Bankier van het Verzet (2018)

Alternatieve titel: The Resistance Banker

Nederland / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Joram Lürsen
met Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma

Als bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall, bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is plegen de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse bank uit gesluisd.

avatar van joolstein
Eten voor de onderduikers, stakers of jonge mannen die aan de Arbeitseinsatz wilden ontkomen, de wapens voor het verzet of een illegale pers. Hoe werd dat allemaal bekostigd tijdens de Tweede Wereldoorlog, jaar in jaar uit? Bankier van het verzet vertelt het verhaal van de bankier Walraven van Hall, die samen met zijn broer, tijdens de Tweede de Wereldoorlog, een schaduwbank opzette om het verzet te financieren. Daarnaast organiseren ze de grootste Nederlandse bankroof (met vervalste waardepapieren) ooit, bij De Nederlandsche Bank, die toentertijd onder leiding stond van NSB-kopstuk Rost van Tonningen, met gevaar voor eigen leven. Het verhaal van de broers Gijs en Walraven van Hall is het waard te worden verteld

Het is ook zeker een interessant en spannend gegeven. Echter laat helaas het scenario heel veel te wensen over! Het is best begrijpelijk dat de scenarioschrijvers en de regisseur moesten ingrijpen om de complexe geschiedenis in twee uur tijd aan een groot publiek te vertellen. Echter had dit niet hoeven te betekenen dat het verhaal erg simpel en gemakzuchtig werd verteld. Veel gebeurtenissen worden alleen maar aangestipt. De rest wordt vooral verbeeld in makkelijke cliches ( goederentrein vol Joden) en grijpt terug op het klassieke goed-foutschema. Uitermate zwart-wit; Duitsers en NSB-er's zijn fout en martelen en schieten erop los. Verzetsstrijders zijn goed en mochten ze toch fout zijn, zijn zo ver weg gestopt dat ze totaal geen gezicht hebben. Barry Atsma is een held die tegen wil en dank de vijand een hak zet. Maar wel nog even tijd vindt voor het gezin. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving? Dat de hele onderneming gevaarlijk was wordt woordelijk menigmaal benadrukt echter hoe gevaarlijk komt in beeld niet goed uit de verf. En zo worden er meer vreemde keuzes gemaakt.

Daardoor oogt deze film over ‘papieren verzet’ soms meer als een gelikte actie-film met een rechtlijnige sentimentele geschiedenisles en met nadrukkelijk aanwezige muziek. Maar och, al was het dan ook nog braaf en oerdegelijke gefilmd, het was wel fijn dat de aandacht hiermee eens meer wordt gevestigd op gebeurtenissen rond de broers van Hall, de waardepapieren, die mysterieuze meneer Van Den Berg en het Nationaal Steunfonds.

Geslaagd, niet met vlag en wimpel, maar een voorspelling dat dit één van de betere Nederlandse films uit 2018 zal blijken te zijn is geen gewaagde. Waarom hebben we in ons kikkerlandje nog altijd de tweede wereldoorlog nodig om een beloftevolle productie af te leveren, zijn we daadwerkelijk zo saai? Dat gezegd hebbende: Deze Bankier van het Verzet is ook weer niet van het niveau van een Soldaat van Oranje of zelfs Zwarboek, daarvoor is het net wat te degelijk en weinig swingend. In al zijn nobelheid word het tegen het einde ook wel wat voorspelbaar. Allesdoener Lürsen probeert bovendien aanvankelijk wat te veel in de toch ruim twee uur te stoppen(materiaal welk beter geschikt lijkt voor een tv serie), pas in de tweede helft komt er wat emotie om de hoek kijken. Niet volmaakt dus, maar een waargebeurd verhaal dat zeker verteld mag en moet worden, met zichtbare accuratesse en zorg gemaakt. Sterke rol ook van Atsma, een mooie jongen die me als acteur tot dusverre nooit helemaal heeft kunnen overtuigen, maar hier als de bankier er voor zorgt dat je na die verduvelde crisis, eindelijk toch weer wat empathie voelt voor die beroepsgroep.

avatar van mixmaster
Zeer indrukwekkende film over de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis.
Barry Atsma, Jacob Derwig en Pierre Bokma spelen allen een geweldige rol, ook de settings en muziek zijn mooi.
Ik heb inmiddels al vele Docu's en Films over de 2e Wereldoorlog gezien maar dit verhaal wist ik nog niet.

