Kompheak en Sveng Socheata

Een onverschrokken beeld van het Rode Khmer-bewind van terreur en genocide vanuit het oogpunt van een vijfjarige overlevende die in 1975 werd afgezonderd van haar familie. De Cambodjaanse Loung Ung leeft in Phnom Penh, en is een van de zeven kinderen van een hoogwaardigheidsbekleder bij de overheid. Wanneer Pol Pot's Rode Khmer Phnom Penh binnenstormt dreigt haar vader direct geëxecuteerd te worden. Het gezin ontvlucht daarom meteen de stad. Ze gaan van dorp naar dorp, en proberen hun identiteit verborgen te houden. Uiteindelijk gaan de familieleden uit elkaar om te kunnen overleven, zodat de jonge Loung Ung er nu alleen voor staat...

kappeuter (moderator)
Netflix Original film

Vanaf 15 september te zien op Netflix.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Loung Ung.

First They Killed My Father | Director's Editorial | Netflix - YouTube

De eerste tien minuten:
Regie is wat ik zie.
Regie in chaos is wat ik niet zou moeten zien.
The Killing Fields is wat ik nu eigenlijk wil opzetten,

avatar van Villevalo23
Het boek was ijzersterk, nooit gedacht dat die verfilmd zou worden.

Te stilistisch en afstandelijk gefilmd. Begon wel oké, maar op den duur begon het gewoon te vervelen. Onderwerp is enorm boeiend, maar het komt niet over.

avatar van ForrestHanks
Mooi.
Het boek raakte me wel veel meer. Daarin worden de personen en hun hechte band met elkaar uitgebreid beschreven. De wanhoop en het verdrieten komen daardoor nog heftiger binnen.

5 jaar hel door de ogen van een kind is denk ik ook niet gemakkelijk over te brengen in 136 minuten.

avatar van Pazmaster
Op zich best een goed verhaal maar het gaat in een vrij laag tempo en er is niet veel dialoog. De cast doet het goed en het ziet er allemaal ook best goed uit, jammer dat de eerste helft redelijk saai is. Gelukkig wordt het in de tweede helft wel interessanter, er komt ook wat meer actie en vaart in. Het had wat korter en bondiger gemogen maar als je ff volhoudt en je je door de eerste helft weet te worstelen is het voor de rest best een aardige film.

avatar van missl
Eerste stuk is heel rommelig. Ondertiteling van deze Netflix productie vond ik erg slecht, sommige dingen besloten ze wel te ondertitelen maar andere niet. Verder is het een bijzonder verhaal, een stukje geschiedenis. Maar wel moeilijk om door te komen.

avatar van marmarloesloes
Het boek is geweldig, maar de film doet absoluut niks met me.

avatar van james_cameron
Fraai geschoten door cameraman Anthony Dod Mantle, maar inhoudelijk is deze Netflix-original aan de trage en vooral saaie kant. Op technisch vlak heeft regisseuse Angelina Jolie haar zaakjes evenwel goed voor elkaar en de jonge Sareum Srey Moch is onweerstaanbaar in de hoofdrol. Maar ja, hoe imposant alles er ook uitziet, met een dermate dun en stroperig plot resulteert één en ander niet bepaald in een boeiende kijkervaring. Dan was Jolie's enigszins vergelijkbare regiedebuut, In The Land Of Blood And Honey, toch een stuk interessanter.

Het boek geeft de gruwelijkheden in Cambodja toentertijd veel beter weer en laat een diepere indruk achter. Desalniettemin vond ik het een prachtige verfilming. Goed geacteerd en mooi in beeld gebracht. Wat mij betreft een dikke voldoende.

avatar van Thomas83
Goddank krijgt deze film niet de Unbroken-behandeling. Dit is echt een oprechte film waarin het drama niet gretig wordt opgezocht en de muziek vaak ingetogen blijft. We zien wel een paar scènes die je tranentrekkers zou kunnen noemen, maar door de ogen van Loung is de hele oorlog en revolutie vooral griezelige en verwarrende chaos. Ik vond het niet altijd even fijn kijken die zwierende en heen en weer schietende camera en close-ups steeds, maar het past wel helemaal bij de toon van de film.

Dat geldt dan overigens weer een heel stuk minder voor wat meer echt te gestileerd geschoten beelden. Het is wel net een beetje te veel mooifilmerij allemaal. Die top-down shots vond ik bijvoorbeeld wat minder gepast. Aan de andere kant valt het met het geweld dan weer reuze mee in de film. Het zit er natuurlijk wel in, maar ik dacht dat ze wel echt veel gruwelijkheden zouden laten zien. Pas op het einde is dat echt het geval. De gruwelijkheden die we te zien krijgen zijn vooral de ontberingen van al die ontheemden, die trouwens allemaal gewoon hun eigen taal spreken gelukkig. 3.0*.

The Killing Fields gezien door de ogen van een piepjong meisje. Een bij vlagen hartverscheurend biografisch docudrama over de verbijsterende ervaringen van een meisje, dat vrijwel stilzwijgend getuige is van de aftakeling van haar familie ten tijde van het gruwelijke regiem van de Rode Khmer. Aandoenlijke hoofdrol van de innemende Sareum Srey Moch.
Ik heb het autobiografische boek van Loung Ung nog niet gelezen. Ik moet dat verzuim toch maar eens snel goedmaken.

Het boek is beter, waar heb ik dat vaker gelezen?
Nou in ieder geval lees ik het hier.
Toch, als je het boek niet gelezen hebt, en je probeert je toch een voorstelling te maken over hoe dat dan moet zijn geweest onder de rode khmer?
Nou dan zal het zo ongeveer geweest zijn.
Niet een schitterende actiefilm en boeiende plotwisselingen.
Maar wel angst, verraad, terreur, verdriet, moord, wanhoop, uitzichtloosheid, en uiteindelijk de wil om te overleven ten koste van alles.
Niet te bevatten dat dit in de jaren 70 gebeurde.
30 jaar na nooit meer Auschwitz maar dit telde blijkbaar niet mee.
Letterlijk te ver van het bed van de westerse wereld.
Je vraagt je dan toch af, waarom kon dit gebeuren? Waarom lieten onze westerse regeringen dit toe?
Uiteindelijk maakte Vietnam, de verguisde vijand van de Amerikanen er een eind aan.

Goeie film waarin een gezin uit Cambodja op de vlucht slaat als de Rode Khmer de macht grijpt. Verteld vanuit het perspectief van een jong meisje waardoor alles vrij simpel en begrijpbaar blijft (iets wat hier in het voordeel werkte). Sentiment wordt vermeden, maar echt aangrijpend wil het ook niet worden. Mooi in beeld gebracht allemaal (geheel opgenomen in Cambodja), maar het had wel wat korter gekund.