Adú (2020)

Alternatieve titel: Adu

Spanje

geregisseerd door Salvador Calvo
met Luis Tosar, Álvaro Cervantes en Anna Castillo

In een wanhopige poging om Europa te bereiken sluipen een zesjarig kind en zijn oudere zus over een landingsbaan in Kameroen, wachtend om in een vliegtuigruim te kruipen. Niet ver daarvandaan is een milieuactivist getuige van het vreselijke tafereel van een dode olifant, zonder slagtanden. Hij moet niet alleen stroperij bestrijden, maar krijgt ook problemen met zijn onlangs uit Spanje aangekomen dochter. Ondertussen, duizenden kilometers naar het noorden, in Melilla, bereidt een groep burgerwachten zich voor om het op te nemen tegen de woedende menigte immigranten die het hek van de grens willen bestormen. Dit zijn drie met elkaar verweven verhalen die draaien om een centraal thema, waarbij de hoofdpersonen niet weten dat hun lot onvermijdelijk hun pad oversteekt en dat hun leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

avatar van henrygreenways
Het jongetje in dit drama is een natuur talent !!

avatar van knusse stoel
Realistische film waarin de kijker in verschillende verhaallijnen wordt meegenomen in het leven van een Spaanse agent die werkt in Melilla (Spaanse exclave aan de Middellandse Zee in Marokko), een vader die bezig is de mensen van zich te vervreemden maar het beste met olifanten voorheeft en een jongetje van 6 jaar die van iedereen uit zijn nabije omgeving wordt weggerukt.
Indrukwekkende film met onbekende maar goed spelende crue, prima verhaal en een fraaie setting.
Een 7,5!

Helemaal eens met bovenstaande recenties, maar hogere waardering. Prachtig verfilmd en realistisch thema. Indrukwekkend totaal!

Vanaf de openingsscène wordt duidelijk dat Adú een pijnlijke kroniek is van hedendaags Afrika. Met armoede, stroperij en corruptie. En met witte mensen die bijdragen aan het probleem en witte mensen die het probleem willen oplossen.
Adú is allesbehalve een feelgoodfilm. Het is een gruwelijke tragedie over een continent waarin de toekomst weinig rooskleurig oogt. Het is het type film waardoor je weer eens zelf over de dynamiek in de wereld gaat nadenken.

zie,,,,https://delagarde.nl/adu-drie-weinig-rooskleurige-perspectieven-op-afrika

avatar van moshimoshi
Ok film, maar heeft me helaas niet echt omver geblazen.

avatar van filmkul
Goede maatschappelijk getinte film. Drie verhalen lopen door elkaar en komen uiteindelijk helaas eenvoudig, zonder verrassing, bij elkaar. Dat laatste maakt de climax niet wat je feitelijk verwacht. Buiten dat is het een goede film die een blik geeft in een weinig perspectief biedende wereld waarin corruptie, armoede en onrecht zege vieren. De kleine Adu zet een sterke rol neer, net als de overige acteurs. Visueel ziet de film er fraai uit met mooie maar pijnlijke beelden. Sterk drama, maar biedt helaas niet de verwachte climax. 3.5/4.0

Uitstekende film, die een beter einde verdiende.

avatar van Black Math
Uit Afrika lijken alleen maar films te komen vol ellende. Ik heb er eerder over geklaagd bij Blood Diamond, waarna knusse stoel me een lijstje gaf met films over Afrika die eens een keer niet over armoede, moord en oorlog gaan, maar tot mijn schaamte heb ik er nog geen van gezien. Ik ben er niet echt naar op zoek gegaan, wat toch lijkt te moeten, want als je wacht wat op je pad komt, zoals deze film, blijkt het toch weer om een hoop ellende te gaan.

De film draait om diverse personages die niet zozeer met elkaar in aanraking komen, maar zich in dezelfde locatie ophouden en indirect invloed op elkaar hebben. Vooral de aanwezigheid van de Spanjaarden voelde een beetje geforceerd aan, alsof er westerlingen aanwezig moesten zijn om een groot genoeg publiek aan te kunnen spreken. Visueel soms mooi, maar sommige beelden zien er te nep uit, met name in het vliegtuig. Grootste kracht is de kindacteur die het karakter Adú speelt die zijn naam aan de film geeft, hij is erg schattig en de wisselwerking met het personage Massar doet denken aan een soortgelijke interactie in de film Capharnaüm.

Die laatstgenoemde film tapt ondanks een andere problematiek toch ergens in dezelfde sentimenten als deze, maar doet dat op een eenduidigere manier. Dit komt met name door de verhaallijn rondom de Spanjaarden. Die is gewoon niet zo interessant. En uiteindelijk voelt deze film, ook qua einde, niet zo erg afgerond aan. Er had duidelijk meer uit het vat gehaald kunnen worden. 2,5*.

avatar van knusse stoel
Black Math schreef:

Die laatstgenoemde film tapt ondanks een andere problematiek toch ergens in dezelfde sentimenten als deze, maar doet dat op een eenduidiger manier. Dit komt met name door de verhaallijn rondom de Spanjaarden. Die is gewoon niet zo interessant. En uiteindelijk voelt deze film, ook qua einde, niet zo erg afgerond aan. Er had duidelijk meer uit het vat gehaald kunnen worden. 2,5*.

Fijn dat je Capharnaüm (2018) nog even noemt, deze ligt al een paar maanden op een grote stapel en komt maar niet aan de beurt. Ik zag dat je deze Capharnaüm (2018) vrij goed hebt beoordeeld met 3,5 sterren en zal voor ons de aanleiding zijn om dit weekend de film op de buis voorbij te laten komen. Jammer dat "Adú" niet bij jou aansloeg. Het is net als met het eten: -smaken verschillen-. Het einde had een betere uitwerking verdiend maar kreeg deze dus niet.

avatar van david bohm
Ambitieuze film die een gezicht weet te geven aan de immigratie vanuit Afrika. Drie verhalen lopen langs elkaar heen en raken elkaar eigenlijk nauwelijks. een en anders is wel mooi in beeld gebracht en het acteerwerk van met name de jonge Moustapha Oumarou maar ook van Anna Castillo is echt goed.