Y Tu Mamá También (2001)

Mexico
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Maribel Verdú, Gael Garciá Bernal en Diego Luna

Tijdelijk in de steek gelaten door hun vriendinnen ontmoeten de rijke tieners Tenoch en Julio de oudere Luisa op een bruiloft. Om indruk op haar te maken vertellen de twee dat ze op het punt staan een roadtrip te maken naar het mooie en geheime strand genaamd Boca del Cielo. Geïnteresseerd vraagt Luisa of ze met hen mee kan. Snel zijn de drie op weg naar hun fictieve bestemming. Onderweg leiden verleidingen, ruzies en het contrast tussen het rijke trio en de arme omgeving tot de nodige verwikkelingen.

avatar van Vinokourov
Bweuk, vond hier niet zo heel veel aan. Een dame ergens rond de 30 jaar wordt meegenomen door twee hitsige pubers. Ik denk dat ze niet zo weldenkend is, want wie doet nou zoiets? De twee jongens vinden het hoe dan ook prima en hebben achter elkaar seks met haar. Het is sowieso een redelijk expliciete film met de nodige vunzigheden en ook veel geruzie over en weer. Het is dat het een roadmovie is en je als kijker nog leuke beelden van Mexico krijgt te zien, anders was het oordeel vast lager uitgevallen.

avatar van DonPeliculón
The One Ring schreef:
Ik had al vrij snel door dat ze ongeneeselijk ziek was en iets bijzonder wilde doen met haar leven voordat het te laat was.

Hoe had je dat in hemelsnaam door dan? Kan me niet herinneren dat daar aanwijzingen voor waren zo gauw..

avatar van The One Ring
Ik heb na vier jaar daar niet meteen een direct antwoord voor klaar. Werd er niet naar gehint in haar gedrag?

avatar van DonPeliculón
The One Ring schreef:

Hm ja, vier jaar geleden alweer inderdaad, zie ik nu pas. Er wordt wel naar gehint in de zin van dat ze af en toe een huilbui heeft, maar het is logisch om te denken dat dat komt door het slippertje van haar man.

avatar van Franklin1975
Ik heb gisteren deze geweldige film gezien, maar ik kan mij echt niet herinneren dat er in de film verwijzingen zijn dat Luisa ernstig ziek was. Op het eind wordt ook duidelijk dat ze niemand op de hoogte heeft gebracht van haar ziekte, behalve vlak voor ze stierf nadat de jongens weer weg waren uit haar leven.

Ik snap ook het commentaar hierboven van Vinokourov niet, het feit dat hij zich stoort aan de vunigheden en geruzie in de film en ook het feit niet snapt waarom dat Luisa met de twee vrienden die 10 jaar jonger zijn dan zij, mee op road trip gaat. Dat lijkt mij wel erg voor de hand liggend als je een beetje hebt opgelet én de film hebt afgekeken.

Deze film is nu samen met Lucia Y El sexo, Cáotica Ana en Mancóra mijn topfavoriete Spaanstalige films, met Habla Con Ella daar kort achter.

avatar van nilserr
Zwoele roadmovie met geweldige muziek een vrije benadering van seksualiteit, wat voor een losbandige sfeer zorgde. In mijn optiek zorgde deze aanpak echter ook voor een hoop overbodige en geforceerd overkomende scenes.

De acteurs deden het naar behoren, zonder ooit een echt hoog niveau te bereiken. Alleen Gael Garciá Bernal laat soms echt zijn potentie zien. Het werkte natuurlijk ook niet in het voordeel van de acteurs dat elke keer wanneer er een dramatische wending te bespeuren was, dit met een voice-over piekfijn werd uitgelegd.

Al met al, 3,5 sterren.

avatar van missl
Veel seks en mensen die zich vervelen, ik verveelde me ook toen ik hiernaar keek.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het verhaal van 2 pubers en een jonge vrouw die worstelt met haar relatie. Het is te simpel om deze film enkel tot deze zin te reduceren. De drie figuren hebben elk hun motief om er met z'n drieën op uit te trekken. Al snel volgt er een vertrouwensband en als ze tegenover elkaar hun persoonlijke verhalen op tafel gooien, verandert dat niet alleen hun houding tegenover elkaar, maar ook hun eigen persoonlijkheid. Op het einde vallen de stukjes in elkaar en begrijpen we als kijker des te meer (vooral bij Luisa) waarom alles zo gelopen is. Het verhaal is meer dan een Mexicaanse 'Het werd zomer'.

Alfonso Cuarón is een regisseur die misschien niet direct bij de grootste in het vak genoemd zal worden, maar anderzijds toch steeds maar mooie sfeervolle pareltjes aflevert. Y tu mama tambien is een zeer sfeervolle film en Cuarón slaagt erin om de 3 figuren centraal te zetten zonder storende bijfiguren. Om de juiste momenten muziek en een pracht van een roadmovie met het zonnetje erop. Een trip door het leven waarvan we even getuige mogen zijn.

Indrukwekkende coming-of-age/roadmovie.

