Carmen y Lola (2018)

Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Arantxa Echevarria
met Moreno Borja, Rafaela León en Zaira Morales

Carmen woont in een zigeunergemeenschap in de buitenwijken van Madrid. Zoals alle vrouwen die ze in de gemeenschap heeft ontmoet, is ze voorbestemd om een patroon te reproduceren dat van generatie op generatie wordt herhaald: trouwen en zoveel mogelijk kinderen opvoeden. Maar op een dag ontmoet ze Lola, die ook zigeunerin is, ervan droomt naar de universiteit te gaan en van meisjes houdt. Carmen ontwikkelt snel een band met Lola en ze ontdekken een wereld die hen onvermijdelijk ertoe brengt om door hun familie te worden afgewezen.

• Vanaf 13 juni in de bioscoop

Vanaf 20 juni in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Baboesjka
Best goed, maar ik vind 'm niet heel bijzonder of uitermate interessant. Het drama op het eind raakte mij wel. Ik vind het realistisch gespeeld en de vogels vind ik een mooie, kleurrijke en artistieke toevoeging. Voldoende. 3*

Voor de film zijn veel echte zigeuners gecast en dat maakt dat de film fraai om te zien want zigeuners zijn een kleurrijk volkje. Het geeft de film ook een authentiek karakter. Maar de inhoud van de film is helaas heel erg zwak. Er is zelfs nauwelijks inhoud want de film biedt niets meer dan twee meisjes die op elkaar verliefd worden en dat simpele gegeven wordt over 103 minuten uitgesmeerd… het maakt de film zeer traag en saai.

De film had een stuk spannender gemaakt kunnen worden maar ik heb het vermoeden dat de film lijdt onder ‘intersectionaliteit’ hetgeen de nieuwe mode is onder radicaal-links. De film wil een lans breken voor homoseksuele relaties maar het is eveneens politiek correct jegens de homovijandige zigeuners die dus ook positief in beeld moeten komen zodat die homovijandigheid flink moet worden afgezwakt waarmee echter alle spanning uit de film wordt gehaald. In deze film zijn zigeuners helemaal niet crimineel, ook al noemen ze niet-zigeuners nog steeds ‘burgers’ hetgeen toch zou moeten betekenen dat zigeuners als niet-burgers zich buiten de maatschappij en haar wetten plaatsen (zigeuners die zeggen dat zij niet crimineel zijn en dat ‘burger’ slechts een benaming is toch een beetje hetzelfde als Hells Angels die zeggen dat zij niet crimineel zijn en dat hun badges slechts versieringen zijn). Dus als dan uiteindelijk de lesbische relatie uitkomt wordt er wel theatraal stampij gemaakt door de omgeving maar echte dreiging jegens de meisjes voel je niet: daarvoor worden deze zigeuners veel te braaf afgeschilderd.

In bv. Suburra (2015) - MovieMeter.nl voel je juist enorme spanning zodra er een zigeuner opduikt in het criminele wereldje want die worden afgebeeld als huiveringwekkende beesten. Ook zijn de eerwraakfilms spannend en huiveringwekkend omdat ze moslims tonen als de moordenaars van hun eigen kinderen. Soms heeft een film politieke incorrectheid nodig om de film spannend te maken en slaat omgekeerd – zoals bij deze film – politieke correctheid elke spanning dood. Nu snap ik wel dat als je echte zigeuners cast je die niet als monsters durft af te beelden (want dat zullen de zigeuners niet pikken) maar dat is dan weer de schaduwzijde van het ‘authentiek’ casten.