Knap gemaakt !!!

avatar van grandpa
HorrorFan007 schreef:
ik vond hem zeer saai met heel veel bankieren praat en een kuteinde

Ja ik had ook horror, sf en actie verwacht met zo'n film titel

grandpa schreef:

Ja ik had ook horror, sf en actie verwacht met zo'n film titel

Dat is zo typisch hé het is niet omdat ik zo'n profielnaam heb dat je verwacht dat ik enkel sf en horror review hebje het fout. Ik vond het gewoon een hele saaie film te veel bankierenpraat sorry hoor

avatar van Davido
Wat een goede Nederlandse film weer! Heerlijk. Spanning was de gehele film aanwezig en op sommige momenten was deze echt hoog. Setting was top!! Muziek zeer goed en het acteerwerk perfect. Vandaar ook de 4,5.

Ja, er wordt over bankzaken gesproken en dat zal niet voor een ieder volledig te volgen zijn. Zal niet zeggen dat ik alle details tot in perfectie heb begrepen. Maar dat maakte voor het verloop van de film niet uit.

avatar van de grunt
"Het is nog nooit voorgekomen dat een Nederlandse zoveel nominaties kreeg"

Het is treurig gesteld met de Nederlandse film.

kappeuter (moderator)

avatar van martijn011
Sterke oorlogsfilm.

In het begin leek het wel heel makkelijk te gaan om via illegale praktijken het ondergrondse verzet te financieren. In de film gaat dit eigenlijk ook te snel naar mijn mening. Pas na ongeveer een uur komt er echt leven in de brouwerij en is het gewoon een uur lang genieten geblazen.
Heb het hier al meerdere malen gelezen, maar misschien was een mini-serie een beter idee geweest. Heel veel onderwerpen en gebeurtenissen voelen gewoon afgeraffeld aan.

Vaak zat valt er wat te zeuren over het acteerwerk in films van eigen bodem, maar ik moet zeggen dat de gehele cast het uitstekend doet. Ook Barry Atsma draagt de film met verve, al vond ik Jacob Derwig misschien nog net iets beter.
Verder is het visueel zeer aantrekkelijk en goed in beeld gebracht. Deze geschiedenis was mij totaal onbekend, goed dat hier een film over gemaakt is. Gelukkig ook nog een prima film.
Aanrader, ruim voldoende.

avatar van hannes64
coumi schreef:

Eindelijk weer iemand die dit ook al ziet.
Ik snap `t ook niet, we hebben teveel 'oorlogsfilms' op naam staan.
En dan denken ze ook nog hiermee een oscar in de wacht te slepen???
Ik denk `t dus niet hè.
Ik heb (denk ik) nog nooit een goeie actiethriller van nederlandse bodem gezien.
Mag voor mij wel een keer, zoals die zuid-koreanen, die maken prachtige 'whodunits', ze zijn daar meesters in.
Geld is er genoeg, maar geen enkele producent durft `t volgens mij aan.

kappeuter (moderator)
Bankier van Verzet wereldwijd te zien op Netflix | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

De Nederlandse oorlogsfilm Bankier van het Verzet is vanaf dinsdag overal ter wereld behalve in de Benelux op Netflix te zien.

Aardig filmpje als je WO II en 'Het Verzet' interessant vindt. Helaas wel heel erg voorspelbaar, wat het toch niet écht boeiend maakt.