Goed verhaal, mooie beelden van het Mexicaanse landschap, (onderbroeken)-humor, dit alles met een melancholieke ondertoon. Ik heb er alles bij elkaar bijzonder van genoten.
Veel memorabele scenes. Het manifest, het paradijselijke strand en de zee, de tequila-avond ('y tu mama tambien') met de toch wel twist in de eindscene als ik dat zo mag noemen, die de reis naar Boca del Cielo in een wat ander daglicht zet.

In 2008 een keer op TV gezien en film is sindsdien blijven hangen bij mij. Gisteren herkeken, erg goed! 4*

avatar van Gruffalo
Erg sterk samenspel tussen de acteurs en een ongelofelijk goede balans gevonden tussen ernst en gelach. Het spel lijkt volkomen natuurlijk en is erg overtuigend. De voice-over is in het begin wat vervelend, maar draagt sterk bij aan de spanningsboog en de samenhang van het verhaal. Ook leuk om weer eens wat van Mexico te zien in een film. Verder een geweldige film met een aantal memorabele momenten.

avatar van leatherhead
Aangenaam.

Keek weg als een tierelier, en kent een fijn broeierig sfeertje. Visueel had Cuarón net iets meer uit de kast mogen halen, zeker aangezien de exotische locaties zich perfect lenen voor mooie plaatjes. Die passeerde slechts sporadisch de revue.

Verder wordt het hele coming-of-age thema redelijk simpel geëffectueerd, doch doeltreffend, aandoenlijk, en bovenal nergens gekunsteld of onecht. Overdreven sentiment komt er ook niet aan te pas, duidelijk pluspunt, gezien ik dat eigenlijk wel verwacht had. Daarnaast doen de hoofdpersonages het allen naar behoren, en kon ik met gemak sympathie opbrengen. Nét daar wringt het schoentje voor mij vaak bij dit soort drama's, dus dat is al een verdienste an sich.

Geen 4*, daarvoor is Cuarón's aanpak net wat te triviaal, maar een ruime 3,5* heeft de film dubbel en dwars verdient. Lekker sappig filmpje, bij uitstek eentje om je DVD-speler in te knikkeren na zo'n zwoele middag, zoals vandaag het geval was.

3,5*.

avatar van Ferdydurke
Bijzonder fraai geschoten film *), die echter vooral zijn meerwaarde krijgt door de knappe wijze waarop het kluchtig-puberale leven-in-het-moment sfeertje aan de oppervlakte langzamerhand wordt ingekaderd in een haast tegenovergesteld perspectief, dat gekenmerkt wordt door afstandelijkheid, melancholie, het besef van de tijdelijkheid van vriendschap, liefde, en het leven; van ‘de dingen die voorbijgaan’.

Niet in het minst draagt daar de voice-over aan bij, die, tezamen met de herhaaldelijk van het gedoe van de drie hoofdpersonen wegdraaiende camera, ook een een bredere blik biedt op de sociale en maatschappelijke werkelijkheid in Mexico.

Het geeft deze op het eerste gezicht vrolijke en levenslustige film een wat donkerder ondertoon, maar Y Tu Mamá También weet prima beide balletjes in de lucht te houden, en tegelijkertijd uitdrukking te geven aan het besef van het voorbijgaan van alles, én aan de liefde voor het leven.

Wat die ‘uitdrukking’ betreft, had die gewild poëtische tekst over het leven, de zee en de golven best achterwege gelaten kunnen worden, maar ach, als dat het ergste is wat er op deze film is aan te merken...

*) Dat is vanaf een huis-tuin-en-keuken dvdtje óók wel te zien, McSavah

avatar van McSavah
Schandalig!

Hoe zou de kwaliteit van Netflix eigenlijk zijn (mijn oog viel op een linkje)?

avatar van TornadoEF5
Leuke film. Alleen zijn die voice-overs fucking irritant. Ze halen je voortdurend uit de film... .

Lijkt me heerlijk zo'n vakantie.

avatar van mjk87
Fraaie roadmovie. De plot kon me niet heel erg boeien; ik heb het sowieso niet op jongeren die samen zich lopen af te rukken of alleen maar daarover lullen. Ik heb altijd het idee dat dit alleen in boeken en films voorkomt, of ik heb iets gemist vroeger. Niettemin herken ik me geenszins erin. Maar verder is het geheel wel sfeervol en worden de Mexicaanse binnenlanden mooi in beeld gezet. Ook de vele lange shots zijn erg fraai. En het tempo is uitstekend waardoor de 105 minuten voorbij vliegen en je je goed vermaakt. De verdere thematiek zal wel aardig zijn, maar komt me net iets te veel op de achtergrond voor. Je merkt dat Cuarón iets over zijn land wil zeggen, maar het is net te veel zijdelings verstopt om echt volwaardig mee te tellen. 3,5*.

avatar van tbouwh
Mexicaanse coming-of age van regisseur Alfonso Cuaron. Dat deze man later Gravity, Children of Men en een Harry Potter-film zou maken zag ik nergens terug. Een pijnlijk inhoudsloos plot, met in het script vooral veel gezever over hormonen en alles wat daar bij komt kijken. Logisch en haast karakteristiek voor die leeftijd, maar breng het zo oppervlakkig en het wordt snel vervelend. Verteltechnisch was verder de voice-over een grote misser. Een goede cast had de film kunnen redden, maar de twee jongens en het Spaanse meisje wekten de indruk zo van straat geplukt te zijn voor rollen die vrij weinig om het lijf hadden.

