Nan Fang Che Zhan De Ju Hui (2019)

Alternatieve titels: The Wild Goose Lake | 南方車站的聚會

China / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Yi'nan Diao
met Lun-Mei Kwei, Ge Hu en Fan Liao

Hij is de leider van een gevaarlijke motorbende. Zij is een prostituee die er alles voor overheeft om haar vrijheid terug te krijgen. Ze ontmoeten elkaar terwijl hij op de vlucht is, en ontsnappen samen aan een bloederige bendeoorlog. Beiden worden ze niet begrepen maar ze begrijpen elkaar. Samen zijn ze bereid om nog één laatste keer te gokken en hun lot op het spel te zetten. De klopjacht kan beginnen.

avatar van Koekebakker
Een beeldschone misdaadfilm, werkelijk een genot voor het oog. Met mijn favoriete shot van dit festival: het shot van halverwege een trap, camera naar de onderste trede gericht, 2 mannen rennen na elkaar de trap op. Op de muur achter ze zie je alleen hun schaduw, handen en benen bewegen, maar de schaduw blijft op dezelfde plek, wordt alleen groter, omdat ze dichterbij het licht (bovenaan de trap) komen.

avatar van Rvdz
Ik vond Black Coal, Thin Ice niet zo denderend, maar dit was een aangename verrassimg. Heerlijke mix van atmosfeer en ultrageweld. De moord met de paraplu is er een voor in de geschiedenisboeken.

Vanaf 12 maart 2020 in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van Mr Thee
Beginscene
Na een kennismaking met de schurk en de prostituee, wordt langzaam duidelijk waarom al die mysterie bij dat station nu nodig is. Leuk gevonden.

Vervolg
Het verhaal wordt daarna niet heel spannend maar haast elke scene is prachtig. Scootergangsters zorgen voor actie in deze meer door mooie beelden gedragen actiefilm. De poster verraadt al dat de neonlichten en het spel van licht en donker wellicht de meest spektaculaire elementen vormen van deze film. Visuele hoogtepunten zijn voor mij onder meer de “neonvoeten”, de “op trappen rennende schaduw”.

Slotscene
Qua verhaal vind ik het niet héél verrassend dan wel prikkelend, al is het einde dan weer steengoed: daar wordt de fantasie dan toch echt geprikkeld!

avatar van Movie-Addicted
Heerlijk meesterwerkje!

*4+

De bioscooptrailer ziet er verbluffend mooi uit. Anticipatie!

Ik vind dit maar een saaie film. De beelden zijn artistiek en fraai maar typisch voor de (Chinese) noir met veel mistroostigheid, verval, duisternis en neonlichten dus niet echt origineel. Het verhaal is ook duister in de zin dat het (ongetwijfeld opzettelijk) moeilijk te volgen is maar bovenal weinig boeiend of spannend. Het gaat geloof ik over wie het tipgeld krijgt voor het aangeven van een voortvluchtige die wordt opgejaagd door politie en criminelen, maar het lijkt elke symbolische diepgang of hallucinante mysterie van andere films zoals Di Qiu Zui Hou De Ye Wan (2018) of Huan Tu (2018) te ontberen. Met name die laatste film blijft voor het hoogtepunt van Chinese (Singaporese) neo-noir.

PS. Saillant detail: de film is opgenomen in Wuhan (uiteraard vóór de Coronavirusuitbraak).

avatar van Shinobi
Gestileerde achtervolging.

Op basis van een kort geschreven teaser die ik een half jaar geleden las, verwachtte ik eigenlijk een gewelddadigere film te zien.

In een hoop mysterie zie je hoe een crimineel een prostituee ontmoet bij een afgelegen station in de nacht, terwijl er geen eind lijkt te komen aan de stromende regen. Hiermee wordt gelijk de toon gezet voor het vervolg. Uit een flashback blijkt dat de crimineel door een ongelukkige samenloop van omstandigheden op de vlucht is voor alles en iedereen.

Je zou verwachten dat deze klopjacht nogal wat voeten in aarde heeft. Jammer genoeg word je als kijker zowat overladen met informatie en - onnodige - personages, waardoor het enigszins lastig wordt om het verhaal te volgen. Ik miste dan ook de emotionele binding met deze personen, omdat ik mij nooit echt betrokken voelde bij de reis om uit hun miserie te ontsnappen.

Yi'nan Diao lijkt meer aandacht te hebben voor de neo-noir stijl. Te midden van een hoop nachtelijke regenbuien in neon verlichte straten worden je ogen getrakteerd op visuele hoogstandjes die veel intrige met zich meedragen. Van het creatief bloedvergieten tot aan het spelen met de schaduwen, zelfs fluorescerende schoenen nemen een opmerkelijke rol in.

