Elisa y Marcela (2019)

Spanje
Biografie / Drama

geregisseerd door Isabel Coixet
met Natalia de Molina, Greta Fernández en Francesc Orella

Het is het jaar 1901. Marcela Gracia Ibeas en Elisa Sanchez Loriga zijn twee lesbische vrouwen en wonen in Spanje. Ze willen met elkaar trouwen, maar volgens de wet is dit niet toegestaan. Elisa neemt de identiteit van een man aan om alsnog met Marcela te kunnen trouwen.

Aardige film over twee vrouwen die als man en vrouw met elkaar trouwen om zo samen door het leven te kunnen gaan. Een intiem portret over twee verliefde mensen die door de samenleving moeilijk bij elkaar kunnen zijn. Op zich een mooi verhaal dat hier gestileerd in beeld gebracht is. Echter wel wat aan de saaie en eentonige kant.

avatar van IH88
Elisa y Marcela

Stijlvolle en indrukwekkende film. Elisa Y Marcela gaat over twee vrouwen die begin vorige eeuw een relatie aangaan, in een tijd waar homoseksualiteit niet werd getolereerd en zelfs strafbaar was (wat nu nog steeds in veel landen zo is). De Molina en Fernández zijn fantastisch in de hoofdrollen, en zeker in het begin voel je de liefde en chemie tussen beide.

De film ziet er schitterend uit, en de zwart-wit beelden en scherpe beeldkwaliteit zorgen ervoor dat iedere scene als een schilderij aanvoelt. Wanneer er in het tweede gedeelte wat meer drama komt, en Elisa en Marcela met de autoriteiten te maken krijgen, wordt het iets minder, maar gelukkig eindigt de film wel zeer sterk.

avatar van rep_robert
Elisa y Marcela is bij vlagen een hypnotiserende film met twee mooie vrouwen in de hoofdrol die een geloofwaardige chemie met elkaar neerzetten. Af en toe gooit regisseusse Coixet er nog wat geinige visuele snufjes in om ervoor te zorgen dat het zwart/wit filmen niet te gemakzuchtig overkomt. Vooral hoe er vanaf een zwart/wit foto van korrelige kwaliteit naar de daadwerkelijke scene overgegaan wordt is iets waar ik erg van kan genieten. De "erotische" scenes waren ook mooi gefilmd, alleen Coixet gaat af en toe over het randje van geloofwaardigheid. Elkaar beminnen met een dooie octopus die tegen beide lichamen aan glijdt, tja.... Echt weird as fuck en overbodig voor de film.
Het is ook jammer dat het verloop van de film niet vloeiend verloopt. Alsof Coixet niet goed raad wist met de tijdsprongen. Het voelt teveel aan alsof er een checklist betreft de levens van de twee vrouwen afgevinkt moest worden. Wanneer één aspect behandeld is kan er overgeschakeld naar het volgende hoofdstuk in het leven van de twee vrouwen. Dit heeft er voor gezorgd dat de emotionele impact aan het einde van de film gering bleef.
Al is dit wel een interessant verhaal en lijkt het meeste met de werkelijkheid te stroken. Alleen wat er verder in Argentinië is gebeurd met de twee dames (vooral Elisa) lijkt een mysterie.

Degelijk, maar laat het qua pacing wel redelijk liggen.

Een opmerkelijk verhaal dat goed wordt neergezet. De actrices doen hun werk adequaat. En de zwart-wit fotografie is fraai en past goed bij dit verhaal. Maar wat betreft de regie: er is veel aandacht voor de ontwikkeling van deze liefdesrelatie, m.a.w. in het eerste gedeelte van de film gebeurt niet zoveel behalve dan dat de twee vrouwen aangetrokken worden tot elkaar en een relatie met elkaar krijgen, maar in het 2e gedeelte van de film gaat het verhaal dan echt los. Wat mij betreft had dat 1e gedeelte flink ingekort mogen worden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een biografische film over het eerste lesbische koppel dat in Spanje getrouwd is. Een film in twee delen met eerst de bloeiende relatie en daarna de dramatiek dat het met zich meebrengt van twee vrouwen die van elkaar houden in een tijd en land waar dat als duivels werd gezien. Qua verhaal op zich niet zo bijzonder, maar het blijft altijd verbazend hoe mensen zo hard problemen hebben met met twee mensen die elkaar graag zien.

De film kent twee grote troeven. De twee hoofdactrices doen het best goed met de nodige chemie tussen elkaar. Ze brengen leven in de personages en dragen de film zonder problemen. Daarnaast is het visueel een pareltje. Het gebruik van zwart/wit is in zeer passend en zorgt dat de focus op de twee vrouwen ligt. Zeer licht op verschillende momenten, heerlijk om te zien. Voor cinematografe Jennifer Cox was dit trouwens haar eerste langspeelfilm. Ik hoop nog meer van haar te zien.