Nan Fang Che Zhan De Ju Hui (2019)

Alternatieve titels: The Wild Goose Lake | 南方車站的聚會

China / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Yi'nan Diao
met Lun-Mei Kwei, Ge Hu en Fan Liao

Hij is de leider van een gevaarlijke motorbende. Zij is een prostituee die er alles voor overheeft om haar vrijheid terug te krijgen. Ze ontmoeten elkaar terwijl hij op de vlucht is, en ontsnappen samen aan een bloederige bendeoorlog. Beiden worden ze niet begrepen maar ze begrijpen elkaar. Samen zijn ze bereid om nog één laatste keer te gokken en hun lot op het spel te zetten. De klopjacht kan beginnen.

• Vanaf 12 maart in de bioscoop

avatar van Koekebakker
Een beeldschone misdaadfilm, werkelijk een genot voor het oog. Met mijn favoriete shot van dit festival: het shot van halverwege een trap, camera naar de onderste trede gericht, 2 mannen rennen na elkaar de trap op. Op de muur achter ze zie je alleen hun schaduw, handen en benen bewegen, maar de schaduw blijft op dezelfde plek, wordt alleen groter, omdat ze dichterbij het licht (bovenaan de trap) komen.

avatar van Rvdz
Ik vond Black Coal, Thin Ice niet zo denderend, maar dit was een aangename verrassimg. Heerlijke mix van atmosfeer en ultrageweld. De moord met de paraplu is er een voor in de geschiedenisboeken.

Vanaf 12 maart 2020 in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van Mr Thee
Beginscene
Na een kennismaking met de schurk en de prostituee, wordt langzaam duidelijk waarom al die mysterie bij dat station nu nodig is. Leuk gevonden.

Vervolg
Het verhaal wordt daarna niet heel spannend maar haast elke scene is prachtig. Scootergangsters zorgen voor actie in deze meer door mooie beelden gedragen actiefilm. De poster verraadt al dat de neonlichten en het spel van licht en donker wellicht de meest spektaculaire elementen vormen van deze film. Visuele hoogtepunten zijn voor mij onder meer de “neonvoeten”, de “op trappen rennende schaduw”.

Slotscene
Qua verhaal vind ik het niet héél verrassend dan wel prikkelend, al is het einde dan weer steengoed: daar wordt de fantasie dan toch echt geprikkeld!

avatar van Movie-Addicted
Heerlijk meesterwerkje!

*4+

De bioscooptrailer ziet er verbluffend mooi uit. Anticipatie!

Ik vind dit maar een saaie film. De beelden zijn artistiek en fraai maar typisch voor de (Chinese) noir met veel mistroostigheid, verval, duisternis en neonlichten dus niet echt origineel. Het verhaal is ook duister in de zin dat het (ongetwijfeld opzettelijk) moeilijk te volgen is maar bovenal weinig boeiend of spannend. Het gaat geloof ik over wie het tipgeld krijgt voor het aangeven van een voortvluchtige die wordt opgejaagd door politie en criminelen, maar het lijkt elke symbolische diepgang of hallucinante mysterie van andere films zoals Di Qiu Zui Hou De Ye Wan (2018) of Huan Tu (2018) te ontberen. Met name die laatste film blijft voor het hoogtepunt van Chinese (Singaporese) neo-noir.

PS. Saillant detail: de film is opgenomen in Wuhan (uiteraard vóór de Coronavirusuitbraak).

avatar van Shinobi
Gestileerde achtervolging.

Op basis van een kort geschreven teaser die ik een half jaar geleden las, verwachtte ik eigenlijk een gewelddadigere film te zien.

In een hoop mysterie zie je hoe een crimineel een prostituee ontmoet bij een afgelegen station in de nacht, terwijl er geen eind lijkt te komen aan de stromende regen. Hiermee wordt gelijk de toon gezet voor het vervolg. Uit een flashback blijkt dat de crimineel door een ongelukkige samenloop van omstandigheden op de vlucht is voor alles en iedereen.

Je zou verwachten dat deze klopjacht nogal wat voeten in aarde heeft. Jammer genoeg word je als kijker zowat overladen met informatie en - onnodige - personages, waardoor het enigszins lastig wordt om het verhaal te volgen. Ik miste dan ook de emotionele binding met deze personen, omdat ik mij nooit echt betrokken voelde bij de reis om uit hun miserie te ontsnappen.

Yi'nan Diao lijkt meer aandacht te hebben voor de neo-noir stijl. Te midden van een hoop nachtelijke regenbuien in neon verlichte straten worden je ogen getrakteerd op visuele hoogstandjes die veel intrige met zich meedragen. Van het creatief bloedvergieten tot aan het spelen met de schaduwen, zelfs fluorescerende schoenen nemen een opmerkelijke rol in.

Al met al is 'The Wild Goose Lake' een aardige visuele trip, maar het gebrek aan een spannend verhaal is een domper.

3,0 Sterren.

Oei, dit is puur mooidoenerij, zonder dat het iets toevoegt aan verhaal, thema, of symboliek. zo’n scène in dierentuin is prachtig, maar slaat nergens opWel heel mooi, opening en finale zijn vooral erg goed, maar verder een compleet ‘lege’ film. Tegenvaller.