Carmen y Lola (2018)

Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Arantxa Echevarria
met Moreno Borja, Rafaela León en Zaira Morales

Carmen woont in een zigeunergemeenschap in de buitenwijken van Madrid. Zoals alle vrouwen die ze in de gemeenschap heeft ontmoet, is ze voorbestemd om een patroon te reproduceren dat van generatie op generatie wordt herhaald: trouwen en zoveel mogelijk kinderen opvoeden. Maar op een dag ontmoet ze Lola, die ook zigeunerin is, ervan droomt naar de universiteit te gaan en van meisjes houdt. Carmen ontwikkelt snel een band met Lola en ze ontdekken een wereld die hen onvermijdelijk ertoe brengt om door hun familie te worden afgewezen.

Vanaf 20 juni in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Baboesjka
Best goed, maar ik vind 'm niet heel bijzonder of uitermate interessant. Het drama op het eind raakte mij wel. Ik vind het realistisch gespeeld en de vogels vind ik een mooie, kleurrijke en artistieke toevoeging. Voldoende. 3*

Voor de film zijn veel echte zigeuners gecast en dat maakt dat de film fraai om te zien want zigeuners zijn een kleurrijk volkje. Het geeft de film ook een authentiek karakter. Maar de inhoud van de film is helaas heel erg zwak. Er is zelfs nauwelijks inhoud want de film biedt niets meer dan twee meisjes die op elkaar verliefd worden en dat simpele gegeven wordt over 103 minuten uitgesmeerd… het maakt de film zeer traag en saai.

De film had een stuk spannender gemaakt kunnen worden maar ik heb het vermoeden dat de film lijdt onder ‘intersectionaliteit’ hetgeen de nieuwe mode is onder radicaal-links. De film wil een lans breken voor homoseksuele relaties maar het is eveneens politiek correct jegens de homovijandige zigeuners die dus ook positief in beeld moeten komen zodat die homovijandigheid flink moet worden afgezwakt waarmee echter alle spanning uit de film wordt gehaald. In deze film zijn zigeuners helemaal niet crimineel, ook al noemen ze niet-zigeuners nog steeds ‘burgers’ hetgeen toch zou moeten betekenen dat zigeuners als niet-burgers zich buiten de maatschappij en haar wetten plaatsen (zigeuners die zeggen dat zij niet crimineel zijn en dat ‘burger’ slechts een benaming is toch een beetje hetzelfde als Hells Angels die zeggen dat zij niet crimineel zijn en dat hun badges slechts versieringen zijn). Dus als dan uiteindelijk de lesbische relatie uitkomt wordt er wel theatraal stampij gemaakt door de omgeving maar echte dreiging jegens de meisjes voel je niet: daarvoor worden deze zigeuners veel te braaf afgeschilderd.

In bv. Suburra (2015) - MovieMeter.nl voel je juist enorme spanning zodra er een zigeuner opduikt in het criminele wereldje want die worden afgebeeld als huiveringwekkende beesten. Ook zijn de eerwraakfilms spannend en huiveringwekkend omdat ze moslims tonen als de moordenaars van hun eigen kinderen. Soms heeft een film politieke incorrectheid nodig om de film spannend te maken en slaat omgekeerd – zoals bij deze film – politieke correctheid elke spanning dood. Nu snap ik wel dat als je echte zigeuners cast je die niet als monsters durft af te beelden (want dat zullen de zigeuners niet pikken) maar dat is dan weer de schaduwzijde van het ‘authentiek’ casten.

