La Trinchera Infinita (2019)

Alternatieve titel: The Endless Trench

Spanje / Frankrijk

geregisseerd door Aitor Arregi, Jon Garaño en Jose Mari Goenaga
met Antonio de la Torre, Belén Cuesta en Vicente Vergara

Higinio en Rosa zijn pas enkele maanden getrouwd wanneer een burgeroorlog uitbreekt. Deze vormt een serieuze bedreiging voor hun leven. Met de hulp van zijn vrouw besluit Higinio een put te graven in hun eigen huis en die te gebruiken als voorlopige schuilplaats.

avatar van John Milton
Krijgt prima waarderingen wat ik zo zie, wordt hier genoemd als kanshebber voor de Goya dit jaar: The Endless Trench (2019) 4,5* from Eye for Film

avatar van Brandt
Prachtig ingetogen drama met vaak schilderachtige beelden. De regisseurs houden het klein en volgen voornamelijk de lotgevallen van Higinio die ondergedoken zit in zijn eigen huis. Het is treurig te zien hoe zeer de tegenstanders van Generaal Franco hebben geleden onder zijn schrikbewind. Higinio is aanvankelijk nog monter en hoopvol, maar zakt gaandeweg in lethargie. Ook zijn vrouw Rosa is op een gegeven moment de wanhoop nabij. Uitstekend spel van Antonio de la Torre die geloofwaardig oud wordt, complimenten voor de grime afdeling. De moraal: als de oorlog uitbreekt moet je het niet hebben van je buren.

avatar van Donnie Vallermee
Als je nog niet treurig was dan wordt je dat na deze film wel.

Heeeeeel lange zit en gebeurt zo weinig ...