Waku schreef:
Zeker een aanwinst in de vele nederlandse oorlogs drama;s die we al kennen.
Vooral omdat er dit keer aandacht wordt geschonken aan bankier Walraven van Wall en de gluiperige
NSB er Ros van Tonningen. Schandalig eigenlijk dat pas in 2010 van Wall een monument kreeg maar dit terzijde. De film zelf is behoorlijk taai. Het draait om de dialogen en niet om actie. Verder wordt er prima in geacteerd maar dat is niet zo vreemd met zo'n degelijke cast. Ook is er aandacht geschonken aan sfeer en details."Bankier van het verzet"ademt echt het jaren 40 sfeertje uit.

Minpuntje en wel heel knullig is na een minuut of 8 bijna 20 seconden een microfoon in beeld te zien is aan het plafond...benieuwd wie dit ook ziet.
3.5*|

Kan niet waar zijn. Dat zou echt heel erg slecht zijn. Spiegels schaduws je moet er altijd rekening mee houden.

avatar van Boneka
Vraagje. Is deze film volledig Nederlands ondertiteld dus ook het Nederlands gedeelte?

Boneka schreef:

Benieuwd of jij of anderen het ook zien......

Deze genomineerde film viel mij wel tegen. Erg weinig vaart bij tijd en wijle. Gedoe rondom die kinderen begreep ik wel maar was tranentrekkend saai. Nederlandse kinderen in een film vind bij voorbaat al geen succes. De film kende sowieso geen spanning. Dat had m.i. filmischer gekund. Deze geschiedenis kende ik nog niet. En idd Wallie was een held, zoals vele die de oorlog niet overleefden. Nb. Derwig oversteeg met zijn acteer prestaties het niveau van de rest.

avatar van notsub
Deze film zag ik recent op een KLM vlucht. Qua kijkervaring maakt dat groot verschil met een bioscoop, maar ik moet zeggen dat de inhoud me stevig bij de les hield. Het gaat inderdaad weer over de Tweede Wereldoorlog, maar van deze operaties hoorde ik niet eerder. Mede daarom was het zeker een meevaller. Het zag verder allemaal fraai uit en met de spanning zat het ook goed.

Ondanks alles wat ik over het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog heb gelezen en de films, die ik heb gezien, heb ik er nooit bij stil gestaan dat voor al dat actieve en passieve verzet tegen de bezetter uiteraard veel geld nodig was. Wat dat betreft is dit een leerzame en interessante film. Afgezien van het verhaal vind ik de film op zich niet erg bijzonder. Maar ik ben wel weer een beetje wijzer geworden.

Bloedstollend spannende, maar ook op momenten aangrijpende film, in een perfecte balans, met sterk spel van de cast, prachtig van fotografie en cinematografie. Terecht een Gouden Kalf voor beste film van 2018. Maar het is mij een raadsel waarom Jacob Derwig voor zijn rol een Gouden Kalf heeft gekregen en niet Barry Atsma, die een veel grote prestatie levert en de sterren van de hemel speelt. Het verhaal, en de dus de film, heeft me aan mijn stoel gekluisterd. Er zijn er maar weinigen die dit verhaal kenden, denk ik. Zegt De Jong hier nog iets over? De slotbeelden met dat bootje en dat zeil zijn om nooit te vergeten.

Wat eigenlijk wel navrant is, is dat Gijs van Hall (Jacob Derwig) eind jaren zestig is weggehoond als burgemeester van Amsterdam omdat hij als regent de 'nieuwe tijd' niet had begrepen. Weinigen waren misschien op de hoogte van zijn verzetsverleden. Al had dat toen natuurlijk geen verschil gemaakt. Ook in dat opzicht leert deze film ons toch wat.

Toch een beetje de zoveelste film over de oorlog. Interessant verhaal. Redelijk boeiend (ik het begin wat minder). Geen topper.

avatar van Koerok
Hoe heroïsch het ook allemaal was (en dat was het zeker), uiteindelijk is het verhaal toch net iets te saai. De lengte van de film helpt ook niet echt mee.
Hoe ze die valse promessen de bank in dachten te krijgen sloeg trouwens nergens op. Het is uiteindelijk wel gelukt, maar met dat plan was ik nooit akkoord gegaan. Veel je riskant.