Het is dat de locaties allemaal vrij aardig in beeld zijn gebracht, anders was ik wellicht halverwege afgehaakt.

avatar van Black Math
Ik ben het in grote mate eens met het bovenstaande bericht. Deze film heeft iets teveel last van teveel hormonen. Of misschien heb ik momenteel wel last van te weinig hormonen, wie zal het zeggen. In ieder geval had de focus wat mij betreft wel wat meer op de persoonlijkheden mogen liggen in plaats van op seks, wat wel overvloedig in de film voorkomt. Maar goed, veel tieners hebben wellicht meer hormonen dan persoonlijkheid en dan is zo'n plot misschien wel logisch. Maar aan mij is het helaas niet besteed. De kunstgreep aan het einde om een diepere laag te suggereren kon het ook niet meer redden.

Verder een roadmovie, maar visueel wordt daar helaas maar bar weinig mee gedaan. Sommige locaties zijn gewoon minder mooi dan de andere. Misschien daar dan ook niet filmen, maar dan nog had er veel meer mee gedaan kunnen worden dan er nu is gedaan. En dat geldt ook voor de mooiere locaties.

1,5*.

avatar van J. Clouseau
Op papier is dit het soort film waar ik oeverloos wild van word. Maar toch zijn er een aantal zaken waardoor dat in de praktijk niet zo is.

Het begint allemaal zo heerlijk, de scène met het 'verdwenen' paspoort is bijvoorbeeld goud waard: die straalt een fantastische jeugdige energie uit. Helaas wordt die energie vaak onderbroken door de zakelijke, afstandelijke stijl van de voice-over, die overigens niets toevoegt. Het verhaal en de beelden vertellen in principe genoeg.
Ook een welbepaalde plotwending halverwege haalt de vaart, de sfeer en de positiviteit uit het verhaal. Die had integraal achterwege kunnen gelaten worden (want ze voegt ook niets toe), om in plaats daarvan meer te focussen op het karakter van de jongens, hun doelen, wensen en dromen. Dat één van hen schrijver wil worden, komt bijvoorbeeld te weinig uit de verf.
Tot slot wordt het einde te veel afgeraffeld, ik had een harmonischer slotakkoord verwacht. Jammer dus, want voor de rest is dit een heerlijke zomerfilm. Alles wordt prachtig in beeld gebracht en de beide jongens overtuigen in hun rol, maar het is Luisa die de show steelt. Wat een klasse, wat een naturel, wat een geloofwaardigheid. Met een paar betere (scenario)keuzes had dit een film opgeleverd die ik elke zomer zou willen herbekijken. En in de winter stiekem ook nog eens.

avatar van IH88
Y Tu Mamá También

Een zwoele en sensuele film die door een combinatie van beelden, muziek en het samenspel tussen de acteurs blijft boeien. Y Tu Mamá También is een coming of age/road trip film (van Julio en Tenoch), maar dat is maar één kant van het verhaal.

Door het einde moet je deze film eigenlijk nog een keer bekijken, maar dan geheel bezien door de ogen van Luisa (de fantastische Verdú). Een einde dat hard en ietwat deprimerend is, maar ook realistisch en hoopvol. Luisa die de zee in loopt en alles lijkt los te laten is echt een fenomenale scene. Y Tu Mamá También is zeker niet perfect en vooral het oversekste en puberale gedrag van Julio en Tenoch (de overigens wel sterke Bernal en Luna) gaat op een gegeven moment op de zenuwen werken. Ook de Narrator werkt niet altijd even goed. Maar het laatste gedeelte laat je dat allemaal vergeten.

avatar van Fisico
Een luchtige roadmovie die inhoudelijk (en letterlijk) niet te veel om het lijf heeft. Leuke sfeerbeelden, beetje nostalgisch vakantiegevoel dat wordt opgeroepen met het levensmotto Yolo en carpe diem!
Liefde en seksualiteit worden uitgesproken met de nodige frisheid en spontaniteit. De luchtigheid verdwijnt wel op het einde en komt erg onverwacht. Maar net als bij de jongens ervaar ik als kijker wat hetzelfde: erg, maar het leven gaat gewoon door, gewoon omdat er te weinig voeling is met de film, met de personages.

Behoudens het overdreven puberale oversekste gedrag van de jongelui is er weinig karakteruitdieping van de 2 jongens. De film blijft te veel steken in het soms platte discours rond het 'versieren' van meisjes en het opscheppen van de eigen prestaties. Geen slechte film, maar binnen het genre zijn er andere referenties.