avatar van Collins
Een jonge vrouw tekent een grote felgekleurde vogel op een armzalig stukje muur in een even armzalige voorstad van Madrid. Haar naam is Lola. Zij is een gitana, een roma. Een zigeunerin. De geverfde vogel verbeeldt haar verlangen naar vrijheid. Lola wil geen gevangene van de zigeunergemeenschap zijn. Zij wil haar eigen weg gaan, de wereld zien, zich ontplooien. Zij wil zich afkeren van haar voorbestemde leven om een gezin te stichten met een man aan wie zij gehoorzaam moet zijn. De culturele last waarmee zij is opgezadeld is haar een gruwel.
De film zet het leven van twee jonge gitanas centraal. Lola is er één van. Carmen de andere. Middels een verhaal over de ontluikende liefde tussen de twee jonge vrouwen geeft de film een inkijk in het traditionele zigeunerleven met alles er op en eraan. De familiebanden, de feesten, het patriarchaat, de toewijding aan de kerk, de markt, de flamenco en uiteraard de verstikkende ongeschreven wetten, waaraan een ieder zich moet houden. Een culturele microkosmos ontvouwt zich.
De gitanos leiden een geïsoleerd leven als gevolg van eeuwenlange discriminatie door de papayas (de witte buitenstaanders). De onvrede daarover vormt een sudderende onderlaag in de film. Vanuit die onderlaag wordt soms confronterend uitgehaald. Zo is er een scène waarin Carmen werk zoekt in een Spaanse kapsalon, alwaar haar zonder pardon door een zeer giftige eigenaresse de deur wordt gewezen als blijkt dat zij een gitana is. Het is een mooie verhelderende scène.
Fijne cast. Twee prima hoofdrolspeelsters, die twee temperamentvolle dames neerzetten. Heel naturel. Heel sensueel. Met levenslust en humor. Zeer aangenaam om naar te kijken. De andere personages bestaan voornamelijk uit figurerende leden uit de zigeunergemeenschap. Authentiek en geloofwaardig in hun performance.
Ik las het bij De filosoof ook al, maar het is opvallend dat regisseuse Arantxa Echevarría in haar schets van het zigeunerleven geheel voorbij gaat aan de criminele activiteiten (drugshandel) waar de zigeuners ook om bekend staan. Het zal een concessie zijn. In de traditionele gemeenschap is homoseksualiteit natuurlijk een lastig thema. Liever ontkent men het bestaan daarvan. Daarbovenop nog een verwijzing naar criminele activiteiten zou een film met authentieke zigeuners in een authentieke setting waarschijnlijk onmogelijk hebben gemaakt.
De toon van de film is niet sensationeel of sentimenteel. De traan wordt niet geschuwd, maar ook niet per sé gezocht. Het verhaal is dramatisch, maar de registratie van het drama is tamelijk nuchter. Geen violen en uitgebaggerde pathetiek. Gewoon een realistische weergave die door de kijker soms schouderophalend, soms snotterend en soms glimlachend wordt ondergaan.
In het laatste halve uur gaat het opeens toch de melodramatische kant op en verliest de film zich in een aantal clichés die in een zoetige romantische comedy niet zouden misstaan. Ik ben niet tegen wat clichés, maar de rauwe, eerlijke en ongekunstelde toon van de film wordt wel erg snel en gemakkelijk verkwanseld om maar bij een sentimenteel einde uit te kunnen komen.
De zin van die concessie ging aan mij voorbij.

Is het niet zo dat het idee dat 'zigeuners' die niet-crimineel zijn niet authentiek zouden zijn op een vooroordeel berust? We volgen twee (!) gezinnen in de film. Is het voor jullie werkelijk ondenkbaar dat die niet crimineel zijn? Wat dat met radicaal-links te maken heeft is me een raadsel. 'Lijdt' de film Kruimeltje ook onder 'intersectionaliteit' omdat er toevallig ook veel straatjongens zonder hart van goud bestaan?

Maar dat schrijven Collins of ik niet: wij schrijven dat door echte zigeuners te nemen die de zigeuners in de film moeten spelen de film en de gespeelde zigeuners authentiek zijn. Of zij wel of niet crimineel zijn maakt daarbij niet uit. En ik geloof graag dat veel zigeuners, inclusief degenen in de film, niet crimineel zijn hetgeen hen niet minder authentiek maakt. Wel geloof ik in het vooroordeel dat ook veel zigeuners crimineel zijn. En ik sloeg aan op het feit dat de zigeuners in de film niet-zigeuners ' burgers' noemen: als de zigeuners zelf zo goed zijn geïntegreerd en dus de wetten van het land eerbiedigen, dan zijn zij zelf toch ook burgers geworden?