Al met al is 'The Wild Goose Lake' een aardige visuele trip, maar het gebrek aan een spannend verhaal is een domper.

3,0 Sterren.

Oei, dit is puur mooidoenerij, zonder dat het iets toevoegt aan verhaal, thema, of symboliek. zo’n scène in dierentuin is prachtig, maar slaat nergens opWel heel mooi, opening en finale zijn vooral erg goed, maar verder een compleet ‘lege’ film. Tegenvaller.

avatar van james_cameron
Arty farty misdaadfilm, bij vlagen best oké maar niet zelden erg langdradig en saai. Het mooie camerawerk helpt- de neon belichting is bijvoorbeeld helemaal geweldig en bepaalde aktiescenes zijn inventief in beeld gebracht, maar de personages blijven aan de oppervlakte hangen en de plot is erg, erg karig.

Mager.

Net zoals de meeste Chinese arthouse die tegenwoordig uitgebracht wordt. Onder impuls van Jia worden er tegenwoordig vaak wat genre elementen toegevoegd, maar die onderstrepen eigenlijk alleen maar de sleur waarin die cinema zich momenteel bevindt.

Een paar momenten van extreem geweld, die eigenljik compleet geen indruk weten te maken. Neon is hip, maar hier ziet het er redelijk sloppy uit. De camera probeert af en toe wel wat speciaals te doen, maar het zijn momenten en scenes die wat verloren aanvoelen binnen de rest van de film. De hele boel verloopt gewoon erg hoekig.

En het verhaaltje lijkt de slechtste elementen van misdaad en arthouse te combineren. Echt slecht is de film ook niet, af en toe leeft het een beetje op, maar het is allemaal best mager, het voelt ook redelijk ouderwets en beteurterd aan, maar da's blijkbaar het imago van China dat hier verkocht kan worden. Weer veel hype en gedoe voor niks.

avatar van Mads Smikkelsen
Prachtige beelden, knap gemaakt, goed verhaal en goed geacteerd!

avatar van mjk87
Ik denk dat ik de films van Diao dan toch niet helemaal kan waarderen. Ook Black Coal, Thin Ice vond ik een vrij kille afstandelijke film die me nooit echt wist te trekken. Die was visueel dan nog erg fijn, ook dat valt in The Wild Goose Lake tegen. Soms nog wel visueel sterke momenten (halverwege in die tent, enkele nachtscènes) maar vaak is het toch saaiheid troef en de locaties zijn ook niet echt prikkelend. Acteerwerk is prima ingetogen maar ook afstandelijk, al kan dat ook door de hele sfeer van de film komen dat het zo overkomt. Heel slecht is het allemaal niet en een enkel moment springt er echt uit qua camerabeweging (direct in het begin met die paraplu) maar echt leuk vond ik dit niet om te kijken. 2,0*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kunstzinnige krachtpatserij.

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; The Wild Goose Lake is een feest voor het oog. Deze filmproductie heeft inhoudelijk misschien weinig om het lijf, alles wordt meer dan recht getrokken door de verbluffende visuele inspanningen van de filmmakers. Menige cameraman zal beamen dat het een natte droom moet zijn aan zo een film mee te mogen werken. Praktische elke scene is een klein kunstwerkje.

Dat er ook zoveel moois uit Wuhan kan komen wisten we niet. De wereld kent deze Chinese miljoenenstad immers als epicentrum van de verschrikkelijke Coronacrisis. Hier gebruikt de regisseur deze omgeving om zijn indrukwekkende schaduwspel vorm te geven, als de nachtelijke vlucht van een crimineel in beeld wordt gebracht. Alles met opzet uitgedacht en dus ook Neo-noir. Vroeger - in zwart-witte tijden - noemde men zoiets gewoon een misdaadfilm.

Ondanks de kunstzinnige krachtpatserij is er ook kritiek. Want er worden nogal wat vage personages geïntroduceerd en door de bijzondere vertelwijze is niet altijd alles even duidelijk. Het haalt je als kijker soms uit je ritme. Daar kunnen lichtgevende zolen en Boney M. geen verandering in aanbrengen. Het biedt zelfs dusdanig veel afleiding dat je gaandeweg murw raakt. Alle goede bedoelingen en dubbele lagen ten spijt.

***

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

avatar van umbra
Had hier eigenlijk meer van verwacht, eerder bikkelharde misdaad-actie en het kwam allemaal nogal braafjes over, dan zijn de Koreanen, Indonesiërs en Japanners toch vaak beter in compromisloze actie en misdaadfilms. Film starte wel goed, maar ik wou daarna blijkbaar meer, wat niet kwam. Laat me wel zeggen, dit is nog altijd beter dan menig Amerikaanse misdaadfilm vd laatste jaren hoor.