Nederlands/Belgische co-productie is dit, niet alleen Nederlands !!
Maar het verhaal zal wellicht beter bekend zijn in Nederland dan in België.
Maar ik vond het wel een prima film, dit is het soort films die ik het liefst bekijk, waar gebeurd en dan tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat het voor mij nog interessanter maakt.
Waar gebeurd dus, boeiend gebracht, met een uitstekende cast.
Ook de locaties en decors zijn uitstekend...
En één van de grote pluspunten bij oorlogsfilms, de Duitsers spreken... Duits !!!
2 Uur duurt de film, maar heb me geen moment verveeld. Voor mij een topper dus !!!!

Zoveelste aspect van WO II : het financieren van verzetsbewegingen.
Interessant en boeiend dit alles te vernemen aan de hand van een zeer behoorlijk opgebouwde film.
De klassieke scènes, eigen aan het onderwerp, zijn er natuurlijk ook, maar er wordt ook overvloedig ingespeeld op de inzet en de menselijke reacties op de steeds dreigende toestand.
Sfeervol tijdsbeeld en goed acteerwerk.

Koerok schreef:

Ik vroeg me vooral af hoe ze deze verzilverd hebben? Dat werd me niet helemaal duidelijk.

Waku schreef:
Benieuwd of jij of anderen het ook zien......

Film binnen op blu ray. Heb drie keer heel goed gekeken, maar zie geen microfoon. Heb je de film bekeken op BD of DVD? of in de bios? En bij welk fragment. Je ziet m eerst buiten dan even binnen bij het bureau, maar ik zie geen schaduw of microfoon in beeld na 8 minuten.

BD en DVD verschillen qua tijd...

avatar van Boneka
Hoewel de film vol met historische fouten zit https://www.vn.nl/bankier-van-het-verzet/ vond ik de Bankier van het Verzet degelijk en goed in elkaar gezet. Er is een deel verzonnen, met name de acties die in veel gevallen nooit hebben plaatsgevonden, maar dat maakt deze film wel een stuk spannender. Haal je dat eruit dat blijft er een saaie vertelling over waar bijna niets in gebeurt. Zodoende kan ik helemaal meegaan met de scriptmakers. De film ziet er verder filmisch uit met mooie beelden snufjes en herinneringen. Geluid een dikke voldoende en de uitstraling ziet er ook perfect uit. Het verhaal van de banken mag dan wat saai zijn, er zit toch steeds een onderhuidse spanning in, waar verraad op de loer blijft liggen. Dat gegeven maakt deze film extra spannend. Vond wel dat het erg rustig was in de straten. En bij avondklok mag niemand naar buiten toe. Familie Atsma ging echter met hele gezin even "vuurwerk" kijken. Telefoongebruik was ook wel een gek dingetje. Deze was er vaak niet. Verzet gebruikte het bijna nooit en de lijnen die er waren, waren niet bestemd voor prive gebruik. Afijn het is een film dus fictie en waarheden zitten lekker door elkaar.

An sich is deze film prima te volgen al zitten er wel wat ingewikkelde stukken tussen. Zoals die waardepapieren verzilveren etc. De rol van Atsma vond ik niet subliem. Daarom ook waarschijnlijk geen gouden kalf voor hem. Vond hem net iets te eigentijds. Misschien hadden ze beter iemand anders kunnen casten. De rest deed het in mijn optiek toch een stuk beter. Zoals Jacob Derwig. Perfecte rol voor hem. Vond de techniek in deze film ook erg mooi al was het zeilbootje niet echt duidelijk met die twee jongens (ook op het eind). Wat wilde ze nou hiermee laten zien?

Rost van Tonningen hebben ze goed vertolkt. Zijn weduwe is nog lang in het nieuws geweest.

De film heeft ook nog wat extra's. Vooral de eerste extra (heden en verleden). De verwijderde scenes hadden inderdaad geen meerwaarde en zijn terecht niet in de film gekomen.

Film 4.0
Beeld 4.5 (met Ned. ondertiteling)
Geluid 4.5
Extra's 2.5