Intersectionaliteit slaat volgens mij - in de praktijk - op het principe dat alle minderheden dezelfde vijand (onderdrukker) hebben, namelijk de 'witte' man, zodat alle minderheden solidair naar elkaar moeten zijn. Vrouwen mogen dus geen kritiek hebben op de vrouwenonderdrukking in de islam want moslims zijn ook een onderdrukte minderheid zodat vrouwen het juist moeten opnemen voor moslims, etc. Die intersectionaliteit maakt de film zwak want dubbelhartig (al kan het ook gewoon het gevolg zijn van het laten spelen van echte zigeuners die geen negatieve rol van zigeuners willen spelen): aan de ene kant wil het kritiek uiten op de homovijandige cultuur van de zigeuners maar aan de andere kant wil het ook niet de zigeuners aanvallen omdat ook zij een minderheid vormen.

Overigens, het feit alleen al dat echte zigeuners deze film willen spelen toont eigenlijk al dat ook zigeuners tegenwoordig niet meer zo homovijandig zijn c.q. dat zigeuners die het voor homo's willen opnemen worden geaccepteerd binnen de zigeunergemeenschap (dus dat zigeuners inderdaad goed zijn geïntegreerd). Dat ondergraaft eigenlijk al de hele film want wat is het probleem dan nog eigenlijk?

Bedankt voor je toelichting. Het onderscheid burger/zigeuner gaat naar mijn idee niet zo zeer over het eerbiedigen van wetten, maar eerder over etniciteit. Ik denk daarom dat een vergelijking met de Hell's Angels mank gaat. Zij worden - doorgaans - niet met een leren vestje geboren.

Wat jij schetst is natuurlijk een gevaar (en probleem) van intersectionaliteit, al zit er natuurlijk ook een positieve kant aan. Ik denk dat het door jou genoemde vijandbeeld van de witte man deels op een karikatuur berust en geen recht doet aan de variatie onder de aanhangers van intersectionaliteit - al is het natuurlijk ook vaak een witte man die racistisch of seksistisch is.

Als dat laatste wat jij zegt, dat er zigeuners zijn die het opnemen voor homoseksuelen, waar is, dan betekent dat toch niet dat er door de bank genomen geen probleem kan zijn?

Verder denk ik niet dat het de filmmaker te doen was om homovijandigheid onder zigeuners an sich. Eerder over het opgroeien in een verstikkende omgeving en de moeite die het kost om je daaraan te ontworstelen. Bovendien laat hetgeen er in de film gebeurt toch duidelijk zien dat homovijandigheid niet leuk is voor de homo in kwestie en wordt er toch wel kritiek geleverd op deze homovijandigheid - zonder de daders als beesten af te schilderen. Deze nuance sprak mij juist aan.

avatar van mrklm
De 16-jarige Lola [Zaira Romero] houdt haar lesbische gevoelens angstvallig geheim voor de buitenwereld, maar dat wordt erg lastig wanneer ze als een blok valt voor de 17-jarige Carmen [Rosy Rodríguez] die ze leert kennen op de markt waar ze beiden werken. Carmen staat echter op het punt zich te verloven met Lola's neef en binnen de uiterst traditionele zigeunercultuur waar beide meisjes in zijn opgegroeid wordt homoseksualiteit beschouwd al één van de grootste zonden die je kunt begaan.

Het simpele en voorspelbare verhaal is veel te mager voor deze speelduur, maar Arantxa Echevarria zet wel een levendig en authentiek beeld neer van de zigeunercultuur - met het verlovingsfeest als hoogtepunt - en ze weet prima vertolkingen uit haar volstrekt onervaren cast te halen, vooral van Morena Borja en Rafaéla Leon als Lola's ouders.

avatar van Drulko Vlaschjan
Een dag of tien geleden gezien en alweer grotendeels vergeten. Dat zegt wel iets. Ik weet nog dat ik het een voorspelbaar filmpje vond met aardig wat clichés, matig acteerwerk, informatie-via-dialoog (die vader die in een driftbui zorgvuldig uiteenzet waarom hij zo kwaad is) en de minst invoelbare liefde ooit - de vonken sprongen er niet bepaald vanaf. Het sfeertje was op zich wel aangenaam, ik heb mij niet verveeld, maar zou ik C&L aanraden aan mijn vrienden? Helaas.