Bik Eneich: Un Fils (2019)

Alternatieve titels: A Son | Un Fils | بيك نعيش: Un Fils

Tunesië / Frankrijk / Libanon / Qatar

geregisseerd door Mehdi Barsaoui
met Sami Bouajila, Najla Ben Abdallah en Youssef Khemiri

Het verhaal speelt zich af in Tunesië tijdens de zomer van 2011. Fares en Meriem brengen met hun 10-jarig zoontje Aziz hun vakantie door. Alles eindigt in een ramp wanneer de knaap per ongeluk in een hinderlaag wordt neergeschoten. Zijn verwonding zal hun leven veranderen: Aziz heeft een levertransplantatie nodig. Deze gebeurtenis leidt tot de onthulling van een groot familiegeheim.

Aangekocht door Cinéart. Releasedatum nog niet bekend.
EDIT: Vanaf 11 september te koop op dvd

avatar van Boenga
Bikkelhard, traag maar heel meeslepend en pakkend, naar de keel grijpend drama.

Een veelheid aan confrontaties: Aziz die wordt neergeschoten; levertransplantatie of sterven; Fares die niet de vader blijkt te zijn; de confrontatie met dat feit; de bijzonder moeilijke positie die daarop volgt voor Fares en nog meer voor Meriem; daarbovenop kinderen die verkocht worden voor hun organen;...

Maar ook geen tearjerker, nergens over the top.
Integendeel, het oogt allemaal levensecht, zowel het drama met zoon als de zorgen van de ouders - de angst, de woede, de droefheid die in close up van de gezichten af te lezen is.

Ook de omgeving en de achtergrond in Tunesië zijn een mooi en belangrijk onderdeel. Een middle class progressief gezin, in een schabouwelijk ziekenhuis, een arm stadje, en een land waar conservatief nog heel aanwezig is. Met een strijd tussen leger en rebellen, en met de problemen aan de grens met Libië.

En de twee hoofdacteurs: heerlijk.

Meer dan waarschijnlijk voor mij de film van het jaar - ook al is hij in 2019 uitgegeven.

Een geweldig familiedrama dat het allemaal heeft: het is vanaf het begin emorioneel aangrijpend zonder sentimenteel te zijn, het bekritiseert de religieuze wetten en opkomst van het moslimfundamentalisme zonder belerend te zijn en het plot is aldoor spannend doordat er telkens een nieuwe weg wordt ingeslagen waarvan je wilt weten hoe het afloopt.

Er worden naar mijn idee nogal wat films uit moslimlanden in Nederland uitgebracht die de corruptie en onderdrukkende religie in die landen bekritiseren (waarschijnlijk vormen de meeste filmmakers sowieso een progressief volkje), maar in het algemeen slagen ze er in om niet slechts kritiek te leveren maar om – zoals een kunstwerk betaamt – ambigu te zijn door bv. beide kanten van het verhaal te geven. Deze film doet dat door aldoor ethische dilemma’s op te werpen die aanzetten tot denken in plaats van simpelweg veroordelen.

avatar van Mads Smikkelsen
Zeerrrr de moeite waard, goed verhaal, goed geacteerd, spannend en interessant!

We hebben deze net gebracht in onze filmclub en aan de reacties te horen en te zien zal de poll uitstekend zijn. Puike film die nog even moet sudderen bij mij.

avatar van Fisico
Mooi sterk ingetogen drama waarbij een voorval een andere drama naar de oppervlakte doet drijven. Het is een film die beklijft en erg goed in beeld is gebracht. Zeer aangrijpend en emotioneel zonder de platte toer op te gaan. Het sterke punt van de film is ook dat er ethische kwesties de revue passeren. Komt daarbij ook de dreun die de vader te horen krijgt dat zijn zoon niet zijn biologische zoon is. Doordat hij hierdoor niet geschikt is als donor, moet er op zoek gegaan worden naar de echte vader. Niet evident dus, zeker niet onder deze emotionele omstandigheden. Hij zoekt uiteindelijk zijn toevloed op de illegale markt, maar ook dat is niet zonder risico.

Erg sterk is de authenticiteit van de film. Alles wordt erg goed in beeld gebracht. Sterke rollen van de ouders waarbij de machteloosheid centraal staat, de hoop en wanhoop ook. Ook de uitstekende regie hielp hierbij. Sterk einde ook waarbij je niet goed weet hoe het zal aflopen. Maximale betrokkenheid dus bij de kijker waardoor de film blijft nazinderen.